Op vrijdag 12 en zaterdag 13 juni 2009 is de AX weer een beetje opgeknapt. De achterschermen waren vrij ver opgegeten door zijn grootste vijand: ROEST. Een week eerder had ik de delen met roest al verwijderd en nu kwamen eindelijk de nieuwe stukjes staal erin. Eerst even de lasplek schoon slijpen.
Het lassen viel niet mee, omdat ook bodem achter de achterlichten eruit geroest was. De bekabeling van de achterlichten werd hierdoor ook nat tijdens het rijden. Nadat een stukje staal op maat geknipt en verbogen was, kon het lasapparaat zijn werk doen. Tussendoor lekker blussen met de plantenspuit en hameren met de hamer. Hieronder zie
hier op de voor- en na foto’s:
Een dag later was de koppakking aan de beurt. We begonnen rond een uur of half elf en we waren om vijf uur ’s middags helemaal klaar. Poeehhh, wat een werk. Gelukkig ging alles voortvarend en waren er geen problemen. Mijn schudbord is weer schoon en rood en de pakking is vervangen. De oude pakking was lek, waardoor er olie vermengde met de koelvloeistof. De lek veroorzaakte ook overdruk op het koelvloeistofsysteem en dat leidde tot veel verlies van koelvloeistof en oververhitting. Hieronder is de oude pakking te zien. Aan de distributiezijde is veel olie te zien. De verbinding tussen de leidingen van de olie en de koelvloeistof waren vermengd met elkaar. De cilinders zijn wel met rust gelaten.
Michel heeft de kop even lekker schoongemaakt en toen mocht Jan schuren.
De nieuwe koppakking op het blok gelegd, nadat ook het blok door Jan was geschuurd.
Nu is de koppakking vervangen en is de koelvloeistof weer schoon. Missie geslaagd, kun je wel zeggen. Toch is dit niet zo. Het AX-je loopt beroerd, krijgt te veel benzine en er komt extreem zwarte rook uit de uitlaat. Verder is ‘ie wel veel stiller. De kleppen klinken erg goed, zover ik kan horen. De zwarte rook duid op te veel benzine, heb ik me laten vertellen ( zelfs de olie ruikt naar benzine.) De ontsteking staat op tijd en er is ook een goede vonk. Benzine genoeg en zover ik weet is er ook genoeg zuurstof. Wellicht een sensor die niet of verkeerd is aangesloten of misschien wel kapot is. De BDPsensor niet denk ik. Anders zou de AX helemaal niet starten en blijven lopen. Toch start 'ie wel soms erg goed, maar soms ook pas na 8 keer starten. De lambda heb ik eerder vervangen.Kan de temperatuursensor ook deze problemen geven? De controlelamp in de dashboard gaat namelijk ook niet meer aan, na de vervanging. Kan het een met het ander in verband staan? Ik hoop dat jullie expertise hieraan kan bijdragen.