betere koeling, mogelijkheden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
betere koeling, mogelijkheden
Brand maar los. Ik ben in voor betere koeling aangezien de temperatuur bij de eindcompressie die ik voor ogen heb toch echt een stuk hoger is dan standaard. Dus meer warmtelast.
Wat past en hoe zijn de ervaringen? Ik wil een koeling die voldoet zonder dat de fan overuren hoeft te maken.
graag keuzes onderbouwen
Wat past en hoe zijn de ervaringen? Ik wil een koeling die voldoet zonder dat de fan overuren hoeft te maken.
graag keuzes onderbouwen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Past dat 1 op 1 of wordt dat zagen in het schutbord?? Daarnaast hoeft een 16V 1.6 natuurlijk minder hard te werken voor een dergelijk vermogen als mijn 1.3.
Zijn daar nog verwchillende formaten in.
Zijn daar nog verwchillende formaten in.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
heb jij dat ook bij je sport gedaan? foto's ?-Henry- wrote:De radiateur van een 1.6 is al een stuk groter dan van de 1.3, dus meer oppervlak voor warmteuitwisseling. Voor optimaal resultaat zul je wel een stuk uit de plaat die voor de radiateur zit moeten flexen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Te zagen in de balken hoef je niet;
Deukje tikken in de balk waar ook het op zit en het past voor de vulhals, hoef je dus niet in te slijpen!
Wel de pootjes van de radiateur afzagen, je kunt m gewoon vastmaken met tiewraps (is stevig zat) orginele koelslangen pasten bij mij alleen niet meer.
Voor de onderste koelslang is de opening onderaan de radiateur te groot als je de slang afzaagt, misschien dat een van een saxo past. En of de orginele bovenste koelslang past vraag ik me af.
Ik gebruik in ieder geval een samco kit voor een saxo.
Verder moet je wel een kortere v-snaar monteren. (a 7 euro)
Op zich niet echt veel werk. Zit er zo in;
Deukje tikken in de balk waar ook het op zit en het past voor de vulhals, hoef je dus niet in te slijpen!
Wel de pootjes van de radiateur afzagen, je kunt m gewoon vastmaken met tiewraps (is stevig zat) orginele koelslangen pasten bij mij alleen niet meer.
Voor de onderste koelslang is de opening onderaan de radiateur te groot als je de slang afzaagt, misschien dat een van een saxo past. En of de orginele bovenste koelslang past vraag ik me af.
Ik gebruik in ieder geval een samco kit voor een saxo.
Verder moet je wel een kortere v-snaar monteren. (a 7 euro)
Op zich niet echt veel werk. Zit er zo in;
Altijd meer PK's dan jou!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dat je meer vermogen uit een dergelijke motor kan peuteren wil niet zeggen dat ie ook evenredig meer warmte produceert. Integendeel, bij meer vermogen uit minder inhoud wordt juist minder warmte geproduceerd, gezien het verbrandingsproces efficiënter gemaakt wordt (in de meeste gevallen).denny wrote:Daarnaast hoeft een 16V 1.6 natuurlijk minder hard te werken voor een dergelijk vermogen als mijn 1.3.
Zou je de discussie aan willen gaan, bedenk je dan eerst eens waarom moderne autofabrikanten allemaal aan het downsizen zijn, en niet upsizen. Zou er extra energie verloren gaan aan warmte, dan zou er geen 211 pk 1.4 TSI zijn die minder dan 1 op 10 zou verbruiken (en die zijn er wel, ook met zo'n gechipte kreng kan je namelijk nog 1 op 15 rijden als het moet).
Nee, ik heb -helaas- nog steeds mijn 1.3 radiateur. Als je op de foto van Bas_s kijkt en vervolgens in je eigen motorruimte zal waarschijnlijk opvallen dat een 1.6 radiateur groter is dan het gat in je voorfront. (Bij mij althans) Vandaar mijn opmerking over efficientie.denny wrote:heb jij dat ook bij je sport gedaan? foto's ?
AX GTI '91
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik weet dat er voor een C20XE waterpompen zijn met een hogere opbrengst. Dit aangezien het water er ondanks een lage temperatuur aan de pompkant bij +/- 9500 r/min en een hoge compressie er aan de thermostaatkant vaak nog met 130 graden uit komt
Ook voor een RB26DETT zijn deze te bestellen... misschien ook wel voor TU 16V's?
Ook voor een RB26DETT zijn deze te bestellen... misschien ook wel voor TU 16V's?
Andere mogelijkheid is om eens een boek door te bladeren van een radiateuren fabrikant, Hella bijvoorbeeld.
Het zou best wel kunnen dat er een exemplaar bestaat met kleine afmetingen en bijvoorbeeld 3 rijen koelbuis ipv 2.
In een AX ken ik dat soort voorbeelden niet maar in het geval van Nards' SM (oké, dat is héél iets anders) bijvoorbeeld was koeling altijd al een probleem.
Daar zit nu een 3 rijen radiateur in (en ook nog eens van een veel zwaardere kwaliteit) waarop hij dubbele Xantia fans gemonteerd heeft zitten.
Voor zijn airco condensor gaat hetzelfde op, boek erbij genomen en alle leverbare maten bekeken tot hij iets had dat samen met de radiateur in de gegeven ruimte zou passen.
In ieder geval... dan kun je echt maatwerk maken met optimaal rendement.
Dan denk ik overigens ook gelijk aan het verplaatsen van de KV vulopening en er een expansievat inzetten uit een Xantia ofzo..., want de vulhals van de AX/106 radiateur zit eigenlijk behoorlijk in de weg...
Dat ding wat in een AX zit is ook wel heel erg.... minimaal en slapjes.
Ook op het gebied van die ventilator valt in een AX enorm veel winst te halen...
Voor mij is koeling momenteel ook een vraag....
maar ik heb nog geen idee wat er gaat gebeuren in Nigel's nieuwe setup.
Het zou best wel kunnen dat er een exemplaar bestaat met kleine afmetingen en bijvoorbeeld 3 rijen koelbuis ipv 2.
In een AX ken ik dat soort voorbeelden niet maar in het geval van Nards' SM (oké, dat is héél iets anders) bijvoorbeeld was koeling altijd al een probleem.
Daar zit nu een 3 rijen radiateur in (en ook nog eens van een veel zwaardere kwaliteit) waarop hij dubbele Xantia fans gemonteerd heeft zitten.
Voor zijn airco condensor gaat hetzelfde op, boek erbij genomen en alle leverbare maten bekeken tot hij iets had dat samen met de radiateur in de gegeven ruimte zou passen.
In ieder geval... dan kun je echt maatwerk maken met optimaal rendement.
Dan denk ik overigens ook gelijk aan het verplaatsen van de KV vulopening en er een expansievat inzetten uit een Xantia ofzo..., want de vulhals van de AX/106 radiateur zit eigenlijk behoorlijk in de weg...
Dat ding wat in een AX zit is ook wel heel erg.... minimaal en slapjes.
Ook op het gebied van die ventilator valt in een AX enorm veel winst te halen...
Voor mij is koeling momenteel ook een vraag....
maar ik heb nog geen idee wat er gaat gebeuren in Nigel's nieuwe setup.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh