Een bekende kwaal van een GTI is dat hij rond de 3000 toeren gaat stotteren .... een groep N chip is hiervoor een uitkomst ...
Momenteel heb ik de groep N chip, en hij loopt bij een koude motor prima
Echter zodra de motor warm word begint hij weer te bokken rond de 3000 toeren... en gaat hij raar stationair lopen (schommelen) .....
Ik heb nog een GTI staan, dus ik zal de temp.sensor en de sensor van het luchtfilterhuis uitwisselen...
zijn er ook nog andere zaken waar ik rekening mee moet/kan houden ?
Stotteren als hij warm wordt
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Stotteren als hij warm wordt
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
heb een GTI een ontstekingsmodule? zo ja is die nog goed? die regelt nl je vervroegingen na aan de hand van de toerentallen, motortemperatuur en in geval van een ECU vast nog honderd andere waarden.
zou best daar eens aan kunnen liggen dan. Dus even proberen zo´n ding te lenen.
Een GTI hoort ondanks wat iedereen zegt en denkt ook gewoon goed stationair te lopen en door de toeren heen te gaan. Ik denk dan ook dat die groep N chip iets met je vervroeging van de ontsteking doet waardoor dit probleem minder zou kunnen worden. Een echte oplossing vind ik dus ook zo´n chip niet. Je gaat nl een motor die al niet goed loopt zwaarder belasten met een aangepaste regelunit. De basis moet dan altijd goed zijn voordat je dat gaat doen is mijn mening.
zou best daar eens aan kunnen liggen dan. Dus even proberen zo´n ding te lenen.
Een GTI hoort ondanks wat iedereen zegt en denkt ook gewoon goed stationair te lopen en door de toeren heen te gaan. Ik denk dan ook dat die groep N chip iets met je vervroeging van de ontsteking doet waardoor dit probleem minder zou kunnen worden. Een echte oplossing vind ik dus ook zo´n chip niet. Je gaat nl een motor die al niet goed loopt zwaarder belasten met een aangepaste regelunit. De basis moet dan altijd goed zijn voordat je dat gaat doen is mijn mening.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Je verhaal is goed, maar het is afhankelijk van wat je hiermee precies bedoelt of dit ook klopt; een GTI hóórt nl. iets heen en weer te "halen" stationair, meer dan een GT doet. Dit halen kan je verminderen door je hele motor te laten "blueprinten" (balanceren), nogal prijzig klusje als je het alleen daarvoor doet.denny wrote:Een GTI hoort ondanks wat iedereen zegt en denkt ook gewoon goed stationair te lopen en door de toeren heen te gaan.
Het houdt pas op als je het complete injectiesysteem vervangt of de lambdakabel doorknipt.
Doortrekken hoort ie idd wel netjes en zonder haperen te doen, zoals mijn grijze indertijd deed: +/- 900 stationair, tot 2500 r/min erg duf, daarna al redelijk sterk, en vanaf 5500 vrij agressief, tot de begrenzer bij 7250 r/min.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ach ja.... misschien moeten we ook wel niet de wereld verwachten van een 15 jaar oude kabelboom. Ken er so far nog maar ééntje die een echte nieuwe kabelboom gemonteerd heeft (wat gezien de prijs van bijna 400 euro ook niet echt raar is). I.c.m. een stapeltje even verse sensoren loste dat wel nogal wat vage problemen op.
Je verhaal is goed, maar het is afhankelijk van wat je hiermee precies bedoelt of dit ook klopt; een GTI hóórt nl. iets heen en weer te "halen" stationair, meer dan een GT doet. [/quote]
Hoezo hoort? leg maar eens uit waarom dan? Ik heb geen ervaring met een nieuwe AX GTI. Maar het lijkt mij dat als hij hoort heen en weer te halen dat er dus geen goed motormanagement is toegepast. Iets onrustiger als een carb mag maar heen en weer halen lijkt mij dan weer overdreven.
Feit dat ze het allemaal bijna doen betekend niet dat het hoort eerder denk ik dat er iets niet zo goed ontworpen is wat dus moeite heeft met de tand des tijd. Blueprinten lijkt mij niet aan de orde, een GT heeft dezelfde toleranties dus daaraan ligt het niet. Ik denk dat het toch zit in een redelijk oud management systeem al dan niet slecht ontworpen is door Citroën of sensoren die een vernieuwing behoeven. Dat een sensor een juiste waarde doorgeeft betekend niet dat hij dit in elk temperatuurtraject zal doen. Modules geven bv ook bijna alleen problemen als ze warm worden.
Hoezo hoort? leg maar eens uit waarom dan? Ik heb geen ervaring met een nieuwe AX GTI. Maar het lijkt mij dat als hij hoort heen en weer te halen dat er dus geen goed motormanagement is toegepast. Iets onrustiger als een carb mag maar heen en weer halen lijkt mij dan weer overdreven.
Feit dat ze het allemaal bijna doen betekend niet dat het hoort eerder denk ik dat er iets niet zo goed ontworpen is wat dus moeite heeft met de tand des tijd. Blueprinten lijkt mij niet aan de orde, een GT heeft dezelfde toleranties dus daaraan ligt het niet. Ik denk dat het toch zit in een redelijk oud management systeem al dan niet slecht ontworpen is door Citroën of sensoren die een vernieuwing behoeven. Dat een sensor een juiste waarde doorgeeft betekend niet dat hij dit in elk temperatuurtraject zal doen. Modules geven bv ook bijna alleen problemen als ze warm worden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
nou ik heb hem nu dus... de grijze GTI
Er waren wat vieze sensoortjes en de stekker van de ecu was een beetje roestig.
Maar hij bokt nog steeds een beetje bij de 3000 toeren. Ik heb nu V-power getankt (euro97,4 volgens shell) maar ik heb er nog niet veel in gereden.
Heeft het eigenlijk zin om een ecu te resetten als hij geen lamda sensor heeft? (ik heb mij laten vertellen dat hij zich dan niet corrigeerd tijdens het rijden...)
Tot morgen!
Er waren wat vieze sensoortjes en de stekker van de ecu was een beetje roestig.
Maar hij bokt nog steeds een beetje bij de 3000 toeren. Ik heb nu V-power getankt (euro97,4 volgens shell) maar ik heb er nog niet veel in gereden.
Heeft het eigenlijk zin om een ecu te resetten als hij geen lamda sensor heeft? (ik heb mij laten vertellen dat hij zich dan niet corrigeerd tijdens het rijden...)
Tot morgen!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.