Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)
Moderator: webmasters
106 xsi fase 1.
Rechts paste hij direct in het gat, links heb ik hem afgezaagt maar je kan eventueel dat gat namaken, onder links moet ik hem nog goed vastzetten.
Voor het reservoir moet je een inkeping maken in het front. Je kan domweg een deuk erin slaan maar dan komt hij niet ver genoeg naar mijn zin, ik heb gewoon voorzichtig een stukje weggehaald.
Verder boven met tyfraps vastgemaakt wat prima gaat.
Maar er moet wel een kortere riem op, die van een ax is 9.5x710mm
en ik gok dat die van een panda (9.5x 675mm) de truuk zou moeten doen, de dynamo zal dan mits het klopt 17,5 mm naar binnen gaan.
Bas had hetzelfde truukje al gedaan alleen ik heb geen idee welke maat hij precies had genomen?.
Rechts paste hij direct in het gat, links heb ik hem afgezaagt maar je kan eventueel dat gat namaken, onder links moet ik hem nog goed vastzetten.
Voor het reservoir moet je een inkeping maken in het front. Je kan domweg een deuk erin slaan maar dan komt hij niet ver genoeg naar mijn zin, ik heb gewoon voorzichtig een stukje weggehaald.
Verder boven met tyfraps vastgemaakt wat prima gaat.
Maar er moet wel een kortere riem op, die van een ax is 9.5x710mm
en ik gok dat die van een panda (9.5x 675mm) de truuk zou moeten doen, de dynamo zal dan mits het klopt 17,5 mm naar binnen gaan.
Bas had hetzelfde truukje al gedaan alleen ik heb geen idee welke maat hij precies had genomen?.
We blijven je gewoon aanmoedigenDrake wrote: Voor zolder is hij wel klaar maar ik moet er veel aandacht in steken.

Erg leuk topic om te volgen, weer lekker inventief geweest met de radiateur.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Nou hij past prima en is even dik, maar normaal waar de dynamo zit komt de radiateur niet eens in de buurt
de lengte is het probleem.
Maar ik ga morgen denk een panda riempje halen of bas moet nog weten wat zijn riem is en dan ga ik het gewoon gokken (riempje kost hooguit een tientjes).
Ik probeerd anders wel een soort how-to te maken gezien de standaard ax radiateur... tja er is een goede reden dat ik hem nu al vervang ondanks er nog tal andere zaken gedaan moeten worden.

Maar ik ga morgen denk een panda riempje halen of bas moet nog weten wat zijn riem is en dan ga ik het gewoon gokken (riempje kost hooguit een tientjes).
Ik probeerd anders wel een soort how-to te maken gezien de standaard ax radiateur... tja er is een goede reden dat ik hem nu al vervang ondanks er nog tal andere zaken gedaan moeten worden.
Maat van de passende riem: 10 x 688 een panda riem is net tekort (675) gelukkig had ik 2 riempjes gekocht
Overgens krijg je de riem er alleen op zodra je de poelie van de krukas loshaalt, alsmede alle afsteller van de dynamo verwijderd en de dynamo half los zet. Dan kan je de poelie met de riem e.d erop net aan weer terugzetten op de krukas waarna de dynamo weer netjes vastgemaakt kan worden
Hij zit dan ook meteen behoorlijk strak, het is echt millimeter werk.Maar de spanning is meteen goed waardoor je niet eens aan de afsteller meer hoef te zitten en je maximaal aan ruimte hebt gecreeerd.

Verder de fan gemonteerd en ook die past net aan. 1 van de dwarslopende delen krom moeten maken ivm de downpipe er vrij dichtbij zat (niet echt te zien op de foto). Verder zeer snel even aangesloten ter test gezien de stekker ook anders is met wat tape tijdelijk vast gezet.

Het is nu even een snel beunwerk gezien de constructie alsmede het technische gedeelte klaar moet zijn, vrijdag word alles netjes afgewerkt (kabels solderen, houder van de fan spuiten, front bijwerken voor de rad enz).
Maar de ax rijd weer en ik heb hem meteen meegenomen voor een ritje naar alphen a/d rijn en hij koelt stukken beter. Maar het zijn lange dagen op deze manier, maargoed er zit veel vooruitgang in en na een maand zal het werk klaar zijn.
Overgens krijg je de riem er alleen op zodra je de poelie van de krukas loshaalt, alsmede alle afsteller van de dynamo verwijderd en de dynamo half los zet. Dan kan je de poelie met de riem e.d erop net aan weer terugzetten op de krukas waarna de dynamo weer netjes vastgemaakt kan worden
Hij zit dan ook meteen behoorlijk strak, het is echt millimeter werk.Maar de spanning is meteen goed waardoor je niet eens aan de afsteller meer hoef te zitten en je maximaal aan ruimte hebt gecreeerd.
Verder de fan gemonteerd en ook die past net aan. 1 van de dwarslopende delen krom moeten maken ivm de downpipe er vrij dichtbij zat (niet echt te zien op de foto). Verder zeer snel even aangesloten ter test gezien de stekker ook anders is met wat tape tijdelijk vast gezet.
Het is nu even een snel beunwerk gezien de constructie alsmede het technische gedeelte klaar moet zijn, vrijdag word alles netjes afgewerkt (kabels solderen, houder van de fan spuiten, front bijwerken voor de rad enz).
Maar de ax rijd weer en ik heb hem meteen meegenomen voor een ritje naar alphen a/d rijn en hij koelt stukken beter. Maar het zijn lange dagen op deze manier, maargoed er zit veel vooruitgang in en na een maand zal het werk klaar zijn.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Dat zit al behoorlijk dicht :P
Er nooit aan gedacht om zoiets te doen? :
http://img355.imageshack.us/my.php?imag ... iumpw8.jpg
Er nooit aan gedacht om zoiets te doen? :
http://img355.imageshack.us/my.php?imag ... iumpw8.jpg
Vandaag aardig wat zaken op orde gestel
-bedrading van de fan netjes gesoldeerd e.d.
-frame van de fan gespoten.
-Deel van het front met de slijptol verwijderd zodat de grote radiateur benut word.

-Waarschuwingslampjes van het dashboard functioneerd gemaakt.
-Km tellerkabel gemaakt, alleen kwam er net naar huis achter dat hij weer stuk is.
-Inlaattemp sensor vervangen.
Verder hebben we hem even op de snelweg losgelaten en ik dacht dat hij hooguit de 180 e.d zou halen maar tot mijn eigen verbazing liep het kreng gewoon flink de teller uit (teller gaat tot 180). We gokken dat er toch minimaal 200 op de teller zou staan als de schaal verder liep, en echt een afwijking heeft hij niet.
Dus eerdaags maar eens een teller tot 220 erop of de gps erbij. Maar hoe dan ook hij loopt behoorlijk hard
. Nu vind ik een hoge topsnelheid niet zo spannend maar het idee dat het ding zo hard loopt is toch wel erg grappig. Maar in nederland doe ik het liever niet te vaak
Morgen het luchtfilter afmaken en de klepjes eens mooi stellen, alsmede de eindemper lassen.
-bedrading van de fan netjes gesoldeerd e.d.
-frame van de fan gespoten.
-Deel van het front met de slijptol verwijderd zodat de grote radiateur benut word.
-Waarschuwingslampjes van het dashboard functioneerd gemaakt.
-Km tellerkabel gemaakt, alleen kwam er net naar huis achter dat hij weer stuk is.
-Inlaattemp sensor vervangen.
Verder hebben we hem even op de snelweg losgelaten en ik dacht dat hij hooguit de 180 e.d zou halen maar tot mijn eigen verbazing liep het kreng gewoon flink de teller uit (teller gaat tot 180). We gokken dat er toch minimaal 200 op de teller zou staan als de schaal verder liep, en echt een afwijking heeft hij niet.
Dus eerdaags maar eens een teller tot 220 erop of de gps erbij. Maar hoe dan ook hij loopt behoorlijk hard


Morgen het luchtfilter afmaken en de klepjes eens mooi stellen, alsmede de eindemper lassen.
Kortom... de rest van ons die motoren aan het bouwen zijn.... we hebben bij deze een target van minstens 200km/u op GPS
!
Gefeliciteerd met je rijdende auto!

Gefeliciteerd met je rijdende auto!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Ik zou eerder een target stellen naar een auto die heel hard naar de 180 trekt2Black wrote:Kortom... de rest van ons die motoren aan het bouwen zijn.... we hebben bij deze een target van minstens 200km/u op GPS!


Goed ik had niks te doen en moest toch even testen of de gestelde klepjes hun werk goed doen (lees excuus).
Het is slecht te zien maar de teller kan maximaal 180 aangeven en je ziet de naald steeds verder weg gaan.Op het einde kan je hem het beste even op pauze zetten om het verschil te zien
.
http://www.vimeo.com/1938602
Maar dit doe ik liever niet te vaak in nl, puur in dit geval even voor proof of concept. Hij liep overgens nog steeds aardig door maar ik ga geen risico nemen, ik test hem wel een keer op de autobahn hoe hard hij nu echt kan (en als er een fatsoenlijk luchtfilter opzit).
Het is slecht te zien maar de teller kan maximaal 180 aangeven en je ziet de naald steeds verder weg gaan.Op het einde kan je hem het beste even op pauze zetten om het verschil te zien

http://www.vimeo.com/1938602
Maar dit doe ik liever niet te vaak in nl, puur in dit geval even voor proof of concept. Hij liep overgens nog steeds aardig door maar ik ga geen risico nemen, ik test hem wel een keer op de autobahn hoe hard hij nu echt kan (en als er een fatsoenlijk luchtfilter opzit).
Last edited by Drake on SunOct12, 2008 2:39:59 AM, edited 2 times in total.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Mooi resultaat Chris, dat ding loopt echt hard.
@Rock's inderdaad Oma had zo'n ding in het groen
Groetjes, Henk
@Rock's inderdaad Oma had zo'n ding in het groen

Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM


Echt best gelukt is het filmpje ook niet maar ik maak zodra hij wat verder gevorderd is wat andere filmpjes (acceleratie e.d)