ik blaas even wat stof van dit topic af aangezien ik belangstelling heb voor deze ax.
Is hier gewoon weer een originele bak onder te sleutelen?
Is zo;n bak te krijgen of is het de befaamde speld in de hooiberg
Waar kan ik achterhalen wat de originele rpm/versnelling/snelheid zou moeten zijn?
Meer info is ook zeer welkom.
ax GTI met 4 bak??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Als je echt heel graag wilt weten of je een 4 of 5 bak hebt krik je de auto aan de linkerkant zo hoog mogelijk op, en haal je het laatste kapje van de versnellingsbak af (pas op beetje olie) helemaal aan de linkerkant. Daarachter zou je 5e versnelling moeten zitten. Zit er niets achter dat kapje dan is het een 4-bak
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
de GTI-bakken zijn moeilijk te vinden, net zoals de GTI zelf.
Saxo (VTS) 1.4 8V bak is minder sterk (maar houdt het prima vol aan een 1360cc GTI-blok) maar vind je overal, 1.6 8V bak wordt al moeilijker maar is wel versterkt. Beide bakken hebben een iets langere overbrenging.
De 16V-bak heeft volgens mij wel degelijk een kortere overbrenging, maar volgens PeterM niet... misschien zijn hier twee typen van ofzo?
16V-bak is overigens ook moeilijk te vinden.
Je zou het ook eens kunnen proberen met een 307 1.6 16V-bak ofzo, aangezien daar een zware auto met grote wielen aan hangt zal die ook niet erg lang zijn.
Saxo (VTS) 1.4 8V bak is minder sterk (maar houdt het prima vol aan een 1360cc GTI-blok) maar vind je overal, 1.6 8V bak wordt al moeilijker maar is wel versterkt. Beide bakken hebben een iets langere overbrenging.
De 16V-bak heeft volgens mij wel degelijk een kortere overbrenging, maar volgens PeterM niet... misschien zijn hier twee typen van ofzo?
16V-bak is overigens ook moeilijk te vinden.
Je zou het ook eens kunnen proberen met een 307 1.6 16V-bak ofzo, aangezien daar een zware auto met grote wielen aan hangt zal die ook niet erg lang zijn.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Hallo Allemaal, even mijn ervaring als toevoeging van het 4 bak op een GTI verhaal:
Ik heb dus in maart een GTI gekocht uit 94, dus multipoint en met ABS! Maar helaas ook met een 4-bak... Aldus vond ik dit maar al te raar maar het werd me verteld dat dit geen probleem mag zijn. Aldus ben ik met dit autotje naar spanje gereden voor mijn stage ... dit ging prima tot dat ik in de Spaanse landschappen aankom en merk dat mijn koppeling aan het slippen is, mooie bergen, maar ik deed me wat minder mooi voor als een trekker je in haalt terwijl je slippend nog de laatste heuvel pakt ... Nouja dat hoort erbij bij een nieuwe auto, dacht ik, is natuurlijk altijd wat mis mee te vinden en een nieuwe koppelingsetje moet het toch wel verhelpen niet? Dus ik ben naar een garage gegaan in spanje aangezien ik geen tijd had om zelf te klussen, dus met tolk erbij heb ik het probleem uitgelegd en ze zouden mijn "Mooi bien A-ekkies speciale" fixen. Een dag later word ik door een gestresste monteur teruggebeld. Hij had nog nooit zoiets vreselijk gezien... En hij had veel ervaring kan ik je vertellen. Hij zij dat hij het niet over zijn hart kreeg om de koppeling te vervangen zonder mij dit te laten zien, aangezien de 4-bak die niet origineel is eigenlijk helemaal niet geschikt is voor de KOPPELING! Ja daar zit de aap in de mouw! Die ***te 4-bak vreet je koppeling kapot. Dus jongens, laten we dat nooit proberen op een GTI! Gelukkig is mijn GTI nu in ere hersteld. Een nieuwe Spaanse 5-bak uit een originele GTI en een nieuwe koppeling. Mijn GTI heeft me veel geld gekost, gelukkig is het rijden er van wel super!
Vervangen in mijn bezit:
- versnellingsbak
- koppeling
- aandrijfas rechtsvoor
- kleppendeksel pakking
- schokbrekers achter
- remblokjes voor
- motorsteunen
- einddemper
- luchtfilter
- bougiekabels
- bougies
- handremkabels
- achterrem drukverdeler
- Chip
- voorruit (todo)
- banden (todo)
Ik heb dus in maart een GTI gekocht uit 94, dus multipoint en met ABS! Maar helaas ook met een 4-bak... Aldus vond ik dit maar al te raar maar het werd me verteld dat dit geen probleem mag zijn. Aldus ben ik met dit autotje naar spanje gereden voor mijn stage ... dit ging prima tot dat ik in de Spaanse landschappen aankom en merk dat mijn koppeling aan het slippen is, mooie bergen, maar ik deed me wat minder mooi voor als een trekker je in haalt terwijl je slippend nog de laatste heuvel pakt ... Nouja dat hoort erbij bij een nieuwe auto, dacht ik, is natuurlijk altijd wat mis mee te vinden en een nieuwe koppelingsetje moet het toch wel verhelpen niet? Dus ik ben naar een garage gegaan in spanje aangezien ik geen tijd had om zelf te klussen, dus met tolk erbij heb ik het probleem uitgelegd en ze zouden mijn "Mooi bien A-ekkies speciale" fixen. Een dag later word ik door een gestresste monteur teruggebeld. Hij had nog nooit zoiets vreselijk gezien... En hij had veel ervaring kan ik je vertellen. Hij zij dat hij het niet over zijn hart kreeg om de koppeling te vervangen zonder mij dit te laten zien, aangezien de 4-bak die niet origineel is eigenlijk helemaal niet geschikt is voor de KOPPELING! Ja daar zit de aap in de mouw! Die ***te 4-bak vreet je koppeling kapot. Dus jongens, laten we dat nooit proberen op een GTI! Gelukkig is mijn GTI nu in ere hersteld. Een nieuwe Spaanse 5-bak uit een originele GTI en een nieuwe koppeling. Mijn GTI heeft me veel geld gekost, gelukkig is het rijden er van wel super!
Vervangen in mijn bezit:
- versnellingsbak
- koppeling
- aandrijfas rechtsvoor
- kleppendeksel pakking
- schokbrekers achter
- remblokjes voor
- motorsteunen
- einddemper
- luchtfilter
- bougiekabels
- bougies
- handremkabels
- achterrem drukverdeler
- Chip
- voorruit (todo)
- banden (todo)