Toertenteller kabel, 5900 dan begrenzer:(
Moderators: vtspower, webmasters
Toertenteller kabel, 5900 dan begrenzer:(
Beste mense.
Ik heb een universele toerenteller aan gesloten, maar nou kwam ik er achter dat hij bij 5900 in de begrenzer schiet.
Nou wil ik dit niet geloven, en denk ik dat ik ergens een verkeerd kabeltje heb aangesloten.
Op de bobine zaten 4 kabels, een groenen, 1 blauwen en 2 gelen.
Ik heb het meest rechtse kabeltje gepakt en toen gaf mijn toerenteller mooi 1000 toere stasionair aan.
Alleen toen ik een stuk ging rijde, kwam die maar tot de 5900 toeren.
En ik had toch wel minimaal 6500 verwacht.
ook staat hij volgensmij op 2 cylinders in gesteld, omdat hij anders maar 500 toeren stationair aangeeft, ken het zijn dat ik de groene kabel had moeten pakken? of bijde geelen met elkaar door moest verbinden?
Ik hoor het wel
Ik heb een universele toerenteller aan gesloten, maar nou kwam ik er achter dat hij bij 5900 in de begrenzer schiet.
Nou wil ik dit niet geloven, en denk ik dat ik ergens een verkeerd kabeltje heb aangesloten.
Op de bobine zaten 4 kabels, een groenen, 1 blauwen en 2 gelen.
Ik heb het meest rechtse kabeltje gepakt en toen gaf mijn toerenteller mooi 1000 toere stasionair aan.
Alleen toen ik een stuk ging rijde, kwam die maar tot de 5900 toeren.
En ik had toch wel minimaal 6500 verwacht.
ook staat hij volgensmij op 2 cylinders in gesteld, omdat hij anders maar 500 toeren stationair aangeeft, ken het zijn dat ik de groene kabel had moeten pakken? of bijde geelen met elkaar door moest verbinden?
Ik hoor het wel
Bij de standaard software zit die begrenzer idd zo "vroeg".
Als je toerenteller het gewoon doet, is daar echt niets mis mee en kun je die ook echt niet verder laten uitslaan door die op een andere draad aan te sluiten.
Het ding doet namelijk niets anders dan pulsjes tellen!
Als je 'm echt op een verkeerde draad aangesloten zou hebben, zou 'ie óf de helft van 't werkelijke toerental aangeven, óf 2x zoveel.
Beiden zijn niet reëel, omdat 'ie bij de helft al in de begrenzer zou schieten bij 2900rpm, en bij 2x zoveel aangeven pas bij 11000rpm (en dat kan je teller niet eens aangeven!).
Wat je ziet is dus gewoon juist.
En draden met elkaar verbinden = FOUTE BOEL!
(Die draden zitten niet voor niets APART in de stekker!
)
Als je toerenteller het gewoon doet, is daar echt niets mis mee en kun je die ook echt niet verder laten uitslaan door die op een andere draad aan te sluiten.
Het ding doet namelijk niets anders dan pulsjes tellen!
Als je 'm echt op een verkeerde draad aangesloten zou hebben, zou 'ie óf de helft van 't werkelijke toerental aangeven, óf 2x zoveel.
Beiden zijn niet reëel, omdat 'ie bij de helft al in de begrenzer zou schieten bij 2900rpm, en bij 2x zoveel aangeven pas bij 11000rpm (en dat kan je teller niet eens aangeven!).
Wat je ziet is dus gewoon juist.
En draden met elkaar verbinden = FOUTE BOEL!
(Die draden zitten niet voor niets APART in de stekker!

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Weet jij waar of bij wie ik eventueel een andere computer kan kopen? of me begrenzer ken laten verleggen?
Doormiddel van andere chip ofzo?
Of hoe doen de andere dat?
Groetjes
Doormiddel van andere chip ofzo?
Of hoe doen de andere dat?
Groetjes
MNM(tm) wrote:Bij de standaard software zit die begrenzer idd zo "vroeg".
Als je toerenteller het gewoon doet, is daar echt niets mis mee en kun je die ook echt niet verder laten uitslaan door die op een andere draad aan te sluiten.
Het ding doet namelijk niets anders dan pulsjes tellen!
Als je 'm echt op een verkeerde draad aangesloten zou hebben, zou 'ie óf de helft van 't werkelijke toerental aangeven, óf 2x zoveel.
Beiden zijn niet reëel, omdat 'ie bij de helft al in de begrenzer zou schieten bij 2900rpm, en bij 2x zoveel aangeven pas bij 11000rpm (en dat kan je teller niet eens aangeven!).
Wat je ziet is dus gewoon juist.
En draden met elkaar verbinden = FOUTE BOEL!
(Die draden zitten niet voor niets APART in de stekker!)
Daar ligt (zover ik weet) een KDX blok in met een lange 5.
Die hebben trouwens DIS-ontsteking en daarbij moet je het toerenteller-signaal van de ECU af halen en NIET van de DIS-stekker!
Dat toerenteller-signaal kun je trouwens terug vinden op de witte stekker achter de zekeringkast (onder/achter het dashboard, links boven de pedalen dus) op pin B1. (Zit meestal een schuimlaag omheen geplakt).
De motor (KDX) betreft trouwens een 1.4 monopoint injectie blok.
Daar heb ik (nog) geen aangepaste software voor.
Gaat trouwens nog lastig worden ook, want de ECU voor het KDX-blok wijkt af van die voor de veel meer toegepaste KDY en KDZ motoren.
Die hebben trouwens DIS-ontsteking en daarbij moet je het toerenteller-signaal van de ECU af halen en NIET van de DIS-stekker!
Dat toerenteller-signaal kun je trouwens terug vinden op de witte stekker achter de zekeringkast (onder/achter het dashboard, links boven de pedalen dus) op pin B1. (Zit meestal een schuimlaag omheen geplakt).
De motor (KDX) betreft trouwens een 1.4 monopoint injectie blok.
Daar heb ik (nog) geen aangepaste software voor.
Gaat trouwens nog lastig worden ook, want de ECU voor het KDX-blok wijkt af van die voor de veel meer toegepaste KDY en KDZ motoren.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Ik heb hem nou gewoon bij die dis stekker bijgeplugt zegmaar.
Maar hij werkt gewoon goed?
Waarom zou ik hem dan nu nog moeten veranderen?
En moet ik anders gewoon dat kabeltje bij die witte stekker erbij doen?
Als hij het doet, doet die het toch offf? loop je zo resico`s?
En weet jij miss waar ik me begrenzer zou kennen laten verleggen naar 7000 rpm ofzo.?
Maar hij werkt gewoon goed?
Waarom zou ik hem dan nu nog moeten veranderen?
En moet ik anders gewoon dat kabeltje bij die witte stekker erbij doen?
Als hij het doet, doet die het toch offf? loop je zo resico`s?
En weet jij miss waar ik me begrenzer zou kennen laten verleggen naar 7000 rpm ofzo.?
MNM(tm) wrote:Daar ligt (zover ik weet) een KDX blok in met een lange 5.
Die hebben trouwens DIS-ontsteking en daarbij moet je het toerenteller-signaal van de ECU af halen en NIET van de DIS-stekker!
Dat toerenteller-signaal kun je trouwens terug vinden op de witte stekker achter de zekeringkast (onder/achter het dashboard, links boven de pedalen dus) op pin B1. (Zit meestal een schuimlaag omheen geplakt).
De motor (KDX) betreft trouwens een 1.4 monopoint injectie blok.
Daar heb ik (nog) geen aangepaste software voor.
Gaat trouwens nog lastig worden ook, want de ECU voor het KDX-blok wijkt af van die voor de veel meer toegepaste KDY en KDZ motoren.
Kans is aanwezig dat je de signaal-ingang van je toerenteller opblaast, dus ja, 't kan er van stuk gaan.
Eigenlijk zou je even zelf moeten kijken wat de motorcode is.
Dat staat op een typeplaatje wat je zou moeten kunnen zien zitten als je bij het thermostaathuis recht naar beneden kijkt.
Als het inderdaad een KDX is, heb ik hier nog wel originele software waarvan ik vrij zeker weet dat die toch wel de 6500rpm haalt.
Voor KDY en KDZ heb ik mogelijk wèl aangepaste software, maar dat moet ik nog even uittesten.
Mocht er trouwens geen motorcodeplaatje (meer) op 't blok zitten, dan kun je me ook even het nummer van de ECU doorgeven. Kans is groot dat ik daarmee ook kan zien welke motor 't is (en of ik er 'alternatieve' software voor heb).
Overigens weet ik (nog) niet waar je evt. je huidige ECU kunt laten 'tweaken'. Ik zelf heb gewoon kant-en-klare software liggen voor diverse ECU's en motoren, waarvan de meeste gewoon ROM-dumps zijn van originele ECU's. (Mjah, ik verzamel echt vanalles.
)
Eigenlijk zou je even zelf moeten kijken wat de motorcode is.
Dat staat op een typeplaatje wat je zou moeten kunnen zien zitten als je bij het thermostaathuis recht naar beneden kijkt.
Als het inderdaad een KDX is, heb ik hier nog wel originele software waarvan ik vrij zeker weet dat die toch wel de 6500rpm haalt.
Voor KDY en KDZ heb ik mogelijk wèl aangepaste software, maar dat moet ik nog even uittesten.
Mocht er trouwens geen motorcodeplaatje (meer) op 't blok zitten, dan kun je me ook even het nummer van de ECU doorgeven. Kans is groot dat ik daarmee ook kan zien welke motor 't is (en of ik er 'alternatieve' software voor heb).
Overigens weet ik (nog) niet waar je evt. je huidige ECU kunt laten 'tweaken'. Ik zelf heb gewoon kant-en-klare software liggen voor diverse ECU's en motoren, waarvan de meeste gewoon ROM-dumps zijn van originele ECU's. (Mjah, ik verzamel echt vanalles.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Aan welke kant zit me ecu? En bij het zekeringenkasje, heb ik geen witten stekker, alleen de zekeringen en erboven 3 of 4 blokjes zegmaar, en als ik die eruit trek zitten er gewoon 3 aansluitingen op, verder geen stekkertjes of wat dan ook.
Dus zou me god niet weten aan welke kabel ik me toerenteller anders aan moet sluiten.
Heb gewoon het klepje weg gehaald en boven/achter/langs de zekeringen gekeken aan de linkerkant van de wagen zegmaar.
Motorcode moet ik morgen ffe zoeken, kon ik vandaag niet vinden.
Dus zou me god niet weten aan welke kabel ik me toerenteller anders aan moet sluiten.
Heb gewoon het klepje weg gehaald en boven/achter/langs de zekeringen gekeken aan de linkerkant van de wagen zegmaar.
Motorcode moet ik morgen ffe zoeken, kon ik vandaag niet vinden.
MNM(tm) wrote:Kans is aanwezig dat je de signaal-ingang van je toerenteller opblaast, dus ja, 't kan er van stuk gaan.
Eigenlijk zou je even zelf moeten kijken wat de motorcode is.
Dat staat op een typeplaatje wat je zou moeten kunnen zien zitten als je bij het thermostaathuis recht naar beneden kijkt.
Als het inderdaad een KDX is, heb ik hier nog wel originele software waarvan ik vrij zeker weet dat die toch wel de 6500rpm haalt.
Voor KDY en KDZ heb ik mogelijk wèl aangepaste software, maar dat moet ik nog even uittesten.
Mocht er trouwens geen motorcodeplaatje (meer) op 't blok zitten, dan kun je me ook even het nummer van de ECU doorgeven. Kans is groot dat ik daarmee ook kan zien welke motor 't is (en of ik er 'alternatieve' software voor heb).
Overigens weet ik (nog) niet waar je evt. je huidige ECU kunt laten 'tweaken'. Ik zelf heb gewoon kant-en-klare software liggen voor diverse ECU's en motoren, waarvan de meeste gewoon ROM-dumps zijn van originele ECU's. (Mjah, ik verzamel echt vanalles.)
De ECU zit onder de motorkap, boven de rechter wielkast, afgedekt met een kunststof kap.

De stekker(s) die ik bedoel zitten echt ACHTER het dashboard, dus boven de rustplaats van je linker voet, daar recht naarboven. Daar zitten een boel stekkers bij elkaar in een hoekje gefrommeld. Die kun je zo'n 8 á 10 cm naar beneden trekken.

De stekker(s) die ik bedoel zitten echt ACHTER het dashboard, dus boven de rustplaats van je linker voet, daar recht naarboven. Daar zitten een boel stekkers bij elkaar in een hoekje gefrommeld. Die kun je zo'n 8 á 10 cm naar beneden trekken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Denk eerder dat je toerenteller te weinig aangeeft ofzo. Ook een 1.4i TGS is normaal gesproken begrensd op 6500. Daarnaast is 1500 tpm bij een koude start best wel normaal, dus tot op heden klinkt het voor mij logisch dat je een 500-600 te weinig op je wijzer krijgt
Vraag me eigenlijk af wat je probleem is - zie de noodzaak van die hoge toerentallen niet in
Je 1.4tje levert - dankzij de nieuwere computer - z'n 111 Nm bij 3400 toeren (maximum koppel), 75 pk poept ie er als het goed is bij 5800 toeren uit. M.a.w. zolang je 'm tussen 3400 en 5800 houdt kan je niet sneller onderweg zijn dan je al doet 

Vraag me eigenlijk af wat je probleem is - zie de noodzaak van die hoge toerentallen niet in


Ik heb te signaal kabel van mijn toerenteller op de witte stekker bij B1 gehad, maar toen gaf hij helemaal niks aan.
Dus ik ben bang dat dat niet de goede was.
Als mijn motor koud is en ik start hem, loopt hij 1100 toeren stasionair, en als de choke eraf gaat 900.
Als ik hem tijdens het rijde op de begrenzer laat slaan, 93 in zijn 2 is da volgensmij;) dan is dat bij 5900 toeren.
Ik zou verder me god niet weten bij welke kabel ik hem anders aan moet sluiten, de groene kabel is het niet bij die stekker, de gelen kabel ook niet, doet hij niks op en dan heb ik nog 2 kleine blauwe kabeltjes en de rechter ervan heb ik nu en dan geeft hij dit aan.
verder heb ik gekeken op mijn ecu, het is een : bosch en er stond op de bruine sticker ook een nummer 0 261 200 708
Motortypeplaatje kon ik helaas niet vinden.
Dus ik ben bang dat dat niet de goede was.
Als mijn motor koud is en ik start hem, loopt hij 1100 toeren stasionair, en als de choke eraf gaat 900.
Als ik hem tijdens het rijde op de begrenzer laat slaan, 93 in zijn 2 is da volgensmij;) dan is dat bij 5900 toeren.
Ik zou verder me god niet weten bij welke kabel ik hem anders aan moet sluiten, de groene kabel is het niet bij die stekker, de gelen kabel ook niet, doet hij niks op en dan heb ik nog 2 kleine blauwe kabeltjes en de rechter ervan heb ik nu en dan geeft hij dit aan.
verder heb ik gekeken op mijn ecu, het is een : bosch en er stond op de bruine sticker ook een nummer 0 261 200 708
Motortypeplaatje kon ik helaas niet vinden.
choke, auto van '93?johnyyy wrote:
Als mijn motor koud is en ik start hem, loopt hij 1100 toeren stasionair, en als de choke eraf gaat 900.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ja, maar geen handchoke he!
Elke auto heeft een choke, en die gaat eraf op hetmoment dat de auto warm is.
Op me vorige wage had ik wel handchoke, maar bij deze niet, maar dat wil niet zeggen dat je geen choke hebt;)
Elke auto heeft een choke, en die gaat eraf op hetmoment dat de auto warm is.
Op me vorige wage had ik wel handchoke, maar bij deze niet, maar dat wil niet zeggen dat je geen choke hebt;)
grietje wrote:choke, auto van '93?johnyyy wrote:
Als mijn motor koud is en ik start hem, loopt hij 1100 toeren stasionair, en als de choke eraf gaat 900.
Klopt. 'k Had 't verkeerd gelezen in m'n informatie-map.johnyyy wrote:Ik heb te signaal kabel van mijn toerenteller op de witte stekker bij B1 gehad, maar toen gaf hij helemaal niks aan.
Dus ik ben bang dat dat niet de goede was.
't Moet pin A6 zijn op de witte stekker.
(Wit, B1 is 't signaal voor de koelvloeistoftemp.meter.)
Het nummer van je ECU komt mij overigens (nog) niet bekend voor.
Kun je ff een foto van de motor maken?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Je hebt een injectie? Deze hebben geen choke. Een choke vind je enkel op carburateurs. Bij een injectie regelt de ECU de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten.johnyyy wrote:ja, maar geen handchoke he!
Elke auto heeft een choke, en die gaat eraf op hetmoment dat de auto warm is.
Op me vorige wage had ik wel handchoke, maar bij deze niet, maar dat wil niet zeggen dat je geen choke hebt;)grietje wrote:choke, auto van '93?johnyyy wrote:
Als mijn motor koud is en ik start hem, loopt hij 1100 toeren stasionair, en als de choke eraf gaat 900.
...en bij koude motor zet de ECU de gasklep zelf een stukje verder open d.m.v. een stappenmotor. Op zich lijkt de werking daarvan wel een beetje op choke, alleen is de praktische uitvoering heel anders.Bossie wrote:Je hebt een injectie? Deze hebben geen choke. Een choke vind je enkel op carburateurs. Bij een injectie regelt de ECU de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten.johnyyy wrote:ja, maar geen handchoke he!
Elke auto heeft een choke, en die gaat eraf op hetmoment dat de auto warm is.
Op me vorige wage had ik wel handchoke, maar bij deze niet, maar dat wil niet zeggen dat je geen choke hebt;)grietje wrote:choke, auto van '93?johnyyy wrote:
Als mijn motor koud is en ik start hem, loopt hij 1100 toeren stasionair, en als de choke eraf gaat 900.
Desondanks ben ik het met je eens dat 't klinkt alsof de choke eraf gaat.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Die gasklep heb je ook in een carb, de choke is een aparte klep. Deze limiteerd de hoeveelheid lucht die door je carb gaat waardoor je een rijker mengsel krijgt. Dit is nodig omdat bij een koude motor de nodige brandstof neerslaat op het inlaattraject en de cylinderwanden. Je regelt met je choke dus hoe arm/rijk de motor loopt.MNM(tm) wrote:...en bij koude motor zet de ECU de gasklep zelf een stukje verder open d.m.v. een stappenmotor. Op zich lijkt de werking daarvan wel een beetje op choke, alleen is de praktische uitvoering heel anders.Bossie wrote:Je hebt een injectie? Deze hebben geen choke. Een choke vind je enkel op carburateurs. Bij een injectie regelt de ECU de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten.johnyyy wrote:ja, maar geen handchoke he!
Elke auto heeft een choke, en die gaat eraf op hetmoment dat de auto warm is.
Op me vorige wage had ik wel handchoke, maar bij deze niet, maar dat wil niet zeggen dat je geen choke hebt;)grietje wrote:choke, auto van '93?johnyyy wrote:
Als mijn motor koud is en ik start hem, loopt hij 1100 toeren stasionair, en als de choke eraf gaat 900.
Desondanks ben ik het met je eens dat 't klinkt alsof de choke eraf gaat.
Wat je stappenmotor doet is de gasklep openzetten. Hiermee wordt de mengselstroom bepaald. Door meer of minder brandstof in te spuiten wordt bepaald hoe rijk het mengels is. Is dus een fundamenteel verschil.
Gasklep is gekoppeld aan gasklep-positiesensor.
Door de aangepaste stand van de gasklep weet de ECU ook meteen dat 'ie meer brandstof moet inspuiten.
Hoedanook, 't ging erom dat 't resultaat 't zelfde klinkt: koude motor: hoger stationair; warme motor, stationair gaat omlaag.
En dan nog even dit: als je AX standaard geen toerenteller had, dan is het per definitie GEEN TGS!
(Of de originele tellerbak moet vervangen zijn door een simpele versie?
)
Door de aangepaste stand van de gasklep weet de ECU ook meteen dat 'ie meer brandstof moet inspuiten.
Hoedanook, 't ging erom dat 't resultaat 't zelfde klinkt: koude motor: hoger stationair; warme motor, stationair gaat omlaag.
En dan nog even dit: als je AX standaard geen toerenteller had, dan is het per definitie GEEN TGS!
(Of de originele tellerbak moet vervangen zijn door een simpele versie?

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Op de achterkant staat in iedergeval tgs, ook is het een 1400 ennn zit er nap bij en klopt de km stand...
Dusss denk dat er toevallig wel een type bestaat zonder toerenteller.
Zal morgen even kijken voor een foto van me blok en even a6 proberen in plaats van die anderen;) (kijken wat me toerenteller dan doet)
Dusss denk dat er toevallig wel een type bestaat zonder toerenteller.
Zal morgen even kijken voor een foto van me blok en even a6 proberen in plaats van die anderen;) (kijken wat me toerenteller dan doet)
MNM(tm) wrote:Gasklep is gekoppeld aan gasklep-positiesensor.
Door de aangepaste stand van de gasklep weet de ECU ook meteen dat 'ie meer brandstof moet inspuiten.
Hoedanook, 't ging erom dat 't resultaat 't zelfde klinkt: koude motor: hoger stationair; warme motor, stationair gaat omlaag.
En dan nog even dit: als je AX standaard geen toerenteller had, dan is het per definitie GEEN TGS!
(Of de originele tellerbak moet vervangen zijn door een simpele versie?)