Losgeknalt paddestoeltje
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Losgeknalt paddestoeltje
Na twee weken prima gereden te hebben begint mn eerste Ax al een probleempje te vertonen....:'(
Ik heb een AX tge carb. uit 89 en die begon een beetje te roken gister. Onder de motorkap gekeken en bleek dat de plastic paddestoel onder het gewicht van mn luchtfilter eraf was gegeleden. Hierbij klein beetje olie in rond gesputterd en vervolgens werd de auto ook een beetje warm. Hij heeft geen temperatuurmeter, maar wel met een temperatuurlampje. En dat lampje begon gister dan ook te branden....
Weet wel iets van auto's, maar niet genoeg om erachter te komen wat hiervan de oorzaak is.
Ik heb hem bijgevuld met kvs, olie en de paddestoel met een nieuwe slangklem vastgezet. Hij gooide er na het navullen ook een beetje kvs uit, maar als ik hem nu stationair laat draaien gaat na 15 minuutjes het temperatuurlampje toch weer branden. Daarnaast geloof ik dat mn kachel nog maar weinig warmte afgeeft.
Hoopt dat iemand me een stap verder kan helpen, alvast heel erg bedankt!
Ik heb een AX tge carb. uit 89 en die begon een beetje te roken gister. Onder de motorkap gekeken en bleek dat de plastic paddestoel onder het gewicht van mn luchtfilter eraf was gegeleden. Hierbij klein beetje olie in rond gesputterd en vervolgens werd de auto ook een beetje warm. Hij heeft geen temperatuurmeter, maar wel met een temperatuurlampje. En dat lampje begon gister dan ook te branden....
Weet wel iets van auto's, maar niet genoeg om erachter te komen wat hiervan de oorzaak is.
Ik heb hem bijgevuld met kvs, olie en de paddestoel met een nieuwe slangklem vastgezet. Hij gooide er na het navullen ook een beetje kvs uit, maar als ik hem nu stationair laat draaien gaat na 15 minuutjes het temperatuurlampje toch weer branden. Daarnaast geloof ik dat mn kachel nog maar weinig warmte afgeeft.
Hoopt dat iemand me een stap verder kan helpen, alvast heel erg bedankt!
- als je kvs erin gooid, zit er nog lucht tussen,
als je 'm dan aanzet, gaat het lucht omhoog en gooid ie de kvs eruit.
je kunt alle ontluchtingspunten beter opendraaien,
de motor starten, en dan bijvullen, tot de kvs uit de ontluchtingspunten stroomt(vloeiend,zonder onderbrekingen)
maar kijk is onder je dop van je kvs-reservoir, zit daar een soort mayonaise-ontwikkeling ?
als je 'm dan aanzet, gaat het lucht omhoog en gooid ie de kvs eruit.
je kunt alle ontluchtingspunten beter opendraaien,
de motor starten, en dan bijvullen, tot de kvs uit de ontluchtingspunten stroomt(vloeiend,zonder onderbrekingen)
maar kijk is onder je dop van je kvs-reservoir, zit daar een soort mayonaise-ontwikkeling ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
elke keer als je lampje gaan branden is je motor al heet genoeg voor schade...
Als je je KVS bijvult moet je ook goed ontluchten, doe je dit niet gooit ie t net zo hard er weer uit.
Het verzakken van je luchtfilter zal geen oorzaak zijn van koel problemen...
Je zegt dat ie rookte, onder de kap of uit de uitlaat?
Als je je KVS bijvult moet je ook goed ontluchten, doe je dit niet gooit ie t net zo hard er weer uit.
Het verzakken van je luchtfilter zal geen oorzaak zijn van koel problemen...
Je zegt dat ie rookte, onder de kap of uit de uitlaat?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
thx voor de snelle replies, echt super!
Ontluchten heb ik niet zo grondig gedaan inderdaad, maar hij gooit er ook minimaal kvs (druppels) uit, zal m morgen nog eens bijvullen en grondig ontluchten. Hoeveel ontluchtingspunten zou de mijne moeten hebben?
Heb gelukkig geen meter verder gereden met het lampje aan. Wel weer af laten koelen en stationair laten draaien en na verloop van tijd springt het lampje wel weer aan.
Kwam flinke rook onder me kap vandaan. Ik denk dat de reden daarvan is dat er gewoon olie en kvs op hete onderdelen terecht is gekomen. Heb even gekeken en me pijp geeft ook enige rook (niet constant).
Onder mn kvs dop geen mayo ontwikkeling.
Ontluchten heb ik niet zo grondig gedaan inderdaad, maar hij gooit er ook minimaal kvs (druppels) uit, zal m morgen nog eens bijvullen en grondig ontluchten. Hoeveel ontluchtingspunten zou de mijne moeten hebben?
Heb gelukkig geen meter verder gereden met het lampje aan. Wel weer af laten koelen en stationair laten draaien en na verloop van tijd springt het lampje wel weer aan.
Kwam flinke rook onder me kap vandaan. Ik denk dat de reden daarvan is dat er gewoon olie en kvs op hete onderdelen terecht is gekomen. Heb even gekeken en me pijp geeft ook enige rook (niet constant).
Onder mn kvs dop geen mayo ontwikkeling.
ookal vul je 'm tot de rand, gooid ie er toch nog kvs uit, hij zit namelijk nooit helemaal tot het randje vol in de kvsreservoir.
tot de helft vol is nog prima.
controleer wel of dit niveau dan hetzelfde blijft.
ontluchtingspunten: ik neem aan ook gewoon 3.
rechts van je kleppendeksel op je thermostaathuis 1(imbus niet helemaal eruit draaien, zit een gaatje in de bout aan de zijkant, dus eruit, en terugdraaien tot 't gaatje net nog zichtbaar is, of laat 'm er wel uit ,wat je zelf wilt)
op je radiateur 1.(radiateurbeugeltjes tikje omhoog, radiateur naar voren wippen, en rechts de dop een kwart draaien en eruit.)
linksboven naast je veerpootbrug 1(fietsventieldopje)
tot de helft vol is nog prima.
controleer wel of dit niveau dan hetzelfde blijft.
ontluchtingspunten: ik neem aan ook gewoon 3.
rechts van je kleppendeksel op je thermostaathuis 1(imbus niet helemaal eruit draaien, zit een gaatje in de bout aan de zijkant, dus eruit, en terugdraaien tot 't gaatje net nog zichtbaar is, of laat 'm er wel uit ,wat je zelf wilt)
op je radiateur 1.(radiateurbeugeltjes tikje omhoog, radiateur naar voren wippen, en rechts de dop een kwart draaien en eruit.)
linksboven naast je veerpootbrug 1(fietsventieldopje)
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Had alleen de 2e en 3e gevonden, 1e morgen in het licht even vinden.
Zal hem morgen in iedergeval eerst eens goed ontluchten, kan het kwaad dat hij gelopen heeft met lucht in de circulatie? En zou dit ook de oorzaak kunnen zijn van de oververhitting?
Zou dit ook in verband gebracht kunnen worden met de losgeknalde luchtfilter?
thx again duff en grietje!
Zal hem morgen in iedergeval eerst eens goed ontluchten, kan het kwaad dat hij gelopen heeft met lucht in de circulatie? En zou dit ook de oorzaak kunnen zijn van de oververhitting?
Zou dit ook in verband gebracht kunnen worden met de losgeknalde luchtfilter?
thx again duff en grietje!
nee losgeknalde luchtfilter komt door het gewicht, had ik in het begin ook.
schuur het plastic aan de binnenkant een beetje op en ontvet het goed, druk het daarna weer op het carb-ding. en draai het vast met een goeie stevige slangenklem.
fabriceer anders een soort beugel die het luchtfilter ondersteunt.
lucht in de circulatie is natuurlijk nooit goed, door de lucht kan de kvs niet bij het thermostaat komen en kan deze niet warm genoeg worden, waardoor die niet opengaat, en je dus zult merken dat de kvs niet door het blok loopt ,en de boel te heet word.
(als ik het goed heb, bovenstaande onder voorbehoud)
ik kan eventueel morgen kijken? ik zit dan thv. Hoofddorp, en kan op de terugweg naar Vlissingen wel gedeeltelijk stukje omrijden om even te kijken onder de kap ?dit word dan wel pas halverwege eind van de middag zoiets.
schuur het plastic aan de binnenkant een beetje op en ontvet het goed, druk het daarna weer op het carb-ding. en draai het vast met een goeie stevige slangenklem.
fabriceer anders een soort beugel die het luchtfilter ondersteunt.
lucht in de circulatie is natuurlijk nooit goed, door de lucht kan de kvs niet bij het thermostaat komen en kan deze niet warm genoeg worden, waardoor die niet opengaat, en je dus zult merken dat de kvs niet door het blok loopt ,en de boel te heet word.
(als ik het goed heb, bovenstaande onder voorbehoud)
ik kan eventueel morgen kijken? ik zit dan thv. Hoofddorp, en kan op de terugweg naar Vlissingen wel gedeeltelijk stukje omrijden om even te kijken onder de kap ?dit word dan wel pas halverwege eind van de middag zoiets.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Duff je bent een held.
Ophangen luchtfilter heb ik vanmiddag gefixed op precies de manier zoals jij beschrijft met een schroefklem (officieel voor een keuken afzuigkap).
Ik ga morgenochtend sowieso even de hele boel goed ontluchten totdat het er vloeiend uitstroomt=)
Morgenmiddag zit ik helaas in Huissen en staat de Ax netjes in de garage. Wel superrelaxed dat je het aanbied, zal eerst wel eens even kijken hoe het ervoor staat als de radiator goed ontlucht is. Ik hoop in ieder geval zonder rode lampjes...
Ophangen luchtfilter heb ik vanmiddag gefixed op precies de manier zoals jij beschrijft met een schroefklem (officieel voor een keuken afzuigkap).
Ik ga morgenochtend sowieso even de hele boel goed ontluchten totdat het er vloeiend uitstroomt=)
Morgenmiddag zit ik helaas in Huissen en staat de Ax netjes in de garage. Wel superrelaxed dat je het aanbied, zal eerst wel eens even kijken hoe het ervoor staat als de radiator goed ontlucht is. Ik hoop in ieder geval zonder rode lampjes...
rook onder de motorkap vandaan is niet echt goed...
Als je niet ontlucht spuit het er meestal niet zo erg uit dat er kvs op je motor komt.... zou dan eerder denken aan een lekke slang (dat geeft ook wat jij beschrijft.. speldenprikje ergens?) of hele koppakking eruit....
Als je niet ontlucht spuit het er meestal niet zo erg uit dat er kvs op je motor komt.... zou dan eerder denken aan een lekke slang (dat geeft ook wat jij beschrijft.. speldenprikje ergens?) of hele koppakking eruit....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
juist als het uit die dop naar buiten komt is t niet goed, dan bouwt t systeem druk op.. Dat dat na je bijvullen gebeurd kan ik me voorstellen, maar daarvoor.....Quinten wrote:Rook is meestal geen goed teken nee, dat klopt..
Ik heb de slangen nagelopen en ik geloof niet dat ze ergens lek zijn(zien er ook aardig nieuw uit allemaal).
Kan het er niet uitgesputtert zijn bij de dop van de radiator op de ijzeren carburateur(??) buizen vlak daarachter??
Je bedoelt trouwens denk ik je uitlaat (spruitstuk).
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Volgens mij loopt hij weer als een zonnetje...
Heb even goed ontlucht en kvs bijgevuld, spruitstuk van kvs ontdaan evenals de rest van de motor. De ven springt nu weer af en toe aan en het temperatuurlampje gaat niet meer branden!
Onder het dopje van het ontluchtingspunt op mn radiator zat btw wel een beetje "mayo", is dit kwalijk?
Daarnaast ook mn ruiterwissersproeier weer aan de praat gekregen =)
Heb even goed ontlucht en kvs bijgevuld, spruitstuk van kvs ontdaan evenals de rest van de motor. De ven springt nu weer af en toe aan en het temperatuurlampje gaat niet meer branden!
Onder het dopje van het ontluchtingspunt op mn radiator zat btw wel een beetje "mayo", is dit kwalijk?
Daarnaast ook mn ruiterwissersproeier weer aan de praat gekregen =)