Binnenverlichting stuk

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Binnenverlichting stuk

Post by Shakuhachi »

Weet iemand hoe dit te fiksen??

ik vermoed dat het schakelaartje niet helemaal jofel meer is.. maar het kan natuurlijk ook het lampje zijn..

een paar maand geleden moest ik af en toe fruniken om licht te krijgen.. nu krijg ik hem niet meer aan...

AX 1.1i TGE 01-'91 (type 1)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Misschien zitten de kabeltjes niet goed vast. Heb ik een keer gehad.
Anders lampje vervangen. Ik zie niet in hoe je het schakelaartje stuk zou kunnen maken...
Kijk uit, een Cactussssss

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Bij mij deed ie ook beetje vaag. De ene keer werkte ie wel goed en de andere keer weer niet. Je kunt de glaasje er zo uit trekken en dan het lampje vervangen. Heb ik ook gedaan en nu doet ie het weer goed. Lag dus gewoon aan het lampje.

Gaat en glassokkel lampje in van ik meen 5 watt.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als je het gehele lampje eruit wilt halen moet je even klooien.. is ff oefening

schuif het naar 1 vd kanten (in lengte richting) en probeer iets plats er langs te steken en trek m eruit.. dan kan je bij de bekabeling.. alles netjes opschuren wil vaak helpen voor vage zwakke lampjes!!

controleer je zekeringen ook even
Image

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Je binnenverlichting staat op dezelfde zekering als je het klokje, de aansteker en de asbakverlichting. Dus als die t ook niet doen dan is het de zekering.

In ieder geval heb ik er zoals gezegd een nieuw lampje ingezet en nu blijft ie t goed doen. Lag echt aan het lampje.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Zijn er hier nog meer mensen die er weleens last van hebben dat de dashboardverlichting niet werkt?

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

Anouschka wrote:Zijn er hier nog meer mensen die er weleens last van hebben dat de dashboardverlichting niet werkt?


dat gebeurd naar mijn mening best veel :D

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

de schakelaar was lam geklikt... hij maakte niet goed contact meer.. heb hem nu met een metalen plaatje (binnenin) vastgezet zodat hij altijd op deur contact staat...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik heb evt. nog een schakelaartje voor je. Kom je naar de meeting in N'gein 20 feb?

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

maar ff over die dashboard verlichting, is het normaal dat ie brandt zodra je de auto op contact zet?
Dat doet ie bij mij tenminste?
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ja
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

TTF wrote:ja


oke, thnx, dan weet ik genoeg.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

Browny wrote:ik heb evt. nog een schakelaartje voor je. Kom je naar de meeting in N'gein 20 feb?


durf ik nog niet te zeggen...


ligt beetje aan me vrouwtje..

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb ook een probleempje met de schakelaar. Als er een portier open is gaat het lampje keurig branden, maar als hem handmatig aan wil zetten doet hij het vaak niet.

Hoe zit het lampje/paneeltje vast? Kun je gewoon los trekken?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

WouterL wrote:Ik heb ook een probleempje met de schakelaar. Als er een portier open is gaat het lampje keurig branden, maar als hem handmatig aan wil zetten doet hij het vaak niet.

Hoe zit het lampje/paneeltje vast? Kun je gewoon los trekken?

Bij een type 2: zie dit topic. Staan foto's op.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

sjeesje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: WedApr25, 2007 10:44:11 AM
Location: utrecht

Post by sjeesje »

hoi,
mijn binnen velichting doet ook heel vreemd, als de deur open gaat doet ie het, maar als ik hem zomaar even aan wil zetten duurt het soms even voor hij gaat branden.

dashboard verlichting is weer een ander verhaal, deze doet het maanden achter elkaar prima, en dan ineens weer niet.
met een goeie klap weet ik dat dan wel weer te verhelpen, ik denk dat ik de kabeltjes is goed moet na lopen, maar is dit wel zelf te doen?? of zal ik hem even weg brengen voor dit probleem.
als iemand dit zelf heefd gedaan wil je dan even je bevindingen aan mij door geven.

groetjes Anouk

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Anouk, heb je zo'n knopje waarmee je de felheid van je dashboardverlichting kunt instellen (linksonderaan je dash)? Zo ja, misschien ff checken of daarvan niet een draadje loszit. Was bij mij eventjes, en als je dan tegen dat knopje aantikte ging je dashboard "uit". Overigens vanzelf overgegaan.

Over het deur-open-verhaal, als je het lampje even loshaalt (schroevendraaier voorzichtig aan een van de korte kanten ertussen en wippen) kun je zien hoe ie werkt met die contactjes enzo. Misschien is ie op de "gewoon aan" stand niet helemaal lekker meer, da's tenminste het enige dat ik zo?ven kan bedenken...
Kijk uit, een Cactussssss

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

sjeesje wrote:hoi,
mijn binnen velichting doet ook heel vreemd, als de deur open gaat doet ie het, maar als ik hem zomaar even aan wil zetten duurt het soms even voor hij gaat branden.


Dit doet de mijne ook.. heel raar :?

Yvesken
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: TueSep09, 2008 6:46:04 PM

Post by Yvesken »

Hi allen,

Twee maanden geleden een AX 1.0 gekocht - bouwjaar 1992. 4 versnellingen, zalig :-) Alles is in relatief goede staat, buiten één miniem probleempje:

Mijn dashboardverlichting werkt ook niet. 's Avond weet ik nooit hoe hard ik rijd. De meeste andere lampjes doen het wel. Choke, lights-on, mistlicht, .... Enkel de verlichting van mijn kilometerteller doet het niet. Het scheelt niet aan een zekering want deze heb ik gecontroleerd.

Dus waarschijnlijk het lampje zelf .. Maar hoe geraak ik daar aan? OF doe ik 'em binnen voor een 'dure' herstelling, die misschien zoveel zal kosten als de aankoopprijs?

Greets,
Yves

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

WELKOM! 8)

zie deze post eens: KLIK

uit het feit dat je een 92'er AX hebt met een choke mogen we opmaken dat we er weer een Belgisch lid bij hebben? :D

Post Reply