sporadisch afslaan
Moderators: denny, vtspower, webmasters
oh das een klep dacht een klein pompje (membraan ofzo)
Hoop dat het daarme dan eindelijk eens is opgelost, het blijft me een totaal raadsel dat ik het afgelopen half jaar geen last van had en nu zowat dagelijks
Hoop dat het daarme dan eindelijk eens is opgelost, het blijft me een totaal raadsel dat ik het afgelopen half jaar geen last van had en nu zowat dagelijks
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Zonder de slang van die klep naar de vacuümvervroeger, trekt de motor via die niet aangesloten aansluiting op de klep best veel valse lucht bij koude motor (omdat de ECU die klep bij koude motor juist open zet, met de bedoeling de ontstekingstiming te vervroegen).
Het niet aansluiten van die slang heeft dus (in ieder geval) twee gevolgen bij koude motor:
- motor trekt valse lucht
- de ontsteektiming wordt niet bijgesteld
Best wel goede redenen om heel gemakkelijk stil te vallen, lijkt me.
Het niet aansluiten van die slang heeft dus (in ieder geval) twee gevolgen bij koude motor:
- motor trekt valse lucht
- de ontsteektiming wordt niet bijgesteld
Best wel goede redenen om heel gemakkelijk stil te vallen, lijkt me.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
slowchat
zal ik die klep dan even afdoppen tot ik een slang heb ? iig geen valse lucht meer
edit--
done, zal mij ook benieuwen, morgen slang er op
zal ik die klep dan even afdoppen tot ik een slang heb ? iig geen valse lucht meer
edit--
done, zal mij ook benieuwen, morgen slang er op
Last edited by Losha on MonAug18, 2008 9:18:31 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Die klep heeft trouwens DRIE slang-aansluitingen, waarvan er maar TWEE gebruikt worden!!
één slang-aansluiting op die klep moet dus OPEN blijven (dus geen dopje erop!)
groene pijl: slang naar injectiehuis (achterop)
rode pijl: slang naar vacuümvervroeger
blauwe pijl: niet aangesloten buisje
één slang-aansluiting op die klep moet dus OPEN blijven (dus geen dopje erop!)
groene pijl: slang naar injectiehuis (achterop)
rode pijl: slang naar vacuümvervroeger
blauwe pijl: niet aangesloten buisje
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
hallo lief dagboek, zo zijn we alweer één dag verder..
het afdoppen van het klepje was totaal geen succes, hij verzoop evengoed en zelfs nog erger dan anders (had langer nodig om overtollig benzine kwijt te kunnen)
eigenlijk ook wel heel logisch, nu had je nog minder (valse)lucht in je teveel benzine.
In de pauze een slangetje erop gezet, terugrit extra door de wijkjes gereden, geen enkel probleem gehad (ik blijf duimen ...)
Viel me direct op dat ie koud stationair veel hoger bleef dan voorheen, warm is zelfde gebleven (maar daar sloeg ie dan sowieso ook niet meer af ?!)
we zullen het de komende dagen wel merken
wat andere puntjes ...
soms sloeg ie weleens af op't moment dat je weg wilt rijden, denk dat ik de oorzaak daarvan ook gevonden heb
had het gaskabel volgens haynes afgesteld, dat was schijnbaar net een ringetje te ver, resultaat: pedaal ging merkbaar zwaarder, tja als je dan het lichte gewend bent trap je met koppelen natuurlijk niet diep genoeg in en maak je te weinig toeren (weet nu niet of ik'm zo licht laat of zo haynes zwaar en daarmaar aan wennen, dat van haynes voelt niet goed)
m'n benzinemeter is ook in een jolige bui, alleen op contact zegt ie nog kwartvol, onder het rijden zakt ie meteen opt eerste rode streepje (zit er zoveel reserve in de slangen/filter etc?)
al met al begint de hele ax anders te voelen dan dat ik'm kreeg
maar mischien is dat zowaar een goed teken (ik sleutel er vaak genoeg aan )
het afdoppen van het klepje was totaal geen succes, hij verzoop evengoed en zelfs nog erger dan anders (had langer nodig om overtollig benzine kwijt te kunnen)
eigenlijk ook wel heel logisch, nu had je nog minder (valse)lucht in je teveel benzine.
In de pauze een slangetje erop gezet, terugrit extra door de wijkjes gereden, geen enkel probleem gehad (ik blijf duimen ...)
Viel me direct op dat ie koud stationair veel hoger bleef dan voorheen, warm is zelfde gebleven (maar daar sloeg ie dan sowieso ook niet meer af ?!)
we zullen het de komende dagen wel merken
wat andere puntjes ...
soms sloeg ie weleens af op't moment dat je weg wilt rijden, denk dat ik de oorzaak daarvan ook gevonden heb
had het gaskabel volgens haynes afgesteld, dat was schijnbaar net een ringetje te ver, resultaat: pedaal ging merkbaar zwaarder, tja als je dan het lichte gewend bent trap je met koppelen natuurlijk niet diep genoeg in en maak je te weinig toeren (weet nu niet of ik'm zo licht laat of zo haynes zwaar en daarmaar aan wennen, dat van haynes voelt niet goed)
m'n benzinemeter is ook in een jolige bui, alleen op contact zegt ie nog kwartvol, onder het rijden zakt ie meteen opt eerste rode streepje (zit er zoveel reserve in de slangen/filter etc?)
al met al begint de hele ax anders te voelen dan dat ik'm kreeg
maar mischien is dat zowaar een goed teken (ik sleutel er vaak genoeg aan )
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Dat van die benzinemeter dat klinkt al aardig als een ax. Niet te vertrouwen dat ding, maar als ie het merendeel van de tijd doorbrengt bij het laatste streepje zou je eens kunnen tanken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
niet het merendeel, alleen als ie bijna leeg is
alleen gaat ie als ie bijna leeg raakt onder draaiende motor lager dan alleen op't contact, vind't nogal een verschil (1/8 tank)....
en als we er toch weer zijn ... hij slaat nog steeds af
ga zo de gasklep eraf halen en die eens 'doorpiepen'
Heb er nu meer opgelet (proberen gas te geven) en dan komt ie nog moeizaam iets omhoog in toeren maar valt daarna evengoed gewoon weg.
Leuk injectie een hele rits extra dingen waar't fout kan gaan t.o.v. carb.
alleen gaat ie als ie bijna leeg raakt onder draaiende motor lager dan alleen op't contact, vind't nogal een verschil (1/8 tank)....
en als we er toch weer zijn ... hij slaat nog steeds af
ga zo de gasklep eraf halen en die eens 'doorpiepen'
ben er inmiddels wel achter dat ie dus gewoon echt verzuipt, meestal sloeg ie af als ik aan't remmen was of vaart minder, daarom kon ik ook niet beoordelen of ie in een klap uit is of gewoon niet meer gas pakt.grietje wrote: .....
Het blijft trouwens nog steeds wel vaag dat hij na droog starten wel start; ik zou je gas klep en huis wel even gaan bekijken.... Alleen als hij verzuipt valt ie wel anders uit, niet plotseling...dan heb je het gevoel dat je gas kan geven wat je wilt maar de auto gaat steeds lager in zn toeren .....
Heb er nu meer opgelet (proberen gas te geven) en dan komt ie nog moeizaam iets omhoog in toeren maar valt daarna evengoed gewoon weg.
Leuk injectie een hele rits extra dingen waar't fout kan gaan t.o.v. carb.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
mee eens mee eens! Is met disbobine nog erger:P Daarom word de mijne ooit een carbLosha wrote:ben er inmiddels wel achter dat ie dus gewoon echt verzuipt, meestal sloeg ie af als ik aan't remmen was of vaart minder, daarom kon ik ook niet beoordelen of ie in een klap uit is of gewoon niet meer gas pakt.grietje wrote: .....
Het blijft trouwens nog steeds wel vaag dat hij na droog starten wel start; ik zou je gas klep en huis wel even gaan bekijken.... Alleen als hij verzuipt valt ie wel anders uit, niet plotseling...dan heb je het gevoel dat je gas kan geven wat je wilt maar de auto gaat steeds lager in zn toeren .....
Heb er nu meer opgelet (proberen gas te geven) en dan komt ie nog moeizaam iets omhoog in toeren maar valt daarna evengoed gewoon weg.
Leuk injectie een hele rits extra dingen waar't fout kan gaan t.o.v. carb.
Maaruhm, hij verzuipt..... dat kan natuurlijk zijn omdat hij gewoon teveel inspuit, offf omdat hij niet (goed) ontsteekt. In beide gevallen zal je auto uitvallen van verzuipen..
Daarna starten auto's altijd zeer moeilijk..
Maar ik begin misschien wel lichtjes het idee te krijgen dat er iets mechanisch stuk is.... Het is vrijwel altijd als je vaartminderd/gas loslaat toch? Maar wel weer alleen als je motor koud is?
Volgens mij, en ik word wel gecorrigeerd als ik het fout heb, pompt de brandstof pomp inprincipe altijd (houd er druk op) Maar de gasklep gaat open of dicht met je gaspedaal. Wat als je gasklep mechanisch stuk is (bijv door tijdje te arm gelopen te hebben) en je gasklep niet altijd ver genoeg dichtgaat... Pas als ie warm is (metaal zet uit) gaat t weer soepel....
Maaarja, dan zou je opzich wel een foute waarde van de gaskleppositiesensor moeten hebben denk k zo....
Het kan natuurlijk ook zijn dat je een draadbreukje heb bij je bobine.... Hoe warmer de motor hoe minder een iets zwakker vonkje uit maakt, maar met koude motor ontsteekt ie dan niet -> verzuipt ie.
Lambda had je al geprobeerd te vervangen? is heeel vaaak de oorzaak, zeker omdat je ook zegt met koude motor. Alleen toen die van mij stuk was liep mijn auto ECHT te pielen, sjiitttt, daar viel niet normaal mee te rijden als ie koud was en ook veel uitvallen en heel moeilijk starten. Maar eenmaal op weg, niets meer aan de hand.....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
zo, gasklep eraf gehad (alweer..)
eerst doorgemeten, meet goed door van dicht tot open (afhankelijk van welke pin waarop van 1 tot 2kohm en tot 3kohm)
heb m ook open gehad (na opschrijven weerstand stationair)
de banen zijn duidelijk zichtbaar maar er zit nog gewoon koolstof op (en hij meet immers prima)
de klep is mechanisch trouwens ook goed te bewegen.
Nu dan de wederinbouw ....
voor uitbouwen had ik de stappenmotor helemaal in, zodat de klep dus compleet gesloten is. Na inbouwen wij hij gewoon NIET starten, hij leek haast ergens op de 300rpm te willen.
Ik moet dus (voorlopig) terugkomen op mijn topictitel, de stappenmotor vangt te laat op .....
1) bij contact geven bleef de stappenmotor gewoon helemaal in, tja met volledig gesloten klep gaat ie niet starten uiteraard.
Hoort de ECU bij contact de stappenmotor niet weer in een bepaalde stand te zetten ? Na paar keer gasgeven kwam de stappenmotor in bedrijf en bleef hij verhoogd lopen en motor liep langzaam terug in toeren (stappenmotor neemt een stapje terug)
1b)ik heb dus daarom nu alleen maar sterker het idee dat de stappenmotor te laat ingrijpt, waardoor de klep vrijwel dicht gaat en de motor uitvalt door te lage toeren
althans dat is mijn theorie momenteel
2) Bij koude start, hoort de membraan/schakelaar (tussen gasklep en rotorhuis - boven de ECU) van de vacuümvervroeger meteen open te gaan ? Hij leek wel dicht te blijven.
eerst doorgemeten, meet goed door van dicht tot open (afhankelijk van welke pin waarop van 1 tot 2kohm en tot 3kohm)
heb m ook open gehad (na opschrijven weerstand stationair)
de banen zijn duidelijk zichtbaar maar er zit nog gewoon koolstof op (en hij meet immers prima)
de klep is mechanisch trouwens ook goed te bewegen.
Nu dan de wederinbouw ....
voor uitbouwen had ik de stappenmotor helemaal in, zodat de klep dus compleet gesloten is. Na inbouwen wij hij gewoon NIET starten, hij leek haast ergens op de 300rpm te willen.
Ik moet dus (voorlopig) terugkomen op mijn topictitel, de stappenmotor vangt te laat op .....
1) bij contact geven bleef de stappenmotor gewoon helemaal in, tja met volledig gesloten klep gaat ie niet starten uiteraard.
Hoort de ECU bij contact de stappenmotor niet weer in een bepaalde stand te zetten ? Na paar keer gasgeven kwam de stappenmotor in bedrijf en bleef hij verhoogd lopen en motor liep langzaam terug in toeren (stappenmotor neemt een stapje terug)
1b)ik heb dus daarom nu alleen maar sterker het idee dat de stappenmotor te laat ingrijpt, waardoor de klep vrijwel dicht gaat en de motor uitvalt door te lage toeren
althans dat is mijn theorie momenteel
2) Bij koude start, hoort de membraan/schakelaar (tussen gasklep en rotorhuis - boven de ECU) van de vacuümvervroeger meteen open te gaan ? Hij leek wel dicht te blijven.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
stappenmotor vervangen kan nooit kwaad trouwens
ik heb er nog wel 1 denk ik...
ik heb er nog wel 1 denk ik...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
stomme vraag tussendoor, hoe kan ik de lambda checken (als hij geen foucode geeft)
ik lees ergens op een saabforumiets van
maar kun je eigenlijk rijden ZONDER de lambda ? dus loskoppelen tijdelijk ?
edit-- 2x wit voorverwarming geet 4,3ohm, ben ik content mee, is goed
andere niet zo snel goed gemeten .. wij hebben 2kleur draden ?
moet morgen dan maar, in daglicht
ik lees ergens op een saabforumiets van
ik zal't zo even proberen te meten ...De lambdasensor hoort een voltage af te geven tussen 0.2 en 0.8 V. Bij een koude sensor (net na koude start) geeft hij 0.5 V aan. Na een seconde of 30 is hij verwarmd door het interne verwarmingscircuit en geeft hij aan of het brandstofmengsel van de motor rijk (0.8V) of arm (0.2V) is. Je kunt bij draaiende motor direct aan de draden meten wat de spanning is.
De sensor heeft 3 draden, te weten 2xwit en 1xandere kleur. Die 2 witte draden zijn voor de verwarming van de sensor. Je kunt over deze draden de weerstand van de sensor meten (ik dacht iets van 4 ohm) om te kijken of het verwarmingselement nog goed is.
De derde draad is de draad die de spanning afgeeft t.o.v. motormassa. Met de voltmeter kun je aan deze draad meten (terwijl deze nog is gekoppelt aan de benzinecomputer). Bij een goed werkend brandstofsysteem hoort de spanning steeds te varieren tussen 0.2 en 0.8V. Die wisseling gebeurt ongeveer 6-10 keer per minuut bij stationair.
Als je even gas geeft tussen door, dan moet de sensor even rijk aangeven (0.8V).
maar kun je eigenlijk rijden ZONDER de lambda ? dus loskoppelen tijdelijk ?
edit-- 2x wit voorverwarming geet 4,3ohm, ben ik content mee, is goed
andere niet zo snel goed gemeten .. wij hebben 2kleur draden ?
moet morgen dan maar, in daglicht
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
ff naar garage rijden en die leggen dan stokje in de uitlaat:P zo deden ze het bij mij iig!
je kan rijden zonder lambda, maaar, dan springt ie in noodloop, en dan valt er niet zinnig mee te rijden.... Maar je kan het proberen, als ie namelijk NIET anders doet, issie dus stuk want dan loopt ie nu al in noodloop!
je kan rijden zonder lambda, maaar, dan springt ie in noodloop, en dan valt er niet zinnig mee te rijden.... Maar je kan het proberen, als ie namelijk NIET anders doet, issie dus stuk want dan loopt ie nu al in noodloop!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
nee grietje ik ga naar geen garages meer, of ik doe't helemaal zelf of het gebeurt niet (tenzij ik het niet KAN doen, banden uitbalanceren etc.)
JACKPOT
m'n vriendin was zo aardig de lamp voor me vast te houden.
4,3 ohm over de veerwarming = goed
motor aan, stationair = 05V = goed
na ca 30 sec. motor begint anders stationair te lopen, stijgt naar 0,63volt
begint iets te schommelen .... en gaat gigantisch wild doen, ook in de millivolts.
morgen sloop 'nieuwe'lambda halen (jammer dat je'm niet droog kan testen)
dus toch de lambda, zomaar in een klap stuk gegaan
heb meteen stukje in de Sensoren FAQ gezet
JACKPOT
m'n vriendin was zo aardig de lamp voor me vast te houden.
4,3 ohm over de veerwarming = goed
motor aan, stationair = 05V = goed
na ca 30 sec. motor begint anders stationair te lopen, stijgt naar 0,63volt
begint iets te schommelen .... en gaat gigantisch wild doen, ook in de millivolts.
morgen sloop 'nieuwe'lambda halen (jammer dat je'm niet droog kan testen)
dus toch de lambda, zomaar in een klap stuk gegaan
heb meteen stukje in de Sensoren FAQ gezet
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Dit ga je niet leuk vinden ben ik bang
Je lambdasensor hoort te schommelen rond zn juiste waarde. De computer regelt om de zoveel miliseconden het mengsel bij. Dan wordt het te rijk of te arm. Dat meet je lambda en dan regelt de computer het mengsel weer terug. Als je lambdasensor een constant te hoog of te laag signaal zou geven. (rond 0V of 1V) Dan zou hij kapot zijn dit klinkt als een goed functionerende lambda.
Heb je al een totaal ander gasklephuis geprobeert. Het stationair regel gebeuren is hoofdzakelijk een samenwerking tussen potmeter en stappenmotor.
Het is temp afhankelijk zijn beide temp sensors nog in orde.
Misschien draadbreuk/slecht contact.
Je lambdasensor hoort te schommelen rond zn juiste waarde. De computer regelt om de zoveel miliseconden het mengsel bij. Dan wordt het te rijk of te arm. Dat meet je lambda en dan regelt de computer het mengsel weer terug. Als je lambdasensor een constant te hoog of te laag signaal zou geven. (rond 0V of 1V) Dan zou hij kapot zijn dit klinkt als een goed functionerende lambda.
Heb je al een totaal ander gasklephuis geprobeert. Het stationair regel gebeuren is hoofdzakelijk een samenwerking tussen potmeter en stappenmotor.
Het is temp afhankelijk zijn beide temp sensors nog in orde.
Misschien draadbreuk/slecht contact.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
klopt, vind ik niet leuk dacht nou heb ik eindelijk iets)
maar is ook m'n eigen fout .. had gisteren verkeerd gemeten, dmm stond op autorange, daarom zat ie vaak in de millivolts te switchen, dus ik dacht dat ie laag bleef.
Net weer gemeten, hij start op ,45v
stijgt dan langzaam naar -,6v en gaat dan (opgewarmd?) steeds tussen 0,2 en 0,6 heen en weer, dus idd toch goed.
kleine kanttekening, volgens die vent (quote) zou hij bij toeren rijk/0,8v moeten aangeven, bij mij echter gaat hij bij toeren juist arm aangeven?
Toen ik'm stationair liet lopen liep hij eerst verhoogd, steeg langzaam iets en op't moment dat de lambda op temp. was ging ie langzaam omlaag met de toeren naar 'normaal'
maar tot mijn verbazing 'verslikte' hij zich even later, dus bijna afslaan (zakte even in)
na paar sec. weer, en even later weer en sloeg de 3de keer af (hang je niet op aan steeds dezelfde tijsduur, kan toeval zijn)
totale tijdsduur was ca. 3 minuten. Bij een van die dipjes zag ik op de multimeter dat de lambda iets van 0,1 aangaf.
ik neig dus inmiddels (ook) naar ontsteking ... dat zou het verzuipen ook kunnen verklaren ?!
maar is ook m'n eigen fout .. had gisteren verkeerd gemeten, dmm stond op autorange, daarom zat ie vaak in de millivolts te switchen, dus ik dacht dat ie laag bleef.
Net weer gemeten, hij start op ,45v
stijgt dan langzaam naar -,6v en gaat dan (opgewarmd?) steeds tussen 0,2 en 0,6 heen en weer, dus idd toch goed.
kleine kanttekening, volgens die vent (quote) zou hij bij toeren rijk/0,8v moeten aangeven, bij mij echter gaat hij bij toeren juist arm aangeven?
Toen ik'm stationair liet lopen liep hij eerst verhoogd, steeg langzaam iets en op't moment dat de lambda op temp. was ging ie langzaam omlaag met de toeren naar 'normaal'
maar tot mijn verbazing 'verslikte' hij zich even later, dus bijna afslaan (zakte even in)
na paar sec. weer, en even later weer en sloeg de 3de keer af (hang je niet op aan steeds dezelfde tijsduur, kan toeval zijn)
totale tijdsduur was ca. 3 minuten. Bij een van die dipjes zag ik op de multimeter dat de lambda iets van 0,1 aangaf.
- lambda is dus goed
gaskleppotmeter is goed (doorgemeten, rustig verdraaien, geen rare sprongen of hakkels)
stappenmotor doet ook z'n werk (al vind ik'm maar traag reageren)
vacuümvervroeger werkt (nu) ook (weet alleen niet of de klep/schakelaar daadwerkelijk bediend)
benzinepomp doet z'n werk meer dan goed (hij verzuipt immers)
ik neig dus inmiddels (ook) naar ontsteking ... dat zou het verzuipen ook kunnen verklaren ?!
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
net weer een uurtje op straat verbracht... onder de motorkap dan.
wou de rotor en verdeelkap vervangen, kom ik erachter dat ie te klein is, mijn as is 10mm, die van die rotor 6? morgen weer naar de dealer.
heel gedoe, lucht eraf, accu eruit, voor niets
daarna toch maar weer een startpoging, meteen maar weer aan wat stekkers rommelen
bobine .. loopt
module .... loopt
injector ... loopt
gasklepsensor ... loo... oh afgeslagen (gewoon alsof je't contact eraf haalt)
ecu uitlezden, jahoor, gasklepsensor code 33, weer die gore stekker
morgen maar eens goed solderen
maar ik maak me geen illusie meer dat dat alles is ...........
wou de rotor en verdeelkap vervangen, kom ik erachter dat ie te klein is, mijn as is 10mm, die van die rotor 6? morgen weer naar de dealer.
heel gedoe, lucht eraf, accu eruit, voor niets
daarna toch maar weer een startpoging, meteen maar weer aan wat stekkers rommelen
bobine .. loopt
module .... loopt
injector ... loopt
gasklepsensor ... loo... oh afgeslagen (gewoon alsof je't contact eraf haalt)
ecu uitlezden, jahoor, gasklepsensor code 33, weer die gore stekker
morgen maar eens goed solderen
maar ik maak me geen illusie meer dat dat alles is ...........
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
stekker was't dus evengoed ook niet
sloeg weer af, onder het rijden.
toen ik gisteren de rotor+verdeelkap wou vervangen (wat niet ging want verkeerde maat) viel me wel op dat er wat grijze aanslag bij iig een van de 4 contacten zat, terwijl ik'm vorige keer met nakijken schoon had gemaakt, en hij heeft sinsdien niet echt veel gedraait
zou het zo dom simpel kunnen zijn dat ie meteen afslaat als hij een keer een vonk overslaat lijkt me eigenlijk eerder dat ie dan even hapert
edit--
net terug van de sloop, maar even bobine+module gehaald
en nu regent het ... ben benieuwd, zo'n beetje het enige wat ik nog kan bedenken.....
sloeg weer af, onder het rijden.
toen ik gisteren de rotor+verdeelkap wou vervangen (wat niet ging want verkeerde maat) viel me wel op dat er wat grijze aanslag bij iig een van de 4 contacten zat, terwijl ik'm vorige keer met nakijken schoon had gemaakt, en hij heeft sinsdien niet echt veel gedraait
zou het zo dom simpel kunnen zijn dat ie meteen afslaat als hij een keer een vonk overslaat lijkt me eigenlijk eerder dat ie dan even hapert
edit--
net terug van de sloop, maar even bobine+module gehaald
en nu regent het ... ben benieuwd, zo'n beetje het enige wat ik nog kan bedenken.....
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
ik durf al niet meer te juichen .... maar ik denk dat het opgelost is
net ff rondje stad gedaan (ook richting m'n werk)
geen enkele keer afgeslagen, loopt veel rustiger nu.
wel had ie een keer met flink gasgeven een paar hele kleine hikjes maar dat zou nog weleens door de gare rotor/verdeler kunnen komen, had de nieuwe terug gebracht (ivm verkeerde maat) maar ze hadden de goede niet
dus morgen even langs de anderen (breezan/cartal) ook maar een nieuwe kleppendeksel pakking halen, allemaal scheurtjes erin en hij lekt ook ergens boven vandaan (hopelijk gewoon via de pakking)
ook merkte ik in een een licht "blader geritsel" in de uitlaat, had net bij de pomp 4 doppen injectiecleaner bij gegooit, wil niet weten wat voor 18jaar oude troep nu allemaal loskomt (of hoeveel van die honingraatjes uit de kat )
nou eerst maar eens een paar dagen aankijken voor de zekerheid of't verholpen is
net ff rondje stad gedaan (ook richting m'n werk)
geen enkele keer afgeslagen, loopt veel rustiger nu.
wel had ie een keer met flink gasgeven een paar hele kleine hikjes maar dat zou nog weleens door de gare rotor/verdeler kunnen komen, had de nieuwe terug gebracht (ivm verkeerde maat) maar ze hadden de goede niet
dus morgen even langs de anderen (breezan/cartal) ook maar een nieuwe kleppendeksel pakking halen, allemaal scheurtjes erin en hij lekt ook ergens boven vandaan (hopelijk gewoon via de pakking)
ook merkte ik in een een licht "blader geritsel" in de uitlaat, had net bij de pomp 4 doppen injectiecleaner bij gegooit, wil niet weten wat voor 18jaar oude troep nu allemaal loskomt (of hoeveel van die honingraatjes uit de kat )
nou eerst maar eens een paar dagen aankijken voor de zekerheid of't verholpen is
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
inmiddels ook de rotor en verdeelkap vervangen, heb de rest van de week geen problemen meer gehad
wel een klein vraagje, als de motor koud is gaat het stationair naar 2000rpm
is dat 'normaal' voor verhoogd stationair ? (persoonlijk vind ik't erg hoog...)
als ie warm is/wordt zakt ie naar gewoon
wel een klein vraagje, als de motor koud is gaat het stationair naar 2000rpm
is dat 'normaal' voor verhoogd stationair ? (persoonlijk vind ik't erg hoog...)
als ie warm is/wordt zakt ie naar gewoon
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler