slaat soms zomaar af, daarna niet starten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
slaat soms zomaar af, daarna niet starten
Van de week naar m'n werk rijden, na 1km viel ie plotseling uit onder het rijden, kat-lamp ging branden.
Kon'm niet meer starten onder het rollen, helemaal van't contact af en weer starten, daarna geen enkel probleem. Terugrit ook prima.
Nu de volgende dag.. helemaal niet meer starten, startmotor draait prima ... hm geen tijd om te kijken, dan maar fiets...
s'avonds nog eens proberen .. toen accu langzaam leeg aan't raken
m'n dynamo/spanningsregelaar is niet echt toppie meer (knipperend licht..) dus maar accu opladen.
vandaag dus weer proberen .. ho maar, nog steeds niet starten.
Nu dan maar aan't echte werk
heb ik vonk/benzine ?
ben in m'n eentje momenteel.. dus vonk gaat niet lukken, dan maar eerst benzine.
trek de leiding eraf, stop'm in een flesje, ga'm even starten om iets in de fles te krijgen .. wat denk je ? hij start in een keer (en slaat na 2sec. af ivm geen benzine meer)
heeft ondertussen bijna een kwart liter in de flas geplast *(dus pomp/filter is prima)
Benzineslang er weer op, start prima en blijft goed draaien (ivm ecu reset even laten lopen)
Nu heb ik dus het vermoeden dat gewoon het injectiehuis aan't dichtslibben is. Ik rijd veel korte stukken en heb ook regelmatig de mayo op de olievuldop, denk dat ie inmiddels ook de carterontluchting bereikt heeft die uiteraard je injectiehuis ingaat. (ook van buiten zie je overal rond de rand olie/benzien/rotzooi/smeersel)
Eigenlijk mijn vraag nu: zijn er mensen met een andere mening / mogelijke oorzaak ? (bijv. stappen motor?)
Kon'm niet meer starten onder het rollen, helemaal van't contact af en weer starten, daarna geen enkel probleem. Terugrit ook prima.
Nu de volgende dag.. helemaal niet meer starten, startmotor draait prima ... hm geen tijd om te kijken, dan maar fiets...
s'avonds nog eens proberen .. toen accu langzaam leeg aan't raken
m'n dynamo/spanningsregelaar is niet echt toppie meer (knipperend licht..) dus maar accu opladen.
vandaag dus weer proberen .. ho maar, nog steeds niet starten.
Nu dan maar aan't echte werk
heb ik vonk/benzine ?
ben in m'n eentje momenteel.. dus vonk gaat niet lukken, dan maar eerst benzine.
trek de leiding eraf, stop'm in een flesje, ga'm even starten om iets in de fles te krijgen .. wat denk je ? hij start in een keer (en slaat na 2sec. af ivm geen benzine meer)
heeft ondertussen bijna een kwart liter in de flas geplast *(dus pomp/filter is prima)
Benzineslang er weer op, start prima en blijft goed draaien (ivm ecu reset even laten lopen)
Nu heb ik dus het vermoeden dat gewoon het injectiehuis aan't dichtslibben is. Ik rijd veel korte stukken en heb ook regelmatig de mayo op de olievuldop, denk dat ie inmiddels ook de carterontluchting bereikt heeft die uiteraard je injectiehuis ingaat. (ook van buiten zie je overal rond de rand olie/benzien/rotzooi/smeersel)
Eigenlijk mijn vraag nu: zijn er mensen met een andere mening / mogelijke oorzaak ? (bijv. stappen motor?)
Last edited by Losha on SatAug16, 2008 12:42:19 AM, edited 5 times in total.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Wat voor AX heb je? (type motor...)
Van smurrie vanuit de carter-ontluchting in 't injectiehuis gaat 'ie echt niet helemaal nix meer doen. Daarvan gaat 'ie hooguit beroerd lopen / stotteren, maar starten zal 'ie zeker wel.
Als je een motor hebt met verdeelkap, zou 't de ontstekingsmodule wel eens kunnen zijn.
Van smurrie vanuit de carter-ontluchting in 't injectiehuis gaat 'ie echt niet helemaal nix meer doen. Daarvan gaat 'ie hooguit beroerd lopen / stotteren, maar starten zal 'ie zeker wel.
Als je een motor hebt met verdeelkap, zou 't de ontstekingsmodule wel eens kunnen zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
het is een 1.1 image uit 90
echt lekker reed hij niet gisteren, uitzichzelf gas geven in stationair (je voelt zelfs het gaspedaal een beetje inzakken)
vanochtend ook weer verzopen, benzinepomp losgekoppeld onder de bank en jawel, start door met dezelfde symptomen (zelf gas in stationair)
wil ik'm uitlezen kan ik die stekker van de ecu niet eens vinden
waar zit die ?
echt lekker reed hij niet gisteren, uitzichzelf gas geven in stationair (je voelt zelfs het gaspedaal een beetje inzakken)
vanochtend ook weer verzopen, benzinepomp losgekoppeld onder de bank en jawel, start door met dezelfde symptomen (zelf gas in stationair)
wil ik'm uitlezen kan ik die stekker van de ecu niet eens vinden
waar zit die ?
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Als 'ie vanzelf gas geeft, is de kans vrij groot dat de gaskleppositiesensor stuk/versleten is. Dan kan de ECU niet (of in ieder geval niet goed) meer zien hoe ver de gasklep openstaat en dus niet meer berekenen hoeveel brandstof 'ie moet inspuiten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
heb het injectiehuis eraf gehad en schoongemaakt, tevens nogmaals de ecu gereset en 15 minuten laten draaien
dat zelf gasgeven lijkt nu weer verdwenen (mischien vorige keer niet lang genoeg ecu ingeregeld?)
wel heeft ie nu dat als ik'm gestart krijg (meestal nadat ik eerst de benzinepomp uit had) en meteen gas geef, dat ie in toeren fors zakt tot zelf afslaan.
als ie eenmaal loopt loopt ie ook gewoon (al heb ik het idee dat het stationair iets hoger is dan vroeger ? 1500rpm?)
wie kan helpen, ben wel aardig technisch aangelegd maar verbrandingsmotoren is nou helaas net niet mijn ding
dat zelf gasgeven lijkt nu weer verdwenen (mischien vorige keer niet lang genoeg ecu ingeregeld?)
wel heeft ie nu dat als ik'm gestart krijg (meestal nadat ik eerst de benzinepomp uit had) en meteen gas geef, dat ie in toeren fors zakt tot zelf afslaan.
als ie eenmaal loopt loopt ie ook gewoon (al heb ik het idee dat het stationair iets hoger is dan vroeger ? 1500rpm?)
wie kan helpen, ben wel aardig technisch aangelegd maar verbrandingsmotoren is nou helaas net niet mijn ding
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Te hoog stationair is idd ook typisch bij een defecte gaskleppositiesensor (3x woordwaarde).
...of de stationair-stappenmotor is stuk, dat kan ook nog.
Zit me net te bedenken: temperatuur-sensor (voor de ECU) kan 't ook zijn.
...of de stationair-stappenmotor is stuk, dat kan ook nog.
Zit me net te bedenken: temperatuur-sensor (voor de ECU) kan 't ook zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
en alle 3 of een van de 3 verklaart ook waarom ie elke keer pas wil starten na loskoppelen van de benzinepomp ?
volgende vraag is natuurlijk hoe test ik of (en welke) echt stuk is (al kan ik dat mischien wel met zoeken vinden)
volgende vraag is natuurlijk hoe test ik of (en welke) echt stuk is (al kan ik dat mischien wel met zoeken vinden)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Yup.Als de gaskleppositiesensor stuk is of de temp.sensor, dan weet de ECU niet hoe ver de gasklep open staat of hoe warm de motor echt is, en dus gooit 'ie maar een boel brandstof uit, waardoor de motor verzuipt.Losha wrote:en alle 3 of een van de 3 verklaart ook waarom ie elke keer pas wil starten na loskoppelen van de benzinepomp ?
Als je de brandstofpomp los haalt en je start dan, dan kan 'ie net zo lang in blijven spuiten tot de druk van de brandstofleiding is (en dat is vrij snel). In dat geval start je de boel als het ware droog.
Simpelste manier? 1 voor 1 vervangen.Losha wrote:volgende vraag is natuurlijk hoe test ik of (en welke) echt stuk is (al kan ik dat mischien wel met zoeken vinden)
Ik zou zeggen: begin met de temperatuur-sensor en daarna met de gaskleppositiesensor. 't Komt maar zeer zelden voor dat de stappenmotor stuk is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Lees je computer eerst eens uit.... misschien geeft ie inderdaad iets aan, vermakkelijkt misschien je zoektocht. uitleesstekker zit onder je computer ergens (bij je koplamp meestal maar hij zit soms ook klem echt onder het tafeltje van de computer.)
En vervangen zou ik niet meteen doen -> duur...
Wat ik wel zo doen.... De gasklep sensor, lambda sonde en temp sensor 1 voor 1 apart lostrekken, tussen door de ecu resetten. Kijken of bij 1 hiervan een hele andere/rare noodloop ontstaat.....
Ik gok voor de tempsensor; die is het meestal Gaat vaak stuk en veroorzaakt vaage problemen..... Lambda ook wel, alhoewel die dan ook echt naar benzine moet meuren in de auto.
Overigens heeft/had mijn GT ook vaage problemen waarvan 1tje lijkt op wat jij beschrijft:
En vervangen zou ik niet meteen doen -> duur...
Wat ik wel zo doen.... De gasklep sensor, lambda sonde en temp sensor 1 voor 1 apart lostrekken, tussen door de ecu resetten. Kijken of bij 1 hiervan een hele andere/rare noodloop ontstaat.....
Ik gok voor de tempsensor; die is het meestal Gaat vaak stuk en veroorzaakt vaage problemen..... Lambda ook wel, alhoewel die dan ook echt naar benzine moet meuren in de auto.
Overigens heeft/had mijn GT ook vaage problemen waarvan 1tje lijkt op wat jij beschrijft:
Dat, exact, had de GT ook. Ik heb de lambda vervangen, maaaaaaaaar, mijne starte wel gewoon goed, bleef daarna alleen niet lopen. (ja met moeite) tot ie warm was en dan was alles over.wel heeft ie nu dat als ik'm gestart krijg (meestal nadat ik eerst de benzinepomp uit had) en meteen gas geef, dat ie in toeren fors zakt tot zelf afslaan.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ik ga ff kijken (zodra het droog/licht is)
heb ook de ECU stekker nog niet gevonden, uitlezen had ik allang willen doen
waar loopt die ECU stekker eigenlijk heen?
ik snap alleen nog steeds niet waarom ik NA het loskoppel WEL weer kan rijden
ik neem aan dat dat duidelijk is uit m'n verhaal ?
de 2de keer start ie dus wel (na ik de slang heb leeggetrokken)
en dan kan ik gewoon kilometers blijven rijden zonder problemen
ergens houd mijn ax niet van logica, of ik snap nog minder van inspuiting dan ik denk
volgens mij zou ik dan onder het rijden dan toch ook problemen moeten hebben .. of niet ?
heb ook de ECU stekker nog niet gevonden, uitlezen had ik allang willen doen
waar loopt die ECU stekker eigenlijk heen?
ik snap alleen nog steeds niet waarom ik NA het loskoppel WEL weer kan rijden
ik neem aan dat dat duidelijk is uit m'n verhaal ?
de 2de keer start ie dus wel (na ik de slang heb leeggetrokken)
en dan kan ik gewoon kilometers blijven rijden zonder problemen
ergens houd mijn ax niet van logica, of ik snap nog minder van inspuiting dan ik denk
volgens mij zou ik dan onder het rijden dan toch ook problemen moeten hebben .. of niet ?
Last edited by Losha on SatAug09, 2008 9:23:19 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Als het de gaskleppositiesensor is niet, nee: door intrappen van 't gaspedaal draai je de gasklep verder open en staat de sensor ook in een andere stand. Veel voorkomend probleem van de klepsensor is dat vooral 't beginstuk (waar 'ie stationair loopt) nogal versleten is, waardoor de ECU in dat gebiedje geen of hele rare waarden krijgt van de sensor.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
aha, zou ik de gasklepsensor dan kunnen testen door het gas iets in te trappen voor het starten waardoor hij in een andere positie staat en dan pas contact aan ?
dit is'm toch ?
@grietje, nee stinkt niet naar benzine (helaas, dan had het wel makkelijker geweest)
dit is'm toch ?
@grietje, nee stinkt niet naar benzine (helaas, dan had het wel makkelijker geweest)
Last edited by Losha on SatAug09, 2008 10:00:56 PM, edited 2 times in total.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Wat heeeel misschien ook nog wel kan zijn... bedradingsprobleem...... Het draadje naar je brandstof pomp is maar een gammel draadje....Losha wrote:ik ga ff kijken (zodra het droog/licht is)
heb ook de ECU stekker nog niet gevonden, uitlezen had ik allang willen doen
waar loopt die ECU stekker eigenlijk heen?
En tijdens het starten heeft ie echt benzine nodig, slecht contact is gewoon niet starten. Terwijl onder het rijden mag de pomp best beetje happeren, daar merk je vrijwel niets van (ervaring......)
Over de ECU. De ECU heeft 1 grote stekker aan de onderkant, van 15-20 cm lang ofzo, moet je kantelen om los te kunnen halen.
De ECU zelf (vierkant) zit geschroeft op een metalen tafeltje. Hier onder zitten nog 2 relais (of is dit bij een type 2 niet... :$) daar ergens tussen, loopt een los stekkertje (nergens op aangesloten) moet groen zijn met 2 polen. Dat is je uitleesstekker. Hij kan best moeilijk te vinden zijn (weggestopt en helemaal vies...) pool 2 moet je volgens mij hebben (maar staat in de howto)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
nou snap ik er helemaal niks meer van
ik zoeken naar die ecu-stekker, vind ik een groen stekkertje samen met het dubbelrelay onder de ecu
uitlezen ecu evengoed niet gelukt, er gaat gewoon niets knipperen in't dash
wel hoor ik in ene wat geklik onder de kap, ga ik kijken waart vandaan komt, is de stappenmotor aant heen en weer stappen
heeft het gas op n gegeven moment ook op zo'n ? 5mm ? open, en blijft daar ook op staan, ook al staat het contact uit.
ik voorzichtig de pen terug proberen te drukken, brommen
dus de motor doet wel iets
ga naar binnen om te starten en hij start in een keer
ghosts in da machine
edit--
nou moest ik de 2 ralay's iets naar rechts draaien om bij die stekker te kunnen, mischien zat er iets niet goed vast ofzo ?
ik zoeken naar die ecu-stekker, vind ik een groen stekkertje samen met het dubbelrelay onder de ecu
uitlezen ecu evengoed niet gelukt, er gaat gewoon niets knipperen in't dash
wel hoor ik in ene wat geklik onder de kap, ga ik kijken waart vandaan komt, is de stappenmotor aant heen en weer stappen
heeft het gas op n gegeven moment ook op zo'n ? 5mm ? open, en blijft daar ook op staan, ook al staat het contact uit.
ik voorzichtig de pen terug proberen te drukken, brommen
dus de motor doet wel iets
ga naar binnen om te starten en hij start in een keer
ghosts in da machine
edit--
nou moest ik de 2 ralay's iets naar rechts draaien om bij die stekker te kunnen, mischien zat er iets niet goed vast ofzo ?
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Dat hoort zo.Losha wrote:wel hoor ik in ene wat geklik onder de kap, ga ik kijken waart vandaan komt, is de stappenmotor aant heen en weer stappen
heeft het gas op n gegeven moment ook op zo'n ? 5mm ? open, en blijft daar ook op staan, ook al staat het contact uit.
Dat moet je niet meer doen, want daar gaat de stappenmotor van stuk!Losha wrote:ik voorzichtig de pen terug proberen te drukken, brommen
't Komt wel eens voor dat de draden bij de hoofdrelais (dus die onder de ECU zitten) niet helemaal lekker meer zijn. 't Zou dus zeker wel kunnen dat 't daar fout gaat. Die relais zorgen namelijk voor 't inschakelen van de brandstofpomp en het ontstekingssysteem.Losha wrote: edit--
nou moest ik de 2 ralay's iets naar rechts draaien om bij die stekker te kunnen, mischien zat er iets niet goed vast ofzo ?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
we komen er nog wel ...
nou startte hij vandaag wel (al dan niet helemaal zonder gemak)
hij is weer wild met z'n stationair
ik ga dus de temp- en gasklep-sensor bekijken, temp voor de ecu moet de groene op't termostaathuis zijn toch ?
iemand trouwens nog suggesties voor ecu uitlezen bij een type1 ? heb maar een kant van de stekker geprobeer, zou 2 moeten zijn, andere kant lijkt niet eens n pinnetje in te zitten ?
ik heb 2 lampen waar ik nog nooit iets heb gezien, de 2 meest linkse (boven en onder)
volgens manual moet dat choke (nvt) en watertemp zijn ?
wat zou er op een type1 dash moeten knipperen ? de kat lamp?
hij is weer wild met z'n stationair
ik ga dus de temp- en gasklep-sensor bekijken, temp voor de ecu moet de groene op't termostaathuis zijn toch ?
iemand trouwens nog suggesties voor ecu uitlezen bij een type1 ? heb maar een kant van de stekker geprobeer, zou 2 moeten zijn, andere kant lijkt niet eens n pinnetje in te zitten ?
ik heb 2 lampen waar ik nog nooit iets heb gezien, de 2 meest linkse (boven en onder)
volgens manual moet dat choke (nvt) en watertemp zijn ?
wat zou er op een type1 dash moeten knipperen ? de kat lamp?
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Dit is het complete injectiehuis!
De bovenste helft bevat de brandstof-injector en de inlaatlucht-temperatuursensor.
De onderste helft is het gasklephuis.
Het omcircelde ding is de gaskleppositiesensor.
Die zit met 4 safe-torx schroefjes vast (het is namelijk officiëel niet de bedoeling dat je die los maakt, want de afstelling daarvan komt nogal nauwkeurig!)
Maargoed, wat je kunt doen is de boel daar eerst eens goed schoonmaken (met motorreiniger, remmenreiniger, WD40, ...) en dan de sensor met watervaste stift aftekenen op het metaal van het gasklephuis (zodat je na losmaken precies kunt zien hoe die gezeten heeft!)
Maar vervolgens eens een (duidelijke!) foto van de binnenkant van die sensor.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
dat dat het hele injectiehuis is weet ik ook wel
had de hele foto geplaats zodat je kunt zien waar hij zit (mochten er andere versies zijn en niemand herkent deze, volgens hbase zou er namelijk een andere op horen n.a.v. mijn kenteken )
had het hele huis ook al schoongemaakt, helaas alleen niet de g.k.s. erafgehaald.
ik weet wel van de vorige eigenaar(en) dat in zijn hele 230.000km leven de sensor al 2x vervangen is
ik ga nu eerst NOG een keer proberen de ECU uit te lezen, zou een stuk makkelijker zijn als die me verteld waar hij last van heeft
edit--
nope .. ecu laat zich niet uitlezen
de enige stekker bij/onder de ecu, samen met de 2 relay's
meer dan dit licht er nooit op (behalve verlichting uiteraard)
had de hele foto geplaats zodat je kunt zien waar hij zit (mochten er andere versies zijn en niemand herkent deze, volgens hbase zou er namelijk een andere op horen n.a.v. mijn kenteken )
had het hele huis ook al schoongemaakt, helaas alleen niet de g.k.s. erafgehaald.
ik weet wel van de vorige eigenaar(en) dat in zijn hele 230.000km leven de sensor al 2x vervangen is
ik ga nu eerst NOG een keer proberen de ECU uit te lezen, zou een stuk makkelijker zijn als die me verteld waar hij last van heeft
edit--
nope .. ecu laat zich niet uitlezen
de enige stekker bij/onder de ecu, samen met de 2 relay's
meer dan dit licht er nooit op (behalve verlichting uiteraard)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
ho ho ho, wacht even!
Een niet GT type 1.... Tja, die heeft geen motorstoringslampje!
Ik dacht dat die het katalysator lampje daarvoor gebruiken, maar die zie ik bij jou ook niet branden (of is dat die rode links bovenin? Wat voor figuurtje staat daarin?)
Een niet GT type 1.... Tja, die heeft geen motorstoringslampje!
Ik dacht dat die het katalysator lampje daarvoor gebruiken, maar die zie ik bij jou ook niet branden (of is dat die rode links bovenin? Wat voor figuurtje staat daarin?)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
naast kniperlicht is idd kat
maar die knippert dus niet (laatste paar dagen wel heel soms even aangeweest onder rijden ... ?! )
ben net nog even aan't stoeien geweest (ook naar aanleiding van de tig andere topics over enigzins gelijkende problemen)
wou eigenlijk even de lambda bekijken, maar die krijg ik er zo snel niet uit, stekkers bekijken, zien er goed uit
toen even gekeken naar de temp-sensor
heb er maar 1 ? een blauwe 2-polige
als ik onder draaiende motor die eruit trek zakt het toerental fors in, de die sensor sensed echt wel ... MAAR
mag ik dan bij deze melden dat ik waarschijnlijk het probleem gevonden heb
de vorige eigenaar(en) waren toch nog grotere prutsers dan ik van hun had verwacht
bij het injectiehuis viel me al op dat de onderste dichtingsring er scheef onder zat (valse lucht)
maar wat zie ik bij de temp-sensor ?
hebben ze er een stuk verlengkabel tussen geprutst, die hing dus in de buurt van de koppeling, waarschijnlijk nu een keer er tegenaan gekomen
multimeter erbij, jahoor, draadbreuk op een pin
ik hoop bij (vulmaarin) dat dat nu dan ook echt alles was
edit--
jammer dat ik dat frutsel kabel niet eerder gezien heb, was al eerder in de buurt bezig ivm lucht en een lekkende koelslang, maar die "extra" stekkerverbinding had ik nog niet gezien
maar die knippert dus niet (laatste paar dagen wel heel soms even aangeweest onder rijden ... ?! )
ben net nog even aan't stoeien geweest (ook naar aanleiding van de tig andere topics over enigzins gelijkende problemen)
wou eigenlijk even de lambda bekijken, maar die krijg ik er zo snel niet uit, stekkers bekijken, zien er goed uit
toen even gekeken naar de temp-sensor
heb er maar 1 ? een blauwe 2-polige
als ik onder draaiende motor die eruit trek zakt het toerental fors in, de die sensor sensed echt wel ... MAAR
mag ik dan bij deze melden dat ik waarschijnlijk het probleem gevonden heb
de vorige eigenaar(en) waren toch nog grotere prutsers dan ik van hun had verwacht
bij het injectiehuis viel me al op dat de onderste dichtingsring er scheef onder zat (valse lucht)
maar wat zie ik bij de temp-sensor ?
hebben ze er een stuk verlengkabel tussen geprutst, die hing dus in de buurt van de koppeling, waarschijnlijk nu een keer er tegenaan gekomen
multimeter erbij, jahoor, draadbreuk op een pin
ik hoop bij (vulmaarin) dat dat nu dan ook echt alles was
edit--
jammer dat ik dat frutsel kabel niet eerder gezien heb, was al eerder in de buurt bezig ivm lucht en een lekkende koelslang, maar die "extra" stekkerverbinding had ik nog niet gezien
Last edited by Losha on MonAug11, 2008 8:42:02 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler