Schakelen naar eerste versnelling zeer moeilijk
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Schakelen naar eerste versnelling zeer moeilijk
Als ik naar mijn eerste versnelling wil schakelen lukt dan in eerste instantie niet.
Als ik dan lichte druk uit oefen op de vernellingspook glipt hij er soms na een 20 sekonden toch in.
Ook als ik mijn koppeling een eind laat op komen lukt het meestal ook.
Toch knap lastig voor stoplichten.
Wat is het probleem?
Wie kan mij helpen?
Als ik dan lichte druk uit oefen op de vernellingspook glipt hij er soms na een 20 sekonden toch in.
Ook als ik mijn koppeling een eind laat op komen lukt het meestal ook.
Toch knap lastig voor stoplichten.
Wat is het probleem?
Wie kan mij helpen?
Als de rest wel normaal schakelt zit het denk ik in de synchromessen in je vbak......
Makkelijkst is dan om de hele vbak te vervangen, uitelkaar halen is lastig en de 1 zit ook nog eens helemaal achteraan.......
is het een 4 of 5 bak? Je kan ook gewoon uit je 2 optrekken, moet je wel beetje handig zijn met je koppeling....
Makkelijkst is dan om de hele vbak te vervangen, uitelkaar halen is lastig en de 1 zit ook nog eens helemaal achteraan.......
is het een 4 of 5 bak? Je kan ook gewoon uit je 2 optrekken, moet je wel beetje handig zijn met je koppeling....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
fitnessfirst.nl
idd waarschijnlijk een leuk probleem in je v bak. Je zou kunnen proberen of het verversen van de vbak olie helpt. Heel soms hebben dit soort problemen de neiging om in de loop van de tijd weer weg te gaan.
idd waarschijnlijk een leuk probleem in je v bak. Je zou kunnen proberen of het verversen van de vbak olie helpt. Heel soms hebben dit soort problemen de neiging om in de loop van de tijd weer weg te gaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
er zit ergens op de onder/zij/buiten kant van je versnellingsbak een dop. Bijvullen tot het daar net klein beetje overstroom, dan zou het goed moeten zijn. Verversen zou ik zoiezo even doen, volgens mij ging er bijna 2 liter in....Rooie wrote:Bedankt,
Jullie hebben nuttige suggesties gegegeven.
Dat is heel vriendelijk
Ik zal eerst eens de olie controleren.
Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe dat moet.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).

Het is wel een vierkante plug, 8 mm.
In een AX gaat 2 liter 75W80 versnellingsbakolie.
Als je de aftapplug losdraait, de olie komt er best wel met een flinke straal uit. Zet er een afwasteiltje onder.
De plug is magnetisch, meteen even aan de binnenkant goed schoonmaken.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Nog 2 tipjes dan:
Die vierkante "imbus" is waarschijnlijk precies het maatje van de deurknoppen uit je huis. Je kunt er ook ander gereedschap voor kopen maar dat kost weer geld enzo.
Tip 2: krijg geen versnellingsbakolie op je handen! Dat stinkt zoals ehm... alleen bakolie kan stinken, en je handen komen (bijv. bij het eten) nogal eens bij je neus in de buurt (en nee, na het wassen van je handen ruik je het gewoon nog)...
Die vierkante "imbus" is waarschijnlijk precies het maatje van de deurknoppen uit je huis. Je kunt er ook ander gereedschap voor kopen maar dat kost weer geld enzo.
Tip 2: krijg geen versnellingsbakolie op je handen! Dat stinkt zoals ehm... alleen bakolie kan stinken, en je handen komen (bijv. bij het eten) nogal eens bij je neus in de buurt (en nee, na het wassen van je handen ruik je het gewoon nog)...
Kijk uit, een Cactussssss
Ik heb vandaag de olie ververst.
Er zat inderdaad heel wat metaalpoeder aan de machnetische pluggen.
Helaas het probleem is niet opgelost.
Ik heb wel gemerkt dat als ik terwijl ik heel langzaam rij of stilsta, de koppeling weer loslaat en opnieuw intrap hij vaak wel in zijn 1 schiet.
Misschien moet de Vbak er dan toch vanonder, maar daar zie ik wel tegenop.
Heeft iemand misschien nog een andere suggestie?
Er zat inderdaad heel wat metaalpoeder aan de machnetische pluggen.
Helaas het probleem is niet opgelost.
Ik heb wel gemerkt dat als ik terwijl ik heel langzaam rij of stilsta, de koppeling weer loslaat en opnieuw intrap hij vaak wel in zijn 1 schiet.
Misschien moet de Vbak er dan toch vanonder, maar daar zie ik wel tegenop.
Heeft iemand misschien nog een andere suggestie?
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
De motor kan blijven hangen, een kleine takel is afdoende. Ik had 'm aan de dakspanten van de garage gehangen maar doe het ook met steigermateriaal. Ik geloof zelfs dat het met een paar spanbanden en een balk over de auto ook wel moet lukken. Zo'n ax-bak is niet zwaar.
Een tijdje terug m'n eerste grote klus, zo'n versnellingsbakje wisselen. Je hebt op zich geen sleutelervaring nodig. Gewoon alles losschroeven wat los moet, bak eraf, bak erop en terugschroeven maar. Leuke uitdaging!
Qua tijd niet te zeggen zonder ervaring. Trek er dan gerust een dagje voor uit. Een ervaren sleutelaar doet het binnen een dagdeel wel.
En ja, ook ik heb nog wel een bak voor je
.
Een tijdje terug m'n eerste grote klus, zo'n versnellingsbakje wisselen. Je hebt op zich geen sleutelervaring nodig. Gewoon alles losschroeven wat los moet, bak eraf, bak erop en terugschroeven maar. Leuke uitdaging!
Qua tijd niet te zeggen zonder ervaring. Trek er dan gerust een dagje voor uit. Een ervaren sleutelaar doet het binnen een dagdeel wel.
En ja, ook ik heb nog wel een bak voor je

Het is makkelijker om je blok eruit te halen, dan is een takel toch echt handig/nodig. Als je je blok er niet uit haalt moet je lopen pielen in het motorruim om je v bak op de goede plek te krijgen en vast te bouten.. het kan wel, daar niet van.Rooie wrote:Ik woon in Hulst.
Ik zou willen weten, moet de motor eruit, heb ik een takel of een brug hebben of iets anders, hoeveel tijd kost het?
Brug is niet perse nodig maar het is altijd verdomde handig en verkort de knutseltijd enorm..
Ik denk dat als wij hier een vbak moeten wisselen dat we er toch minstens wel een dag mee bezig zijn (zonder brug)
Wat je iig zoiezo op zn minst nodig hebt zijn een hoop assteunen, blokjes hout/balkjes (om je auto op te krikken en je motorblok te steunen als je 2 motorsteunen los maakt), goede krik, goed gereedschap zoiezo (degelijke ratelset e.d.), en zo'n ding waarmee je je koppeling uit kan lijnen
Zou zoiezo de koppeling doen, anders moet je t straks weer uitelkaar halen....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Motor hoef je er niet uit te halen, alleen maar extra werk.
Je kunt de motor aan de bovenkant vastzetten door een balk over je motor heen en daar de motor aan vast te maken. Er zit al een oog aan je motor.
Zo doen ze dat in de Citroën garage ook, balk is speciaal gereedschap.
Daarna de versnellingsbak losmaken en er onderweg laten zakken.
Op een brug is natuurlijk makkelijk maar niet noodzakelijk, het kan ook gewoon thuis.
De koppeling vervangen hangt er van af hoeveel kilometer de auto gelopen heeft en of de koppeling al een keer is vervangen.
Vervang wel even de aandrijfaskeeringen, die kosten weinig.
En ja de tijd die je er voor nodig bent hangt er van af.
Hoe snel/handig ben je zelf
en hoe makkelijk gaat alles los.
De ene keer zit het mee de andere keer zit het tegen.
Hulst ligt niet echt in de buurt, anders had ik je zo even kunnen helpen.
succes er mee
Je kunt de motor aan de bovenkant vastzetten door een balk over je motor heen en daar de motor aan vast te maken. Er zit al een oog aan je motor.
Zo doen ze dat in de Citroën garage ook, balk is speciaal gereedschap.
Daarna de versnellingsbak losmaken en er onderweg laten zakken.
Op een brug is natuurlijk makkelijk maar niet noodzakelijk, het kan ook gewoon thuis.
De koppeling vervangen hangt er van af hoeveel kilometer de auto gelopen heeft en of de koppeling al een keer is vervangen.
Vervang wel even de aandrijfaskeeringen, die kosten weinig.
En ja de tijd die je er voor nodig bent hangt er van af.
Hoe snel/handig ben je zelf

De ene keer zit het mee de andere keer zit het tegen.
Hulst ligt niet echt in de buurt, anders had ik je zo even kunnen helpen.
succes er mee
Groeten van Henk uut Blesdieke