van de week was ik mijn ruitensproeiertankje aan t verwijderen van achter de voorbumper, toen ik hetvolgende ding achter het rechter zijscherm tegenkwam:
http://www.mijnalbum.nl/Album=C7T3UEVH
tis een plastic cylinder met 2 slangen er aan:
1 slang gaat naar de luchtinlaat (met onderweg een stekker, zal we een sensor zijn)
de andere slang gaat via de dakrand naar de vulpijp van de benzinetank
ik heb een slang ervan voorzichtig losgetrokken maar er kwam geen vloeistof uit. rook echter wel naar benzine
maar ik heb al 2 plastic leidingen door het interieur lopen, en volgens mij zijn dat de toevoer en retourleiding van de benzine
dus waar is dit ding voor? meet ie de gassen die uit de tank komen?
heb ik dit ding nodig of kan ik 'm gewoon weghalen?
wie kan mij wijzer maken? het gaat om een '91 gti
wat is dit?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 53
- Joined: MonMar24, 2008 11:38:43 AM
- Location: Utrecht, Koudekerke, Bergen op Zoom
- Contact:
wat is dit?
Suzuki, way of life!
Dat ding zit er voor zover ik weet om de benzinedampen in je tank af te zuigen. Vandaar het slangetje naar je luchtinlaat. Die sensor is geen sensor maar een elektronische klep. En in die cilinder zit om een voor mij onduidelijke redenen een koolstoffilter. Ik snap het nut van dit systeem ook niet echt, moet ik eerlijk zeggen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Toch wel leuk, vrijwel elke ax eigenaar tot nu toe heeft deze vraag gesteldSander wrote:Dat ding zit er voor zover ik weet om de benzinedampen in je tank af te zuigen. Vandaar het slangetje naar je luchtinlaat. Die sensor is geen sensor maar een elektronische klep. En in die cilinder zit om een voor mij onduidelijke redenen een koolstoffilter. Ik snap het nut van dit systeem ook niet echt, moet ik eerlijk zeggen.
Ik had hem eruit geknipt, bij de blauwe.... hij donderde elke keer naar beneden en dat was ik zat. Wat voor nut het ding heeft, geen idee.
Last edited by grietje on ThuAug07, 2008 10:21:56 AM, edited 1 time in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Was er niet een keer iemand die dit ding er ook uit had geknipt, en toen begon de auto rare kuren te krijgen en toen bleek dat ding voor een GTI wel iets nuttigs te doen? Herinner me zoiets vaags ineens....denny wrote:ik weet wat het is. Extra gewicht, weg ermee
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 53
- Joined: MonMar24, 2008 11:38:43 AM
- Location: Utrecht, Koudekerke, Bergen op Zoom
- Contact:
okee, dus het is niet zo duidelijk waar die voor is..
maar als ie idd je dampen uit de tank opzuigt en in je luchtinlaat gooit, is dat toch gunstig zou je zeggen? aangezien benzinedampen brandbaar zijn...
ik zal anders eens langs een Citroën garage rijden. kijken wat zij er van denken
maarrrrrr als ik 'm wel echt nodig heb, kan ik dat "koolstoffilter" dan ook uit het spatbord verwijderen, en achterin de auto tussen het slangetje zetten? (ivm gewichtsverdeling, ik ben te zwaar aan de voorkant... daarom wil ik er vanaf)
maar als ie idd je dampen uit de tank opzuigt en in je luchtinlaat gooit, is dat toch gunstig zou je zeggen? aangezien benzinedampen brandbaar zijn...
ik zal anders eens langs een Citroën garage rijden. kijken wat zij er van denken
maarrrrrr als ik 'm wel echt nodig heb, kan ik dat "koolstoffilter" dan ook uit het spatbord verwijderen, en achterin de auto tussen het slangetje zetten? (ivm gewichtsverdeling, ik ben te zwaar aan de voorkant... daarom wil ik er vanaf)
Suzuki, way of life!
nee de volgorde waarin dingen werken is belangrijker als de plaats waar ze dat doen.q01z wrote:als je m eruit haalt, moet je iig niet de slangen afdoppen.. dan kunnen de dampen niet weg..
verder is het meestal niet heel relevant waar je dingen zet, als ze maar ergens zijn (geld niet voor alles uiteraard)
Dat ding is alleen om nare luchtjes te voorkomen (koolstof absorbeerd)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 53
- Joined: MonMar24, 2008 11:38:43 AM
- Location: Utrecht, Koudekerke, Bergen op Zoom
- Contact:
okee, ben net even bij de plaatselijke Citroën dealer geweest, en hij wist me het volgende te vertellen:
het is de ontluchting van je benzinetank.
vroeger (zoals ik dus gewend ben van m'n alto's) had je een slangetje wat wegliep naar buiten toe. voor als je tank uitzet, moet ie de druk kwijt anders ontploft ie
maar tegenwoordig (en daar valt dit type AX dus ook onder) is er een regel dat die gassen niet meer naar buiten mogen, maar verbrand moeten worden in de auto.
dus, dat overdruk slangetje komt uit de tank, naar je luchtinlaat van de motor. maar... omdat t brandbare gassen zijn word je lucht/brandstof mix te rijk en gaat ie stotteren. daarom zit die electrische klep er tussen, zodat ie dat alleen kan doen bij bijv. 70 km/h
die cylinder die er tussen hangt in je spatbord, dat is een opslag tank. voor als er gassen komen terwijl dat klepje dicht staat
om een lang verhaal kort te maken:
JA je kan het ding en de slang verwijderen, maar dat is slechter voor het milieu en je moet zorgen dat je je inlaatspruitstuk afdopt en dat je dus zo'n "ouderwets" ontluchtingsslangetje naar buiten toe maakt
ik hoop dat ik mijn vraag hiermee voldoende beantwoord heb :P
anyway, bedankt voor het meedenken!
het is de ontluchting van je benzinetank.
vroeger (zoals ik dus gewend ben van m'n alto's) had je een slangetje wat wegliep naar buiten toe. voor als je tank uitzet, moet ie de druk kwijt anders ontploft ie
maar tegenwoordig (en daar valt dit type AX dus ook onder) is er een regel dat die gassen niet meer naar buiten mogen, maar verbrand moeten worden in de auto.
dus, dat overdruk slangetje komt uit de tank, naar je luchtinlaat van de motor. maar... omdat t brandbare gassen zijn word je lucht/brandstof mix te rijk en gaat ie stotteren. daarom zit die electrische klep er tussen, zodat ie dat alleen kan doen bij bijv. 70 km/h
die cylinder die er tussen hangt in je spatbord, dat is een opslag tank. voor als er gassen komen terwijl dat klepje dicht staat
om een lang verhaal kort te maken:
JA je kan het ding en de slang verwijderen, maar dat is slechter voor het milieu en je moet zorgen dat je je inlaatspruitstuk afdopt en dat je dus zo'n "ouderwets" ontluchtingsslangetje naar buiten toe maakt
ik hoop dat ik mijn vraag hiermee voldoende beantwoord heb :P
anyway, bedankt voor het meedenken!
Suzuki, way of life!