Ik heb eerder op dit forum al eens gepost over de moeite (en vooral het kabaal) waarmee mijn AX aan de praat raakt. Na lang zoeken en vooral na het oordeel van een kenner, ben ik erachter gekomen dat mijn startmotor gaar is. Gelijk dus maar even een nieuwe gehaald op de sloop, maar nu ik es even aan het rondkijken ben hoe ik een dergelijk apparaat moet vervangen, lijkt dat behoorlijk tegen te vallen.
Is er iemand die me kan vertellen wat er precies moet gebeuren om de startmotor te vervangen? En belangrijker, is het verstandig om daar als knutsel-leek aan te beginnen?
Ik heb een AX 1.1 TGE uit '92.
Mijn dank is groot!
Hoe startmotor vervangen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Dat kan je best, ook als knutselleek, mits je geen twee linker handen hebt.
Vanaf onder is het makkelijkst.
Eerst de accu loshalen.
Startmotor loshalen (zijn drie boutjes waarmee deze vast zit) en de kabels erop loshalen.
Nieuwe erop monteren werkt precies andersom.
Gebruik anders ook even de zoekfunctie, er is zat te vinden hierover.
Vanaf onder is het makkelijkst.
Eerst de accu loshalen.
Startmotor loshalen (zijn drie boutjes waarmee deze vast zit) en de kabels erop loshalen.
Nieuwe erop monteren werkt precies andersom.
Gebruik anders ook even de zoekfunctie, er is zat te vinden hierover.
Van onderen heb ik ook eens geprobeerd (dat zei de Haynes namelijk) maar ik begreep niet dat ze dat makkelijker vonden! Maar als je een put hebt is het misschien wel beter te vinden allemaal.
Anyway, mijn favo methode is zoals je al zei de lucht-aanzuig-rommel eruit halen ("volledig demonteren" klinkt zo dramatisch voor iets waar je niets anders voor nodig hebt dan een schroevendraaiertje en waar je niets verkeerd aan kunt doen of verkeerd aan kunt terugzetten ). De startmotor zit, behalve aan de kabels, met 3 bouten vast op de versnellingsbak. Volgens mij zijn ze allemaal nr. 13 maar dat merk je snel genoeg. Let op: eentje heeft de kop aan de andere kant dan de rest (als je dat niet weet zoek je je een ongeluk ).
Je kunt het trouwens makkelijk zelf, het is allemaal net Lego (oude dingetje eraf, nieuwe erop, klaar...). In eerdere topics op het forum is hier ook veel info over te vinden en het zou me niets verbazen als de familie Bats er ook nog een verslag van op de site heeft staan, al dan niet met foto's
Succes!
Anyway, mijn favo methode is zoals je al zei de lucht-aanzuig-rommel eruit halen ("volledig demonteren" klinkt zo dramatisch voor iets waar je niets anders voor nodig hebt dan een schroevendraaiertje en waar je niets verkeerd aan kunt doen of verkeerd aan kunt terugzetten ). De startmotor zit, behalve aan de kabels, met 3 bouten vast op de versnellingsbak. Volgens mij zijn ze allemaal nr. 13 maar dat merk je snel genoeg. Let op: eentje heeft de kop aan de andere kant dan de rest (als je dat niet weet zoek je je een ongeluk ).
Je kunt het trouwens makkelijk zelf, het is allemaal net Lego (oude dingetje eraf, nieuwe erop, klaar...). In eerdere topics op het forum is hier ook veel info over te vinden en het zou me niets verbazen als de familie Bats er ook nog een verslag van op de site heeft staan, al dan niet met foto's
Succes!
Kijk uit, een Cactussssss
Ik zou het inderdaad van boven doen, het enige waar je last van krijgt is je knieeen. Van onder heb ik er nooit bijgekunt....
Luchtbak zooi weghalen is de slangenklem om je injectie huis weghalen en dan eruit wurmen,
Dan direct achter je blok eigenlijk, zit je startmotor, de 3 bouten kun je vrij makkelijk bij.
De bedrading zit met 1 grote moer en 1 kleine vast. Let wel even goed op waar je ze vanaf haalt! kleine moertje kan ook een stekkertje zijn btw.
En in 1 v/d onderste bouten van je startmotor zit een beugeltje, die valt er dus af als je die bout eruit haalt, dit was geloof ik voor je luchtfilterbak. Iig, let even op hoe die zit en zet hem terug.
Luchtbak zooi weghalen is de slangenklem om je injectie huis weghalen en dan eruit wurmen,
Dan direct achter je blok eigenlijk, zit je startmotor, de 3 bouten kun je vrij makkelijk bij.
De bedrading zit met 1 grote moer en 1 kleine vast. Let wel even goed op waar je ze vanaf haalt! kleine moertje kan ook een stekkertje zijn btw.
En in 1 v/d onderste bouten van je startmotor zit een beugeltje, die valt er dus af als je die bout eruit haalt, dit was geloof ik voor je luchtfilterbak. Iig, let even op hoe die zit en zet hem terug.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
't is gelukt! de auto boven de put gereden en toen aan de gang gegaan. Dat ding zit nog verder verstopt dan ik dacht, maar uiteindelijk paste alles weer op z'nm plek en startte de auto naar behoren.
Het enige punt is dat het lampje van de accu nu blijft branden, geen idee waar dat aan ligt. Zien we morgen wel weer.
Bedankt voor de input.
Het enige punt is dat het lampje van de accu nu blijft branden, geen idee waar dat aan ligt. Zien we morgen wel weer.
Bedankt voor de input.
waar zou ik dat moeten kunnen zien? Het kan best zijn dat er wat is losgeschoten. De auto heeft wat moeite om aan de praat te raken en het probleem van het met 'horten en stoten' wegrijden is ook nog niet helemaal opgelost.
Het starten zelf klinkt in ieder geval een stuk gezonder dan het was, maar daarmee zijn dus nog niet alle problemen opgelost.
Hoe kan ik het beste controleren wat er mis is met m'n accu? Ik heb geen uitleesapparatuur o.i.d. tot mijn beschikking.
Het starten zelf klinkt in ieder geval een stuk gezonder dan het was, maar daarmee zijn dus nog niet alle problemen opgelost.
Hoe kan ik het beste controleren wat er mis is met m'n accu? Ik heb geen uitleesapparatuur o.i.d. tot mijn beschikking.
uitlees aparatuur voor een ax is een deurbel (of andere schakelaar) en 2 draadjes
Maaruhm, die stekkers die op je startmotorzitten, zitten aan dezelfde kabelboom als je dynamo. check dus even of de draadjes die daar lopen niet beschadigt zijn of aanlopen op je v snaar o.i.d.
Als je auto loopt, zet dan even een multimeter op je accu (als je die niet hebt moet je er maar 1 halen, met een ax verdomt nodig, maar voor vele andere dingen net zo handig...) Dit moet 14.nogwat volt wezen. is dit lager -> dynamo laad niet meer goed bij, koolborstels misschien versleten.
Maaruhm, die stekkers die op je startmotorzitten, zitten aan dezelfde kabelboom als je dynamo. check dus even of de draadjes die daar lopen niet beschadigt zijn of aanlopen op je v snaar o.i.d.
Als je auto loopt, zet dan even een multimeter op je accu (als je die niet hebt moet je er maar 1 halen, met een ax verdomt nodig, maar voor vele andere dingen net zo handig...) Dit moet 14.nogwat volt wezen. is dit lager -> dynamo laad niet meer goed bij, koolborstels misschien versleten.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).