Heb ook weleens zonder olie gereden, met mn allereerste sport. Ging na een paar maanden toch maar weer eens olie peilen (en daar zaten ook weken tussen dat ik gemiddeld 1 op 6 reed, niet doordat ie slecht was afgesteld maar omdat ik dan continu liep te trappen). Moest uiteindelijk meer dan 3 liter bijvullen
Blokje heeft daarna nog ong. 20.000 km gelopen voor ik m weg deed, geen problemen gehad.
Overigens: de TU5 staat bekend om wat olieverbruik. Zit m altijd in de klepsealtjes..
ik sta er wel van te kijken dat een blok met zo weinig olie er gewoon weer in kan gaan..
met zo'n minimale hoeveelheid heb je toch geen olie druk meer of ben ik nu gek ? Geen olie druk betekent volgens mij dat in iederr geval ook je nokkenassen geslepen worden
Iemand in de buurt hier heeft een ax met een 1.4 gti mp blok erin.
door mijn broertje samen met hem gekocht
Was door ons heel basic tijdelijk aangesloten zodat hij alleen liep.
geen temp meter e.d
Hoe dan ook laatst was het ding zo enorm heet gelopen dat het blok gewoon deels was vastgelopen erdoor (ding werd dus heet zonder hij het wist, deels doordat hij in de stromende regen aan het rijden was).
Ding laten afkoelen, kvs erin gegooit ontlucht en hij reed weer perfect, geen rook of wat dan ook.
Maargoed dat blok heeft al meer dan 30.000 km continue trappen en rammen overleeft en verbruikt tot op heden geen druppel olie. Onverwoesbaar.
Nou inmiddels is het blok eruit en heb ik wat foto's gemaakt. Hele foto sessie staat op mijn wie=wie.
Belangrijkste stukje ook hier even:
Bovenkant. Voorzover je de nokkenas ertussendoor kan zien lijkt ie geen krassen te hebben.
Carterpan eraf. Zat nog een klein laagje in de pan. Hing nog wel wat olie aan de onderkant. Maar ja de oliedruk kan nooit hoog genoeg geweest zijn. Er moet heel veel lucht meegepompt zijn. Te weinig olie om een mooie stroming te houden.
Laagje in de carterpan. Zie geen metaal liggen. Maar het drogere gedeelte van de pan is wel wat hardere olie resten.
Beugeltje ala lagerschaal. Je ziet dat ie heet is geworden.
Lager.
Maar hoe kun je nu ooit zien hoeveel olie dit blok gaat gebruiken. Niet zeker. Kop eraf halen en voor de zekerheid klepseals vervangen? Die olie moet toch ergens heen gegaan zijn.
Ik heb ook wel eens met teweinig olie, het begon bij rotterdam in een paar slingerbochten, toen ik bij ongeveer leiderdorp kreeg ik een soort vastloper, kreeg hem ook niet meer gestart en het rond 02;30 uur toen ben ik naar huis gelopen ongeveer 3,3 uur lopen.... hellaas waren mijn ouders thuis en waren de mobile telefoon nog erg duur.( praat over 16 jr geleden.) S`avonds mijn auto opgehaald met mijn vader, moest eerst nog werken tot 17;00 uur. Mijn lagerschaaltjes waren dus versleten, ik heb he toen met mijn vader weer gemaakt. Ik had toen een opel D-kaddet uit `83 .
Mark wrote:Hmm. Net zo goed de onder en bovenkant eraf trekken alssie eruit ligt dus. Kun je tenminste alles goed bekijken.
Let wel, dat als je alles loshaalt, je ook alles moet vervangen. Krukasschalen kun je niet loshalen en nog eens gebruiken.
Jawel hoor dat kan ! Geen enkel probleem.
Dan ben ik nu wel benieuwd naar de argumenten voor wèl en niet her-gebruiken van de lagerschalen...
Je kan ze hergebruiken zolang je ze maar op dezelfde plek terugzet. Lagers worden niet gecomprimeerd of zo.
Je kan beargumenteren of het niet beter is ze te vervangen als alles er toch afligt maar das een ander verhaal.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Heb er maar 1 losgehaald. En dus op dezelfde plek teruggedraaid. Weet niet wat ze nieuw kosten. Zie het nut er niet zo van in als ze er nog goed uitzien. Maak toch ook bijna geen kilometers.
volgens www.partsbase.nl kost een set drijfstanglagers nog geen 15 euro bruto (voor een 16v) 8v staat er niet bij.. maar lijkt me dat die niet veel duurder zijn..