Jeroen's AX16v
Moderator: webmasters
Jeroen's AX16v
Hallo mensen, ik ben Jeroen Mantel, 22 jaar en woonachtig in amstelveen. Sinds kort ben ook ik besmet geraakt met het AX virus
Mijn auto historie :
VW polo 1.0
Peugeot 205 1.9 Gti Rood
Peugeot 106 Rallye 1.3 Rood
Peugeot 106 Rallye 1.6 Blauw
Fiat panda 1000 Rood
VW polo G40 Genesis
Fiat Panda 1000 Blauw
Suzuki Swift 1.3 Gti Zwart
Peugeot 106 Rallye 1.6 Wit (later met ombouw naar 1.6 16v)
Al met al was ik het meest te spreken over de 106jes Rallye, en omdat een AX over vrijwel dezelfde rij-eigenschappen beschikt, ook een TU motor heeft, maar dan nog een stukje lichter heb ik mijn laatste 106 Rallye 16v helemaal gestript en de lege carroserie verkocht.
Het gaat om een fase 3 AX 1.1i spot uit 1996, ik kocht de auto volledig orgineel, maar we zijn al druk bezig met verbouwen.
Het doel is een zo licht mogelijke auto met een hoog vermogen en een dijk van een wegligging.
Als eerst hebben we de wielkasten achter uitgezaagd (gewoon met een decoupeerzaag ,daar moet nog een AX GTI skirtset op die ik al heb liggen. Maar eerst met de auto technisch af zijn dus heb ik het onderstel van de Rallye overgezet ,dus de Veerpoten met orginele S2 Rallye veren en dempers ,stabilisator stang voor (met powerflex rubbers) ,schijven + klauwen ,de hele achteras (met schijven) en ivm viergaats ook de orginele Witte S2 Rallye steelies.
Hierdoor rijdt en remt echt een heel stuk beter, eigenlijk nog beter als de Rallye naar mijn idee.
Op dit moment zijn we bezig met het reviseren van de motor ,een TU5J4 ,deze is afkomstig uit een 106 GTI 16v.
Het volgende is nieuw of is gedaan
-Koppakking vervangen
-Klepseals vervangen
-kleppen opnieuw ingeslepen
-Kop bewerkt en ge-glasparelstraald
-Onderblok weer netjes zwart gemaakt
-Koppelingset (plaat ,drukgroep en druklager) orgineel nieuw peugeot
-Waterpomp
-Distributie riem + span en loop rollen
-Thermostaat
-alle vloeistoffen
specs van de motor:
-1.6 16v dohc
-kop bewerkt
-supersprint spaghettie spruitstuk
-supersprint kat en middendempder vv
-raceland airbox
-Chip op maat (bij de ringsleutel)
-146 pk bij 6850 rpm
-181 nm bij 5000 rpm
De versnellingbak is de orginele van de S2 Rallye
wat wordt er verder nog overgezet van de Rallye:
-Hele kabelboom (hoop werk)
-Dashboard
-Stuur
-Voorstoelen
-Brandstofpomp
Qua uiterlijk :
Mooi knallend oranje rollen (is best netjes te doen)
Gti skirtset monteren
De achterbank gaat er uit en er komt een rolkooi in.
Daarna gaan we er eerst een tijdje mee rijden om te kijken of alles zich goed houd en uiteindelijk moet de auto bij de RDW gekeurd gaan worden (wel zo verstandig)
volgende week update qua motor inbouw !
Groeten, Jeroen
Mijn auto historie :
VW polo 1.0
Peugeot 205 1.9 Gti Rood
Peugeot 106 Rallye 1.3 Rood
Peugeot 106 Rallye 1.6 Blauw
Fiat panda 1000 Rood
VW polo G40 Genesis
Fiat Panda 1000 Blauw
Suzuki Swift 1.3 Gti Zwart
Peugeot 106 Rallye 1.6 Wit (later met ombouw naar 1.6 16v)
Al met al was ik het meest te spreken over de 106jes Rallye, en omdat een AX over vrijwel dezelfde rij-eigenschappen beschikt, ook een TU motor heeft, maar dan nog een stukje lichter heb ik mijn laatste 106 Rallye 16v helemaal gestript en de lege carroserie verkocht.
Het gaat om een fase 3 AX 1.1i spot uit 1996, ik kocht de auto volledig orgineel, maar we zijn al druk bezig met verbouwen.
Het doel is een zo licht mogelijke auto met een hoog vermogen en een dijk van een wegligging.
Als eerst hebben we de wielkasten achter uitgezaagd (gewoon met een decoupeerzaag ,daar moet nog een AX GTI skirtset op die ik al heb liggen. Maar eerst met de auto technisch af zijn dus heb ik het onderstel van de Rallye overgezet ,dus de Veerpoten met orginele S2 Rallye veren en dempers ,stabilisator stang voor (met powerflex rubbers) ,schijven + klauwen ,de hele achteras (met schijven) en ivm viergaats ook de orginele Witte S2 Rallye steelies.
Hierdoor rijdt en remt echt een heel stuk beter, eigenlijk nog beter als de Rallye naar mijn idee.
Op dit moment zijn we bezig met het reviseren van de motor ,een TU5J4 ,deze is afkomstig uit een 106 GTI 16v.
Het volgende is nieuw of is gedaan
-Koppakking vervangen
-Klepseals vervangen
-kleppen opnieuw ingeslepen
-Kop bewerkt en ge-glasparelstraald
-Onderblok weer netjes zwart gemaakt
-Koppelingset (plaat ,drukgroep en druklager) orgineel nieuw peugeot
-Waterpomp
-Distributie riem + span en loop rollen
-Thermostaat
-alle vloeistoffen
specs van de motor:
-1.6 16v dohc
-kop bewerkt
-supersprint spaghettie spruitstuk
-supersprint kat en middendempder vv
-raceland airbox
-Chip op maat (bij de ringsleutel)
-146 pk bij 6850 rpm
-181 nm bij 5000 rpm
De versnellingbak is de orginele van de S2 Rallye
wat wordt er verder nog overgezet van de Rallye:
-Hele kabelboom (hoop werk)
-Dashboard
-Stuur
-Voorstoelen
-Brandstofpomp
Qua uiterlijk :
Mooi knallend oranje rollen (is best netjes te doen)
Gti skirtset monteren
De achterbank gaat er uit en er komt een rolkooi in.
Daarna gaan we er eerst een tijdje mee rijden om te kijken of alles zich goed houd en uiteindelijk moet de auto bij de RDW gekeurd gaan worden (wel zo verstandig)
volgende week update qua motor inbouw !
Groeten, Jeroen
Last edited by Jeroen M on SunJul06, 2008 10:49:58 AM, edited 1 time in total.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Jeroen welkom, we zijn heel erg benieuwd naar je project en de daar bij behorende foto's.
Veel succes gewenst.
Groetjes, Henk
Veel succes gewenst.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Mooi project , kleine tip, bewerk en las de carroserie van een ax door.
het grote verschil van een 106 t.o.v een ax is de carroserie stijfheid als je b.v de bevesteging van het subframe naar de draagarmen e.d kijkt is dat enorm veel zwakker, verder missen er een paar dwarsbuizen op de ax (waaronder 1 die door het dashboard loopt.
het grote verschil van een 106 t.o.v een ax is de carroserie stijfheid als je b.v de bevesteging van het subframe naar de draagarmen e.d kijkt is dat enorm veel zwakker, verder missen er een paar dwarsbuizen op de ax (waaronder 1 die door het dashboard loopt.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dik project kerel!
Kleine tip: Even contact opnemen met Peter hier op het forum. Hij heeft ook een AX 16v en wil gaan omkeuren, misschien kunnen jullie samen de kosten drukken?
Verder: Probeer zoveel mogelijk onderdelen via Peugeot te kopen, die zijn gek genoeg vaak goedkoper dan de Citroën-onderdelen
Wat betreft wegligging: Veerpootbrugje is heerlijk, draagarmbrug maakt m mij toch wat te listig voor straatgebruik..
Laatste idee: Dash en interieur van je 106 Rallye passen vrij eenvoudig en zijn mooier dan wat er nu in zit...
...en mocht je nog een GTI-voorbumper nodig hebben dan heb ik er een over
Succes!
Kleine tip: Even contact opnemen met Peter hier op het forum. Hij heeft ook een AX 16v en wil gaan omkeuren, misschien kunnen jullie samen de kosten drukken?
Verder: Probeer zoveel mogelijk onderdelen via Peugeot te kopen, die zijn gek genoeg vaak goedkoper dan de Citroën-onderdelen
Wat betreft wegligging: Veerpootbrugje is heerlijk, draagarmbrug maakt m mij toch wat te listig voor straatgebruik..
Laatste idee: Dash en interieur van je 106 Rallye passen vrij eenvoudig en zijn mooier dan wat er nu in zit...
...en mocht je nog een GTI-voorbumper nodig hebben dan heb ik er een over
Succes!
Volgende week komen er meer foto's.
Chris tnx voor de tip ,maar op welke plaatsen moet ik precies lassen ?
@ q01z ,ja het was best zonde van de 106 maarja ,het is de bedoeling om naast het AX project nog een 106 GTI of 306 GTI-6 te kopen als daily cruiser
Trouwens ,volgens mij zijn jij en grietje ooit nog bij mijn garage geweest om mijn oude 1.6 8v rallye motor te kopen
Ja veerpootbrugje moet ik nog kopen/maken ,sparco draagarmbrug heb ik al.
GTi voorbumper heb ik wel intresse in.
Jeroen
Chris tnx voor de tip ,maar op welke plaatsen moet ik precies lassen ?
@ q01z ,ja het was best zonde van de 106 maarja ,het is de bedoeling om naast het AX project nog een 106 GTI of 306 GTI-6 te kopen als daily cruiser
Trouwens ,volgens mij zijn jij en grietje ooit nog bij mijn garage geweest om mijn oude 1.6 8v rallye motor te kopen
Ja veerpootbrugje moet ik nog kopen/maken ,sparco draagarmbrug heb ik al.
GTi voorbumper heb ik wel intresse in.
Jeroen
haha serieus, ben jij dat Jeroen cool!
dat blok loopt nog steeds hoor.. en lomp hard!
zit nu in de auto van Aad (Rocks op het forum)
wat betrefd dat 106 dash.. vergis je niet, dat gaat niet zo makkelijk als gezegt wordt.. ik had het in mijn racer, het past niet mooi en sluit niet zo lekker aan op het raam, laat staan dat je op een fatsoenlijke manier je kachelhuis passend krijgt
ik heb nog wel de draadschema's van een 106dashboard liggen mocht je toch gaan ombouwen
dat blok loopt nog steeds hoor.. en lomp hard!
zit nu in de auto van Aad (Rocks op het forum)
wat betrefd dat 106 dash.. vergis je niet, dat gaat niet zo makkelijk als gezegt wordt.. ik had het in mijn racer, het past niet mooi en sluit niet zo lekker aan op het raam, laat staan dat je op een fatsoenlijke manier je kachelhuis passend krijgt
ik heb nog wel de draadschema's van een 106dashboard liggen mocht je toch gaan ombouwen
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
hmm, zag dat er toch eenvoudiger uit dan dat het in werkelijkheid was Heb hem er naast gehad, uiteindelijk toch het AX dash teruggebouwd na het vervangen van de kachelradiator in de GTq01z wrote:wat betrefd dat 106 dash.. vergis je niet, dat gaat niet zo makkelijk als gezegt wordt.. ik had het in mijn racer, het past niet mooi en sluit niet zo lekker aan op het raam, laat staan dat je op een fatsoenlijke manier je kachelhuis passend krijgt
ik heb nog wel de draadschema's van een 106dashboard liggen mocht je toch gaan ombouwen
Overigens: Als hij het dashboard en de complete motor overbouwt, waarvoor zou je dan nog een draadschema nodig hebben?
Jeroen M wrote:Volgende week komen er meer foto's.
Chris tnx voor de tip ,maar op welke plaatsen moet ik precies lassen ?
Pfoei ligt er aan waar je wilt beginne, infeite zou je de bodemplaat als eerste kunnen aanpakken en die doorlassen (dus alles wat onder de vloerbedekking zit.
Nee om het simpel te houden, de 106 gti heeft boven het subframe een soort draagarmbrug, die zou ik overzetten of namaken. De dwarsbalk in het dashboard word een lastige, infeite is het meest eenvoudige een goede rolkooi te plaatsen, daar zal de auto al een stuk stijver van worden.
Ik zie liever een snel ax project dan een vergelijkbaar 106 project ivm het bij een ax een stuk lastiger is en daardoor bijzonderder.
De ax mag dan wel lichter zijn dan een 106 maar structureel zijn ze behoorlijk zwak, het gewicht moet ergens vandaan komen . Gelukkig is alles wel aan te passen en is het een leuke uitdaging.
Amstelveen is niet echt noordelijk hoorJoost wrote:Welkom en succes de 16V's leven in het noorden
Jeroen, succes! Het is een mooi project, en gezien je het al rijdend in een 106 gehad hebt moet het niet een heel groot probleem worden om dat ook in de AX voor elkaar te krijgen. Het is best wel snel
Mijn AX staat nu geschorst, en waarschijnlijk laat ik hem ergens volgende zomer omkeuren bij de RDW.
Bij mij is trouwens de hele motorruimte doorgelast, verder niet, en hoor soms angstaanjagende geluiden ergens ter hoogte van de voetenruimte van de bijrijder. Echt aan het lassen gaan dus!