Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag het Pug 106 1.3 Rallye blok gehaald waarvan we (als we niet van gedachten veranderen) de kop/inlaat/injectie gaan gebruiken om MS in Nigel te bouwen.
Leuk middagje en en passant ook nog een héél mooi Peugeot 106 Dimma met 140pk motor en 18" velgen mogen bewonderen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Die witte 106 dimma die nog niet is ingevoerd?? Das echt een heel mooi ding! Leuk om te volgen dit MS avontuur.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vanmorgen even het 1.3 Rallye-blok "onthoofd"...
Kop ziet er aardig uit, daar moet Edo de revisie-man geen problemen mee hebben.
Wist dat het blokje wel ergens een probleem had en het bleek dat cilinder 1 flink wat schade heeft. Zuiger had al aardig wat groeven in de wanden gesleten.
Ga dat blok nu verder kannibaliseren voor de MegaSquirt-delen.
Zaken als vliegwiel + sensor moeten ook overgezet om daaruit het krukassignaal te kunnen gaan halen.
Al met al een mooie lading onderdelen.

Later in de week het K2A-blok van zolder trekken en dat openmaken.
Kop eraf en carterpan eronderuit om de boel daarin van dichterbij te kunnen beoordelen.

Voor belangstellenden, hoewel ik niet precies weet wat de voordelen ervan zijn en/of het überhaupt in een 1.4 kop past, komt er wellicht een 1.3 Rallye nokkenas beschikbaar.
In theorie is een 1.3 Rallye blok een doorontwikkeling van het 1.3 Sport blok met carburateurs en daarom neem ik aan dat die as overzetbaar zou moeten zijn naar een 1.4GT(i)....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

de nokkenas kan alleen in een mp kop geplaats worden
dus de 1.4/1.6 modellen.

zou een leuke nokkenas zijn voor een tam 90pk 1.6 blok.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

2Black wrote:Vanmorgen even het 1.3 Rallye-blok "onthoofd"...
Kop ziet er aardig uit, daar moet Edo de revisie-man geen problemen mee hebben.
Wist dat het blokje wel ergens een probleem had en het bleek dat cilinder 1 flink wat schade heeft. Zuiger had al aardig wat groeven in de wanden gesleten.
Ga dat blok nu verder kannibaliseren voor de MegaSquirt-delen.
Zaken als vliegwiel + sensor moeten ook overgezet om daaruit het krukassignaal te kunnen gaan halen.
Al met al een mooie lading onderdelen.

Later in de week het K2A-blok van zolder trekken en dat openmaken.
Kop eraf en carterpan eronderuit om de boel daarin van dichterbij te kunnen beoordelen.

Voor belangstellenden, hoewel ik niet precies weet wat de voordelen ervan zijn en/of het überhaupt in een 1.4 kop past, komt er wellicht een 1.3 Rallye nokkenas beschikbaar.
In theorie is een 1.3 Rallye blok een doorontwikkeling van het 1.3 Sport blok met carburateurs en daarom neem ik aan dat die as overzetbaar zou moeten zijn naar een 1.4GT(i)....
als je de krukas weggooit wil ik hem wel van je overnemen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Gisteren het Rallye motorblok volledig uit elkaar gehaald.
Heb nu dus een stapel 1.3 delen...
Onderblok bleek overleden door heetdraaien van 1 zuiger die zich zo ongeveer had vastgevreten in de krukas. Krukas helaas overleden.

Verder ziet de cilinderkop er goed uit, alleen de kleppen van de beschadigde cilinder bleken enigszins aangetast.
Kop kan dus naar de reviseur en die maakt'm weer als nieuw.

Verder leuke onderdeeltjes overgehouden voor de MS inbouw zoals het vliegwiel met toerensensor, we zullen zien!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

1.3 nokkenas is identiek aan die van een S1 1.6 XSI.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Weer een productieve dag gehad.

Eerst de nog resterende 1.3 Rallye delen geordend en laatste delen gedemonteerd.
Nokkenas is nu uit de kop, in- en uitlaatspruitstukken verwijderd en de kop schoongemaakt. Die is dus helemaal klaar voor Edo de reviseur, ook al weet hij nog van niets.

Terwijl ik daarmee bezig was, relaxed geen haast... hoorde ik ineens allerlei gerommel op de zolder boven me.
20 seconden later kwam er ineens een K2A blok door het plafond zakken... :)
Nard had besloten dat ik niet opschoot.., en ik wist niet dat ik haast had dus, en dus begon hij met het demonteren van het K2A blok teneinde te kunnen zien wat daar de staat van was.
Keurig! 8)
Nog een prachtig hohn-patroon in de cilinders, krukas spelingvrij, drijfstangen mooi strak in de schalen en nauwelijks slijtageverschijnselen.
Delen van de 1.3 en 1.4 met elkaar vergeleken, de beste uitgewisseld en overtollig spul weggegooid.
Kop netjes gedemonteerd en schoon gemaakt, ook die kan nog tijden mee. Nokkenas eruit, tuimelaars etc.
Na inspectie carterdeksel gereinigd en alles weer netjes dichtgeplakt en met de momentsleutel vastgedraaid.
K2A onderblok gereed voor huwelijk met 1.3 kop.
Van de 1.3 komt een zeer frisse waterpomp, distributie van beide motoren was vrij recent en spanrollen zijn ook nog keurig. Mooi!

Image


In de aanbieding voor de eventuele liefhebbers....
1 nokkenas uit een 106 1.3 Rallye
Cilinderkop compleet en inlaatspruitstuk van een K2A (AX GT Carb)
Later komen er nog de Carb delen uit Nigel bij..., d.w.z. 20.000km geleden gereviseerde kop (zonder nokkenas, of met de 1.3 nokkenas) met inlaatspruitstuk en carburateur (met K&N filter + grotere sproeier).
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En nadat ik vorige week voor ca. €150 de gloednieuwe bobine, het blinkende ontstekingsmoduul, 4 luxe NGK bougies én nieuwe bougiekabels had gemonteerd.....
Gaf ik vanmiddag voor het eerst even écht 1 seconde gas... en het is dus gelijk weer stuk.. :evil: !
kl*te systeem..., kan niet wachten op DIS ontsteking, injectie en MegaSquirt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je motor ziet er erg netjes uit.. wel balen dat je zo vaak je ontsteking stuk blijft blazen..

had jij nou een ontstoorder ertussen? en probeer anders een ander onstekingshuis!
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

q01z wrote: had jij nou een ontstoorder ertussen? en probeer anders een ander onstekingshuis!
Ja, zit een ontstoorder tussen.
Heb er nu meerdere ontstekingshuizen in gehad... en bij al die dingen heb ik dezelfde problemen gehad.
Bovendien... bij 8 van de 10 onstekingshuizen die ik in m'n handen heb gehad is dan weer de vacuumklep kapot..., dus daar heb je ook niets aan.
Ach, we zingen het wel uit..... maar het blijft heel irritant dat je nooit even vol met de 2e solex-trap open tot de 7000tpm kunt gaan zonder angst voor dit gezever.


Overigens... dit hele MS/nieuwe motor verhaal wordt fotografisch bijgehouden op m'n website.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

2Black wrote:Overigens... dit hele MS/nieuwe motor verhaal wordt fotografisch bijgehouden op m'n website.
Net zitten bekijken, topic van Nigel is nog wat mager.
Fotoserie van de D-crosser heb ik wel helemaal zitten uitkijken. Briljant en schitterend om te zien en lezen!
Dat is wel wat anders dan een koets van een 2cv op een 4*4 onderstel zetten.
Als dat af is zal dat op citro evenementen een hoop foto's opleveren.

En wat is dat toch met de ontsteking bij jou...
Met mijn originele GTcarb schakelde ik tussen 5500 en 6000 altijd wel door omdat het daarboven wel op was met de pret.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vanmorgen met het TU2J2 hoofd naar de reviseur gereden om eens te zien of ik een aantrekkelijk revisie-dealtje met hem kon sluiten.
Even gekletst en na 10 minuten pakte hij de kop op en liep ermee weg...
45 minuten later lag er een gereviseerde 1.3 cilinderkop (en een 2tal uitlaatspruitstukpakkingen) in de kofferbak van Nigel. GRATIS :D !
Wel flink geschoren omdat hij zich wat zorgen maakte over een klein plekje waar toch wel enige metaalmoeheid leek te zitten.

Fonkelnieuw uitziend hoofd:

Image

Verder vandaag nog wat onderdeeltjes schoongemaakt en uitgezocht.
Morgen een koppakkingset bestellen, weet alleen nog niet precies welke want er bestaat kennelijk ook een speciaal exemplaar voor de TU2J2.
Wat daar zo bijzonder aan is weet alleen (nog) niemand.
Is de wondere wereld der automaterialenhandel....

En dan het écht grote nieuws...
Renard Automobiles heeft vanaf vandaag een nieuwe leenauto!
Een echte originele rooie AX 11TE (U9) (zou best wel eens een Mistral kunnen zijn...)uit 1990 met 4-bak :lol: !
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

lekker bezig al :D
2Black wrote:Een echte originele rooie AX 11TE (U9) (zou best wel eens een Mistral kunnen zijn...)uit 1990 met 4-bak :lol: !
heeftie een ruitenwisser achter en een zonnedak?
Staat er op de achterklep TE of MISTRAL?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

2Black wrote: Morgen een koppakkingset bestellen, weet alleen nog niet precies welke want er bestaat kennelijk ook een speciaal exemplaar voor de TU2J2.
Wat daar zo bijzonder aan is weet alleen (nog) niemand.
Is de wondere wereld der automaterialenhandel....
Heb ooit bij iemand meegeneusd/geholpen die een TU5JP onderblok met een TU2J2 kop aan het combineren was. Hij bestelde een originele pakking voor de TU2J2 en kreeg een stalen pakking thuisgestuurd. Er kwam ook een stalen van het blok af, ondanks slechts 75.000 km. Misschien hoort dat er oorspronkelijk ook tussen...?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

MBa@NL wrote:lekker bezig al :D
2Black wrote:Een echte originele rooie AX 11TE (U9) (zou best wel eens een Mistral kunnen zijn...)uit 1990 met 4-bak :lol: !
heeftie een ruitenwisser achter en een zonnedak?
Staat er op de achterklep TE of MISTRAL?
Het heeft allerhande bestickering uit de Citroën fabriek.... dan weet je eigenlijk genoeg toch Michel?
Zal morgen eens kijken.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

koppakkingen

Post by PeterM »

Trok vorige week een TU5JP4 blok open en kwam een originele twee laags stalen koppakking tegen. Een originele voor TU2J2 die ik een paar jaar geleden bestelde was identiek aan TU3, afhankelijk van de dikte in staal of kunststof met stalen ringen.

Wat kwam er uit de TU2J2 die je uit elkaar gehaald hebt?

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Deze koppakking kreeg ik mee bij de pug dealer tijdje terug voor mijn TU5j2;

Image

Image[/img]

Schijnt een verbeterde versie te zijn....Zag er in mijn ogen wel degelijker uit met name bij het olie kanaaltje.

Suc6 met je project.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het punt is waarschijnlijk vooral de zeldzaamheid van het 1.3 blok....
Kijk, er worden natuurlijk nauwelijks van die blokken meer voorzien van een koppakking en dus heeft niemand meer de, kennelijk wel bestaande, zware uitvoering van die pakking.
Heb nu bij 3 leveranciers gekeken en die leveren allemaal gewoon het speciaal voor de aluminium TU-blokken (zoals de K2A/B) bedoelde ding.
Die pakking staat ook vermeld als pakking voor de TU2J2 dus op zich klopt dat ook wel.
Echter... de 1.3 Rallye draait nóg weer 1000 toeren meer dan de K2B en die draait op z'n beurt weer 1000 toeren meer dan een "gewone" 1.4....
En dat toeren-, en dus belasting, verschil maakt het zoeken naar een "speciale" pakking niet onzinnig, zeker aangezien we hier hopelijk ook nog een compressor op gaan schroeven.

Morgen ga ik aan de revisieman vragen eens te informeren hoe bijzonder die pakking is die in zijn computersysteem werd vermeld.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

2Black wrote: Echter... de 1.3 Rallye draait nóg weer 1000 toeren meer dan de K2B en die draait op z'n beurt weer 1000 toeren meer dan een "gewone" 1.4....
Onzin.
Max toerental voor een TU2J2 = 7200 of 7500, afh van de uitvoering.
Voor een KDZ, de 1.4i motor uit zowel de GT als bijv. de TGS) geldt 6500. Voor de KFZ geldt 6600.
Toerenbegrenzers vind je in de KDZ ph2 op 6500 en in de 1.3 Rallye op 7250 of 7400. 7250 vind je ook bij een KFZ.

Post Reply