
Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)
Moderator: webmasters
En zo ziet de 106 er momenteel uit

Overgens nog steeds niet tevreden met de audio, de tweeters zijn nog steeds niet naar mijn zin ondanks dat ik ze afgezwakt heb (de S en F tonen zijn te nadrukkelijk aanwezig en ik vind het gewoon niet prettig luisteren ondanks dat andere geen klachten erover hadden. Maargoed ik hekel blijkbaar gewoon hoge tonen. Dus ik ga op zoek naar een heel zacht/rustig klinkende tweeter.


Overgens nog steeds niet tevreden met de audio, de tweeters zijn nog steeds niet naar mijn zin ondanks dat ik ze afgezwakt heb (de S en F tonen zijn te nadrukkelijk aanwezig en ik vind het gewoon niet prettig luisteren ondanks dat andere geen klachten erover hadden. Maargoed ik hekel blijkbaar gewoon hoge tonen. Dus ik ga op zoek naar een heel zacht/rustig klinkende tweeter.
BTW even voor de veiligheid. Standaard zuigers beginnen zo rond de 8000 toeren te kantelen dat ligt aan het ontwerp van het blok, dwz dat de onderkanten van de zuigers tegen je cilinders aan gaan lopen. Dit zijn daarnaast ook geen toerentallen meer voor standaard zuigers.Drake wrote:Och ik gok dat hij het niet erg vind, de begrenser zit bij mij op de 8400
compleet verkeerd en nutteloos dus, infeite is de begrenser op max 7500 rpm al meer dan zat, de fut is er dan toch al uit met een standaard nokkenas.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Volgens mijn huisadviseur is dit de reden dat Citroën eerder nooit met 78.5mm aan de slag is gegaan maar altijd met 75mm.denny wrote:BTW even voor de veiligheid. Standaard zuigers beginnen zo rond de 8000 toeren te kantelen dat ligt aan het ontwerp van het blok, dwz dat de onderkanten van de zuigers tegen je cilinders aan gaan lopen. Dit zijn daarnaast ook geen toerentallen meer voor standaard zuigers.
Hier schijnt dus alleen de 1.6 last van te hebben (zowel 8V als 16V)
De First heeft nu 2 nieuwe achterbandjes en een nieuwe as rechts (nouja nieuwe een oude as met een nieuwe hoes).
En hij rijd meteen weer super, maargoede de oude as ratelde als een gek en de achterbanden waren door het vele handremgebruik nogal hobbelig. Dacht eerst dat het de wiellagers waren maar die zijn dus nog prima.
Het leuke was dat toen ik hem kocht de achterbanden al op waren, nu 7 maanden later is er geen milimeter van het profiel eraf gegaan.
Hoe dan ook de First rijd weer perfect en voorlopig blijft het beestje ook.
Had zitten twijfelen om hem weg te doen maar ik kan het niet over mijn hart halen.

En voor die 25 euro per maand ga ik wel 2x minder naar de mac
.
En hij rijd meteen weer super, maargoede de oude as ratelde als een gek en de achterbanden waren door het vele handremgebruik nogal hobbelig. Dacht eerst dat het de wiellagers waren maar die zijn dus nog prima.
Het leuke was dat toen ik hem kocht de achterbanden al op waren, nu 7 maanden later is er geen milimeter van het profiel eraf gegaan.
Hoe dan ook de First rijd weer perfect en voorlopig blijft het beestje ook.
Had zitten twijfelen om hem weg te doen maar ik kan het niet over mijn hart halen.

En voor die 25 euro per maand ga ik wel 2x minder naar de mac


Nee de 1.4 heeft er ook last van. De 1.3 kan meer hebben. Daar hebben ze nl een 1.4 zuiger gepakt en de zuigerpen 3 mm hoger in die zuiger gezet zodat hij stabieler blijft. 1.3 motoren zouden 8300tpm moeten kunnen draaien maar ook dit is voor standaard zuiger niet erg goed. Die penverzetting is ook voornl gedaan omdat door de aangepaste kruk van de 1.3 standaard 1.4 zuigers je kleppen gaan mollen.kevin.broke wrote: Volgens mijn huisadviseur is dit de reden dat Citroën eerder nooit met 78.5mm aan de slag is gegaan maar altijd met 75mm.
Hier schijnt dus alleen de 1.6 last van te hebben (zowel 8V als 16V)
Ik heb in frankrijk diverse 1300 met cosworthzuigers horen draaien en die gaan id tot 9500 toeren en dan krijg je toch een heel appart gevoel van binnen haha. Een heel erg hebberig gevoel zelfs.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
zou je dat wel doen ? heb er tot nu toe niks anders dan negatieve dingen over gehoord en gemerkt !
Alleen in NL zijn ze er positief over omdat ze nog maar net gebruikt worden, op het engelse rallye register vervloeken ze die dingen !
Afbreken, kogels die losschieten etc.. alleen voor de looks kopen sommige ze nog maar kwa functionaliteit niet meer.
Alleen in NL zijn ze er positief over omdat ze nog maar net gebruikt worden, op het engelse rallye register vervloeken ze die dingen !
Afbreken, kogels die losschieten etc.. alleen voor de looks kopen sommige ze nog maar kwa functionaliteit niet meer.

My Cars <98>.
welke kogels schieten dan los volgens jou ? en wat breekt er af? i want more details.Henri106 wrote:zou je dat wel doen ? heb er tot nu toe niks anders dan negatieve dingen over gehoord en gemerkt !
Alleen in NL zijn ze er positief over omdat ze nog maar net gebruikt worden, op het engelse rallye register vervloeken ze die dingen !
Afbreken, kogels die losschieten etc.. alleen voor de looks kopen sommige ze nog maar kwa functionaliteit niet meer.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Gezien de koni's die onder de 106 zitten erg slap afgesteld stonden werd het tijd deze eens wat stugger te zetten zodat bij diep inveren de auto niet meer zal nadijnen op de rebound. Echter is dit type koni alleen te verstellen zodra de demper los is en koni dus eigenlijk aangeeft dat de complete veerpoot los moet.
Gezien ik daar weinig trek in had moest het volgens mij op een veel makkelijkere manier kunnen door simpel de demper los te maken en de auto omhoog te krikken. Zo gezegd zo gedaan dus
Bout en de stalen cup die in het rubber zit verwijderd:

De is daarna opgekrikt en de demper dmv een beetje wrikken laten zakken

Hiermee kwam echter een probleem wat ik verwacht had van te voren: de veer druk de veerpoot van het midden weg omdat deze
onder spanning staat. Gelukkig bleek die spanning wel mee te vallen en met flink duwen kreeg ik deze weer in het midden zodat ik igg wist dat de demper weer terug kan door het gat.
Kleine ratel gepakt welke precies erdoorheen past

en aan de onderkant een inbusbitje bevestigt

Hierna was het een kwestie van de demper naar beneden drukken tegen de klok in draaien zodat deze op een nulstand komt en daarna de gewenste instelling.De demper bleek op ongeveer 45-90 graden te staat, ofwel op zijn laagste stand. Max instelling is 720 graden en zodoende de demper op 360 ingesteld (1 volledige slag dus)

Toen de demper ingesteld stond kon de stofhoes en de bumpstop weer terug geplaatst worden, omdat de bumpstop vrij strak om de demper zit zorgt deze ervoor dat de demper niet naar beneden kan zakken en zodoende was het een kwestie van met 1 man de veerpoot met een inbusleutel op zijn plek duwen (alsmede de poot zelf naar binnen te duwen uiteraard). Toen de auto weer zakte kwam het schroefdraad weer perfect door het gat heen en kon de demper weer vastgezet worden.
Al met al heeft het een kleine 3,5 uur gekost totaal, veel minder tijd dus dan de complete voortrein los te halen. De auto is ook een stuk stugger nu en vooral het stuurgevoel is veel beter, je voelt veel meer wat er voor gebeurd (of liever gezegt nog meer). Wellicht dat het iets te stug is voor mijn zin (ook ik word een dagje ouder) en zet ik ze nog een 90 graden minder. De achterdempers staan itt tot de voorkant nog steeds erg stug en die moet ik ook nog verstellen maar dat gebeurd pas op het moment dat de achterkant nog 20mm omlaag gaat.
Gezien ik daar weinig trek in had moest het volgens mij op een veel makkelijkere manier kunnen door simpel de demper los te maken en de auto omhoog te krikken. Zo gezegd zo gedaan dus

Bout en de stalen cup die in het rubber zit verwijderd:
De is daarna opgekrikt en de demper dmv een beetje wrikken laten zakken
Hiermee kwam echter een probleem wat ik verwacht had van te voren: de veer druk de veerpoot van het midden weg omdat deze
onder spanning staat. Gelukkig bleek die spanning wel mee te vallen en met flink duwen kreeg ik deze weer in het midden zodat ik igg wist dat de demper weer terug kan door het gat.
Kleine ratel gepakt welke precies erdoorheen past
en aan de onderkant een inbusbitje bevestigt
Hierna was het een kwestie van de demper naar beneden drukken tegen de klok in draaien zodat deze op een nulstand komt en daarna de gewenste instelling.De demper bleek op ongeveer 45-90 graden te staat, ofwel op zijn laagste stand. Max instelling is 720 graden en zodoende de demper op 360 ingesteld (1 volledige slag dus)
Toen de demper ingesteld stond kon de stofhoes en de bumpstop weer terug geplaatst worden, omdat de bumpstop vrij strak om de demper zit zorgt deze ervoor dat de demper niet naar beneden kan zakken en zodoende was het een kwestie van met 1 man de veerpoot met een inbusleutel op zijn plek duwen (alsmede de poot zelf naar binnen te duwen uiteraard). Toen de auto weer zakte kwam het schroefdraad weer perfect door het gat heen en kon de demper weer vastgezet worden.
Al met al heeft het een kleine 3,5 uur gekost totaal, veel minder tijd dus dan de complete voortrein los te halen. De auto is ook een stuk stugger nu en vooral het stuurgevoel is veel beter, je voelt veel meer wat er voor gebeurd (of liever gezegt nog meer). Wellicht dat het iets te stug is voor mijn zin (ook ik word een dagje ouder) en zet ik ze nog een 90 graden minder. De achterdempers staan itt tot de voorkant nog steeds erg stug en die moet ik ook nog verstellen maar dat gebeurd pas op het moment dat de achterkant nog 20mm omlaag gaat.
enige vervelende van koni's is dat hoe harder hij staat des te sneller hij geen rebuond meer heeft. Ik heb het gehad met de ax, paar hobbels achter elkaar en ineens geen veerweg meer. Die van mij stond toen ook wel hard hoor. Baal er nog steeds van dat ik toen mijn bilsteins heb weggedaan. Niet instelbaar maar een hele lading meer harmonie vond ik.
Ook achter vind ik de koni's te slap op de hardste stand als ik eerlijk moet zijn Ook dit omdat alleen de rebound is in te stellen.
Ook achter vind ik de koni's te slap op de hardste stand als ik eerlijk moet zijn Ook dit omdat alleen de rebound is in te stellen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.