Vriesdop
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Vriesdop
Beste leden van dit forum,
Een vriendin van me heeft een AX en die verbruikte water, in eerste instantie dacht ik aan lekke koppakking maar de motor had alle schijn tegen na controle. Gisteren kwam ze te staan en concludeerde de ANWB man dat de waterpomp dan wel defect moest zijn. Ik had zo mijn twijfels maar voorruit, de d-riem eraf en een nieuwe pomp er op. Was overigens geen overbodige luxe (zo te zien het originele exemplaar terwijl de d-riem 30.000 km geleden vervangen was pff) maar hij was verder nog wel goed volgens mij.
Nu hebben we eindelijk ontdekt waar het koelvloeistof blijft, namelijk hij gooit het uit de vriesdop (beveiligingsdop die er uit springt ivm bevriezing van water/koelvloeistof in het systeem). Deze was aardig doorgerot, lassen is geen optie (wel geprobeerd uiteraard maar bood geen soelaas).
Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij een auto dat dit gebeurde, jullie?
Toch de dealer maar eens bellen voor een nieuwe dop en m erin proberen te slaan en maar hopen dat ie dan dicht is.
Was wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Sorry, ben zelf niet van de Franse auto's maar heb deze voor haar gekocht enige tijd geleden.....
Groetjes
Inge
Een vriendin van me heeft een AX en die verbruikte water, in eerste instantie dacht ik aan lekke koppakking maar de motor had alle schijn tegen na controle. Gisteren kwam ze te staan en concludeerde de ANWB man dat de waterpomp dan wel defect moest zijn. Ik had zo mijn twijfels maar voorruit, de d-riem eraf en een nieuwe pomp er op. Was overigens geen overbodige luxe (zo te zien het originele exemplaar terwijl de d-riem 30.000 km geleden vervangen was pff) maar hij was verder nog wel goed volgens mij.
Nu hebben we eindelijk ontdekt waar het koelvloeistof blijft, namelijk hij gooit het uit de vriesdop (beveiligingsdop die er uit springt ivm bevriezing van water/koelvloeistof in het systeem). Deze was aardig doorgerot, lassen is geen optie (wel geprobeerd uiteraard maar bood geen soelaas).
Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij een auto dat dit gebeurde, jullie?
Toch de dealer maar eens bellen voor een nieuwe dop en m erin proberen te slaan en maar hopen dat ie dan dicht is.
Was wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Sorry, ben zelf niet van de Franse auto's maar heb deze voor haar gekocht enige tijd geleden.....
Groetjes
Inge
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Nee dat is de radiateurdop. Ik bedoel de dop die links (als je er voor staat) in je cilinderkop zit. Je kunt het slecht zien als je d-riem er nog voor zit maar ik zal ff een fotootje maken. Is ook wel handig om te weten voor mensen die hetzelfde meemaken. Je zoekt je anders een ongeluk....Guido_AXGT wrote:vriesdop? je bedoelt de dop die op de radiateur zit?
Inge
Zie fotö:
Links zit nu een gat, daar zat een dop in (heb ik er uit gehaald nu), daar zaten gaten in (rotterij) en daar spoot koelvloeistof uit.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Ik vrees er een beetje voor dat het met een nieuwe dop toch niet dicht zal zijn. Een andere kop hoeft niet meteen zoveel te kosten. (als je het zelf kan)
Last edited by citrofenwick on SatJul05, 2008 6:24:57 PM, edited 1 time in total.
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Euh waarom als ik vragen mag? Omdat die dop roestgaten vertoont. Mag toch aannemen dat die doppen te bestellen zijn, immers bij extreme vrieskou horen ze eruit te knallen voor behoud van je blok........dit is een beveiliging voor het behoud van je kop.citrofenwick wrote:Ik denk dat een andere cilinderkop hier eigenlijk geen slechte optie zou zijn
Ik had alleen nog bij geen enkele auto gezien dat ze gingen doorroesten en bovendien ook nog nooit lekkage gezien bij deze dingen.
Lijkt me toch niet dat je de kop gaat vervangen voor zo'n dop? Tenminste ga ik niet van uit.
mvg
Inge
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
idd, ik had al geeditMissmr2 wrote:Euh waarom als ik vragen mag? Omdat die dop roestgaten vertoont. Mag toch aannemen dat die doppen te bestellen zijn, immers bij extreme vrieskou horen ze eruit te knallen voor behoud van je blok........dit is een beveiliging voor het behoud van je kop.citrofenwick wrote:Ik denk dat een andere cilinderkop hier eigenlijk geen slechte optie zou zijn
Ik had alleen nog bij geen enkele auto gezien dat ze gingen doorroesten en bovendien ook nog nooit lekkage gezien bij deze dingen.
Lijkt me toch niet dat je de kop gaat vervangen voor zo'n dop? Tenminste ga ik niet van uit.
mvg
Inge
Maar zie ik daar geen laswerken rondkom die dop?
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Nee geen laswerk, hooguit van schroevendraaier wat plekjes.....
Maar dop valt er in, binnenkant is niet beschadigd. Probeer het wel dicht te krijgen natuurlijk (heb wel methodes om dit te doen ). Maar goed ik denk dat men er jarenlang water in gegooid heeft zodat dit is gaan oxideren....pff.
Was niet van plan er een andere kop op te zetten, hoop niet dat zo'n doppie duur is, dus eerst ff proberen.
Dus mocht iemand ergens op onverklaarbare wijze koelvloeistof kwijt zijn? Dan is dit nog een optie waar het kan blijven, je staat soms verteld waar het heen gaat haha
Inge
Maar dop valt er in, binnenkant is niet beschadigd. Probeer het wel dicht te krijgen natuurlijk (heb wel methodes om dit te doen ). Maar goed ik denk dat men er jarenlang water in gegooid heeft zodat dit is gaan oxideren....pff.
Was niet van plan er een andere kop op te zetten, hoop niet dat zo'n doppie duur is, dus eerst ff proberen.
Dus mocht iemand ergens op onverklaarbare wijze koelvloeistof kwijt zijn? Dan is dit nog een optie waar het kan blijven, je staat soms verteld waar het heen gaat haha
Inge
Is niet van aluminium hoor, heb ff getest met een magneetje. Enneuh aluminium rost ook niet volgens mijGuido_AXGT wrote:Gegoten aluminium is niet te lassen...
Bovendien is alumium wel te lassen, tenminste heb een keer een spruitstuk laten lassen (speciaal laswerk komt er aan te pas met een speciaal apparaat) maar heeft nog jaren goed gezeten (tot iemand me aanreed )
Laat jullie maandag weten of het allemaal gelukt is en wellicht heeft iemand er ooit iets aan...................you never know
Inge
Marc zegt:
nieuwe dop krijg je er zelf niet in, word nieuwe kop zoeken.
Gelukkig is het makkelijker, en sneller die kop te verwisselen
nieuwe dop krijg je er zelf niet in, word nieuwe kop zoeken.
Gelukkig is het makkelijker, en sneller die kop te verwisselen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Zou het niet? Heb alle gereedschap verder wel voor handen hier.grietje wrote:Marc zegt:
nieuwe dop krijg je er zelf niet in, word nieuwe kop zoeken.
Gelukkig is het makkelijker, en sneller die kop te verwisselen
Nou ik ga es ff kijken morgen, had die dop er ook zo uit, al dacht ik dat dat moeilijker zou zijn........
Dacht dat ik die dop er zo in zou kunnen krijgen (heb het wel eens bij andere auto's zien doen toen ik nog in een garage werkte). Maar goed we will try it....
Inge
http://www.team106xtreme.nl/forum/index ... topic=8731Missmr2 wrote:Zal alvast ff rondneuzen voor een kop voor zo'n ding.
You never know