AX GTI - maar 2 cilinders doen het

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Rock's wrote:waar heb jij er 1 voor 40,- gevonden ?.... ik kom op 120,- voor zo'n ding.

Mocht dit niet het probleem zijn, dan wil ik hem wel van je overnemen... :wink:
Nou ja, 41 dan ;) Bij een auto onderdelen recycle bedrijf, soort sloop dus eigenlijk. Het is natuurlijk geen nieuwe he.

@MNM(tm): Waar precies moet die pasta? Ik heb zat van dat spul in huis (bouw computers) dus dat is geen probleem, moet ik alleen nog even weten waar het moet.
Heb je misschien een foto van het ding ofzo, want ik heb wel een idee welk kastje het was (draden daarvan waren ook wat versleten namelijk, ik hoop dat die er bij zitten?) maar even voor de zekerheid...
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Het heeft even geduurd maar de module gaat vandaag naar de garage en wordt vanavond ingebouwd.
Maar hij vond mij maar een eigenwijs mannetje en snapt niet dat ik advies inwin bij leken van een AX club (daar kwam het op neer).

Dan wilde ik niet nog eigenwijzer zijn maar ik mijn hoofd stelde ik de vraag: hoeveel AX GTI's repareer jij als garage per week en hoeveel tijd spenderen de jongens en meiden van de AX Club aan hun AX GTI's. Precies.

Eigenwijs mannetje zegt ie... Nou ik hoop dat hij vanavond weer als een trein draait (en niet dat hij zegt: ja hij is ingebouwd en dat was het niet terwijl 'ie niets gedaan heeft, maar we gaan maar even uit van de eerlijkheid van de mens).

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

djkoelkast wrote:Het heeft even geduurd maar de module gaat vandaag naar de garage en wordt vanavond ingebouwd.
Maar hij vond mij maar een eigenwijs mannetje en snapt niet dat ik advies inwin bij leken van een AX club (daar kwam het op neer).

Dan wilde ik niet nog eigenwijzer zijn maar ik mijn hoofd stelde ik de vraag: hoeveel AX GTI's repareer jij als garage per week en hoeveel tijd spenderen de jongens en meiden van de AX Club aan hun AX GTI's. Precies.

Eigenwijs mannetje zegt ie... Nou ik hoop dat hij vanavond weer als een trein draait (en niet dat hij zegt: ja hij is ingebouwd en dat was het niet terwijl 'ie niets gedaan heeft, maar we gaan maar even uit van de eerlijkheid van de mens).
Je had de nieuwe module even kunnen markeren op een onopvallende plek, dan weet je tenminste zeker dat ie gemonteerd is als je naar de oude vraagt. Maar je moet er inderdaad maar vanuit gaan dat ie ondanks dat hij wat tegensputterd toch de module daadwerkelijk vervangt.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

alleen die opmerking al zou mij doen besluiten naar een andere toko te gaan..

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Browny wrote:alleen die opmerking al zou mij doen besluiten naar een andere toko te gaan..
De volgende keer ga ik ook naar een ander toe en normaal gezien heb ik iemand die mijn auto voor mij doet en dat doet hij perfect en tegen een goede prijs, nadeel is wel dat hij compleet uit de buurt zit dus ik kon er nu niet heen.
Maar er zitten nog 2 (kleinere) garages hier in de directe nabijheid dus ik ga wel naar 1 van die 2. Deze garage werd mij aangeraden door een vriend van me. Toen mijn vader hoorde dat hij daar stond zei hij eigenlijk precies wat er nu gebeurd is: ze kunnen daar nooit vinden wat er is als het niet recht toe recht aan is. Hij heeft het ook eens met zijn auto gehad, weken mee bezig geweest, klauwen geld armer terwijl de dealer het probleem toen in een uur compleet had verholpen. Ook daar was het probleem: auto reed niet, dealer compleet uit de buurt.

Het was dus de keuze voor de dichtstbijzijnde deze keer. Niet de goede keuze geweest. Ik hoop morgen te horen of ik nog steeds een eigenwijs mannetje ben of dat ik de garagehouder een eigenwijs mannetje mag noemen :P

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Een vriend van me heeft gisteren het onderdeel bij de garage afgegeven en de garagehouder zei: ja dat is gewoon een bobine en die hadden we al vervangen.

Heb ik dan het verkeerde onderdeel gekregen of is de bobine ook de ontstekingsmodule?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Het is een klein dingetje ongeveer de grootte van een bankpas.

een bobine is vrij fors en de grootte van een colablikje maar dan vierkant

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik vraag me stiekem wel af waarom je je auto bij die garage hebt staan nog.
Elke dag langer is een dag betalen, terwijl er toch geen oplossing bij komt met zulke asses als garagehouders.....

En idd, dit is een onstekingsmodule :

Image
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

grietje wrote:Ik vraag me stiekem wel af waarom je je auto bij die garage hebt staan nog.
Elke dag langer is een dag betalen, terwijl er toch geen oplossing bij komt met zulke asses als garagehouders.....

En idd, dit is een onstekingsmodule :

Image
Dan heb ik dus een bobine gehad... balen!
Waarom hij daar nog staat? Omdat als ik hem nu ophaal ik sowieso geld kwijt ben... maar dan voor echt helemaal niets...

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Nou ik mag de bobine omruilen voor de juiste module. Degene bij wie ik hem vandaan had dacht dat het alles in 1 was. Ik heb het plaatje maar opgestuurd.
Nu maar hopen dat dat ding snel hier is.

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

succes met de garage en de reparatie :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Hij is net terug uit de garage. Bobine + kabels + ontstekingsmodule zijn vervangen en hij draait weer.

Wel is er nog steeds een startprobleem als hij koud is, dat konden ze niet vinden en tijdens het rijden brandt het gele lampjemet de K er in af en toe, het gaat aan en enkele seconden later weer uit.

Verder klinkt hij prima. Moet ik nu de ECU weer uitlezen om te zien wat de storing is of?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

yup ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

heb je de garage ook even vriendelijk uitgelachen? :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Haha nee, het was gelukkig niet zo duur dus laat maar dan he ;)

De foutcode die ik krijg is: 52

Het lampje met de K brandt tijdens het rijden (na een paar honderd meter) ongeveer 30 seconden en gaat dan weer uit, 30 seconden later gaat hij weet aan etc.

Wat kan ik aan code 52 doen en wat betekent het precies?
52 Mengselregeling cilinderrij 1 Fenix 4
52 Mengselregeling Behalve Fenix 4
Dat heb ik gezien, alleen ik weet niet wat het betekent :P

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

djkoelkast wrote:Hij is net terug uit de garage. Bobine + kabels + ontstekingsmodule zijn vervangen en hij draait weer.
Dus wie hadden er wéér gelijk? Hè? Nou? 8)

Dat die gasten bij die garage zich maar even een paar weken gaan doodschamen! :evil:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

MNM(tm) wrote:
djkoelkast wrote:Hij is net terug uit de garage. Bobine + kabels + ontstekingsmodule zijn vervangen en hij draait weer.
Dus wie hadden er wéér gelijk? Hè? Nou? 8)

Dat die gasten bij die garage zich maar even een paar weken gaan doodschamen! :evil:
Als antwoord gaf de garagehouder: "eigenwijs zijn mag, maar ik laat me niet dwingen naar bepaalde dingen te kijken of ze te laten vervangen", of het kwam hier op neer in elk geval.

Nu alleen nog even weten of ik verder mag/kan rijden met code 52 en wat ik er aan moet (laten) doen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

djkoelkast wrote:Als antwoord gaf de garagehouder: "eigenwijs zijn mag, maar ik laat me niet dwingen naar bepaalde dingen te kijken of ze te laten vervangen"
Nee... je zou er ook eens 80% zoektijd mee kunnen besparen en er iets van kunnen leren zeg. :roll:

Wie is er nou eigenwijs? :twisted:

Die storing moet je wel (laten) verhelpen, ja.
Hmmm... 't zou kunnen betekenen dat de lambda-sensor niet lekker meer is. Op 1-of-andere manier ziet/denkt de ECU dat het lucht/benzine mengsel niet de juiste verhouding heeft, waardoor het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen te hoog/laag is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Kan ik hier nog wel (kleine) stukjes mee rijden of beter van niet?

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

MNM(tm) wrote:Hmmm... 't zou kunnen betekenen dat de lambda-sensor niet lekker meer is. Op 1-of-andere manier ziet/denkt de ECU dat het lucht/benzine mengsel niet de juiste verhouding heeft, waardoor het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen te hoog/laag is.
Bij mij was dat valse lucht in het uitlaatspruitstuk.
Even controleren op luchtdichtheid.
In de vraagbaak lees ik bij deze storing dat de accuspanning gecontroleerd moet worden en het lambda stekkertje op corrosie.
Voor de multipoint staat er ook nog dat er bij storing 52 niet verder gereden mag worden en de weerstand gemeten moet worden, maar weer niet hoe of wat... :?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply