AX GTI - maar 2 cilinders doen het

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

AX GTI - maar 2 cilinders doen het

Post by djkoelkast »

Naar aanleiding van dit topic: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=17131 heb ik mijn auto naar de garage gesleept.

Nu is de kop niet lek, dit hebben ze gemeten, maar 2 cilinders doen gewoon niet mee. Het is een aansturingsfout zeggen ze maar de computer geeft geen storing aan. Op 2 van de 4 cilinders komt geen vonk, maar het ligt niet aan de bougies of bougiekabels.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik hoop namelijk niet dat ik zometeen alsnog 300 euro moet betalen aan arbeidsloon omdat zij het niet kunnen vinden. Hij staat bij een universele Bosch garage want de Citroën garage is hier een pesteind uit de buurt en zo lang wilde ik niet slepen.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

onstekingsmodule, heb ooit eens het zelfde probleem gehad bij een gti. Door een defecte onstekingsmodule kregen nog maar 2 van de 4 cilinder een vonk
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

TTF wrote:onstekingsmodule, heb ooit eens het zelfde probleem gehad bij een gti. Door een defecte onstekingsmodule kregen nog maar 2 van de 4 cilinder een vonk
En dat is niet makkelijk door een garage te vinden? Want ik ben echt een beetje bang voor de rekening, nu al. Als ik die module nou voor een paar tientjes kan laten vervangen dan scheelt het hun een hoop tijd en mij een hoop geld.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

maar 2 cilinders? (zeker de buitendste of de binnendste 2?) klinkt als het probleem dat Rock's had (of eigenlijk nog deels heeft...).

Was bij die GTI de ontstekingsmoduul, uittewisseld met een moduul uit z'n andere GTI en hij liep weer als een zonnetje!

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

Ontstekingsmodule of bobine.

Kijk ook eens naar de bedrading op de stekkers hiervan, de isolatie wil wel eens loslaten en de draden elkaar raken. Zoals je zult snappen wordt het daar niet beter van en zal het vervangen van bijvoorbeeld een module meteen weer een kortsluiting geven.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

PeterM wrote:Ontstekingsmodule of bobine.

Kijk ook eens naar de bedrading op de stekkers hiervan, de isolatie wil wel eens loslaten en de draden elkaar raken. Zoals je zult snappen wordt het daar niet beter van en zal het vervangen van bijvoorbeeld een module meteen weer een kortsluiting geven.

Ik heb de garage gebeld en gevraagd of ze specifiek naar de module willen kijken. Ik hoop dat het snel is opgelost, ik heb mijn auto nodig.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

djkoelkast wrote:

Ik heb de garage gebeld en gevraagd of ze specifiek naar de module willen kijken. Ik hoop dat het snel is opgelost, ik heb mijn auto nodig.
zorg trouwens dat je zelf zon onstekingsmodule te pakken krijgt want ze kosten nogal wat nieuw
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

denny wrote:
djkoelkast wrote:

zorg trouwens dat je zelf zon onstekingsmodule te pakken krijgt want ze kosten nogal wat nieuw
De garage wil niet echt naar me luisteren en ik hoor ook maar niets van ze. Als ik bel is het "we zijn er mee bezig".
Ik vrees een dikke rekening... :(

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

djkoelkast wrote:
denny wrote:
djkoelkast wrote:

De garage wil niet echt naar me luisteren en ik hoor ook maar niets van ze. Als ik bel is het "we zijn er mee bezig".
Ik vrees een dikke rekening... :(
Dan zeg ik: ophalen en naar een ander gaan!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Vandaag nog eens gebeld:

"Het zit hem waarschijnlijk in de computer, als de ontstekingsmodule stuk is dan doet hij helemaal niets en niet alleen op 2 cilinders, we zijn er nog mee bezig"

En ook al vertel ik hem dat ik dit van AX Club leden heb die er zelf regelmatig aan sleutelen: het is volgens de garage niet de ontstekingsmodule.
Lokale Citroën garage zegt ook: ontstekingsmodule: of hij doet het of hij doet het niet, maar niet half.

Ik heb even geen idee wat ik moet doen en ik heb ook mijn auto snel nodig...

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

djkoelkast wrote:Vandaag nog eens gebeld:

"Het zit hem waarschijnlijk in de computer, als de ontstekingsmodule stuk is dan doet hij helemaal niets en niet alleen op 2 cilinders, we zijn er nog mee bezig"

En ook al vertel ik hem dat ik dit van AX Club leden heb die er zelf regelmatig aan sleutelen: het is volgens de garage niet de ontstekingsmodule.
Lokale Citroën garage zegt ook: ontstekingsmodule: of hij doet het of hij doet het niet, maar niet half.

Ik heb even geen idee wat ik moet doen en ik heb ook mijn auto snel nodig...
Dan mogen ze mij vertellen hoe het kan dat toen mijn GTI maar op 2 cylinders liep en na het vervangen van de ontstekingsmodule weer goed op 4 cylinders.
Image Image Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

idd.. zelfde heb ik ook een keer gehad..

leuk zo'n garage.. :roll:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Ik heb ook een GTI staan die op 2 cilinders loopt.... na het wisselen van de module uit mijn andere GTI loopt hij er weer op 4 !!!

Kortom... gelul ... je module is voor 95% zeker kapot !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

inderdaad een volkomen onzing antwoord, want: de module bestaat uit twee aparte drivertrappen voor de twee delen van de bobine. Als er één trap opgeblazen is blijft de andere meestal gewoon werken. Dan heb je twee vonkende bougies ipv vier.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, knutselaars zijn het!!!!!

C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

PeterM wrote:Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, knutselaars zijn het!!!!!

Hmmm... wat aardig gezegd.
Ik zou 't eerder op PRUTSERS houden. ;)

Echt heel jammer dat je helemaal in Den Helder woont, anders zou ik wel eens ff naar die garage gaan en die gasten aan de kant schoppen om er ff een andere ontstekingsmodule in te prikken. :twisted:

Recently done:

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

djkoelkast wrote:Vandaag nog eens gebeld:

Ga met een module+bobine naar de garage, vervang de boel ter plekke, als ie loopt neem je de auto mee zonder de rekening te betalen.

Ook ik heb dat nl. alles gehad met m'n GT-multipointcombinatie. Is zelfs een vrij bekend probleem bij veel PSA-auto's.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Ik ben daar helaas niet zo goed in (en momenteel nog ziek ook). Ik zal dan nog maar een keer bellen morgen, ik heb 3 dagen geleden al gezegd dat dat het was dus lijkt me dat ik vanaf dan ook niet meer hoef te betalen. Natuurlijk wel voor het 1e onderzoek (dacht dat de kop lek was, hebben ze gemeten en dat was niet zo), maar vanaf dat ik heb gemeld dat het de ontstekingsmodule is: niets.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by djkoelkast »

Ik heb een module gevonden, is maandag hier (wordt opgestuurd).
Totaal 40 euro incl verzenden en ik heb ook de garage gebeld dat ik graag wil dat ze dat gaan proberen voor ze verder gaan en dat was goed, want ze wisten nu altijd nog niet wat het was.

Dus dat wordt 40 euro onderdelen, 200 euro arbeidsloon die ik me had kunnen besparen... Nou ja, als 'ie straks maar weer rijdt, dat is het belangrijkste!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

waar heb jij er 1 voor 40,- gevonden ?.... ik kom op 120,- voor zo'n ding.

Mocht dit niet het probleem zijn, dan wil ik hem wel van je overnemen... :wink:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Ik zeg: als de motor strax meteen goed loopt met die andere ontstekingsmodule, dan lekker 't advies van Kevin opvolgen: zeggen dat ze de pot op kunnen met hun gepruts en hardnekkig negeren van serieuze suggesties en dat ze de boom in kunnen met hun rekening!

Ps.: niet vergeten de achterkant van de module goed schoon te maken en in te smeren met die witte warmte-geleidende pasta (die ook in de computerwereld gebruikt wordt), anders is 'ie in no-time wéér stuk!

Recently done:

Post Reply