ax GT carbu vs ax sport

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
arno
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedMar26, 2008 10:22:52 PM

ax GT carbu vs ax sport

Post by arno »

hallo,

ik kan voor niet zoveel geld een motor kopen van een ax sport, volgens de verkoper is dit een groot verschil van prestaties met de ax GT carburator, klopt dit ? of is het verschil niet erg merkbaar ?
En weet er ook iemand wat het effect is van een ax GT blok met een sport cilinderkop ?

mvg,

arno

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

CMIIW, maar volgens mij is 't blok van een echte AX Sport een 1.3 en dat van een AX GT een 1.4.

Daar zal dus ongetwijfeld wel meetbaar (en voor degenen die vooral prestatie-gericht zijn ook wel merkbaar) verschil in zitten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

wat betreft presaties (fabrieksopgaaf):

AX SPORT: 95 PK
AX GT carb: 85PK

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tsja, verschillen..
een GTcarb heeft 1 carburateur met 2 gaskleppen, waarvan de 2e gasklep ongeveer bij 70% gasgeven open gaat.

een Sport heeft 2 dubbele carburateurs met in totaal 4 gaskleppen (elke cilinder 1).

je kan de cilinderkop zo op een GTonderblok schroeven, dat heeft een aantal voordelen;

-inlaat/uitlaatpoorten van een sport zijn groter
-kleppen zijn groter
-nokkenas heeft iets meer overlap
-1360cc ipv 1297cc..

de enige reden waarom de Sport een 1.3 kreeg van Citroën, had met de homoligatisch in de rallywereld te maken, anders moesten ze in een andere klasse.


ideale combi;
-1.6 onderblok
-sport cilinderkop
-spaghetti spruitstuk
-nokkenasje +- 287gr inlaat
-luchtfiltertje per inlaatkanaal
:)
Image

arno
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedMar26, 2008 10:22:52 PM

Post by arno »

bedankt voor de snelle reacties :D
q01z wrote:tsja, verschillen..
een GTcarb heeft 1 carburateur met 2 gaskleppen, waarvan de 2e gasklep ongeveer bij 70% gasgeven open gaat.

een Sport heeft 2 dubbele carburateurs met in totaal 4 gaskleppen (elke cilinder 1).

je kan de cilinderkop zo op een GTonderblok schroeven, dat heeft een aantal voordelen;

-inlaat/uitlaatpoorten van een sport zijn groter
-kleppen zijn groter
-nokkenas heeft iets meer overlap
-1360cc ipv 1297cc..

de enige reden waarom de Sport een 1.3 kreeg van Citroën, had met de homoligatisch in de rallywereld te maken, anders moesten ze in een andere klasse.


ideale combi;
-1.6 onderblok
-sport cilinderkop
-spaghetti spruitstuk
-nokkenasje +- 287gr inlaat
-luchtfiltertje per inlaatkanaal
:)
met 1.6 onderblok bedoel je dan een blok van een saxo vts ? past dit zomaar ?


mvg,

arno

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

henry op het forum heeft dat.. en is daarmee niet de enige ;)
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Re: AX GT carbu vs AX sport

Post by Tijmen »

Een 1.3 Sport is leuk speelgoed, met 1.6 wordt het net dat beetje leuker. Om de afstelling precies goed te krijgen is lastig, ik dacht dat ie goed stond, maar het kon blijkbaar nog beter.

Kop zal wel op het onderblok passen, maar indien je een driegaats onderstel (geen GTI dus) hebt zul je meer aan moeten passen.
AX GTI '91

Post Reply