Natuurlijk veel te druk met de woonkamer om aan auto's te klussen maar toch weer wat bereikt:
de C4 picasso is weer terug: twee weken bij de importeur gelogeerd. De score is een nieuwe versnellingsbak, achterklepveren en achtervering. Meteen is de aangereden achterbumper vervangen en een nieuwe trekhaak gemonteerd. Zijn ze bij de importeur wel vergeten de behuizing van de contactsleutel te verangen. Dat is best lastig: je klapt de sleutel mooi in tot een blokje, maar als je op het knopje drukt komt de sleutel niet meer naar buiten. Sta je met je nagels het sleuteltje uit het blokkie te pulken, heel professioneel dacht ik zo voor iets wat een half jaar oud is.
Een onderblok voor de 106 gescoord: een hele nette TU5 J4. staat er nu wat roestig bij maar ga toch voor wat aanpassingen.
Nu een kop met zo groot mogelijke kleppen erbij zoeken.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Zo, het opbouwen kan beginnen. De rode 106 is opgehaald, de halve zolder ligt vol met nog te verkopen of weg te geven spullen maar ja dat hoort erbij.
De witte Rally is stevig bewerkt met de poetsmachine, krijg helaas de slijp-pitten er niet helemaal uit. Wel een heel stuk opgeknapt maar misschien toch gaan sparen voor een spuitklusje.
De kooi staat er nu voor het eerst los in, pfoe dat wordt nog een hele klus op die netjes en goed passend te krijgen maar het gaat vast wel lukken.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
En de kop is binnen, voorlopig even een TU5j4 kop om de boel eerst eens aan het draaien te krijgen. Meteen een platte fan gekocht die voor de radiateur past, wat meer ruimte voor het uitlaatspruitstuk.
Volgende actie: blok en kop naar een revisiebedrijf om te vlakken en boren.
Ander nieuws: krijg een tijdelijke auto, C4 gaat terug. Maak ook zakelijk wat meer km's en daarvoor iets besteld wat vast wel gaat bevallen. C5-3 2.2hdi LB break. Zo, kan ik tenmiste weer HP geveerd van A naar B en terug, heb het flink gemist.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
PeterM wrote:En de kop is binnen, voorlopig even een TU5j4 kop om de boel eerst eens aan het draaien te krijgen. Meteen een platte fan gekocht die voor de radiateur past, wat meer ruimte voor het uitlaatspruitstuk.
Post als je tussendoor tijd hebt is wat foto'tjes van de 106. Ben heel benieuwd hoe ie er nu bij staat. En slijp pitjes? Die zaten er toch helemaal niet in?
Yep een Spal fan, er zitten aan de voorkant van de radiateur zelfs beugeltje waar je met wat kleine aanpassingen een normaal radiateurframe in kan zetten. De spal is compleet dezelfde hoogte als bij de normale 106 alleen de kunststof ventilator zelf. Dus geen uitstekende motor meer uit het frame en dan past het net aan de voorkant.
Zal binnenkort wat foto's posten van de onderdelen op een rij, nu nog even niet zo veel veranderingen aan de auto zelf te zien.
En helaas wel slijppitten, voornamelijk motorkap, liggende delen van de schermen en het dak. Heb veel weg kunnen polijsten maar niet alles, je voelt als je met je hand over de lak gaat nog de pikkeltjes zitten. Kwam er achter toen de auto hier net twee dagen stond, even naar buiten gerold en een regenbui. Meteen een bruine waas er overheen, toen natuurlijk onmiddelijk droogmaken en stevig in de was zetten om het niet verder te laten gaan.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
de mooie nieuwe Blauwe C4 picasso is terug naar de dealer en blijft daar. Het is qua looks en praktische bruikbaarheid met pijn in mijn hart maar wel met een reden: mijn rug en schouders.
Iets anders is besteld maar die kunnen ze nog niet eens configureren in het bestelsysteem van Citroën. Levertijd zal wel minimaal rond juli worden. Hulde aan de Vos in Enspijk, ik heb een prachtige tijdelijke leenauto mee: een C5 berline 2.0 16V, hydractive 2 met niet te veel km's in een onberispelijke staat. En bovenal: weer HP geveerd, hoe gelukkig ik was toen de bommelse brug met stevige zijwind op de terugweg weer heel rustgevend aanvoelde.
Kortom: ik wist het wel maar wilde het niet toegeven, OP EEN REISWAGEN HOREN VEERBOLLEN (voor mij dan dus bedoel ik )
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Nog niet zo veel foto's te maken omdat ik nog niet aan de carosserie begonnnen ben.
De resterende rode onderdelen als deuren klep en bumper zijn inmiddels opgehaald dus weer iets meer ruimte op zolder.
Al wel een eind op weg met schuren, slijpen en spuiten van het onderstel. De 1.6 16V krijgt ook al wat meer vorm, net een spruitstuk, ecu en nog wat spul gekocht die het een standaard 106 GTI blok maken. Dan kan ik er in ieder geval mee naar de RDW. verbouwen komt daarna wel weer.
De C5 zal nog wel even duren, hoorde al september noemen.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Heb al vaker gezegd dat het volgens mij nooit gods bedoeling geweest kan zijn om meer dan 25km achter elkaar zonder veerbollen voort te bewegen.
Hopelijk passen er "gewone" C5 comfortbollen op de nieuwe C5... wordt het nóg iets comfortabeler.
Maar voor mij stopt het helaas bij de Xantia, da's toch de laatste met het klassieke veerbollen concept.
Wil ook na aflevering eens een goed gesprek met Nard aangaan over het weggedrag van 1740 kg frans blik. Truc is natuurlijk wel dat het zweven er op vooruit mag gaan maar ook weer niet te veel ten koste van tractie en controle bij remmen.
Maar eerst die aflevering maar eens, las dat de eerste tourer demo's bij de dealers zijn afgeleverd. toch eens gaan kijken wat er voor mij besteld is.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Weet niet of de bollen op de nieuwe C5 hetzelfde zijn als op de oude...
Maar als dat wel het geval is mag je van Nard normaal gesproken je bollen komen ruilen voor comfortexemplaren en ze pas als ze bevallen betalen...
Om de een of andere reden is dat comfortbollen verhaal bij de meeste C5 rijders nooit doorgedrongen.
Er ligt bij Renard daarom een plank vol van die dingen op klanten te wachten.