Help, acuu lampje van devil blijft branden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 318
- Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
- Location: Sittard
- Contact:
Help, acuu lampje van devil blijft branden
Ik reed vanmorgen weg met deviltje en toen begon het accu lampje voorzichtig te branden. Dit heb ik wel eens gehad en was het stekkertje van de dynamo eraf.
Dit zit er nu op, maar hij blijft nog oplichten en zelfs blijft hij nu aan als ik de sleutels eruit heb.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? de accu is nog in orde
gr
Maarten
Dit zit er nu op, maar hij blijft nog oplichten en zelfs blijft hij nu aan als ik de sleutels eruit heb.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? de accu is nog in orde
gr
Maarten
koolborstels dynamo......
Maaaaar, het kan natuurlijk ook een kortsluiting zijn. Je moet ff als de motordraait multimeter op je accu zetten, zou 14, nogwat volt (wat precies kunnen andere vast vertellen) moeten zijn als de motor draait!
Maaaaar, het kan natuurlijk ook een kortsluiting zijn. Je moet ff als de motordraait multimeter op je accu zetten, zou 14, nogwat volt (wat precies kunnen andere vast vertellen) moeten zijn als de motor draait!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Als je accu ineens leeg is na +/- 150 km is je dynamo dood. Idd de spanning even meten, als die rond de 12V ligt laadt ie dus niet bij.
Dynamo kan je het beste even reviseren en niet op de sloop halen: Koolborstels slijten nu eenmaal en verder kan er aan een dynamo weinig kapot. Ga je dus de sloop op voor zo'n ding dan zit er kans in dat ie nauwelijks beter is.
Oh ja, als je durft: dreun er eens een paar keer (enigszins voorzichtig, maar wel zodat ie een tik krijgt) met een stalen hamer op en kijk of het lampje dan uit gaat. Zo ja: Koolborstels gaar.
Zelfde methode kan je gebruiken bij een weigerende startmotor i.c.m. een volle accu.
Dynamo kan je het beste even reviseren en niet op de sloop halen: Koolborstels slijten nu eenmaal en verder kan er aan een dynamo weinig kapot. Ga je dus de sloop op voor zo'n ding dan zit er kans in dat ie nauwelijks beter is.
Oh ja, als je durft: dreun er eens een paar keer (enigszins voorzichtig, maar wel zodat ie een tik krijgt) met een stalen hamer op en kijk of het lampje dan uit gaat. Zo ja: Koolborstels gaar.
Zelfde methode kan je gebruiken bij een weigerende startmotor i.c.m. een volle accu.
-
- AX liefhebber
- Posts: 318
- Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
- Location: Sittard
- Contact:
Met draaiende motor is de spanning 14,1 V en stilstaan 13.3. ik kreeg hem vanmorgen nog steeds makkelijk gestart. Ook tijdens het rijden brand het lampje niet. Maar zodra ik de sleutel eruit haal, gaat het lampje oplichten.
nog steeds de dynamo kapot, of andere ideeen?
Ik ga er vandaag gewoon mee rijden, hoef maar een paar km, en vanaf morgen hoop ik dat de megane die bij de garage staat weer klaar is.
gr
Maarten
nog steeds de dynamo kapot, of andere ideeen?
Ik ga er vandaag gewoon mee rijden, hoef maar een paar km, en vanaf morgen hoop ik dat de megane die bij de garage staat weer klaar is.
gr
Maarten
Het acculampje (laadstroomindicator) gaat branden zogauw de velddiodes in de dynamo worden bekrachtigd. Dat gebeurt als de spanningsregelaar vindt dat de uitgangssppanning van de dynamo te laag is. Dat is als de auto nog uit staat, maar wel op contact (en dat is dus ook de controle voor starten). En ook als tijdens het rijden er iets mis is wat leidt tot een te lage laadstroom.
Nu dat lampje blijft branden als je de sleutel uit je contactslot haalt, is er dus iets mis met het slot. Want dat is de hoofdschakelaar van de hele auto.
Dus: probeer eens een ander contactslot?
Nu dat lampje blijft branden als je de sleutel uit je contactslot haalt, is er dus iets mis met het slot. Want dat is de hoofdschakelaar van de hele auto.
Dus: probeer eens een ander contactslot?
-
- AX liefhebber
- Posts: 318
- Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
- Location: Sittard
- Contact:
ik heb nu 3 dagen niet met hem gereden en hij is nu helemaal leeg. 3.4 volt meette ik net op de accu.
toch de dynamo, of contactslot of beide?
als ik hem nu overstart, kan ik dan een stukje rijden naar de garage of laad ie niet bij? of hoef ik niet naar de garage omdat een dynamo/contactslot makkelijk te vervangen is met wat tips van jullie?
alvast bedankt?
toch de dynamo, of contactslot of beide?
als ik hem nu overstart, kan ik dan een stukje rijden naar de garage of laad ie niet bij? of hoef ik niet naar de garage omdat een dynamo/contactslot makkelijk te vervangen is met wat tips van jullie?
alvast bedankt?
contactslot is iig simpel om te vervangen! Sleutel erin, op 1ste standje (1tje voordat ie op contact staat), stekkerslos en dan kan die eruit (oh en ff de kapjes om je stuur weg)
Dynamo is ook zeker niet moeilijk daar niet van maar dan moet je wel onder je auto kruipen en vieze handen krijgen
Dynamo is ook zeker niet moeilijk daar niet van maar dan moet je wel onder je auto kruipen en vieze handen krijgen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ik heb het zelfde gehad, maar dat was te danken aan een verprutste 2de hands radio..
men had de geschakelde plus verbonden met de constante plus daardoor bleef de auto op contact staan.. en ging de accu op den duur leeg..
maar goed dat kun je testen door de sleutel er uit te halen, en als je dan nog de ruiterwissers enz kunt bedienen is er iets mis met je contactslot
men had de geschakelde plus verbonden met de constante plus daardoor bleef de auto op contact staan.. en ging de accu op den duur leeg..
maar goed dat kun je testen door de sleutel er uit te halen, en als je dan nog de ruiterwissers enz kunt bedienen is er iets mis met je contactslot
dat is een andere storing, dat duidt eerder op een te lage laadspanning.. controleer eens of dat ook gebeurd als je je grootlicht aanzet en je achterruitverwarming? eEmel wrote:ik heb ook zoon probleempje ongv. kwam ik net achter ik weet niet of het normaal is of niet, zodra ik de verwarming op stand 3 zet gaat het accu lampje oplichten is dat normaal?
gr Emel
-
- AX liefhebber
- Posts: 318
- Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
- Location: Sittard
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
goed onthouden wat je allemaal loshaalt aan kabeltjes op de dynamo.Maarten v E wrote:dat wat ttf zei was het niet. nu doet hij helemaal niks meer. ik ga binnenkort eens een poging doen om de dyamo te vervangen. misschien dat iemand kort even uit kan leggen hoe ik dit het beste kan doen
verder zit er een mechanische spanner op, als je die loshaalt kan je de dynamo laten zakken zeg maar, zodat de riem eraf kan.
dan de kabeltjes los, verdere boutjes eruit en daarna alles met een andere dynamo weer terugbouwen zoals het zat.
voel even aan de riem voor je begint zodat je de juiste spanning weet voor als de boel er weer op moet.
verder: koplampje eruit geeft je een hoop extra ruimte en de auto aan de voorzijde een centimeter of 20-30 opkrikken is een stuk fijner voor je rug
P.S.: Mocht je de bovenste bout van de dynamo er niet uit krijgen, ga niet als een idioot met een hamer op je chassis hengsten (zoals er zoveel doen, dan past het nl. net wél). Draai de bout van de bovenste motorsteun (aan de rechterkant van de auto, dus als je ervoor staat vanaf de dynamo een stukje richting ruit en dan naar links, dat aluminium ding) en krik het blok gewoon een centimeter of 3-4 op. Dan red je het nl. wel.
daar doet die het niet bij.q01z wrote:dat is een andere storing, dat duidt eerder op een te lage laadspanning.. controleer eens of dat ook gebeurd als je je grootlicht aanzet en je achterruitverwarming? eEmel wrote:ik heb ook zoon probleempje ongv. kwam ik net achter ik weet niet of het normaal is of niet, zodra ik de verwarming op stand 3 zet gaat het accu lampje oplichten is dat normaal?
gr Emel
en als ik de verwarming uit zet gaat het lampje ook uit :S
-
- AX liefhebber
- Posts: 318
- Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
- Location: Sittard
- Contact:
joepie
hij rijdt weer!
had even accus uitgewisseld, kijken of die stuk was. later de oude accu teruggeplaatst, accuklemmen er weer goed op geplaats en hij doet het. dus waarschijnlijk niet goed contact van de klemmen op de accu, of misschien zat het kabeltje van het alarm er niet goed op.
net weer een stukje gaan rijden en mijn avond kan niet meer stuk. de audio ligt nu klaar om in te bouwen. hopen dat ik zaterdag wat tijd heb.
gr
Maarten[/list]
hij rijdt weer!
had even accus uitgewisseld, kijken of die stuk was. later de oude accu teruggeplaatst, accuklemmen er weer goed op geplaats en hij doet het. dus waarschijnlijk niet goed contact van de klemmen op de accu, of misschien zat het kabeltje van het alarm er niet goed op.
net weer een stukje gaan rijden en mijn avond kan niet meer stuk. de audio ligt nu klaar om in te bouwen. hopen dat ik zaterdag wat tijd heb.
gr
Maarten[/list]
ik meld mijn storing maar in dit topic.
vanavond reed ik van clublid q01z naar huis, gaat spontaan op de snelweg langzaam mijn acculampje af en toe erg zwak knipperen, alsof ie net wel/net niet contact maakt ofzo, heel vaag.
bij remmen brande het lampje heel fel, en in een bocht naar rechts ook.
maar einde van de rit was het niet meer, ook niet in een bocht oid.
toen de storing ontstond was ik wel wat agressief over drempels gevlogen.
toen de storing ophield was ik over een spoorwegovergang 'geknalt'.
kan het komen omdat het los/vast trilde ?
vanavond reed ik van clublid q01z naar huis, gaat spontaan op de snelweg langzaam mijn acculampje af en toe erg zwak knipperen, alsof ie net wel/net niet contact maakt ofzo, heel vaag.
bij remmen brande het lampje heel fel, en in een bocht naar rechts ook.
maar einde van de rit was het niet meer, ook niet in een bocht oid.
toen de storing ontstond was ik wel wat agressief over drempels gevlogen.
toen de storing ophield was ik over een spoorwegovergang 'geknalt'.
kan het komen omdat het los/vast trilde ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
had zelfde wat jij meld, bleek toen een rotte kabelboom te zijn.
alleen bleef mijn acculampje heel licht branden zo goed als niet te zien met daglicht. en af en toe begon het lampje dan heel vel te flikkeren en was het zo ook weer weg.
uiteindelijk kreeg mijn accu niet genoeg stroom en begon hij wel voluit te branden maar dat duurde wel een dikke week.
alleen bleef mijn acculampje heel licht branden zo goed als niet te zien met daglicht. en af en toe begon het lampje dan heel vel te flikkeren en was het zo ook weer weg.
uiteindelijk kreeg mijn accu niet genoeg stroom en begon hij wel voluit te branden maar dat duurde wel een dikke week.