Ik zal me eerst even voorstellen ,ik ben Bart en rijd sinds 3 maanden in een ax uit 93' 1.1 tge.
Vorig weekend heb ik mijn koppaking en distributie vervangen, sindsdien loopt hij niet meer lekker. Wanneer de motor warm is wil die nogal een keer behoorlijk bokken bij lage toeren. Ik bedoel met bokken het effect als je 30 in zijn 5 wilt rijden. Ik heb het met 20 in zijn 2 en 40 in zijn 3 en ga zo maar door. Ik heb het voornamelijk als ik overschakel en het gas weer intrap.
Dingen waar ik zelf en zit te denken zijn en tevens mijn vraag aan jullie kenners. Zou een van de volgende dingen het kunnen zijn of is het misschien iets anders?
1.Kleppen ? (deze heb ik niet op opnieuw gesteld)
2.Distributieriem te slap gespannnen?
3.Of staat de timing misschien niet goed? ( Ik heb eerst zuiger 1 en 4 naar boven gehad M boutje aan de zijkant erin, kop erop en toen poelie met een M boutje vastgezet en toen vsnaar gespannen.) Volgens mij heb ik dit wel goed gedaan?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
groetjes Bart
Koppaking/distributie vervangen loopt nu slecht.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Even controleren of je dat tandwiel bij de nokkenas en het vliegwiel tegelijk kan blokkeren. Dan zou je distri goed moeten staan.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Toen was er een tempsensor kapot.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Toen was er een tempsensor kapot.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
En kleppen stellen + ontstekingstiming (dat zal je los gehad hebben) kan echt geen kwaad.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Nee,bartiezz wrote:Onstekingstiming is toch gewoon de distributietiming? Ik heb de onderstepoelie er helemaal uit gehad maar vervolgens erweer in gezet en heb ik gedaan wat ik boven al heb beschreven.
athans, ik weet niet of je dis of verdelerkap hebt...
DIS weet ik zelf niet eens (slecht he... ) nog nooit DIS gehad gelukkig, maar verdelerkap moet je losdraaien en dan kan je hem draaien. Je moet dan eigenlijk met zon strobolamp (die je aan je ontstekingkoppelt) op je vliegwiel schijnen en moet je als de lamp knippert een wit streepje zien op je vliegwiel. Naar links of rechts draaien totdat dat precies gelijk loopt.
Zoiezo snap ik je verhaal niet helemaal, want normaliter blokkeer je je nokkenas en krukaspoelie vóór je je kop demonteerd.
Dan moet je dus NIET aan je krukas gaan draaien als de kop er nog afligt, want dan zet je je ditributie riem helemaal verkeerd.....
Maar wat ik begrijp is dat je niet geblokeerd hebt, en met de kop eraf de 1ste en 4de zuiger naar boven hebt gedaan... Dat klopt wel, maar je moet niet naar je zuigers kijken maar naar het blokkeer gat van je krukas...
Die zit bij het plaatje van je motorcode vooraan, tegenover je radiator, waar je Vbak aan je blok zit ongeveer.. Zit een gat, kan je een inbussleutel met hoek insteken; als die precies goed staat..
En dan je nokkenas blokeren (zit gewoon een gat in de poelie en een gat in de kop..) En dan je kop erop, D riem erop en de blokkeerpennen eruit.... D riem aanspannen., en dan staat je D riem goed...
Zou best kunnen zijn dat ie er nu een tandje naast staat..... Ze lopen wel, maar niet lekker..
Kleppen stellen kan -in mijn ervaring- niet veroorzaken dat je motor slecht loopt, het ratelt dan alleen ENORM. Alhoewel erg slecht afgestelde kleppen misschien dat wel voor elkaar krijgen; maar dan is er nu iets stuk denk ik....
Slecht afgestelde ontsteking geeft zeker weten een vermogensverlies/inhoud/bok probleem....
En idd, zijn alle sensoren wel terug goed aangesloten?
Heb je niet de stekkers van de blauwe en groende tempsensor omgedraaid?
Loop dat eerst ook even na....
Last edited by grietje on ThuJun12, 2008 9:11:07 PM, edited 1 time in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Plaatsen en spannen van distributie-riem:
* plaatsen:
- nokkenas poelie en krukas blokkeren op de aangegeven manier;
- distributieriem plaatsen (let op de looprichting die op de riem is aangegeven!)
* spannen:
- blokkering van nokkenas poelie en krukas VERWIJDEREN!!
- spanrol spannen op de voorgeschreven manier.
* plaatsen:
- nokkenas poelie en krukas blokkeren op de aangegeven manier;
- distributieriem plaatsen (let op de looprichting die op de riem is aangegeven!)
* spannen:
- blokkering van nokkenas poelie en krukas VERWIJDEREN!!
- spanrol spannen op de voorgeschreven manier.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!