Stationair toerental wisselt steeds
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Stationair toerental wisselt steeds
Sinds kort tot volle tevredenheid eigenaar van AX11 TGE uit '93.
Toen we de auto kochten had deze een lekke koppakking. Gisteren bezig geweest om alle aangekoekte zooi uit de radiateur te spoelen. Die is nu weer redelijk schoon.
Nu doet zich echter een probleem voor met het stationaire toerental. Na een testritje draaide de wagen niet meer constant op hetzelfde toerental, maar hij geeft nu steeds 'korte stootjes gas'. Binnen 3 seconden loopt het toerental op en weer terug en weer op en weer terug, enz. enz.
Ik heb al geprobeerd de ECU te resetten. Aanvankelijk lijkt dit te helpen, maar het komt steeds terug. Als ik de wagen start, loopt hij mooi, maar als ik eenmaal het gaspedaal heb aangeraakt, begint het geklooi weer.
Wie kan mij verder helpen?
Gert
Toen we de auto kochten had deze een lekke koppakking. Gisteren bezig geweest om alle aangekoekte zooi uit de radiateur te spoelen. Die is nu weer redelijk schoon.
Nu doet zich echter een probleem voor met het stationaire toerental. Na een testritje draaide de wagen niet meer constant op hetzelfde toerental, maar hij geeft nu steeds 'korte stootjes gas'. Binnen 3 seconden loopt het toerental op en weer terug en weer op en weer terug, enz. enz.
Ik heb al geprobeerd de ECU te resetten. Aanvankelijk lijkt dit te helpen, maar het komt steeds terug. Als ik de wagen start, loopt hij mooi, maar als ik eenmaal het gaspedaal heb aangeraakt, begint het geklooi weer.
Wie kan mij verder helpen?
Gert
Wat heb je allemaal los gehad bij het vervangen van de koppakking?
En heb je de ECU na 't resetten ook de tijd gegeven om zichzelf opnieuw in te regelen?
En heb je de ECU na 't resetten ook de tijd gegeven om zichzelf opnieuw in te regelen?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
De koppakking is vervangen door garage. Het enige wat ik hier verder van weet is dat de kop gevlakt is en de koelkanalen zijn gespoeld, er zijn nieuwe kopbouten gebruikt. De D-riem en V snaar zijn vervangen en alle pakkingen.
De koppakking was wel ernstig lek. Grote klodders mayonaise! Toen ik de onderste slang losmaakte, liep er geen koelvloeistof uit, omdat er dikke klodders sludge voor de opening zaten.
Verder heb ik de FAQ gevolgd en de auto 15 min. stationair laten lopen (zonder gasgeven).
Wat ik kan bedenken:
- Moet de auto helemaal koud zijn voor de ECU ingeleerd kan worden?
- Kan dit een vocht probleem zijn? (aangezien we de radiateur bij een wasstraat met een hogedrukspuit schoon gespoten hebben?)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gert
De koppakking was wel ernstig lek. Grote klodders mayonaise! Toen ik de onderste slang losmaakte, liep er geen koelvloeistof uit, omdat er dikke klodders sludge voor de opening zaten.
Verder heb ik de FAQ gevolgd en de auto 15 min. stationair laten lopen (zonder gasgeven).
Wat ik kan bedenken:
- Moet de auto helemaal koud zijn voor de ECU ingeleerd kan worden?
- Kan dit een vocht probleem zijn? (aangezien we de radiateur bij een wasstraat met een hogedrukspuit schoon gespoten hebben?)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gert
ECU inregelen moet inderdaad liefst met koude motor.
Vochtprobleem door afspuiten van de radiator lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.
Heeft de motor een verdeelkap of elektronische (DIS) ontsteking?
Vochtprobleem door afspuiten van de radiator lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.
Heeft de motor een verdeelkap of elektronische (DIS) ontsteking?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Vanavond nog eindje getoerd. Aanvankelijk kwam probleem terug, maar toen we voor het huis geparkeerd stonden, draaide de motor normaal. Wel blijft het toerental na gasgeven (met stationair draaiende motor) even verhoogd, voor hij terugzakt naar stationair.
Over verdeelkap of elektronische ontsteking: Volgens ander topic op forum heeft onze AX een DIS ontsteking. (staat nl. Magnetti Marelli op ECU).
Als het probleem weerkomt zal ik de ECU nog eens resetten en dan met koude motor opnieuw inregelen.
Bedankt voor nu.
Over verdeelkap of elektronische ontsteking: Volgens ander topic op forum heeft onze AX een DIS ontsteking. (staat nl. Magnetti Marelli op ECU).
Als het probleem weerkomt zal ik de ECU nog eens resetten en dan met koude motor opnieuw inregelen.
Bedankt voor nu.
Een andere mogelijkheid is dat er iets niet goed is met je temperatursensor. Maak daar ook eens het stekkertje van schoon en controleer of deze goed in je blok zit. Let op: deze hoort handvast te zitten.
Een verse sensor + daarna ECU resetten was bij mij de oplossing. Die sensoren zijn trouwens genoeg te vinden op de sloop en anders nieuw niet echt duur.
Een verse sensor + daarna ECU resetten was bij mij de oplossing. Die sensoren zijn trouwens genoeg te vinden op de sloop en anders nieuw niet echt duur.
AX GTI '91
Eindelijk loopt de AX weer. Omdat er met de koppakking lekkage nogal wat troep in het systeem was gekomen, reed ik een poosje zonder thermostaat rond. Na schoonspoelen, thermostaat weer terug, breekt er 1 van de boutjes af. Word nog wel voor gewaarschuwd op het forum
Voordeel hiervan is, dat ik misschien ook nog eens wat leer sleutelen. Nieuw thermostaathuis op de sloop gekocht en hij doet het weer! Wat een auto, ben helemaal verliefd!
Het probleem met het stationaire toerental is weer terug. Heb hem opnieuw ingeregeld met een koude motor en heb de temp sensor (de groene) schoongemaakt. (waarom is het belangrijk dat deze handvast zit? Moest anders aardig kracht zetten met sleutel om hem los te krijgen)
Nog even de symptomen op een rij:
- Als ik de auto start, heeft hij een hoog toerental. Dit zakt wel iets, maar naar mijn idee blijft hij te hoog draaien. Lijkt wel op cruise control te staan
- Als ik rij (warm of koud) geen problemen. Gaat als de brandweer. Volgens mij geen overmatig brandstof gebruik. Ik heb nog niet getankt, maar ruim 300 km. gereden tank iets onder de helft (ook al zwiept de meter nogal heen en weer )
- Na het starten draait de motor een constant toerental. Zodra ik gasgeef en weer loslaat, blijft het toerental steeds heen en weer gaan. (schat zo tussen 1500-2500 tpm Let op: Schatting, heb geen toerenteller)
Nog even wat interpretaties van een leek:
- Stappenmotor (weet nog steeds niet precies wat het is of hoe het werkt, zal eens googlen) zit toch vast aan de gaskabel en komt al naar gelang van de temp. van de motor verder naar buiten/binnen? Als deze de fluctuatie veroorzaakt, zou ik dat kunnen zien?
- Bij voorbaat excuses voor de niet technische uitleg: Aan de bijrijderszijde zit onder de parafaan aan drie boutjes een zwart min of meer driehoekig plastic geval, met een stekkeraansluiting en een luchtslang (vacuum denk ik???). Als ik de slang van de nippel haal (afgekeken van de garagehouder) zakt het toerental onmiddelijk en gaat mooier (eigenlijk iets te laag) stationair draaien. Wat is de functie van dit zwarte geval? Volgens de garagehouder was dit onderdeel stuk. Heb een nieuwe van de sloop gemonteerd (van identieke AX die helaas overleden is), maar dit bied geen soelaas. Kan natuurlijk ook stuk zijn, maar zou graag eerst reactie van een van jullie hebben, voordat ik voor niks tijd en onderdelen onder de motorkap blijf steken.
Ik zou jullie dankbaar zijn als jullie met me mee willen denken en het forum zo bekijkend schort het sowieso niet aan de wil. Toppie!
Gert
Voordeel hiervan is, dat ik misschien ook nog eens wat leer sleutelen. Nieuw thermostaathuis op de sloop gekocht en hij doet het weer! Wat een auto, ben helemaal verliefd!
Het probleem met het stationaire toerental is weer terug. Heb hem opnieuw ingeregeld met een koude motor en heb de temp sensor (de groene) schoongemaakt. (waarom is het belangrijk dat deze handvast zit? Moest anders aardig kracht zetten met sleutel om hem los te krijgen)
Nog even de symptomen op een rij:
- Als ik de auto start, heeft hij een hoog toerental. Dit zakt wel iets, maar naar mijn idee blijft hij te hoog draaien. Lijkt wel op cruise control te staan
- Als ik rij (warm of koud) geen problemen. Gaat als de brandweer. Volgens mij geen overmatig brandstof gebruik. Ik heb nog niet getankt, maar ruim 300 km. gereden tank iets onder de helft (ook al zwiept de meter nogal heen en weer )
- Na het starten draait de motor een constant toerental. Zodra ik gasgeef en weer loslaat, blijft het toerental steeds heen en weer gaan. (schat zo tussen 1500-2500 tpm Let op: Schatting, heb geen toerenteller)
Nog even wat interpretaties van een leek:
- Stappenmotor (weet nog steeds niet precies wat het is of hoe het werkt, zal eens googlen) zit toch vast aan de gaskabel en komt al naar gelang van de temp. van de motor verder naar buiten/binnen? Als deze de fluctuatie veroorzaakt, zou ik dat kunnen zien?
- Bij voorbaat excuses voor de niet technische uitleg: Aan de bijrijderszijde zit onder de parafaan aan drie boutjes een zwart min of meer driehoekig plastic geval, met een stekkeraansluiting en een luchtslang (vacuum denk ik???). Als ik de slang van de nippel haal (afgekeken van de garagehouder) zakt het toerental onmiddelijk en gaat mooier (eigenlijk iets te laag) stationair draaien. Wat is de functie van dit zwarte geval? Volgens de garagehouder was dit onderdeel stuk. Heb een nieuwe van de sloop gemonteerd (van identieke AX die helaas overleden is), maar dit bied geen soelaas. Kan natuurlijk ook stuk zijn, maar zou graag eerst reactie van een van jullie hebben, voordat ik voor niks tijd en onderdelen onder de motorkap blijf steken.
Ik zou jullie dankbaar zijn als jullie met me mee willen denken en het forum zo bekijkend schort het sowieso niet aan de wil. Toppie!
Gert
Motoren met een Magneti Marelli ECU hebben een aparte MAP-sensor.
Dat is dus dat driehoekige geval wat onder de parafaan geschroeft zit en waar een (3-polige) stekker en een (vacuüm-)slangetje aan zit.
Als de motor een lager toerental gaan lopen als je de stekker laat zitten en de vacuümslang los trekt, kun je er vanuit gaan dat die sensor netjes z'n werk doet (met slang erop meet de sensor een vacuüm, zonder slang niet. Dit verschil in druk wordt dus door de sensor aan de ECU doorgegeven, waardoor de ECU de motor bijregelt).
Conclusie: die sensor is dus NIET stuk!
Ik denk eerder een defecte gasklep-positiesensor (zit tegen de zijkant van 't injectiehuis).
Dat is dus dat driehoekige geval wat onder de parafaan geschroeft zit en waar een (3-polige) stekker en een (vacuüm-)slangetje aan zit.
Als de motor een lager toerental gaan lopen als je de stekker laat zitten en de vacuümslang los trekt, kun je er vanuit gaan dat die sensor netjes z'n werk doet (met slang erop meet de sensor een vacuüm, zonder slang niet. Dit verschil in druk wordt dus door de sensor aan de ECU doorgegeven, waardoor de ECU de motor bijregelt).
Conclusie: die sensor is dus NIET stuk!
Ik denk eerder een defecte gasklep-positiesensor (zit tegen de zijkant van 't injectiehuis).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
WOW, probleem gevonden. Wilde de stappenmotor eens van dichtbij zien, om te kijken hoe deze gemonteerd zit, om eventueel een andere van de sloop te kunnen halen. Blijkt het injectiehuis los te zitten! Hij loopt weer helemaal volgens het boekje. Super.
Het enige wat me nog bezighoudt is waarom dat dit los zit. Nalatigheid van garage? Alle boutjes kon ik met de hand los draaien. Niet alleen de 2 waarmee het injectiehuis vastzit, maar ook de andere drie, waarmee de zwarte ring vast zit.
Verder wacht me een dikke schoonmaakklus, want er zat aardig wat olie in het injectiehuis. Weet iemand hoe dat daar komt?
Groet,
Gert
Het enige wat me nog bezighoudt is waarom dat dit los zit. Nalatigheid van garage? Alle boutjes kon ik met de hand los draaien. Niet alleen de 2 waarmee het injectiehuis vastzit, maar ook de andere drie, waarmee de zwarte ring vast zit.
Verder wacht me een dikke schoonmaakklus, want er zat aardig wat olie in het injectiehuis. Weet iemand hoe dat daar komt?
Groet,
Gert
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Van de carterontluchting, is vrij normaalG2 wrote:WOW, probleem gevonden. Wilde de stappenmotor eens van dichtbij zien, om te kijken hoe deze gemonteerd zit, om eventueel een andere van de sloop te kunnen halen. Blijkt het injectiehuis los te zitten! Hij loopt weer helemaal volgens het boekje. Super.
Het enige wat me nog bezighoudt is waarom dat dit los zit. Nalatigheid van garage? Alle boutjes kon ik met de hand los draaien. Niet alleen de 2 waarmee het injectiehuis vastzit, maar ook de andere drie, waarmee de zwarte ring vast zit.
Verder wacht me een dikke schoonmaakklus, want er zat aardig wat olie in het injectiehuis. Weet iemand hoe dat daar komt?
Groet,
Gert
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Hoe het daar komt is al verteld, maar KLIK HIER om in deze HOW TO te zien en te lezen hoe een en ander gereinigd kan worden.G2 wrote:Verder wacht me een dikke schoonmaakklus, want er zat aardig wat olie in het injectiehuis. Weet iemand hoe dat daar komt?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl