afslaan bij wegrijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
esnaider
AX Starter
AX Starter

afslaan bij wegrijden

Post by esnaider »

Mijn AX-je 1.1 TGE uit 1992 brengt me overal heen, maar de laatste weken begint hij kuren te vertonen. Als de auto even (soms zelfs maar een uurtje) heeft stilgestaan en ik 'em start, draait hij goed stationair. Maarrrrr... als ik vervolgens weg wil rijden en de koppeling op laat komen, slaat hij 9 van de 10 keer af.
De auto rijdt dan enorm stotterend weg, en heeft daar soms tot de 3e versnelling last van. Daarna gaat het wel en als de motor warm is, is er geen probleem meer.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Een bekende (a-techneut overigens) raadde me aan om de bougies te vervangen, maar daar heb ik totaal geen verstand van. Zou het dat kunnen zijn, en zo ja, hoe vervang ik ze?
Alvast bedankt!

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

als ik je verhaal zo lees dan kan het goed zijn dat de bougies versleten/vuil zijn...

of je injectiehuis is behoorlijk smerig (had namelijk dezefde symptomen tot ik me injectie huis schoonmaakte)...

waar woon je precies? misschien dat iemand in de buurt even kan kijken?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

...of temperatuursensor voor de ECU. :roll:

(...of lambda-sensor)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Willy »

Klikt bekend. Heb ook een 1.1 TGE uit 1992 (wat is je kenteken?). Bij mij was het ook zo dat als ik weg wou rijden na te hebben gestart, dat ie giga ging bokken of gewoon uit ging. Normaal wegrijden was er niet bij. Met slippende koppeling wou het meestal wel.
Mijn bougies waren nieuw, injectiehuis schoon (net gedaan toen) lambda sonde vervangen bij apk toen deed ze t nog.
Nu heb ik een andere motor (maar dat is wel een grote aanpassing) en doet ze t eigenlijk niet meer. Ik moet weer even aan de koppeling wennen dus rij voorzichtig weg........
Maar ja kan je niet echt aan een oplossing helpen. Wel toevallig dat t ook om een TGE uit 1992 gaat.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

als het een wat oudere is (met verdelerkap) denk ik lekke vacuumvervroeger, dat is simpel te testen!

Rio97
Total admin
Total admin

Re: afslaan bij wegrijden

Post by Rio97 »

esnaider wrote: Maarrrrr... als ik vervolgens weg wil rijden en de koppeling op laat komen, slaat hij 9 van de 10 keer af.
Jongens, hij geeft dat aan dat bougies vervangen al een heel avontuur wordt.
Bovendien is het de tijd van het jaar dat de ECU gereset moet worden.

Esnaider, ik zou eerst beginnen met het resetten van de ecu.
Doe de motorkap open en kijk helemaal naar links, daar zit een zwart plastic kapje waaronder een -ja heus- computer ligt. Dat noemen we de ecu en die regelt de verhouding benzine/lucht voor de verbranding in de motor. In de overgang van de winter naar de zomer snapt de ecu soms niet helemaal dat het buiten 20 graden is terwijl de ecu net onthouden heeft dat het buiten ook 0 graden kan zijn. Tijd dus om dat tijdelijke geheugen te wissen ;)

Pak een stukje speakerkabel of een ander draadje met koper erin. Onder de bovengenoemde ecu bungelt een stekkertje.
Iets van 20/30 cm boven de ecu zit iets wat op een klein kroontje lijkt waarop een bruin stekkertje zit aangesloten.
Met het koperdraadje gaan we nu het bungelende stekkertje tenminste 20 seconde kortsluiten met dat kroontje er boven. Dan is de ecu gereset.
Een andere manier is om de grote dikke stekker aan de onderkant van de ecu los te trekken en weer vast te maken, maar bovenstaande manier heeft de voorkeur.
Nu de AX starten en GEEN gas geven.
Laat de AX maar lekker een kwartiertje stationair draaien, de ecu bouwt nu weer een nieuw geheugen op en regelt zichzelf in. Lekker laten draaien tot de grote ventilator in de motorruimte begint te draaien.
De AX weer uitschakelen, weer aanzetten en een proefrondje rijden.

Ik zeg niet dat het resetten van de ecu de oplossing is van je probleem. Maar ik zou er wel mee beginnen. Keren de problemen terug, dan wellicht de ecu laten uitlezen bij een garage.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

esnaider
AX Starter
AX Starter

Post by esnaider »

enorm bedankt voor de reacties. Ik ben vanmorgen even langs de garage (Beers, Hilversum) gereden om nieuwe bougies te halen, je weet maar nooit. Volgens mij kan het geen kwaad om die te vervangen toch?
Heb ik daar een bougiesleutel voor nodig?

Ik ga gelijk ook even aan de slag met die ECU, als dat gelukt is meld ik me weer.

esnaider
AX Starter
AX Starter

Post by esnaider »

Willy wrote:Klikt bekend. Heb ook een 1.1 TGE uit 1992 (wat is je kenteken?). Bij mij was het ook zo dat als ik weg wou rijden na te hebben gestart, dat ie giga ging bokken of gewoon uit ging. Normaal wegrijden was er niet bij. Met slippende koppeling wou het meestal wel.
Mijn bougies waren nieuw, injectiehuis schoon (net gedaan toen) lambda sonde vervangen bij apk toen deed ze t nog.
Nu heb ik een andere motor (maar dat is wel een grote aanpassing) en doet ze t eigenlijk niet meer. Ik moet weer even aan de koppeling wennen dus rij voorzichtig weg........
Maar ja kan je niet echt aan een oplossing helpen. Wel toevallig dat t ook om een TGE uit 1992 gaat.
kenteken DR-JS-91. Maar een nieuwe motor gaat me iets te ver.. :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Bougies heb je idd een bougie sleutel voor nodig, of een lange dop 16 met een verlengstuk.

Resetten kan ook makkelijker... Accu + pool even los halen. Nadeel is dan alleen dat je radio en je klok ook gereset zijn.

Ennuh, dit is een mooi moment om iets van autotechniek te leren toch ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

esnaider
AX Starter
AX Starter

Post by esnaider »

De accu begrijp ik nog, maar wat is de pool?

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Eigenlijk moet je "accu + pool" lezen als "accu-pluspool" (in tegenstelling tot de minpool).

Waarschijnlijk staat op je accu wel geschreven wat de pluspool is (een plus-teken).
Bij mij zit ie aan de rechterkant..

(klopt dat zo? ik ben ook bijna een beginner he)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

een accupool ;)

Een accu (en een magneet en alles waar stroom e.d. doorheen gaat) heeft altijd 2 polen, namelijk de plus en de min kant. (Polen, denk aan de noord en zuidpool, dan heb je ook de plus en min pool)

Accu heeft dus ook 2 aansluitingen, een plusaansluiting (pluspool of +pool) en de minaansluiting (minpool of - pool)

min noemen we ook wel massa, of aarde, daar loopt de stroom over ' weg' en de + pool is waar de 12 volt ' vandaan' komt

de pluspool (aansluiting van de accu waar een + bij staat ;)) loshalen betekend dus je hele auto van het stroom afhalen. Hierdoor reset dus je ECU, radio, klok e.d.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

Het is dus een 1.1i met verdelerkap (en bosch 2.2) dus is de vacuumvervroeger ook verdacht. Je test em als volgt in 1 min:

Zoek het dunne zwarte vacuumslangetje wat loopt van links boven in je motorkap (linksboven als je ervoor staat, het is de vacuumswitch links naast het injectiehuis) naar de vervroeger bij je verdelerkap (de vervroeger is het ronde metalen deel met tuutje eraan wat zich aan de onderkant vd verdelerkap bevind, het slangetje zit erop aangesloten tis even zoeken maar dan vind je em). haal het slangetje los bij de vacuumswitch en zuig eraan. Als het goed is en de vervroeger nog goed werkt merk je dat er een vacuum ontstaat, is ie lek dan kun je blijven zuigen en lucht blijft komen. Dit was bij mij het geval met mijn TGE uit 1992 met als resultaat exact de door jou beschreven klachten...

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Een pool is iemand die uit Polen komt.

Accu lostrekken is de beunmethode waarmee je niet alles reset.
Je computer fix je ook niet door de stekker eruit te trekken.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

[off-topic]
Rio97 wrote:Je computer fix je ook niet door de stekker eruit te trekken.
Nee, maar 't is wèl lekker rustig! 8)

[/off-topic]

Recently done:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Het werkt anders meestal wel hahaha ;)
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Dreigen met 'n flinke klauwhamer ook. :oops:

Recently done:

esnaider
AX Starter
AX Starter

Post by esnaider »

Rio97 wrote:Een pool is iemand die uit Polen komt.

kan het kwaad dan? Als ik het zo lees is het alleen om die ECU even te resetten. Ben er gisteren niet aan toegekomen, ook omdat ik de juiste tools niet heb. Moet er nog even achteraan.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

esnaider wrote:
Rio97 wrote:Een pool is iemand die uit Polen komt.

kan het kwaad dan? Als ik het zo lees is het alleen om die ECU even te resetten. Ben er gisteren niet aan toegekomen, ook omdat ik de juiste tools niet heb. Moet er nog even achteraan.
Nou, ik doe het al tijden zo (accupolen lostrekken) en het werkt prima, hoor. Kortsluiting maken in je computer lijkt me ook de juiste oplossing niet :P

Als je het echt goed wil doen moet je hem tijdens/na het uitlezen resetten, denk ik.....
=

Post Reply