Welke partij stem jij?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply

Wie o wie...?

CDA
2
9%
PvdA
0
No votes
CU
1
4%
VVD
4
17%
GroenLinks
3
13%
D66
0
No votes
PVV
6
26%
PvdD
0
No votes
TON (=Rita)
2
9%
SGP
0
No votes
SP
2
9%
Blanco
3
13%

Total votes: 23

pcrodent
Moderator
Moderator

Welke partij stem jij?

Post by pcrodent »

Ik werd ineens benieuwd hoe het zou gaan met Nederland als alleen AXclub-forummers zouden mogen stemmen. :D Dus: als er nu verkiezingen zouden zijn, waarop zou je dan stemmen? Toelichten mag wel, hoeft niet :)
Ben benieuwd!
Last edited by pcrodent on ThuJun05, 2008 12:32:30 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Hoe kom je op het idee Joost?

Er is toch geen sprake van dat er binnenkort opnieuw gekozen kan gaan worden? Iig, wat mij betreft zit Balkenende prima met z'n kabinet. Behalve de BTW verhoging zijn ze goed op weg op het moment.

En dat verklaard meteen mijn stem op het Christen Democratisch Appèl

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

een pvda hebben we hier in belgie ook en daar zou ik in ieder geval niet op stemmen :roll:

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Glenn@nl wrote:Hoe kom je op het idee Joost?
Nou, ik word momenteel een beetje bang van het kabinet.
Er zit een PvdA'er op Financiën. En ik vrees alweer met grote vrezen dat diens plannen weer meerdere VVD-Financiënministers (de enige partij die lijkt te beseffen dat het aflossen van de staatsschuld een goede investering is) nodig gaan hebben om de schade te herstellen.
Verder zit er een PvdA'er op OC&W die bij mij (omdat het een bioloog is, okee) enig aanzien genoot, dat ie gelijk in de eerste 3 maanden wist te verspelen door met z'n idiote plan te komen om de verhoging van lerarensalarissen (goed idee!) te bekostigen door de stufi af te schaffen (slecht idee...).
De €4,7 mld die naar ontwikkelingshulp gaat (ik weiger het ontwikkelingssamenwerking te noemen, want dat is het niet) is weggegooid geld als er niet wordt gewaakt dat corrupte regimes dat in eigen zak steken, wat steevast gebeurt. Daarvan hadden we de leraren én de zwaar onderbetaalde dus omkopingsgevoelige politie meer loon kunnen geven.

Dit zijn allemaal financiële zaken, ze zijn niet leuk maar ook niet heel schadelijk.

Maar waar ik écht heel bang van word is het volgende. Toen Geert Wilders (nee, ik zou niet op hem stemmen...) zei dat ie een film ging uitbrengen heeft het voltallige kabinet (minus één weldenkend persoon) geprobeerd het te verbieden omdat ze bang zijn bepaalde bevolkingsgroepen voor het hoofd te stoten. Recent werd een striptekenaar van z'n bed gelicht door de politie omdat z'n tekeningen misschien beledigend zouden zijn. Werd er ooit iemand aangehouden die een meerderheidsgroep beledigde?! Conclusie: dit kabinet neemt het niet zo nauw met de vrijheid van meningsuiting.

De wet op de uitgebreide identificatieplicht is ook zo'n melkkoe van Balkenende: ingevoerd onder het mom van terrorismebestrijding maar uiteindelijk wordt-ie alleen maar gebruikt om gewone mensen extra boetes te kunnen geven. In combinatie met andere privacybeperkende maatregelen (recordaantal telefoontaps, verplicht bewaren internetgegevens door providers voor een heel jaar) concludeer ik: dit kabinet neemt het niet zo nauw met de privacy van haar burgers.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar sluit af met nog één voorbeeld. Afgelopen week (als ik me niet vergis) tekende Nederland de Europese grondwet-die-geen-grondwet-meer-mag-heten alsnog. Deze versie verschilde slechts marginaal van de versie waar >60% van de bevolking tegen heeft gestemd. Toegegeven, ik heb deze versie niet gelezen. In de vorige heb ik me wel verdiept en pas daarná stemde ik nee. Conclusie: dit kabinet neemt het niet zo nauw met de mening van het volk, met het begrip democratie.

Nee, wat dat betreft ben ik blij dat ik straks een tijd in het buitenland zit, weg van de vaderlandse politiek.

Maar goed, men weet nu hoe ik erover denk (althans, in ieder geval op wie ik niet zou stemmen), en ik was dus benieuwd wat de rest van de AX-rijders zou stemmen.

Okee, laat ik het dan maar vertellen, ik zou - bij gebrek aan beter - VVD stemmen. :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Om eerst even aan te sluiten bij Joost's eerste opmerking over "PvdA'er op Financiën".... dat is natuurlijk volstrekte VVD fantasie onzin.
De 12 jaar voorafgaand aan die PvdA-minister (die verder geen verstand heeft van economie, dat is natuurlijk helder) zat er een klein VVD'ertje die wat heeft zitten boekhouden en enkel uitverkoop heeft gehouden binnen de staatsbezittingen om al die jaren lang een rooskleurig beeld te kunnen schetsen over zijn financiële resultaten. Met economische visie en expertise had dat weinig te maken.
De fantasie van "links graaien in de schatkist" berust enkel op een marketing technisch goed ingeprent beeld uit de jaren 70 dat ook nog eens economisch historisch slechts ten dele waar is.

Dingen als identificatieplicht en inbreuk op privacy zijn bewegingen die overal in de westerse wereld vanuit een bepaalde jaren 50 ideologie overgewaait uit de VS, en natuurlijk enorm toegenomen na 9/11, al jaren aan de gang zijn. Overigens zijn dit oorspronkelijk bijna allemaal VVD-CDA ingezette zaken.
BBC kijkers hebben afgelopen jaar een aantal héél interessante documentaires kunnen zien waarbij dit soort ontwikkelingen door de jaren heen werden geanalyseerd.

In de afgelopen 29 jaar heeft de VVD vrijwel onafgebroken in de regering gezeten dus kan men moeilijk beweren dat daar de redding ligt.
Voor het CDA geldt dat zij in de afgelopen 36 jaar met uitzondering van de "Paarse" periode continu als grootste partij geregeerd heeft, dus... voor verandering moet je ook daar niet zijn.
De PvdA heeft tevens meerdere kabinetsperioden gekend, een aantal zwakke tijden en met name onder Kok (als bijzonder competente en nog steeds hoog aangeschreven Minister van Financiën) ook sterke. Echter, de laatste 12 jaar wordt zij met name gekenmerkt door een zwalkend bestaan, kleurloos zonder mening, intern geruzie en vooral geen enkele binding meer met haar achterban. Ze klampen zich vast aan hun almaar tanende bureaucratische macht. Ze kunnen héél goed vergaderen, maar verder...
De enige staatsrechtelijk ideële partij, D66, heeft zichzelf verwoest en is de pensionering van haar geestelijk leider (Hans van Mierlo) en het vertrek van haar publieke gezichten nooit te boven gekomen.
GroenLinks is niets, was niets en zal ook nooit wat worden.
Wilders heeft zichzelf politiek gezien al tijdens zijn VVD kamerlidmaatschap grotendeels onmogelijk gemaakt en zal waarschijnlijk alleen al daardoor nooit politiek serieus kunnen worden genomen.
Rita? Persoonlijk heb ik haar nog nooit op een gefundeerde mening kunnen betrappen, wel op een enorme neiging tot onzeker struikelen onder druk. Als iemand haar op achtergrond kennis aanpakt met een goede discussie techniek zakt ze meestal snel weg in hulpeloos gestotter.
De SP, waar ik sinds 2 jaar zelfs lid van ben na 15 jaar D66 gestemd te hebben, is de partij waar alle andere partijen inmiddels beducht voor zijn vanwege het feit dat de SP met name provinciaal en lokaal enorm sterk geworden is en op een aktieve achterban kan bogen waar niemand aan kan tippen. Inmiddels is gebleken dat de VVD, PvdA en CDA overal in den lande diverse coalities zijn aangegaan met alleen het doel de SP buiten "regeren" op die regionale niveaus te houden. Binnen de Haagse politiek is voorlopig hetzelfde het geval. De SP moet zich proberen te stabiliseren en pas dan, over ca. 4-8 jaar zal blijken welke definitievere factor zij zijn.
Overigens, van mij persoonlijk hoeft de SP niet groter te worden of landelijk te regeren. Haar kracht ligt op lokaal/regionaal niveau.

Over 2 jaar zullen we merken waar de haagse oppervlakkigheid, en de onrustbarend gemakzuchtige media die maar overal een beetje achteraan hobbelen zonder ooit echt iets volledig en diepgravend te belichten, ons zal hebben gebracht.
Mijn voorspelling is een politiek landschap van chaos en verlamming omdat niemand meer met elkaar door een deur kan omdat men allemaal onmogelijke posities zal hebben ingenomen. Dit zal een net zo belachelijk formatie theater veroorzaken als we bij dit "geen doelen, pappen en nathouden" al gezien hebben.

Kijk, wij leven in een democratisch stelsel dat van oudsher, vanaf 1840 ongeveer, afhankelijk is van samenwerking tussen rivaliserende groepen. Eigenlijk een uniek systeem in de wereld want we zijn zo ongeveer het enige land ter wereld dat er gemiddeld gesproken in slaagt regeringen samen te stellen uit tegengestelde groeperingen die tóch hun ambtstermijn uitdienen.
Praten, polderen, is iets waar we niet onderuit zullen komen maar we maken het onderling steeds lastiger.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

Dit is zo nog een leuke discussie :)

Maar ik denk dat er momenteel weer een leuke discussie (vooral tegen) in den haag bezig is. Het verhogen van de accijnzen van brandstof.

Volgens Den Haag is het een wet, en moet het gedaan worden. Maar aan de andere kant, zitten zij daar om wetten aan te passen, dus kunnen ze dit ook zo om de accijnzen niet te verhogen.

Ik vind et niet echt lekker moet ik zeggen.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

2Black wrote:Kijk, wij leven in een democratisch stelsel dat van oudsher, vanaf 1840 ongeveer, afhankelijk is van samenwerking tussen rivaliserende groepen.
Bij deze opmerking wil ik me graag aansluiten. Niet de pvda, vvd, cda, sp of whatever heeft alleen de 'beste' koers voor nederland. Allen hebben goede ideeen en al die goede ideeen samen maken dat nederland is zoals het is. En om wat tegengas te geven op het verhaal van Collin; als de sp alleen zou regeren zou er niets van nederland terechtkomen, net als dat bij de vvd het geval zou zijn. De sp heeft enkele goede ideeen, maar ook slechtere waarbij de communistische oorsprong niet verloochent wordt.

Mag ik er trouwens op wijzen dat de invloed van onze politieke partijen en ministers niet zo groot is als we (wellicht) denken?

Een minister is bijvoorbeeld alleen maar een politiek persoon die geleefd wordt en roept wat de adviseurs zeggen en wat er gezegd mag worden. Een minister is en blijft gevoed door de al bestaande organisatie, het ministerie. Deze ministeries hebben al vele ministers en kabinetten overleefd en zullen onder invloed van het politieke beleid wel iets afwijken van de eigen koers, maar absoluut niet veel.

Een ander punt: Tweede Kamer. Politieke personen die door ons als volk gekozen zijn. Nietsnutten. Bij het nemen van belangrijke besluiten zitten ze te suffen in hun blauwe zetel of hebben geen zin en zijn doodleuk niet aanwezig. Hersens zat in die Tweede Kamer, maar ze worden te weinig ingezet.

Neem een tunnel in de A73 in Limburg; één pvda'er die een dagje geen zin had en er werd een tunnel gebouwd in plaats van simpelweg de weg aan de andere kant van de Maas te leggen. Iets waar een groot gedeelte van de bevolking en ambtenaren voor was.
Ander voorbeeld: de Aanbestedingswet (ten behoeve van overheidsinkopen) die door de Tweede Kamer bij gebrek aan belangstelling is aangenomen. Gelukkig is deze door de Eerste Kamer tegengehouden (waar gelukkig wel denkende mensen zitten), want de inhoud van deze wet rammelde aan alle kanten. De Eerste Kamer heeft de Tweede Kamer dan ook voor gek verklaard.

Is mijn conclusie dan dat ons politiek systeem en de overheid niet werken? Nee. Door een samenspel van partijen en de ambtenaren die zich wel inzetten en nadenken. (vergis je niet, dit is de meerderheid. Zogenaamde raamambtenaren zijn er wel, maar dit wordt steeds meer onmogelijk)
AX GTI '91

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Sorry Colin, was ik helemaal de SP vergeten :D

Moet het je nageven, in sommige streken doen ze lokaal/regionaal goed werk. Overigens niet waar ik woon, hier zie je ze alleen maar als het verkiezingstijd is. Landelijk vind ik het een beetje sneu dat ze met de verpletterende winst van de vorige keer ervoor kozen niet te gaan regeren. Jarenlang oppositie gevoerd en kunnen zeggen wat er niet goed was, krijgen ze de kans om zelf flink aan de slag te kunnen, doen ze het niet! Vond ik een beetje jammer van ze...

Neemt niet weg dat de VVD ook een beetje stuurloos is; het verhaal dat ik schreef was meer een verklaring voor het openen van het topic en mijn hekel aan de maatregelen van Balkenende 4.
De reden dat ik VVD zou stemmen is dat ik liever op een partij stem die haar weinige zinnige plannen kan betalen dan dat ik op een partij stem die grootse plannen heeft maar waarvoor we ons voor de komende 30 jaar in de schulden steken. Of het een verstandige stem is is 2, maar niet stemmen is slechter :)

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Simpele Ziel »

VVD/PVV.
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Popmart »

Simpele Ziel wrote:VVD/PVV.

hier ook

Citrosan
AX Master
AX Master

Re: Welke partij stem jij?

Post by Citrosan »

pcrodent wrote:Ik werd ineens benieuwd hoe het zou gaan met Nederland als alleen AXclub-forummers zouden mogen stemmen. :D Dus: als er nu verkiezingen zouden zijn, waarop zou je dan stemmen? Toelichten mag wel, hoeft niet :)
Ben benieuwd!
Pfff, wat ik er van mee krijg is dat ze zelfs niet weten wat ze aan het doen zijn, daar boven op ook nog eens de media die de meest onzinnige dingen naar "buiten" brengen ipv nuttige info.... als ik nu zou kunnen stemmen.......GEEN FLAUW IDEE.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

ik stem niks, basta, land is toch al naar de fille/pale-stijnen , en de benzineprijs gaat ook niet meer omlaag(nee echt niet).
en ookal stem ik wel, zal er niks noemenwaardigs veranderen waar ik profeit aan zou kunnen hebben.
(ontketent hiermee vast een reactievuur waardoor het forum vastloopt :lol: )
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

DuFF wrote:ik stem niks, basta, land is toch al naar de fille/pale-stijnen , en de benzineprijs gaat ook niet meer omlaag(nee echt niet).
en ookal stem ik wel, zal er niks noemenwaardigs veranderen waar ik profeit aan zou kunnen hebben.
(ontketent hiermee vast een reactievuur waardoor het forum vastloopt :lol: )
Idem hier, ik weiger ook te kiezen, maar stem daarvoor wel blanco.
Heb nog geen rechtse partij gevonden die mijns inziens goed omgaat met buitenlanders en ook geen linkse partij die een systeem kan verzinnen waarbij niemand het slecht heeft en waar niemand misbruik van kan maken.

Laat mijn stem maar verdelen over alle partijen, en daarmee hopen dat de gulden middenweg de beste resultaten boekt.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Niet gedacht dat de optie nodig zou zijn maar speciaal voor jou (en Citrosan?) een knopje erbij :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Thanks :) Zie nu de resultaten. Zie tot nu toe opvallend veel rechtse stemmers, had ik onder een groep als de AX-rijders eigenlijk niet zo verwacht!

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

ook blanco gestemt, dat is hetgene wat ik zou doen als het verplicht was... :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply