Krijg die aandrijfas-moer echt NIET los!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Krijg die aandrijfas-moer echt NIET los!
Hallo
Ik ben bezig met mijn aandrijfassen er uit te halen om het een en het ander in orde te maken. De ene kant ging enorm easy, maar die andere kant...
Ik heb eerst geprobeerd met een buis => dop gebroken
Sterkere dop gehaald (gedore) => t-stuk gebroken
kruissleutel genomen met die dop op => kruissleutel gebroken en geplooid (ik had beter meteen die facom sleutel genomen...)
Ik dacht, met een luchtsleutel moet het wel lukken.
Mooi niet dus!
Al enorm zitten sleuren en proberen, maar het wil maar niet lukken :s
Mijn buurman en mijn baas zeiden dat die schroefdraad wel eens omgekeerd kon zijn. Ik heb nog asjes liggen, en daar is het aan beide kanten metrische draad...
Help!
Het betreft trouwens de GTI
Alvast bedankt
Ik ben bezig met mijn aandrijfassen er uit te halen om het een en het ander in orde te maken. De ene kant ging enorm easy, maar die andere kant...
Ik heb eerst geprobeerd met een buis => dop gebroken
Sterkere dop gehaald (gedore) => t-stuk gebroken
kruissleutel genomen met die dop op => kruissleutel gebroken en geplooid (ik had beter meteen die facom sleutel genomen...)
Ik dacht, met een luchtsleutel moet het wel lukken.
Mooi niet dus!
Al enorm zitten sleuren en proberen, maar het wil maar niet lukken :s
Mijn buurman en mijn baas zeiden dat die schroefdraad wel eens omgekeerd kon zijn. Ik heb nog asjes liggen, en daar is het aan beide kanten metrische draad...
Help!
Het betreft trouwens de GTI
Alvast bedankt
is de borging er wel uit?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Klopt is aan beide zijden de zelfde schroefdraad, als je pech hebt dan heeft iemand een keer gedacht dat loctite wel handig zou zijn, tsja en dan werkt alleen nog heet stoken maar dat vind je wiellager niet zo lekker denk ik.
Het zal dus niet mee vallen om em los te krijgen, je zou nog je dop(30 geloof ik) kunnen opofferen door er ergens een flink dikke massief stalen stang er aan te laten lassen en als ie dan nog niet los komt kun je nog proberen om de moer te verzwakken door er gaatje in te boren vlak langs de schroefdraad.
SUCCES
Het zal dus niet mee vallen om em los te krijgen, je zou nog je dop(30 geloof ik) kunnen opofferen door er ergens een flink dikke massief stalen stang er aan te laten lassen en als ie dan nog niet los komt kun je nog proberen om de moer te verzwakken door er gaatje in te boren vlak langs de schroefdraad.
SUCCES
Ken het probleem. Remedie voor echt vastzittende moeren:
Facom 3/4" massieve stang waarvan één uiteinde haaks in omgezet.
Facom 3/4"dop 30 voor vrachtwagen gebruik
stuk dikwandige gasbuis van 3" 2 meter lang
hiermee komt het los of breekt de schroefdraad van de aandrijfas af.
Hier op voorraad maar misschien iets te ver weg om even te lenen.
P.
Facom 3/4" massieve stang waarvan één uiteinde haaks in omgezet.
Facom 3/4"dop 30 voor vrachtwagen gebruik
stuk dikwandige gasbuis van 3" 2 meter lang
hiermee komt het los of breekt de schroefdraad van de aandrijfas af.
Hier op voorraad maar misschien iets te ver weg om even te lenen.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Wiellager is toch kapot, dus dat is niet zo erg. Ik heb geen zo'n brandertje, maar ik heb er al even opgezeten met een heteluchtblazer die 500°C kan krijgen. Is dit warm genoeg, of zal ik echt vuur nodig hebben?CitroCin wrote:Klopt is aan beide zijden de zelfde schroefdraad, als je pech hebt dan heeft iemand een keer gedacht dat loctite wel handig zou zijn, tsja en dan werkt alleen nog heet stoken maar dat vind je wiellager niet zo lekker denk ik.
Het zal dus niet mee vallen om em los te krijgen, je zou nog je dop(30 geloof ik) kunnen opofferen door er ergens een flink dikke massief stalen stang er aan te laten lassen en als ie dan nog niet los komt kun je nog proberen om de moer te verzwakken door er gaatje in te boren vlak langs de schroefdraad.
SUCCES
@ grietje:
bedoel je die 'boord' aan de moer die tegen de bout geklopt is? Ik heb die wat proberen terug te kloppen, maar helemaal krijg ik hem niet terug. Maar volgens mij is er al genoeg kracht opgekomen om die borging te doorbreken.
Tenzij je iets anders bedoelt?
Alvast bedankt dames!
dat bedoel ik inderdaad, dat moet je dat ff verhitten met verffohn/gasbrander en verder terug rammen... zolang als die borging niet genoeg terug gaat breek je er best gereedschap op (heb ik ook gehad, 1 kant ging super makkelijk, andere kant week lang op gehamerd, getrokken, gebrand en gek*t )citrofenwick wrote:
@ grietje:
bedoel je die 'boord' aan de moer die tegen de bout geklopt is? Ik heb die wat proberen terug te kloppen, maar helemaal krijg ik hem niet terug. Maar volgens mij is er al genoeg kracht opgekomen om die borging te doorbreken.
Maar met goed gereedschap moet het denk ik ook wel lukken
En anders, moer doorboren kan ook, maar dat kost je waarschijnlijk je aandrijfas...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
de Facom (kruis)sleutel heb ik, en de gedore-dop heb ik ook (levenslange garantie).PeterM wrote:Ken het probleem. Remedie voor echt vastzittende moeren:
Facom 3/4" massieve stang waarvan één uiteinde haaks in omgezet.
Facom 3/4"dop 30 voor vrachtwagen gebruik
stuk dikwandige gasbuis van 3" 2 meter lang
hiermee komt het los of breekt de schroefdraad van de aandrijfas af.
Hier op voorraad maar misschien iets te ver weg om even te lenen.
P.
Met die facom sleutel + lange buis heb ik nog niet de volle kracht gegeven eigenlijk. Ga ik morgen nog eens proberen en met een langere buis
thx
fototje:
Ik heb voor een wielbout van de ZX van mijn broer nog wel eens een langere buis gebruikt. En toen kon ik er bijna aan hangen. Viel me toen mee dat die bout niet brak. Maar serieus als je hier met je volle gewicht aan gaat hangen moet ie toch wel loskomen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
is inderdaad al een serieus lange arm om de kruissleutel. Wat jij gebruikt zijn 1/2" doppen en kruissleutel. Wat ik bedoel is 3\4" massief staal, dus een hele maat zwaarder. Dat gebruik ik ook voor dopjes 54 enzo.
Als het lager toch aan gort is zou ik een echte brander er op zetten, als er loctite tussen zit zal je die er tussenuit moeten branden om verder te komen.
P.
Als het lager toch aan gort is zou ik een echte brander er op zetten, als er loctite tussen zit zal je die er tussenuit moeten branden om verder te komen.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Euh, vanaf maat 32 zijn het mijns inziens geen dopJES meer, hoor.PeterM wrote:is inderdaad al een serieus lange arm om de kruissleutel. Wat jij gebruikt zijn 1/2" doppen en kruissleutel. Wat ik bedoel is 3\4" massief staal, dus een hele maat zwaarder. Dat gebruik ik ook voor dopjes 54 enzo.
Als het lager toch aan gort is zou ik een echte brander er op zetten, als er loctite tussen zit zal je die er tussenuit moeten branden om verder te komen.
P.
Maarreh, ziet eruit als GTI poot / remschijf. Die hebben verder toch ook nix bijzonders als borg?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Hij is los
Heb nogmaals met de verstripper er op gezeten tot het boeltje opnieuw warm was, dan nog een paar keer gepoogd om hem los te krijgen met die luchtsleutel, en dan die buis er nogmaals opgezet en er nog eens opgestaan en nu is hij eindelijk los
Ben benieuwd wat het volgende zal zijn dat niet wil loskomen
Bedankt allemaal
grtz Fenwick
Inderdaad, ik ben wat aan het bijleren over die maten nuPeterM wrote:is inderdaad al een serieus lange arm om de kruissleutel. Wat jij gebruikt zijn 1/2" doppen en kruissleutel. Wat ik bedoel is 3\4" massief staal, dus een hele maat zwaarder. Dat gebruik ik ook voor dopjes 54 enzo.
Als het lager toch aan gort is zou ik een echte brander er op zetten, als er loctite tussen zit zal je die er tussenuit moeten branden om verder te komen.
P.
Heb nogmaals met de verstripper er op gezeten tot het boeltje opnieuw warm was, dan nog een paar keer gepoogd om hem los te krijgen met die luchtsleutel, en dan die buis er nogmaals opgezet en er nog eens opgestaan en nu is hij eindelijk los
Ben benieuwd wat het volgende zal zijn dat niet wil loskomen
Bedankt allemaal
grtz Fenwick
Dat beloofd wat, as. weekend ga ik de assen en lagers "voor" ook vervangen, ben dat gehobbel nu wel een keer beu na 5 maanden. Maar eerst dus ook ff zorgen dat ik dus de goeie spullen bij de hand heb.
ps. nou zag ik net op de foto dat het wiel er al af was, denk dat ik hem nog maar even laat zitten, zodat het wiel niet mee gaat draaien.
ps. nou zag ik net op de foto dat het wiel er al af was, denk dat ik hem nog maar even laat zitten, zodat het wiel niet mee gaat draaien.
Het meeste werk zit in hetgeen je later niks meer van ziet.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
askroese wrote:...... ps. nou zag ik net op de foto dat het wiel er al af was, denk dat ik hem nog maar even laat zitten, zodat het wiel niet mee gaat draaien.
Zoals op bovenstaande foto's is te zien heb ik wel het wiel gedemonteerd, mijn ervaring is ook dat alles goed vast kan zitten.
Ook wij hebben regelmatig een stuk steigerbuis van een meter of 3 gebruikt en dan lukt het echt niet door het wiel te laten zitten je moet dan echt de zaak goed blokkeren zoals op bovenstaande foto's is te zien.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
We zullen zien, heb iig een stevige hazet sleutel met dop gehaald, met levenslange garantie.
En de te vervangen onderdelen natuurlijk.
[/img]
De wiellagers heb ik alvast in de vriezer gelegd, gaat het monteren straks hopelijk wat makkelijker.
En de te vervangen onderdelen natuurlijk.
[/img]
De wiellagers heb ik alvast in de vriezer gelegd, gaat het monteren straks hopelijk wat makkelijker.
Het meeste werk zit in hetgeen je later niks meer van ziet.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Je had geluk blijkbaar. Het was ook niet de eerste keer dat ik ze losmaak van een ax, en toen waren ze telkens ook in 5minuten los.askroese wrote:Volgens mij ben ik een enorme geluksvogel, net de moeren losgemaakt in nog geen 5 minuten. Denk probeer het maar vast dat ik as. zaterdag niet sta te klooien.
En nee ik ga nu heus niet meer rijden met die auto tot zaterdag.
Behalve de GTI natuurlijk
Maar ik ben er niet gefrustreerd door, het is allemaal losgekomen zonder brokken
Ik denk trouwens dat ik de reden van het gepiep bij het parkeren en soms vrijlopen heb gevonden. De avond voor ik naar Battle of the small ging, had ik snel de gti nog op zijn wielen moeten zetten omdat ik er wat klusjes aan gedaan had, en ik had ze gewisseld. Ik wist dit, maar had er geen aandacht aan geschonken. De banden die er op liggen mogen omgekeerd draaien. En nu loopt die velg aan, want er is een glanzende rand aan langs de binnenkant.
Het is ook de dag van die meeting begonnen, dus ik gok toch dat mijn lager nog goed is... (hoop ik)
Ik vraag me nu enkel af hoe die velg nu kan aanlopen. Het zijn originele 4gaats speedline velgen. Wisselen en luisteren zeker?
Hoeveel heb je trouwens betaald voor die lange aandrijfas? Ik heb begrepen dat je ze niet in 2 delen kan kopen?
ohja, om die moer uiteindelijk los te krijgen heb ik toch het wiel er terug moeten opsteken. Het stukje hefte mijn ax omhoog
Ik heb hem met de wielen aan de grond laten staan, sleutel met dop erop, op de sleutel staanspringen, borging brak door en toen kwamen ze los.
Heb geleik de linker keerring in de bak vervangen, deze lekte nl., deze was 10 euro bij Citroën. De spanrol van de nokkenasriem had ik nog bewaard, en deze had precies de diameter van de keerring om deze als stempel te gebruiken, assen erin, veerpoten weer teruggezet op de draagarm, en spulletje vast.
Maar toen, ik denk zal het oliefilter ook maar geleik verv., ramde mijn schroevendraaier erdoorheen en jah, toen doorboorde ik mijn spanningsregelaar van de dynamo, shit dus.
Alles opgeruimd omdat ik moest gaan werken.
morgen, dynamo erafhalen en ff naar de shop voor een nieuwe spanningsregelaar, ook maar geleik een nieuw snaartje. Tevens de wiellagers vervangen, die liggen nogsteeds in de vriezer, daar kwam ik vandaag ook niet aan toe. en als alles klaar is vloeistoffen weer aanvullen.
Mijn assen had ik voor 98,- euro ex. per stuk.
De oude kan ik nog inleveren voor statiegeld.
Als alles in een keer goedgegaan was, had ik de assen, lagers en keerring in 2 uurtjes kunnen vervangen.
Heb geleik de linker keerring in de bak vervangen, deze lekte nl., deze was 10 euro bij Citroën. De spanrol van de nokkenasriem had ik nog bewaard, en deze had precies de diameter van de keerring om deze als stempel te gebruiken, assen erin, veerpoten weer teruggezet op de draagarm, en spulletje vast.
Maar toen, ik denk zal het oliefilter ook maar geleik verv., ramde mijn schroevendraaier erdoorheen en jah, toen doorboorde ik mijn spanningsregelaar van de dynamo, shit dus.
Alles opgeruimd omdat ik moest gaan werken.
morgen, dynamo erafhalen en ff naar de shop voor een nieuwe spanningsregelaar, ook maar geleik een nieuw snaartje. Tevens de wiellagers vervangen, die liggen nogsteeds in de vriezer, daar kwam ik vandaag ook niet aan toe. en als alles klaar is vloeistoffen weer aanvullen.
Mijn assen had ik voor 98,- euro ex. per stuk.
De oude kan ik nog inleveren voor statiegeld.
Als alles in een keer goedgegaan was, had ik de assen, lagers en keerring in 2 uurtjes kunnen vervangen.
Het meeste werk zit in hetgeen je later niks meer van ziet.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
de bakkeerring aan de lange-as kant zal ik waarschijnlijk ook vervangen, want ze zweet ook een beetje
Ik ben nu bezig met de andere kant, en daar zit nu een extra ding op die de aandrijfas vast houdt (GTI's vanaf 03/93)
in de haynes staat:
Dit heb ik gedaan, maar ik krijg die as nu nog steeds niet los.
fotootje:
ja, mijn carterpan zweet', maar zo roest ze niet :P
Doe ik wat fout, of trek ik gewoon niet hard genoeg?
Ik ben nu bezig met de andere kant, en daar zit nu een extra ding op die de aandrijfas vast houdt (GTI's vanaf 03/93)
in de haynes staat:
Mijn -gewoon- engels is niet slecht, maar engelse mechanica termen zijn niet mijn sterkste kant. Ik versta er uit dat je ze moet losdraaien en 90 graden draaien met hun kop.2.13b ... then rotate the bolts through 90° to
disengage their offset heads (arrowed) from
the bearing (shown with driveshaft removed)
Dit heb ik gedaan, maar ik krijg die as nu nog steeds niet los.
fotootje:
ja, mijn carterpan zweet', maar zo roest ze niet :P
Doe ik wat fout, of trek ik gewoon niet hard genoeg?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact: