Downpipe

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
TireShredder
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Downpipe

Post by TireShredder »

Zo heet die pijp toch die na het spruitstuk komt?
Anyhoe, ik vermoed dat die bij mij lekt.
Kan ik op de sloop een andere van een willekeurig model AX halen, of past op een GT alleen een GT-pijp?
Alvast bedankt.
Image

"Miauw" betekend "woef" in Kats.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Da's juist. Maar meestal is niet de downpipe zelf lek (daar is de wand nogal te dik voor), maar lekt 'ie op de flens-aansluiting naar de middenpijp.
De verbinding tussen 't uitlaatspruitstuk en de downpipe is namelijk een vlakke verbinding met een pakking ertussen, terwijl de flens naar de middenpijp conisch is met een loden pakking ertussen en met twee bouten en veren bij elkaar gehouden wordt, zodat er een licht flexibele verbinding is.

Of je voor een GT specifiek een GT-pijp moet hebben, weet ik helaas niet.

-edit- Heb nog even op de Citroën service site zitten kijken en het lijkt erop dat de downpipe van de 1.1i 's zouden kunnen passen, alleen moet je dan wel het gat voor de lamba-sonde dicht maken met een korte dikke bout.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

TireShredder
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by TireShredder »

Ok, bedankt.
Grote kans dus dat ik met een nieuwe pakking tussen de downpipe en middenpijp het probleem oplos?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Even kijken hoe die hele verbinding eruit ziet.
De twee delen worden namelijk met 'slechts' twee bouten bij elkaar gehouden. Misschien is er 1-tje verrot en afgebroken?
Die loden pakking kan best veel hebben. Ik verwacht eigenlijk niet dat daar wat aan mankeert.

Recently done:

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Of gungum smeren :) Dat spul met pakking en boutjes-met-veren dat daar zit schijnt nog best prijzig te zijn. Als ik voor de APK de middenpijp met kat eronder doe doe ik er altijd gungum tussen just in case.

Uhm heeft een GT niet ook een lambdasonde (tenzij het een GT carb is)? Ik zou niet proberen een carb-downpipe op een injectiemodel te maken of vice versa: dat heb ik met 1.4c en 1.4i geprobeerd en dat was nét ietsje anders. Uiteindelijk nog zitten pielen met andere middenpijp, andere einddemper (eigenlijk was het om die einddemper te doen), het gat in de downpipe groter gemaakt waarmee je 'm met zo'n nare imbus aan de bak vastschroeft en tenslotte concluderen dat het alsnog niet paste. Seriously, bespaar je dit en haal een pijp die past :D

Ik heb er volgens mij nog eentje liggen (injectiemodel) die je evt. mag proberen als het niet je pakking blijkt te zijn...
Kijk uit, een Cactussssss

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Re: Downpipe

Post by denny »

TireShredder wrote:Zo heet die pijp toch die na het spruitstuk komt?
Anyhoe, ik vermoed dat die bij mij lekt.
Kan ik op de sloop een andere van een willekeurig model AX halen, of past op een GT alleen een GT-pijp?
Alvast bedankt.
Het past allemaal. Alleen is de diameter van de GT groter dan die van een 1.1 als je dus een kleinere downpipe monteerd kost het vermogen en aangezien dit het eerste gedeelte van je uitlaatsysteem is waar de uitlaatdruk nog hoog is kan het je aardig wat vermogen kosten. je downpipe is zeg maar wat dat bereft het belangrijkste van je hele uitlaatsysteem
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Hier ligt nog wel een spruitstuk met downpipe en hitteschildje zonder buisaansluiting. Voor 20 euro is die van jou.
Image Image Image

TireShredder
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by TireShredder »

Iedereen hartelijk dank voor de tips en hulp.
Waren 2 bouten los gaan zitten van de aansluiting van het spruitstuk naar de downpipe. :oops:
Zit weer vast, en klinkt weer lekker. :)
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Haha... fijn dat 't opgelost is! :)

Moet binnenkort dan ook maar eens naar mijn dieseltje kijken, die zzzzzzzzzzzzzzzzzzzuist ook behoorlijk de laatste tijd. :oops:

Recently done:

Post Reply