Ik ben vanmorgen voor m'n werk nog even een rondje "extra pittig" gaan rijden met het Sportje, waarbij enkele stevige remacties zaten. Bij de laatse remactie remde hij nog, waarna de rechtervoorrem bleef hangen. Die schoot een paar seconden later weer los, maar toen had ik opeens geen remdruk meer
Dat remmen 'faden' heb ik al vaak genoeg meegemaakt, maar nu kon ik opeens het pedaal gewoon tot op de bodem trappen zonder dat er wat gebeurde. Zat gewoon op een spons te trappen zeg maar...... In het kwartier erna nog steeds geen remdruk, twee uur later opeens wel weer.
Wat is hiervan de oorzaak????????
Ps. zonder remmen voor een sloot parkeren is NIET TACTISCH, dat ging maar nét goed
q01z wrote:5.1 zou ik niet doen, dan moet je ook echt alle klauwen/cilinders vernieuwen.. anders krijg je lekage! (ja echt..)
gewoon dot4 erin..
RVS of teflon remslangen helpt idd wel..
en je klauwen ff goed gangbaar maken, slepen is niet handig
ow en dot 5.1 is nergens mee te mengen dus een goedbedleoende APK keurmeester die vind dat het resevoir te leeg is kan je hele remsysteem verneuken door er gewone remolie bij te gooien
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-Henry- wrote:Dus 5.1 zou wel kunnen? Of vreet dat in de leidingen ofzo?
nee net als met motorolie kun je vaak niet van halfsynthetisch op volsynthetisch overstappen. daarnaast is 5.1 wat agressiever van samenstelling. oude rubbers kunnen dus gaan lekken.
Ik heb met dikker zwarte stift heel duidelijk DOT 5.1 op het resevoir staan.
Degene die het dan verknalt ontlucht gratis mijn remsysteem met de juiste olie
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
controleer ook even of je rembekrachtiger niet stuk is. Hiervoor moet je wel de hoofdremcylinder verwijderen. Ik had precies hetzelfde probleem als Henry. Heb uiteindelijk het hele remsysteem moeten vervangen omdat overal de nippels afbraken en ik dus niet kon ontluchten.
Uiteindelijk bleek dat de borgring van de veer in de rembekrachtiger los was geschoten, waardoor als je de rem intrapt, deze niet meer helemaal loslaat. (valt bijna niet op, je AX is alleen iets langzamer)-> gevolg kokende remvloeistof.
En matem?ticas un axioma no es necesariamente una verdad evidente.
Dank voor de tip! De Sport staat nu trouwens bij de garage, zij gaan de remmerij nalopen. Ik doe (met hulp) veel zelf, maar ik vind het superbelangrijk dat de remmerij goed is. Eén keer dit meemaken was genoeg.
Ben benieuwd wat eruit komt. Het mag best wat kosten, als het maar goed opgelost is. Geen gepruts of half werk
Ben wel benieuwd wat het bij jouw was,
Had gister op de snelweg toen ik moest remmen ineens totaal geen druk meer ook niet na herhaaldelijk pompen. Dus uiteindelijk een noodstop moeten maken met de handrem wat resulteerde in een zeer hachelijke situatie. Gelukkig is alles verder goed afgelopen. Het blijkt nu dus dat de HRC kapot is. Dit is gekomen door verschillende oorzaken. Ten eerste kan een oude HRC een te fanatieke ontluchting niet goed aan (aanslag en ophoping in het gebied waar de zuigers normaal niet in bewegen komen los en beschadigen de rubbers en zuigers bij het dieper intrappen van de rem bij het ontluchten).
Verder bleek de toepassing van dot5.1 remolie op een oude HRC een destructieve werking te hebben op de oude rubbers waardoor die ook nog eens gingen lekken inwendig.
Na een paar uur had ik weer volledige remdruk. Echter moet de boel vervangen worden om iets dergelijks niet meer voor te laten komen.
Mijn advies is dus geen andere dan bestaande remolie te gebruiken als je niet ook de HRC vervangt en zeker bij een oude HRC voorzichtig te ontluchten.
Dit probleem deed zich pas voor na een dikke 2000km nadat alles was gereedgemaakt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Inderdaad gelukkig dat je het hebt overleefd!!!! Je schrikt je werkelijk helemaal lam als je rem, waar je normaal gewoon op vertrouwd dat het werkt, uitvalt...
Ik had ook na een paar uur weer meer (geen volledige) remdruk, maar die viel na een paar keer remmen ook erg snel weer weg. Het probleem lijkt na nieuwe (dot4 volgens mij) remvloeistof en nieuwe remblokken verholpen te zijn, al ben ik qua remmen nooit weer zo ver gegaan als toen ze uitvielen
Lijkt er bij mij op dat het dus aan overbelasting en de verwaterde remvloeistof lag, anyway; de garage heeft het opgelost. Bij de aankomende restauratie komt er wel een nieuwe HRC denk ik zo.
Hij rijd immiddels weer met een nieuwe HRC. Gisteravond getest op snelheid op een mooi landgoed bij ons in de buurt waar ik van de eigenaar zo af en toe eens verschrikkelijk hard mag rijden om dingen af te stellen. Het probleem lijkt opgelost. Ook trekt hij minder scheef (maar of dat nu aan de HRC ligt, het onluchten of mijn werk aan de klauwen weer weet ik niet).
Remvloeistof en blokjes konden het bij mij niet zijn. Is allemaal 2 maanden oud.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.