Waterpomp vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Waterpomp vervangen
Iemand ervaring met het vervangen van de waterpomp? Denk dat de spanrol ook gelijk gaat. En uiteraard de distributieriem. Ik kan natuurlijk zelf het stukje in de Haynes gaan lezen maar ervaringen van mensen die het zelf hebben gedaan wil ik ook erg graag horen!
Kijk uit, een Cactussssss
het verschil is 2 schroefjes (die van de waterpomp)
Joost ik heb vertrouwen in je dat moet echt lukken!
kijk hier maar even http://www.axclub.nl/forum_phpbb/viewto ... 572#199572
Joost ik heb vertrouwen in je dat moet echt lukken!
kijk hier maar even http://www.axclub.nl/forum_phpbb/viewto ... 572#199572
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Ah die foto's schelen inderdaad al, thanx! Komt die waterpomp er ook zo makkelijk uit als de motor nog in de auto zit? En voor bonuspunten: nokkenasblokkeerpengaatje (3x woordwaarde) kan ik wel vinden, maar vliegwielblokkeerpengaatje zit wat beter verstopt volgens mij. Waar vind ik die?
Reden voor dit topic trouwens, zusje nieuwe AX, maar volgens mij is de waterpomp daarvan niet meer zo blij (geluidje). Dus zodra ze geld heeft vind ik dat die aan de beurt is voor een hartig gesprek...
Reden voor dit topic trouwens, zusje nieuwe AX, maar volgens mij is de waterpomp daarvan niet meer zo blij (geluidje). Dus zodra ze geld heeft vind ik dat die aan de beurt is voor een hartig gesprek...
Kijk uit, een Cactussssss
ik doe het altijd op de volgende manier, boven vast zetten dmv bout in de poulie, en dan onder afteken op meerdere punten ff met typex ofzo iets dergelijke..pcrodent wrote:Ah die foto's schelen inderdaad al, thanx! Komt die waterpomp er ook zo makkelijk uit als de motor nog in de auto zit? En voor bonuspunten: nokkenasblokkeerpengaatje (3x woordwaarde) kan ik wel vinden, maar vliegwielblokkeerpengaatje zit wat beter verstopt volgens mij. Waar vind ik die?
verder is geduld ook wel handig, en een krikje of iets dergelijke waarmee je het blok een beetje kan opkrikken of laten zaken ( als je de motorsteun los hebt gemaakt) zo dat je er beter bij kan
het is namelijk een beetje prutsen.. zeker als je grote handen hebt hehe
Uhh bij de motorcode, helemaal tegen de cylinderwand aan. Er zitten daar ongeveer 3 gaten bij elkaar, je moet degene hebben die t meest in t hoekje zit (in z'n uppie), tegen de wand aan waar de cylinders/zuigers achter zittenpcrodent wrote:maar vliegwielblokkeerpengaatje zit wat beter verstopt volgens mij. Waar vind ik die?
En anders even marc bellen, die heeft me toen ook geholpen
Daar moet je eigenlijk wel een speciaal tooltje voor hebben.pcrodent wrote:maar vliegwielblokkeerpengaatje zit wat beter verstopt volgens mij. Waar vind ik die?
Die steek je dan in 't gat in 't vliegwielhuis, waar bij sommige motoren de toerental-sensor in steekt.
Dat gat vind je als je van bovanaf naar beneden kijkt naar 't motortype-plaatje (en ook ter hoogte van dat plaatje) en dan naar rechts, zodat je tegen het vliegwielhuis aan komt. In die zijwand zit een gat.
Wat ook heel prettig is: op je neije distri-riem staan 2 witte strepen.
Op de poelies staan markeringen.
streepje-op-riem => markering op poelie.
Klaar.
Let er overigens wèl op dat de krukas-poelie TWEE omwentelingen maakt t.o.v. de nokkenas-poelie!
Als het goeD is, moet je de nokkenas-poelie kunnen blokkeren als de markering op de krukas-poelie PRECIES ONDERAAN staat!
De markering op de nokkenas-poelie staat dan PRECIES BOVENAAN.
Nu komen beide markeringen exact uit met de witte streep-markeringen op de distri-riem.
Overigens heb ik onlangs voor het vervangen van de distri-riem bij m'n dieseltje het vliegwiel geblokkeerd door een M6-bout in het bevestigingsgat voor de toerentalsensor (aan de zijkant van het vliegwielhuis dus) te draaien, zo ver dat de bout tegen 't vliegwiel aan duwt.
PS.: LET OOK OP DE AANGEGEVEN LOOPRICHTING OP DE DISTRI-RIEM!!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Waneer ik en glenn het deden, gebrukten we een 10mm metaal boor voor de nokenas, en een 6mm metal boor voor de vliegwiel.
De 10mm boor moet precies pasen als je eentje van 9.8 gebruikt dan is je vliegwiel niet goed (tenminste dat was mijn ervaring)
Het was echt frimelen om hem te spanen, dus ik weet niet hoe makelijk dit gaat. En je moet ook de tool heben om hem te spanen.
Nou sucess ermee
De 10mm boor moet precies pasen als je eentje van 9.8 gebruikt dan is je vliegwiel niet goed (tenminste dat was mijn ervaring)
Het was echt frimelen om hem te spanen, dus ik weet niet hoe makelijk dit gaat. En je moet ook de tool heben om hem te spanen.
Nou sucess ermee
net mijn ax laten keuren, wel apk goedgekeurd, maar de waterpomp lekt schijnbaar
nu heb ik in het verleden ooit eens zelf een koppakking vervangen in een ax, dus zou dit ook moeten lukken, maar heeft iemand misschien een handleiding, of een link naar wat foto's om me op weg te helpen?
ennehh, waar zou ik het beste een nieuwe waterpomp, spanrol en distributieriem kunnen aanschaffen?
nu heb ik in het verleden ooit eens zelf een koppakking vervangen in een ax, dus zou dit ook moeten lukken, maar heeft iemand misschien een handleiding, of een link naar wat foto's om me op weg te helpen?
ennehh, waar zou ik het beste een nieuwe waterpomp, spanrol en distributieriem kunnen aanschaffen?
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan
Die vraag heb ik ook (+koppakking en kopbouten)MonoTom wrote: ennehh, waar zou ik het beste een nieuwe waterpomp, spanrol en distributieriem kunnen aanschaffen?
Wat is de goedkoopste plek om dat aan te schaffen? aangezien het bij elkaar nogal een groot bedrag word en ik diepdiep in het rood sta *-)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Simpel, je hebt in je profiel niet opgegeven waar je woont, dus kunnen we wel zeggen dat je ergens in Leiden of zelfs hier in Sommelsdijk onderdelen kunt kopen, maar dat heeft niet echt veel nut als je -naar nu blijkt- in Groningen woont.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
ok, heb er net nog even naar gekeken en hij lekt nu flink, de koelvloeistof spettert er via de distributieriem gewoon uit
ik had er een klein stukje mee gereden nadat ik hem terughad van de apk, en het dashboard lampje ging al vrij snel branden, wat inhoudt dat mijn motor veel te warm wordt
voorlopig laat ik em dus staan en moet ik rap een nieuwe pomp installeren, dus nogmaals: weet iemand een link naar een handleiding waarin wordt uitgelegd hoe je waterpomp+distributieriem+koelvloeistof moet vervangen?
ik had er een klein stukje mee gereden nadat ik hem terughad van de apk, en het dashboard lampje ging al vrij snel branden, wat inhoudt dat mijn motor veel te warm wordt
voorlopig laat ik em dus staan en moet ik rap een nieuwe pomp installeren, dus nogmaals: weet iemand een link naar een handleiding waarin wordt uitgelegd hoe je waterpomp+distributieriem+koelvloeistof moet vervangen?
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan