Motorrijtuigenbelasting
Moderator: webmasters
Motorrijtuigenbelasting
Hallo,
Ik heb een AX 1.4I TGS E2 uit 1993 die op benzine rijd en nu staat er op het kentekenbewijs dat de massa ledig voertuig 750 kg is. Nu kreeg ik de rekening van de motorrijtuigenbelasting en die meld dat mijn auto 800 kilo weegt. Dus ik met de belastingdienst gebeld en nu zeggen zij dat mijn auto in het verleden waarschijnlijk door de douane of de belastingdienst zelf gewogen is en dat daar dus een ander gewicht uit is gekomen dan dat er op het kenteken vermeld staat.
Toch wel een beetje gek dat ie dan bij de RDW (waarvan ik dacht dat het de autoriteit was op autogebied) nog steeds maar 750 kg weegt.
Ik heb ook aan de belastingdienst gevraagd of dit gewicht nu alleen voor mijn auto geld, of dat ook alle andere AX-en van het zelfde type door de belastingdienst zijn vastgesteld op 800 kg. Volgens de belastingdienst geld het dan voor alle ax-en van hetzelfde type en nu wil ik natuurlijk weten of dit echt zo is. Ik betaal nu 55 euro per kwartaal en woon in Zuid Holland.
Om te bewijzen dat mijn auto de 750 kilo weegt die op het kentekenbewijs staat moet ik hem laten wegen bij de RDW en dan de uitkomst daarvan naar de belastingdienst sturen.
Maar toch gek dat als de belastingdienst een auto vind die zwaarder weegt dan staat aangegeven op het kentekenbewijs, en dat ze dit dan niet doorgeven aan de RDW om het kentekenbewijs te laten aanpassen. Dus ook geen communicatie met elkaar.
Maar ja morgen maar eens bellen voor een weegafspraak (en eens kijken wat zo iets kost).
Groetjes Ester
p.s. het is wel een heel verhaal geworden, maar ik ben eigenlijk heel boos, als je al niet van je kentekenbewijs kan uitgaan waar dan wel van?
Ik heb een AX 1.4I TGS E2 uit 1993 die op benzine rijd en nu staat er op het kentekenbewijs dat de massa ledig voertuig 750 kg is. Nu kreeg ik de rekening van de motorrijtuigenbelasting en die meld dat mijn auto 800 kilo weegt. Dus ik met de belastingdienst gebeld en nu zeggen zij dat mijn auto in het verleden waarschijnlijk door de douane of de belastingdienst zelf gewogen is en dat daar dus een ander gewicht uit is gekomen dan dat er op het kenteken vermeld staat.
Toch wel een beetje gek dat ie dan bij de RDW (waarvan ik dacht dat het de autoriteit was op autogebied) nog steeds maar 750 kg weegt.
Ik heb ook aan de belastingdienst gevraagd of dit gewicht nu alleen voor mijn auto geld, of dat ook alle andere AX-en van het zelfde type door de belastingdienst zijn vastgesteld op 800 kg. Volgens de belastingdienst geld het dan voor alle ax-en van hetzelfde type en nu wil ik natuurlijk weten of dit echt zo is. Ik betaal nu 55 euro per kwartaal en woon in Zuid Holland.
Om te bewijzen dat mijn auto de 750 kilo weegt die op het kentekenbewijs staat moet ik hem laten wegen bij de RDW en dan de uitkomst daarvan naar de belastingdienst sturen.
Maar toch gek dat als de belastingdienst een auto vind die zwaarder weegt dan staat aangegeven op het kentekenbewijs, en dat ze dit dan niet doorgeven aan de RDW om het kentekenbewijs te laten aanpassen. Dus ook geen communicatie met elkaar.
Maar ja morgen maar eens bellen voor een weegafspraak (en eens kijken wat zo iets kost).
Groetjes Ester
p.s. het is wel een heel verhaal geworden, maar ik ben eigenlijk heel boos, als je al niet van je kentekenbewijs kan uitgaan waar dan wel van?
Er wordt een onderscheidt gemaakt tussen 'ledig gewicht' (= rijklaar zonder brandstof) en 'rijklaar gewicht' (= rijklaar met brandstof).
Uiteraard hanteert de fabrikant de ene, terwijl eigenlijk de andere (die in jouw geval het RDW heeft gehanteerd) meer logisch is.
Wel vervelend dat je hierdoor in een zwaardere klasse valt...
Je zou, met een minimaal gevulde tank om een her-weging kunnen vragen, zodat (als ze hiertoe al overgaan) je een terugvordering kunt aanvragen.
Je krijgt dan een ander kentekenbewijs met hierop het juiste gewicht ingevuld.
Of het je lukt is een tweede....vooral omdat de auto al een tijdje niet meer in productie is.
Uiteraard hanteert de fabrikant de ene, terwijl eigenlijk de andere (die in jouw geval het RDW heeft gehanteerd) meer logisch is.
Wel vervelend dat je hierdoor in een zwaardere klasse valt...
Je zou, met een minimaal gevulde tank om een her-weging kunnen vragen, zodat (als ze hiertoe al overgaan) je een terugvordering kunt aanvragen.
Je krijgt dan een ander kentekenbewijs met hierop het juiste gewicht ingevuld.
Of het je lukt is een tweede....vooral omdat de auto al een tijdje niet meer in productie is.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Maar het blijft raar, want volgens mij betaal je normaliter belasting over het ledige (of iig op kentekenpapieren vermeld) gewicht..... En dat is bij een AX voorzover ik weet (behalve GTI) nooit over de 750....?Pascal wrote:Er wordt een onderscheidt gemaakt tussen 'ledig gewicht' (= rijklaar zonder brandstof) en 'rijklaar gewicht' (= rijklaar met brandstof).
Uiteraard hanteert de fabrikant de ene, terwijl eigenlijk de andere (die in jouw geval het RDW heeft gehanteerd) meer logisch is.
Wel vervelend dat je hierdoor in een zwaardere klasse valt...
Je zou, met een minimaal gevulde tank om een her-weging kunnen vragen, zodat (als ze hiertoe al overgaan) je een terugvordering kunt aanvragen.
Je krijgt dan een ander kentekenbewijs met hierop het juiste gewicht ingevuld.
Of het je lukt is een tweede....vooral omdat de auto al een tijdje niet meer in productie is.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Zo'n herweging is natuurlijk sowieso een beetje onzin: niets weerhoudt je ervan om het ledig gewicht ietsje lager te maken door (volgens jou) onnodige dingen als het reservewiel, of iets opzichtiger de achterbank, te verwijderen. Zal wel niet mogen, maar het geeft wel aan dat zo'n weging een beetje nattevingerwerk is... (je kunt er ook wat krokante stukjes plaatwerk van afbreken indien van toepassingPascal wrote:Er wordt een onderscheidt gemaakt tussen 'ledig gewicht' (= rijklaar zonder brandstof) en 'rijklaar gewicht' (= rijklaar met brandstof).
Uiteraard hanteert de fabrikant de ene, terwijl eigenlijk de andere (die in jouw geval het RDW heeft gehanteerd) meer logisch is.
Wel vervelend dat je hierdoor in een zwaardere klasse valt...
Je zou, met een minimaal gevulde tank om een her-weging kunnen vragen, zodat (als ze hiertoe al overgaan) je een terugvordering kunt aanvragen.
Je krijgt dan een ander kentekenbewijs met hierop het juiste gewicht ingevuld.
Of het je lukt is een tweede....vooral omdat de auto al een tijdje niet meer in productie is.

Kijk uit, een Cactussssss
Als je 't mij vraagt, proberen ze je gewoon een poot uit te draaien.
Wat er aan gewicht op je kentekenbewijs staat, is door de RDW bepaald en dát is wat de belastingdienst MOET aanhouden.
Anders kunnen ze wel bij elke auto zeggen: "ja, maar dat is helemaal kaal. Nu zit er ook nog benzine in en dit en dat en zus en zo..."
Wat ze nu doen is iets verzinnen om je meer geld afhandig te maken.
En als de douane destijds bij inporteren / invoeren / whatever een ander gewicht heeft geconstateerd dan oorspronkelijk voor dit model was vastgelegd, dan hadden ze dit model TOEN AL opnieuw ter typegoedkeuring bij de RDW moeten aanbieden!
Kortom: ik vind het grenzeloos gel*l wat de belastingdienst je nu flikt!
Just my 2 cents.
Wat er aan gewicht op je kentekenbewijs staat, is door de RDW bepaald en dát is wat de belastingdienst MOET aanhouden.
Anders kunnen ze wel bij elke auto zeggen: "ja, maar dat is helemaal kaal. Nu zit er ook nog benzine in en dit en dat en zus en zo..."
Wat ze nu doen is iets verzinnen om je meer geld afhandig te maken.
En als de douane destijds bij inporteren / invoeren / whatever een ander gewicht heeft geconstateerd dan oorspronkelijk voor dit model was vastgelegd, dan hadden ze dit model TOEN AL opnieuw ter typegoedkeuring bij de RDW moeten aanbieden!
Kortom: ik vind het grenzeloos gel*l wat de belastingdienst je nu flikt!
Just my 2 cents.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Hoi,
De belastingdienst kon niet vertellen wanneer hij gewogen was en ik heb een tijdje met de RDW aan de telefoon gezeten (a 10 cent per minuut maar okee) en die vonden het ook vreemd, want bij hun staat dit type auto geregistreerd als zijnde 750 kg. Ik heb zelfs even met het hoofdkantoor gebeld van Citroën en daar kwamen we ook op 750 kg.
De auto is Nederlands, dus waarom de douane of belastingdienst heeft gewogen is mij een raadsel.
Ik heb ook aan die muts van de belasting gevraagd hoe hun aan de gegevens van auto's komen en dat is via de RDW. Schiet mij dus maar lek, maar ik ga wel langs de RDW voor een weging. Ik laat me niet zo maar een poot uitdraaien. Kijk het gaat om iets van 50 euro per jaar dus niet een onoverkomelijk bedrag, maar het is het principe.
Ik dacht ook altijd dat als je iets wezenlijks aan je auto verandert je dan ook altijd een nieuwe type keuring bij de RDW moet aanvragen, maar de belastingdienst hoeft dit blijkbaar niet, die maken gewoon je auto 50 kilo zwaarder.
Ik wil jullie wel hartelijk danken voor jullie reacties, nu weet ik in ieder geval dat ik niet onlogisch denk.
Groetjes Ester
De belastingdienst kon niet vertellen wanneer hij gewogen was en ik heb een tijdje met de RDW aan de telefoon gezeten (a 10 cent per minuut maar okee) en die vonden het ook vreemd, want bij hun staat dit type auto geregistreerd als zijnde 750 kg. Ik heb zelfs even met het hoofdkantoor gebeld van Citroën en daar kwamen we ook op 750 kg.
De auto is Nederlands, dus waarom de douane of belastingdienst heeft gewogen is mij een raadsel.
Ik heb ook aan die muts van de belasting gevraagd hoe hun aan de gegevens van auto's komen en dat is via de RDW. Schiet mij dus maar lek, maar ik ga wel langs de RDW voor een weging. Ik laat me niet zo maar een poot uitdraaien. Kijk het gaat om iets van 50 euro per jaar dus niet een onoverkomelijk bedrag, maar het is het principe.
Ik dacht ook altijd dat als je iets wezenlijks aan je auto verandert je dan ook altijd een nieuwe type keuring bij de RDW moet aanvragen, maar de belastingdienst hoeft dit blijkbaar niet, die maken gewoon je auto 50 kilo zwaarder.
Ik wil jullie wel hartelijk danken voor jullie reacties, nu weet ik in ieder geval dat ik niet onlogisch denk.
Groetjes Ester
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
De belastingdienst is verplicht je te laten betalen aan de hand van het kentekengewicht. Als er 1200kg op je kenteken staat betaal je daarvoor, en niet voor 1250.
Ik zou direct bezwaar maken en als ze weigeren er iets mee te doen kan je misschien zelfs een ingebrekestelling sturen, weet niet precies hoe dat wettelijk zit.
Ze halen geld van je rekening af dat simpelweg niet van hun is...
Ik zou direct bezwaar maken en als ze weigeren er iets mee te doen kan je misschien zelfs een ingebrekestelling sturen, weet niet precies hoe dat wettelijk zit.
Ze halen geld van je rekening af dat simpelweg niet van hun is...
Succes! ik zou ook bezwaar maken, dit slaat nergens op. Heel nederland betaalt over axen (ook 1.4TGS) voor 750 kilo, en dan zou jij voor 800 moeten dokken, gelul als je het mij vraagt.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Belastingdienst is echt helemaal crazy
Ik zou 'm in ieder geval niet laten wegen. Want dan kom je echt zo goed als zeker bij een hoger gewicht uit dan 750 kg. Zo'n nieuwe TGS heeft opties die het originele model niet had, zoals elektrische ramen (dit hebben de eerste TGSen echt niet). Bovendien wordt ie vanuit de Citroën importeur echt helemaal leeg aangeboden, dus zonder koelvloeistof, olie en benzine. Als je 'm laat wegen, ben je alsnog meer kwijt aan wegenbelasting.
En je moet dus inderdaad gewoon bezwaar aantekenen tegen deze onzin. Typegoedkeuring voor deze auto meldt gewicht van 750 kg....bovendien staat op je kentekenpapieren en bij RDW geregistreerd dat het 750 kg is. Het zal lekker worden als de belastingdienst zomaar zelf wat gaat verzinnen.

Ik zou 'm in ieder geval niet laten wegen. Want dan kom je echt zo goed als zeker bij een hoger gewicht uit dan 750 kg. Zo'n nieuwe TGS heeft opties die het originele model niet had, zoals elektrische ramen (dit hebben de eerste TGSen echt niet). Bovendien wordt ie vanuit de Citroën importeur echt helemaal leeg aangeboden, dus zonder koelvloeistof, olie en benzine. Als je 'm laat wegen, ben je alsnog meer kwijt aan wegenbelasting.
En je moet dus inderdaad gewoon bezwaar aantekenen tegen deze onzin. Typegoedkeuring voor deze auto meldt gewicht van 750 kg....bovendien staat op je kentekenpapieren en bij RDW geregistreerd dat het 750 kg is. Het zal lekker worden als de belastingdienst zomaar zelf wat gaat verzinnen.
Hoi,
Vandaag even met de RDW om te vragen wat een weging kost (17,50 euro) maar die vriendelijke heer die ik aan de lijn kreeg zei al dat het gewicht van de auto dan hoogstwaarschijnlijk hoger is, want voor de typegoedkeuring (die gewoon op mijn auto zit) worden de auto's gewogen zonder vloeistoffen.
Die heer vond het ook een vreemd verhaal en zou ook wel willen weten waar het in zit en waarom het dan nooit op het kenteken is verandert.
Ik heb daarna even met dit verhaal de belastingdienst gebeld en ja daar kreeg ik natuurlijk weer het verhaal van dat ik hem toch moest laten wegen. Nou dat vertik ik natuurlijk, ze zei ook dat die weging van hun bij de eerste te naamstelling heeft plaatsgevonden, maar waarom kon ze me niet vertellen. Ook niet waarom het niet op het kenteken is verandert.
Heb ook even wat kentekens AX-jes van het zelfde type en bouwjaar van marktplaats afgeplukt en deze bekeken op de RDW site en daar kwam ik ook bij allemaal op 750 kg. Kortom ik word steeds bozer.
Ze ging wel mijn case doorsturen naar een andere afdeling en daar gaan ze het verder bekijken, maar volgens haar zou daar ook uitkomen dat ik hem zou moeten wegen. Nou dan ga ik dat doen, maar dan haal ik eerst alle overbodige toestanden als banken en stoelen en reservewiel enzo eruit en ik zorg voor een lege tank. Vraag me dan wel af of als ik dan weer onder een bepaald gewicht kom, of ik dan minder belasting hoef te betalen, maar dat zal wel niet.
Maar ja eerst maar een bezwaarschrift indienen, ze zijn nog niet van me af daar in Apeldoorn.
Word vervolgd dus.
Groetjes Ester
Vandaag even met de RDW om te vragen wat een weging kost (17,50 euro) maar die vriendelijke heer die ik aan de lijn kreeg zei al dat het gewicht van de auto dan hoogstwaarschijnlijk hoger is, want voor de typegoedkeuring (die gewoon op mijn auto zit) worden de auto's gewogen zonder vloeistoffen.
Die heer vond het ook een vreemd verhaal en zou ook wel willen weten waar het in zit en waarom het dan nooit op het kenteken is verandert.
Ik heb daarna even met dit verhaal de belastingdienst gebeld en ja daar kreeg ik natuurlijk weer het verhaal van dat ik hem toch moest laten wegen. Nou dat vertik ik natuurlijk, ze zei ook dat die weging van hun bij de eerste te naamstelling heeft plaatsgevonden, maar waarom kon ze me niet vertellen. Ook niet waarom het niet op het kenteken is verandert.
Heb ook even wat kentekens AX-jes van het zelfde type en bouwjaar van marktplaats afgeplukt en deze bekeken op de RDW site en daar kwam ik ook bij allemaal op 750 kg. Kortom ik word steeds bozer.
Ze ging wel mijn case doorsturen naar een andere afdeling en daar gaan ze het verder bekijken, maar volgens haar zou daar ook uitkomen dat ik hem zou moeten wegen. Nou dan ga ik dat doen, maar dan haal ik eerst alle overbodige toestanden als banken en stoelen en reservewiel enzo eruit en ik zorg voor een lege tank. Vraag me dan wel af of als ik dan weer onder een bepaald gewicht kom, of ik dan minder belasting hoef te betalen, maar dat zal wel niet.
Maar ja eerst maar een bezwaarschrift indienen, ze zijn nog niet van me af daar in Apeldoorn.
Word vervolgd dus.
Groetjes Ester