Dit is een stukje dat onze technische man Gerard Maas in januari 2004 heeft gepost. Ik heb het ongewijzigd overgenomen, alleen hier en daar de opmaak ietsje aangepast.
Gerard,

Ook

Beste Citro?nliefhebbers.
Mij is gevraagd een stukje te schrijven over de apk keuring , het mooiste zou een checklist zijn waarmee iedereen z`n eigen Citroën kon controleren zodat eenieder met een gerust hart naar een apk keuringstation kon gaan.
Volgens mijn weten bestaat zo`n checklist niet, en tracht ik dus met mijn beste kunnen er een op te stellen zodat iedereen die geen verstand heeft van een apk keuring toch zijn auto kan nakijken op een aantal punten.
Als ik alles tot in detail moet opschrijven vrees ik dat een hele krant niet genoeg is, daarom probeer ik een beknopte lijst te maken.
Als er daarna nog vragen zijn, mag U mij gerust bellen voor een meer gedetaileerde uitleg.
ONDER DE MOTORKAP
Het chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn en overeenkomen met het chassisnummer dat op het kentekenbewijs staat, ook de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen moet kloppen met wat op het kentekenbewijs staat.
De tankdop moet goed passen, en de tank mag uiteraard niet lekken.
De benzineleidingen moeten in goede staat zijn en mogen geen lekkage vertonen.
De carburateur mag uiteraard ook geen benzine lekken.
De accu moet stevig staan en mag niet los zitten.
Alle bedrading moet deugdelijk bevestigd zijn.
De motorsteunen mogen niet geheel losgescheurd zijn.
De stuurhuishoes mag niet gescheurd zijn
Verder moet alles wat in de motorruimte zit deugdelijk vastzitten
BINNEN IN DE AUTO
Autogordels zijn verplicht voor auto`s vanaf 01-01-1971, in oudere hoeven ze dus niet in te zitten, wanneer dat wel het geval is moeten ze goed werken, mogen ze niet gescheurd zijn, en moeten ze deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
In auto`s na 01-01-`71 moeten ze aanwezig zijn. ( tevens heb je dan ook een draagplicht), deze draagplicht geld ook voor auto`s voor 01-01-`71 waar gordels in gemonteerd zitten.
Voor de achterbank geldt pas een gordelplicht vanaf 31-12-1989 (dus niet van toepassing voor de meeste Citro?ns Als ze er wel inzitten gelden dezelfde eisen als bij de voorstoelen.
De stoelen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zitten, (alle bouten moeten aanwezig zijn, en ook vast zitten.) Het schuifmechanisme moet automatisch vergendeld worden, wanneer je de stoel verstelt.
Het raamwerk van de stoelen mag niet gebroken of gescheurd zijn, de rugleuning moet in de vergrendeling vallen, en mag ook niet gescheurd of gebroken zijn.
De bekleding mag wel kapot zijn, maar er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Indien er sprake is van een gelaagde voorruit , mag deze gescheurd zijn, maar de scheur mag geen vertakkingen, of kruisingen hebben.
De snelheidsmeter moet goed werken, en moet indien nodig verlicht kunnen worden.
Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
Het controlelampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Het controlelampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Voor de rest is er binnen in de auto geen verlichting verplicht .
De ruitensproeier moet goed werken.
Een binnenspiegel is verplicht, tenzij je een rechterbuitenspiegel hebt. ( je mag ze ook allebei hebben)
De claxon moet goed werken, en mag maar eentonig zijn. (2 mag wel, alleen als ze tegelijkertijd geluid maken.)
MILIEU
Auto`s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na die datum moeten ze voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
Daar ik denk dat niemand van ons die heeft zal ik er verder niets over vertellen.
BUITEN DE AUTO
Een linker buitenspiegel is verplicht. rechter buitenspiegel is toegestaan, maar niet verplicht., tenzij je geen binnenspiegel hebt.
Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.
De verplichte verlichting is:
2 stadslichten, 2 of 4 dimlichten, 2 of 4 grote lichten, 2 achterlichten, kentekenplaatverlichting, 2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor.
Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.
Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
De toegestane verlichting is:
1 of 2 mistachterlichten. ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.)
Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)
Mistlampen voor. ( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld.)
Achteruitrijlicht. ( deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden)
De ruitenwisserbladen moeten goed wissen, en mogen geen scheuren vertonen.
Een achterruitenwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen. ( mag dus wel gescheurd zijn)
Er mogen buiten de auto beslist geen scherpe delen uitsteken.
Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken, de naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen. ( dit spreekt voor zich)
Indien er een trekhaak gemonteerd is moeten alle bouten vast zitten en mag de kogel niet minder dan 49 mm zijn.
Deurkrukken, bumpers, spiegels, ed. moeten deugdelijk bevestigd zitten.( ook dit spreekt voor zich)
Het nummer wat op de kentekenplaten staat moeten kloppen met wat op het kentekenbewijs vermeld is
De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn , en alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.
De deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten.
ONDER DE AUTO
De uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn.( d.w.z. hij mag nergens lek zijn.)
De banden, dat is een hoofdstuk apart, ze moeten in ieder geval in goede staat zijn, het profiel in de hoofd groeven moet minimaal 1,6 mm diep zijn. Ze mogen geen bulten vertonen, en ze mogen geen scheuren vertonen waardoor je het canvas kunt zien.
Je mag op 1 as ook niet 1 radiaal, en 1 diagonaalband bij elkaar hebben liggen.
De remslangen mogen geen scheuren vertonen waardoor het canvas zichtbaar word.
De remleidingen mogen geen zodanige roestschade hebben dat wanneer je ze schoonkrabt kratervorming zichtbaar is.
De remleidingen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
Geen enkel onderdeel van de remmen mag lekkage vertonen.
Het remvloeistofpeil in het reservoir mag niet onder minimum staan
Schokbrekers mogen iets lekken, maar de werking moet aanwezig zijn.
De handrem kabel mag niet gescheurd of gebroken zijn. (ook de buitenkabel niet)
De handrem moet op beide achterwielen werken.
Wanneer je een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken, de remvertraging moet uiteraard voldoende zijn, maar dat is zonder remmentestbank of vertragingsmeter niet vast te stellen.
De fusseekogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn
De stuurkogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn.
De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.( met zelfbogende moer, of splitpen)
De stofhoezen van de aandrijassen mogen niet gescheurd of lek zijn,
De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn, en mogen geen overmatige speling hebben
De bladveren mogen niet gebroken zijn.
Bij jongere types zitten spiraal veren, deze mogen niet gebroken zijn.
De veerschotels mogen niet doorgeroest zijn ( ook niet een heel klein beetje)
De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn. (ook niet een heel klein beetje)
De rubbers in de draagarmen mogen niet zodanig beschadigd zijn dat metalisch kontakt op kan treden.
Om het hoofdstuk roestschade aan de carosserie te behandelen is bijna niet te doen, dit is een heel boekwerk en is bijna niet in begrijpelijke taal uit te drukken, ieder onderdeel heeft zo z`n eigen eisen. hiervoor kun je me beter bellen.
Wat ik geschreven heb is conform de eis van de rdw (dienst wegverkeer), die de regels maken en de keuringstations steeksproefsgewijs controleerd.
De apk keuring is een moment opname en de auto moet op dat moment dus voldoen aan een minimum eis, deze word echter (helaas) nog niet door iedereen gehanteerd. (sommige keuringstations hanteren niet de juiste eisen)
Als er door mijn schrijven problemen worden ondervonden bij een of ander keuringsstation kun je mij altijd bellen, Ik zal dan alles in het werk stellen om degene die het bij het verkeerde eind heeft te kunnen overtuigen van de werkelijke eisen.
Met vriendelijke groet, en veel rijplezier,
Gerard Maas.
Kevin draagt zijn steentje bij met deze tekst over het zelf controleren van je remsysteem:
kakanox wrote:Er zijn een aantal delen die belangrijk zijn voor een goede werking van je remsysteem:
Algehele remwerking (remkracht en of je auto links of rechtsaf slaat bij hard remmen of rechtdoor rijdt)
Staat van je remblokken, remschijven, remklauwen
Staat van je remslangen
Remvloeistofniveau
Staat van je remleidingen
Werking van de handrem
Staat van je remvoeringen (i.g.v. trommels achter, de meesten dus)
Als je die dingen zelf naloopt, zal een geldige APK je op dit gebied niet ontnomen worden.
Algehele remwerking
Een simpele test: Stap in je voiture, ga een stukje rijden, check of er niemand achter je zit en of je ruimte hebt om uit te wijken, en trap het langzaam geleidelijk aan steeds krachtiger in. Uiteindelijk moeten er wielen gaan slippen (liefst tegelijk), anders heb je niet genoeg remkracht. Als er meteen wielen gaan slippen en er zit geen gevoel in je pedaal heb je een kapotte hoofdremcilinder. Het pedaal moet dus ook voldoende te doseren zijn, en mag niet tot op de grond in te trappen zijn.
Als dit gelukt is mag je dezelfde test nog eens doen, dit maal met het stuur losjes in de hand. Als de auto tijdens het remmen ineens besluit de berm of de tegengestelde baan op te duiken, remt je auto niet gelijk. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door een weigerend remklauwtje voor of losgelaten voeringen/vastzittend stelmechanisme achter. Als de auto ook al afwijkt zonder remmen, moet je het niet in je remsysteem zoeken
Staat van je remblokken, remschijven, remklauwen
Tsja... en als je dan weer thuis aangekomen bent begint het lastige klussen: De voorwielen moeten eraf!
Denk er wel aan dat je eerst de auto ff opkrikt en het liefst op bokjes zet, zodat je 2 kanten in 1x kan doen en het geheel ook wat stabieler is.
Achter die voorwielen vind je een ronde schijf (je remschijf) met aan de voorzijde een zwart geval erop. Dat zwarte geval is je remklauw, en in die klauw zitten je remblokken.
We kijken eerst naar de remblokken: Dat is een "sandwich" van een grondplaatje en het werkelijke blok. Als je vanaf de voorkant in de remklauw kijkt kan je zien hoe dik dat blokje nog is, kijk je vanaf de andere kant dan kan je zien of ie gelijkmatig is afgesleten of niet. Beide zaken zijn van belang: Een scheef afslijtend remblok is meestal slecht nieuws over je remklauw, een op remblok betekend uiteindelijk einde remschijf, remklauw en remwerking. Ik houd als minimum meestal een mm of 2-3 aan voor dikte van de remblokken. Dat is dus exclusief de onderste plaat.
Dan de schijven: Als je je remblok bekijkt zie je dat die niet de hele schijf beslaan, maar slecht zo'n 80% van het loopvlak. Als je dan op de schijf gaat kijken zie je (tenzij je vrij nieuwe schijven hebt) dat die ook aan het slijten is, en dus op het loopvlak van de remblokken dunner is. Als dit teveel wordt (zeg bijv. 2mm of meer), is de remschijf te dun. De exacte waarde hiervoor kan je van de fabrikant van je remschijven krijgen. Je kan er ook voor kiezen om de hele dikte op te meten, voor een AX 1.4D is het minimum 8mm.
Hierna kan je checken op algemene lekkages: Remmen die besmeurd zijn met kleurloze vloeistof (geen water) zijn niet de bedoeling. Als je twijfelt is het aan te raden om de boel schoon te maken met remmenreiniger, dan de auto starten, en een aantal keer stevig op de rem trappen. Als er daarna weer vloeistof verschijnt is het niet goed; zo niet, check dan de komende tijd regelmatig het niveau.
Staat van je remslangen
Als dit allemaal goed is kan je verder gaan met het controleren van je remslangen: Deze moeten nergens tegenaan lopen en dus eigenlijk vrij van zowel veerpoot als wiel als binnenscherm onder de auto hangen (ze zijn vrij stijf). Ook moet je controleren of ze nergens beschadigd zijn - haarscheurtjes of zichtbaar canvas zijn bad news.
Remvloeistofniveau
Laat die wielen er nog maar even af... maar de motorkap mag open! Eigenlijk had dit voor de testrit gemoeten, maar goed, we gaan ervan uit dat het in orde wasDraai het remvloeistofreservoirtje zo dicht mogelijk bij het stuur open en kijk of er nog voldoende vloeistof in zit. Het hoort ook min of meer doorzichtig te zijn, een rare kleur schijnt ook slecht nieuws te zijn maar heb ik nog nooit gezien.
Als het goed is hoef je dit spul NOOIT bij te vullen! Zo wel... dan lekt je remsysteem ergens. Het werkt nl. hydraulisch, de olie weerstaat dus hoge drukken, kan niet vervliegen en ook niet samengeperst worden.
Mocht je dus remvloeistof tekort hebben of verliezen: Kijk alle componenten grondig na op sporen van lekkage.
Staat van je remleidingen
Dat zijn die 4 metalen of koperen buisjes die onder het reservoirtje zitten, met de moertjes eromheen.. Deze leidingen zal je (helaas!) moeten volgen naar waar ze heen gaan, dus naar beide voorwielen (daar zitten ze aangesloten op de remslangen die we net gecheckt hebben), en naar de achterwielen (let op: de leiding naar rechtsachter gaat tot okt '92 via de remdrukverdeler linksachter. Je hebt dus 5 remleidingen onder zo'n AX. Na die datum loopt ie ook via LA maar is het 1 leiding. Erratum door pcrodent). Een lastig eerste puntje is dat deze leidingen elkaar nergens mogen raken (ivm mogelijke wrijving/vochtophoping en de slijtage die daarvan een logisch gevolg is).
Daarnaast mogen de leidingen wel roestig zijn, maar een soort van reli?f mag niet! Dat heet nl. putcorrosie.
Je kan twee dingen doen als je dit toch tegenkomt:
a) opschuren en met Hammerite eroverheen, of
b) de remleidingen (laten) vervangen
Puur voor de APK kies ik nog weleens voor optie A, maar meestal duurt het dan niet lang voordat de leidingen vervangen worden. Realiseer je dat als zo'n leiding te dun wordt en besluit te breken, je nog niet jarig bent - je hebt dan nl. gewoon GEEN remmen meer!
Werking van de handrem
Nou... mag je eindelijk die voorwielen terughangen, moeten de achtersten er weer af! Met de wielen erop kan je echter nog even de werking van de handrem testen. Doet ie het ?berhaupt? Da's alvast geluk hebben, de mijne nl. niet
Dan zet je je auto in de versnelling, en krik je 'm achter op. Wat ik dan meestal doe is een lastig klusje waar je hulp voor nodig hebt: Even kijken of beide remmen achter ongeveer gelijk remmen. Dus: Beide achterwielen een zetje geven zodat ze ronddraaien, en iemand heel rustig de handrem op laten trekken. Als de wielen tegelijk stoppen met draaien is het goed; zo niet, dan moet je waarschijnlijk je stelmechanisme gangbaar maken.
Staat van je remvoeringen
En dit is echt een lastig klusje, vooral voor de beginner. Als je dus niet ervaren bent kan je beter zorgen dat je iemand bij je hebt die het w?l is, anders gewoon ff bij de garage laten doen (doen ze meestal trouwens toch wel).
Om die reden wil ik dit maar kort beschrijven: Maak je remtrommels open (niet met de hamer Drake, maar gewoon door het stelnokje terug te duwen![]()
), check de staat van je remvoeringen, kijk ook even of er geen stukken remvoering los onder in de trommel liggen, bekijk of het loopvlak nog enigszins levend is en schuur het zonodig op. Vergeet ook niet het automatische stelmechanisme schoon en gangbaar te maken.
Kijk goed of je lekkage kan ontdekken aan de remcylinders en trap de rem even in om te kijken of ze goed naar buiten komen.
En als de boel dan weer dicht zit kan je (wat dit betreft!) veilig naar de keurmeester crossen. Vergeet niet je achterste velgen weer te monteren
Succes!
Kev.
Aanvullende informatie: (Joost)
Verder staat op deze pagina een hoop info:
http://www.herkeuring.nl/apk_eisen_personenauto.html
http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek/techapk.htm
http://www.chaosboyz.nl/rubriek/technie ... pk2000.exe
en de uitbreiding op 2000 is: http://www.chaosboyz.nl/rubriek/technie ... pk2002.pdf
http://www.innovam.nl/apktroubleshooter/