En stap 1 van mijn DIY airbox is klaar
Waarom de box aangepast moest worden?:
De trottlebody is 62mm terwijl de ingang bij de airbox slechts 50mm was, op een standaard blok zal je weinig merken maar bij een aangepast blok gaat dit zeker vermogen schelen. Zodoende moest het complete stuk bovenaan verwijderd worden en vervangen door een stuk buis met een grotere diameter. Verder is natuurlijk nog het cosmetische aspect en het feit dat het ding wel iets meer geluid mag maken in acht genomen.
Aanpassingen die gedaan zijn:
-Verbindingstuk voor op de trottlebody ingekort tot ~40mm.
-Elbow aangepast en ingekort aan bijde kanten.
-Orginele verbindingstuk airbox verwijderd en een gat gemaakt
-afdichtingsrubber gemaakt van een.... ashoes

-Houder voor de airbox 20mm naar voren geplaats en 10mm naar rechts.
Dit is in princiepe stap 1, stap 2 houd in dat de voorkant van de box opengaat en er een soort ram air systeem van word gemaakt, het ram air princiepe zal geen extra vermogen geven maar er komt makkelijker koude lucht bij het filter wat gunstig is en het traject is meteen een stuk korter en heeft minder weerstand.
Momenteel maakt het ding iets meer geluid, zodra de voorkant open is zal dat een stuk meer worden maar het blijft beschaaft (verwacht geen brulding). Of het extra vermogen geeft? geen idee, mischien iets maar dat zullen we wel verder zien als hij weer de bank opgaat.Als ik hier een kwart of een halve pk mee heb gewonnen en een gunstigere koppelverloop dan ben ik al blij (alle kleine dingetjes moet je uiteindelijk bij elkaar optellen als totaalplaatje).
Al met al lijkt het vrij simpel maar ik ben er nog steeds een lange week mee bezig geweest (het is allemaal meet en handwerk), maar ik ben erg tevreden met het resultaat tot dusver.Soms was het ook meer een puzzel zoekende naar de juiste oplossing en dit kost al veel tijd (het is niet een kwestie van ik pas een paar buizen en zie wel waar ik eindig).
Knelpunt was het zoeken naar een geschikt rubber voor de elbow, maar een ashoes bleek perfect te zijn hiervoor(de elbow moet vrij kunnen bewegen maar toch luchtdicht zijn en kon dus niet met een rubber direct vast gezet worden in de airbox).
Binnenwerk van de airbox, onafgewerkt gelaten gezien de binnenkant niet te zien zal zijn.
Bovenste deel van de airbox met het rubber nog niet afgewerkt.
Aangepaste houder voor de airbox, dit is gedaan om maximaal ruimte te creeren zodat de elbow makkelijker te plaatsen was,de accu past ook net aan ertussen, voordeel is wel dat de accu niet meer kan bewegen.
Detail van de elbow in het verbindingstuk, gelijke slangenklem komt nog
Totaalplaatje van opzij, lijkt aardig orgineel zo
