AX GTI probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hij had indertijd een topic over een GTI multipoint motor aansluiten in een 1.1i...

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

Ik heb hem volgens mij een ontstekingsmodule van mijn GTI verkocht.. lijkt me stug dat dat op een monopoint gaat passen :?
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

GTi Ruudje wrote:Ik heb hem volgens mij een ontstekingsmodule van mijn GTI verkocht.. lijkt me stug dat dat op een monopoint gaat passen :?
Ik zou niet weten waarom niet: het ontstekingssysteem is nogal onafhankelijk van het type injectie.
GTI's hebben sowieso altijd DIS en die kom je ook tegen bij 1.1 en 1.4 monopoint.
En bij Bosch 1.1's en 1.4's met DIS hebben ook altijd een losse ontstekingsmodule.
(Bij 1.1i met Magneti Marelli zit de ontstekingsmodule in de ECU ingebouwd en zit dus niet als los blokje bij de DIS-bobine.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

MNM(tm) wrote:
GTi Ruudje wrote:Ik heb hem volgens mij een ontstekingsmodule van mijn GTI verkocht.. lijkt me stug dat dat op een monopoint gaat passen :?
Ik zou niet weten waarom niet: het ontstekingssysteem is nogal onafhankelijk van het type injectie.
GTI's hebben sowieso altijd DIS en die kom je ook tegen bij 1.1 en 1.4 monopoint.
En bij Bosch 1.1's en 1.4's met DIS hebben ook altijd een losse ontstekingsmodule.
(Bij 1.1i met Magneti Marelli zit de ontstekingsmodule in de ECU ingebouwd en zit dus niet als los blokje bij de DIS-bobine.)
misschien heb je gelijk.. de bobine is tenslotte ook identiek van een 1,1i en een GTI :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik denk nog steeds dat het hier om een gewone 1.4 injectie gaat ;) maar zonder fotos komen we niet verder:P

hij rijd op dit moment weer goed, had het idee dat de injector stekker (links op het blok) niet helemaal lekker zat
multipoint heeft toch echt 4 injectorstekkers....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...dus blijft 't nog steeds wachten op de foto's voor 100% zekerheid!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

hier een aantal foto's, hoop dat ik ze op de goede plekken heb gemaakt zodat jullie kunnen zien wat het nou echt is...

Image

Image

Image

Image

laat even weten of ik nog betere foto's kan maken.
wil er zo graag achter komen wat dit probleem is.
nu die stekkers allemaal goed zitten loopt ie wel, geeft soms nog een foutmelding (gasklepsensor) en hapert in laag toerental, boven de 100 kun je er heerlijk mee rijden...

alle reacties zijn welkom :-)

Groet
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

OKay, dat is een multipoint.

Maar als jij je standaard kabelboom gebruikt heeft, mist ie de helft aan bedrading om normaal te kunnen rijden.....

Heb je gebruikt wat er bij zit, blijven GTI kabelbomen een gevoeligpuntje...
En GTI's lopen stationair vrij vaak onregelmatig.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kijk es aan. Foto's! :)

Goed, da's idd een ECU van een GTI, en da's idd een GTI multipoint motor.

Kortom, daar kan NOOIT de motorkabelboom van een 1.1i op gebruikt zijn/worden! Punt. Geen discussie over mogelijk!

Een AX heeft 5 kabelbomen:

1. de motorkabelboom
2. de tussenkabelboom vanaf de motorkabelboom naar binnen achter het dash (in de hoek achter de zekeringkast)
3. de dashboard kabelboom
4. de verlichtingskabelboom voorzijde
5. de verlichtingskabelboom naar achter

De laatste 4 kabelbomen zijn, zover ik weet, vrijwel identiek in alle phase 2 AX-en (hooguit dat in de dashboard kabelboom de draad voor toerenteller en koelvloeistoftemp.meter ontbreken, maar da's niet van belang voor de werking van de motor).

Als je dus een GTI blok in een van oorsprong 1.1i AX legt, MOET de motorkabelboom van het GTI-blok mee over.

En daarmee kom ik automatisch weer terug op mijn opmerking uit mijn eerste reaktie:
MNM(tm) wrote:Sorry voor mijn nogal botte reakie hoor, maar 't zal wel wéér een kabelboom probleem zijn.
't Is ten slotte een GTI. :roll:
En aangezien je zelf al aangaf dat een tik tegen een bepaalde stekker meteen uitvallen van de motor tot gevolg had, heb ik dus gelijk: kabelboomprobleem!

Desondanks is het absoluut standaard dat een GTI (met originele software) niet netjes stabiel stationair loopt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

grietje wrote:OKay, dat is een multipoint.

Maar als jij je standaard kabelboom gebruikt heeft, mist ie de helft aan bedrading om normaal te kunnen rijden.....

Heb je gebruikt wat er bij zit, blijven GTI kabelbomen een gevoeligpuntje...
En GTI's lopen stationair vrij vaak onregelmatig.
ik was inderdaad in de war met de kabelboom voor dashbord, toerentellen enz enz.

want daar is niks aan veranderd.
overigens werkt dat allemaal goed.
alleen nu heb ik hem vorige week laten uitlezen omdat hij steeds foutmeldingen geeft.

1. lambdasonde gaf fout, nieuwe erin gedraaid en helpt niks
2. gasklepsensor, nog niks aan vervangen.

nu las ik hier op het forum dat als je gasklepsensor stuk is je gelijk je hele gasklep huis moet gaan vervangen???

moet ik nu de kabelboom gaan bekijken of een compleet nieuw gasklephuis gaan plaatsen?

als de auto in laag toerental zenuwachtig is en boven de 80 heerlijk rijd, dan zou je zeggen dat er aan de kabelboom niks mankeert?

btw, als iemand iets van een gasklephuis heeft voor een GTI? alles is welkom.
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

cruel wrote:ik was inderdaad in de war met de kabelboom voor dashbord, toerentellen enz enz.
Kijk, dan is dat ook weer opgelost. :)
cruel wrote:1. lambdasonde gaf fout, nieuwe erin gedraaid en helpt niks
Storing kan evengoed veroorzaakt worden door draadbreuk.
cruel wrote:2. gasklepsensor, nog niks aan vervangen.
nu las ik hier op het forum dat als je gasklepsensor stuk is je gelijk je hele gasklep huis moet gaan vervangen???
Neuh, als je maar goed op het gasklephuis aftekent hoe de huidige gasklepsensor zit, vóór je die eraf schroeft. Dan volstaat het om alleen de sensor te vervangen. (Is overigens NIET nieuw los verkrijgbaar en zul je daarom van een ander gasklephuis moeten zien te bemachtigen!)

Het is sowieso niet onverstandig om de GEHELE motorkabelboom na te lopen of alle draden, met name de aanhechtpunten in de stekkers, grondig na te kijken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

de gasklepsensor is gewoon nieuw te krijgen bij Citroën én de aftermarket.. ik heb er ook een nieuwe in gezet. hij past maar op 1 manier en je schroeft hem los met 2 schoefjes :wink: (ik geloof dat ik er 1 van hella heb genomen, maar dat weet ik ff niet zeker :wink:

dit lostte bij mij het prbleem niet op.. wellicht eens de kabelboom demonteren en helemaal door lopen op slijtageplekjes of rottingsverschijnselen.. een heel karwij, maar niet kostbaar.. een sensor kost je een eurotje of 75 geloof ik en dat is het maar hopen dat het werkt :wink:

Ik heb allerlei sensoren liggen, en ook een compleet gasklephuis.. als je eens wat wil proberen, dan kun je me pb-en.. wellicht kunnen we de storing oplossen :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

GTi Ruudje wrote:de gasklepsensor is gewoon nieuw te krijgen bij Citroën én de aftermarket..
hoe kom ik bij de aftermarket ? :wink:

wil nog 1 ding proberen, die sensor, daarna kom ik wel eens langs op een meeting als het nog niet goed gaat... :D
Image

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

brezan of iets vergelijkbaars :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

ik ben net bij de plaatselijke garage geweest, heb nu steeds dat als ik rij gewoon de hele auto wegvalt. kan daarna starten wat ik wil maar de handel gaat moeilijk weer aan. 5min. later kan de auto vaak gewoon weer een onbepaalde tijd goed rijden. 13:30 heb ik een afspraak bij de lokale Citroën dealer en die gaan hem uitlezen. ik hou jullie uiteraard op de hoogte wat hier allemaal uitkomt.
Image

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

uiteraard zijn wij benieuwd :D
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Post Reply