3e remlicht

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman

3e remlicht

Post by raoel »

Ziezo, ik ben weer terug na een weekendje Berlijn.. 1100 km erbij op de teller, hele dag file rijden en toch 1:20 rijden is toch wel lekker :) En met een gepimpt auto heb je nog wat te zwaaien ook.

Ohja, het onderwerp: ik heb een 3e remlicht!

1. DuFF vertelde me welke draadjes ik moest hebben.. Staat dit in de Haynes? Ik kon het niet terug vinden, behalve wiring diagrams waar ik niet zo veel mee kon.

2. Na wat prutsen kwam ik erachter dat er in tegenstelling tot de lampjes in mijn huis er toch echt wel verschil was tussen plus en min, huh?
Wieso?

3. Ik heb een trekhaak. De stroomvoorziening van de trekhaak en de kabels van mijn rechterachterlichten zijn samen weggefrut bij mijn rechterachterlicht. Een bosje kabels komt eruit, gaat via mijn plastic bumper buitenom naar mijn rechterlicht en trekhaak.
Is dit standaard op een AX of beunwerk van een eerdere eigenaar?

Ohja, scotch-blokjes een 2e keer gebruiken lukte best, zit helemaal stevig :D

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

1. Wiring diagrams moet je ff leren "lezen". ;)

2. Uiteraard. De Boordspanning van een auto is gelijkspanning en heeft dus een + en - .
De carrosserie van de auto is altijd - (tenzij het een Engels bouwsel is, maar da's hier niet van toepassing).
De lampen in de achterlicht-units worden ALTIJD met + geschakeld.

3. Neen. De (band-)kabel vanaf de linker achterlichtunit naar de rechter unit loopt standaard buitenlangs.
Dat de kabel van de trekhaak-aansluiting ook buitenlangs loopt, is alleen maar mooi werk. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Je bedoelt met + en - zeker dat je de + op de plus van je 3e remlicht aan moet sluiten omdat anders de boel niet werkt. Dat komt omdat er allemaal LEDjes in je 3e remlicht zitten en daar kan de stroom maar op 1 manier doorheen. Als je wilt weten hoe dat precies zit ---> wikipedia.nl

Standaard gaat de kabelboom naar een achterlicht toe en vanaf daar gaan er een paar kabels via de bumper naar je andere achterlicht.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

ah, dank voor de reacties :)

gelijkspanning en wisselspanning, ja tuurlijk, dat had ik kunnen weten ;-)

en ik heb dus gewoon een extra kabelboom bij mijn linkerachterlichtunit (galgje) :-) eens kijken of ik dat een beetje 'netjes' weg kan werken.

Op zich kan ik wel draadjes zien, maar staat er bij die wiring diagrams dan ook hoe die dikke draad die van linkerunit naar rechterunit in elkaar zit, oftewel, er zitten 5 draden in en welke is wat?

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

je pakt die grijze mat met draadjes van je linker achterlicht.

je sluit de - van het remlicht aan op je chassis.

je sluit de + aan op het middelste draadje van deze grijze mat (5 draden, middelste is remlicht)

:wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

DuFF wrote: je sluit de + aan op het middelste draadje van deze grijze mat (5 draden, middelste is remlicht)

:wink:
Ja daar was ik inmiddels achter, maar staat dat in die wiring diagrams, of kan ik dat ergens anders terugvinden?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Welke wiring diagrams heb je?
Die van Haynes, die van Kluwers ATH, die uit de vraagbaak (als die bestaan?), ...

Recently done:

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

het is toch het punt dat je het wilt aansluiten, waarom wil je die schema's nog als je de uitleg hebt? :roll:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

DuFF wrote:het is toch het punt dat je het wilt aansluiten, waarom wil je die schema's nog als je de uitleg hebt? :roll:
Misschien omdat 'ie meteen wil leren hoe 'ie die wiring diagrams moet 'lezen' ?

Recently done:

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

ja precies, je weet maar nooit wat je in de toekomst nog wilt maken/doen/fixen/etc? Soms wil ik zelf ook wel eens iets uitvinden :-)

eracoon
AX Starter
AX Starter

Post by eracoon »

heb vandaag dankzij de uitleg van Duff op 5 minuten tijd mijn 3rde remlicht aangesloten.
Hoewel was dat platte kabel met 5 draden bij mij zwart.
het gaat uiteindelijk niet om de kleur daar er maar 1 platte kabel is met 5 draden.
De middelste doorgeknipt.. kroontje ertussen met de - draad van het 3rde remlicht.
de + kabel op de aarding en klaar.
was inderdaad erg simpel.

dank je

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

wil je het nou nog simpeler dan hoef je het niet door te knippen maar enkel los te maken van de andere 4 draden en dan een splitsblokje erop met het draadje van het remlicht erbij. :)

zijn meestal blauw, en te halen bij een elektro-zaakje.

eracoon
AX Starter
AX Starter

Post by eracoon »

telaat :P

Post Reply