AX GTI probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

AX GTI probleem

Post by cruel »

Hallo medeforumgebruikers :D

ik rij alweer een tijdje met mn AX GTI.
het gaat bijna goed... maar toch nog niet helemaal.

het ene moment (ik heb het idee als ie koud is) loopt ie stationair 500 toeren (als een kruiwagen dus) en valt vaak uit als je ook maar wat gas geeft, ook heb ik zwaar het idee dat de auto veel later op het gas reageert... dit weet ik wel zeker eigenlijk.
ook als je zeg maar 80 rijdt en het gas los laat en de auto laat uitrollen dan is die ook enorm zenuwachtig, beetje schokkerig zeg maar...

op het andere moment loopt hij 1000 / 1100 toeren stationair en rijd ie heerlijk...

zo nu en dan gaat ook uit het niks het gele "K" lampje branden (volgens boekje AX is dit motorstoring) en dit gaat na 3 seconden ook weer uit...

is er iemand die mij kan vertellen waar dit vreemde gedrag van de auto wegkomt?

Alvast enorm bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Marco.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Kijk ook even hier:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 57&start=0
Een soortgelijke zoektocht.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Sorry voor mijn nogal botte reakie hoor, maar 't zal wel wéér een kabelboom probleem zijn.
't Is ten slotte een GTI. :roll:

Wat overigens wèl weer handig is, is dat de ECU een storing opmerkt (vandaar dat het oranje lichtje aan gaat) en die storing in z'n geheugen opslaat.
Het is dus nu een kwestie van de How-To over "motorstoringen uitlezen" doorlezen en doen, zodat je er achter kan komen welke storing de ECU dan is tegengekomen.
Weet je in ieder geval in welke richting je moet gaan zoeken. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

bougies of bobiene ??
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

FmXXX-STanie wrote:bougies of bobiene ??
Euh... een GTI heeft altijd bougies, hoor. ;)

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk "verdeelkap" of "DIS ontsteking" ?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

MNM(tm) wrote:Sorry voor mijn nogal botte reakie hoor, maar 't zal wel wéér een kabelboom probleem zijn.
't Is ten slotte een GTI. :roll:
het is een 1.1 auto, en heb hier recent een GTI blok ingebouwd.
overigens heb ik niks aan de kabelboom gedaan, er zit dus nog een kabelboom in van een 1.1. en volgensmij zijn deze vergeleken met de GTI kabelboom veel beter...
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

cruel wrote:het is een 1.1 auto, en heb hier recent een GTI blok ingebouwd.
overigens heb ik niks aan de kabelboom gedaan, er zit dus nog een kabelboom in van een 1.1. en volgensmij zijn deze vergeleken met de GTI kabelboom veel beter...
Da's onmogelijk!
Een echte GTI motor (dus met hoofdletter I !) heeft multipoint en een andere computer, dus daar kun je absoluut niet de motor kabelboom van de 1.1i op gebruikt hebben. Je zou dan sowieso al 3 stekkers te kort komen voor de injectoren!

Wat wèl kan is dat je de motor van een GTi (kleine letter i, dus GT injection) hebt ingebouwd. Maar als je daar nog steeds de computer van de 1.1i aan hebt hangen, is het niet raar dat de boel beroerd gaat lopen: het blok van een GT injection is een 1.4. Die heeft heel andere mengselverhoudingen en hoewel de computer van een 1.1i best een aardig regelbereik heeft, gaat 'ie dat echt niet gecorrigeerd krijgen!

Je zult er dus sowieso ook de computer van het GTi-blok aan moeten hangen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

Da's onmogelijk!
Een echte GTI motor (dus met hoofdletter I !) heeft multipoint en een andere computer, dus daar kun je absoluut niet de motor kabelboom van de 1.1i op gebruikt hebben. Je zou dan sowieso al 3 stekkers te kort komen voor de injectoren!
toch is het een GTI blok met een multipoint injectie. (95PK)
ik had hiervoor een Magneti Marelli injectie systeem (1.1), en de stekker hiervan past gewoon op de GTI Bosch computer.

en de hele handel loopt nu wel, weet 100% zeker dat het geen "GTi" blok is.
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

En toch kan het onmogelijk, hoe wil je je injectoren aansluiten dan.

Een 1.1i kabelboom mist de helft van de sensoren die een GTI nodig heeft, en heeft bedrading naar 1 injector.

GTI heeft daar HELE andere stekkers.

Dat kan dus echt nooit,

Of je moet het alleen hebben over de interieur kabelboom

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

grietje wrote:En toch kan het onmogelijk, hoe wil je je injectoren aansluiten dan.

Een 1.1i kabelboom mist de helft van de sensoren die een GTI nodig heeft, en heeft bedrading naar 1 injector.

GTI heeft daar HELE andere stekkers.

Dat kan dus echt nooit,

Of je moet het alleen hebben over de interieur kabelboom
Hmmmm,

ik begin nu ook sterk te twijfelen.
ik heb het blok overgezet en hier zit een ontstekingsmodule e.d. op dus moet wel GT"I" zijn. er zaten alwel wat draden op het blok toen ik hem kocht. dan ben ik vast in de war met interieur kabelboom (want die heb ik zeker weten niet overgezet...

maar ok, ik denk dat ik de auto maar eens uit laat lezen. Hij loopt vaak gewoon goed dus neem aan dat alles erop en eraan zit. misschien de koud/warm sensor? ene keer 500 toeren stationair en andere keer, 1000 tot 2000 (als automatische choke wel aanslaat), moet even zoeken denk ik...
Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Maak eens een foto van het blok.... :roll:
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

Rooney wrote:Maak eens een foto van het blok.... :roll:
zit op dit moment op mijn werk. zal zo spoedig mogelijk een foto van het blok maken (y)
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Gevalletje singlepoint 1.4GT injection lijkt me?
Maak een foto van het inlaatspruitstuk en je ziet het :)
Altijd meer PK's dan jou!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

cruel wrote:
ik heb het blok overgezet en hier zit een ontstekingsmodule e.d. op dus moet wel GT"I" zijn. er zaten alwel wat draden op het blok toen ik hem kocht. dan ben ik vast in de war met interieur kabelboom (want die heb ik zeker weten niet overgezet...
Alle injecties hebben een ontstekingsmodule op hoor ;) dat zegt niets over multipoint/monopoint!
als automatische choke wel aanslaat
Automatische choke :P dat hebben ze niet. Inspuiting/mengsel word gewoon altijd geregeld aan de hand van de sensoren; zit geen mechanisme op wat op een choke lijkt.


Ik ga ook voor de gewone GT injectie!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:Alle injecties hebben een ontstekingsmodule op hoor ;) dat zegt niets over multipoint/monopoint!
En dat is dus weer niet waar. :)
In ieder geval hebben 1.1i motoren met Magneti Marelli ECU geen losse ontstekingsmodule. ;)
De DIS-bobine wordt rechtstreeks door de ECU aangestuurd.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:
grietje wrote:Alle injecties hebben een ontstekingsmodule op hoor ;) dat zegt niets over multipoint/monopoint!
En dat is dus weer niet waar. :)
In ieder geval hebben 1.1i motoren met Magneti Marelli ECU geen losse ontstekingsmodule. ;)
De DIS-bobine wordt rechtstreeks door de ECU aangestuurd.
Haha, nou in dat geval, GTI is altijd DIS, dus kan het helemaal niet, of hij heeft een typ fout gemaakt en bedoelt dat er ' geen' onstekingsmodule opzit, maar dan zou het nogsteeds een monopoint blok zijn *-)

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Ik denk een 16v :roll:

Anders wachten we de foto's even af.... Er staat in ieder geval al een goede omschrijving van zijn probleem.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

de site was bij mij een tijdje offline (volgensmij bij iedereen) dus kon de foto's niet plaatsen. ga ik zeer spoedig doen...

hij rijd op dit moment weer goed, had het idee dat de injector stekker (links op het blok) niet helemaal lekker zat, ik tikte 'm aan het de hele handel viel gelijk uit, sinds ik deze goed aangedrukt heb rijd ie prima zonder dat hij in houd, al vind ik het blok in laag toerental nog steeds erg onrustig.

ik houd jullie op de hoogte en plaats z.s.m. de foto's
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

waarschijnlijk heb je dezelfde ronde stekker. dat klopt.
en een GTI is altijd onrustig, vooral bij lage toerentallen.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

ben wel benieuwd naar de foto's van het blok.. kunnen we zien wat het nu is, en waar we over praten :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Post Reply