Remmen vraag
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Remmen vraag
heb vanmiddag eindelijk m'n remmen voor vervangen
was echt n eitje
maar ...... !!!!!!
nou heb ik de veer er anders inzitten dan in haynes staat of op joost's foto's
ik heb niet de veer beide links (of rechts) van de remblokken maar er tussen in
dus tussen de remblokken (over de remschijf)
maakt dat wat uit ?
2de vraag:
ik heb de remblokken van de sloop, waren nog bijna als nieuw (en kostten geen scheet)
nu sluiten ze (nog) niet helemaal vlak aan, moeten nog mooi inslijten
nou heb ik het idee dat ie nog slechter remt dan eerst komt dat alleen doordat ze nog niet gelijk gesleten zijn ? (denk het wel...)
vind de hel ax sowieso erg slap remmen, maarja.. vorige auto was een 16v met 4x schijf.. dat remde ff anders
was echt n eitje
maar ...... !!!!!!
nou heb ik de veer er anders inzitten dan in haynes staat of op joost's foto's
ik heb niet de veer beide links (of rechts) van de remblokken maar er tussen in
dus tussen de remblokken (over de remschijf)
maakt dat wat uit ?
2de vraag:
ik heb de remblokken van de sloop, waren nog bijna als nieuw (en kostten geen scheet)
nu sluiten ze (nog) niet helemaal vlak aan, moeten nog mooi inslijten
nou heb ik het idee dat ie nog slechter remt dan eerst komt dat alleen doordat ze nog niet gelijk gesleten zijn ? (denk het wel...)
vind de hel ax sowieso erg slap remmen, maarja.. vorige auto was een 16v met 4x schijf.. dat remde ff anders
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
ALLEEN monteren zoals in de Haynes is weergegeven dus de rode.
ALLE andere manieren zijn absoluut FOUT, en gevaarlijk.
Groetjes, Henk
PS.
@ MNM(tm) waarschijnlijk heb jij geen ATE remtangen
ALLE andere manieren zijn absoluut FOUT, en gevaarlijk.
Groetjes, Henk
PS.
@ MNM(tm) waarschijnlijk heb jij geen ATE remtangen
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
heeft onze eigen joost ze ook fout
maar eh.. op het gevaar stronteigenwijs te klinken ..
kun je ook onderbouwen waarom anders zo gevaarlijk is ?
de veer heet iets van anti-rattel ..
tegen het ratelen dus...
zelf heb ik ook niet echt het idee dat het ergens een groot nuttig doel heeft
ze oefen niet echt druk uit op de blokken of dergelijk
dus als je mij kan vertellen WAAROM dat zo GEVAARLIJK is graag
(dat iets op een bepaalde manier staat wil nog niet zeggen dat dat de enige goede manier is ..)
maar eh.. op het gevaar stronteigenwijs te klinken ..
kun je ook onderbouwen waarom anders zo gevaarlijk is ?
de veer heet iets van anti-rattel ..
tegen het ratelen dus...
zelf heb ik ook niet echt het idee dat het ergens een groot nuttig doel heeft
ze oefen niet echt druk uit op de blokken of dergelijk
dus als je mij kan vertellen WAAROM dat zo GEVAARLIJK is graag
(dat iets op een bepaalde manier staat wil nog niet zeggen dat dat de enige goede manier is ..)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Stel je wilt remmen en je komt niet tot stilstand dat is echt hu...Losha wrote:... dus als je mij kan vertellen WAAROM dat zo GEVAARLIJK is graag
Met remmen ga je niet expirimenteren en vooral niet als je niet weet of begrijpt wat je aan het doen bent.
Je brengt niet alleen je zelf in gevaar maar ook je mede weggebruikers.
Verder vindt ik het een onzinnige discussie om een montage voorschrift van een fabrikant in dit geval ATE in twijfel te trekken.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
het is geen veiligheidsvoorschrift maar een montagevoorschrift...
iets in twijfel trekken lijkt mij trouwens niet verkeerd, nogmaals
datiets op een bepaalde manier gedaan wordt wil niet zeggen dat dat de enige manier is.
ik weet ook niet waarom ze bij mij zo zaten (altijd bij garage gebeurt, ken de geschiedenis sinds dag 0)
zou graag van Joost willen weten waarom ze bij hem nog anders zitten
direct uit de Howto
iets in twijfel trekken lijkt mij trouwens niet verkeerd, nogmaals
datiets op een bepaalde manier gedaan wordt wil niet zeggen dat dat de enige manier is.
ik weet ook niet waarom ze bij mij zo zaten (altijd bij garage gebeurt, ken de geschiedenis sinds dag 0)
zou graag van Joost willen weten waarom ze bij hem nog anders zitten
direct uit de Howto
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
De met ROOD aangegeven montagewijze is DE ENIGE JUISTE!
Reden: Als ze zitten zoals groen aangegeven, dan kunnen de blokjes na een tijdje niet ver genoeg naar mekaar toe en worden ze door de veer -ONTERECHT- te ver uit elkaar geduwd als er niet op het rempedaal wordt getrapt.
De bevestiging zoals bij BLAUW is aangegeven is onjuist, omdat de veer dan achter het buitenste remblok zit (dus tussen de remklauw en het remblokje), waardoor die niet vlak tegen de wand van de remklauw kan liggen en het remblokje verkeerd inslijt.
Wat die veerbrug feitelijk doet is het buitenste remblokje goed tegen de wand van de remklauw aan geduwd houden èn van bovenaf met de haaks over de blokken liggende veerdraad de blokken goed naar binnen duwen.
Op die manier wordt piepen van de remmen tegengegaan.
Reden: Als ze zitten zoals groen aangegeven, dan kunnen de blokjes na een tijdje niet ver genoeg naar mekaar toe en worden ze door de veer -ONTERECHT- te ver uit elkaar geduwd als er niet op het rempedaal wordt getrapt.
De bevestiging zoals bij BLAUW is aangegeven is onjuist, omdat de veer dan achter het buitenste remblok zit (dus tussen de remklauw en het remblokje), waardoor die niet vlak tegen de wand van de remklauw kan liggen en het remblokje verkeerd inslijt.
Wat die veerbrug feitelijk doet is het buitenste remblokje goed tegen de wand van de remklauw aan geduwd houden èn van bovenaf met de haaks over de blokken liggende veerdraad de blokken goed naar binnen duwen.
Op die manier wordt piepen van de remmen tegengegaan.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
mooie uitleg, helder
dat blauw verkeerd is omdat ie achter het blok geklemd zit ben ik met je eens
maar verder ik heb er wat aanmerkingen op (uiteraard )
dat de blokken bij groen niet ver genoeg bij elkaar kunnen en zonder rem tever uit elkaar staan ben ik niet met je eens.
de druk die de ver uitoefend is echt minimaal, je kan hem zo met 2 vingers indrukken (zijdelings)
de druk die je op je rem hebt is vele malen groter
dat ie het buitenste blokje tegen de wand aandrukt is ook niet juist, de veer raakt aan de binnenkant namelijk nergens en oefend dus GEEN druk uit naar buiten toe (kun je ok zien bij haynes)
de druk die de veerbrug uitoefend door de blokken naar binnen te drukken is ook irrelevant.
op het moment dat je remt is de kracht op de blokken (in een draaibeweging naar beneden toe) wederom zoveel malen groter dat het dat beetje inwaardse druk van de veer teniet doet
als remmen piepen komt dat neit door de veer maar door ontbreken van remmennikkel/kopervet
mijn mening over de veer.
de veer houd de blokken alleen vast op het moment dat er NIET geremd wordt, waardoor ze DAN niet kunnen rammelen (aangezien ze enige speling hebben op de 2 pennen)
en dat doen ze bij alle 3 manieren wel
en de remwaarschuwingsleidingeen worden erdoorheen gevoerd
dat blauw verkeerd is omdat ie achter het blok geklemd zit ben ik met je eens
maar verder ik heb er wat aanmerkingen op (uiteraard )
dat de blokken bij groen niet ver genoeg bij elkaar kunnen en zonder rem tever uit elkaar staan ben ik niet met je eens.
de druk die de ver uitoefend is echt minimaal, je kan hem zo met 2 vingers indrukken (zijdelings)
de druk die je op je rem hebt is vele malen groter
dat ie het buitenste blokje tegen de wand aandrukt is ook niet juist, de veer raakt aan de binnenkant namelijk nergens en oefend dus GEEN druk uit naar buiten toe (kun je ok zien bij haynes)
de druk die de veerbrug uitoefend door de blokken naar binnen te drukken is ook irrelevant.
op het moment dat je remt is de kracht op de blokken (in een draaibeweging naar beneden toe) wederom zoveel malen groter dat het dat beetje inwaardse druk van de veer teniet doet
als remmen piepen komt dat neit door de veer maar door ontbreken van remmennikkel/kopervet
mijn mening over de veer.
de veer houd de blokken alleen vast op het moment dat er NIET geremd wordt, waardoor ze DAN niet kunnen rammelen (aangezien ze enige speling hebben op de 2 pennen)
en dat doen ze bij alle 3 manieren wel
en de remwaarschuwingsleidingeen worden erdoorheen gevoerd
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
IK zeg dat als je tweede hands sloopblokken gebruikt dat je eigenlijk je recht om ook maar iets zinnigs over een rem systeem te zeggen aardig ondermijnt. Remmen KOOP je nieuw. Voor jezelf en je medemens. Je zegt zelf dat hij er slechter van is gaan remmen. als je blokken echt op een andere schijf zijn ingesleten zul je aardig wat km maken voordat ze hum werk weer fatsoenlijk doen.
Monteren volgens montagevoorschrift !
deze gaat op slot.
Monteren volgens montagevoorschrift !
deze gaat op slot.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.