Voorwiel schuin na aanrijding?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Voorwiel schuin na aanrijding?
Zoals verwacht kom je altijd nog wat dingen tegen nadat je een aanrijding gehad hebt.
Ik heb het volgende naar de schadehersteller gemaild:
------------------------------------------------------------------------------
Het lijkt erop dat het voorwiel wat is aangereden (Bestuurderskant) aan de bovenzijde naar binnen begint te zakken. Of het moet me nu pas opvallen. Maar we hebben het nagemeten en met de waterpas gecontroleerd. Het aangereden voorwiel staat boven 1cm verder naar binnen dan de bijrijderskant. De auto rijd wel rechtdoor als je het stuur los laat. Ik maak maar heel weinig kilometers dus ik weet niet wat dit voor gevolgen over een jaar kan hebben. Of het wiel schuin afslijt? Op de foto is het zichtbaar maar met het blote oog beter.
Tijdens dat nameten viel het op dat 1 veer onderste boven zit. Dit is op de foto wel heel goed te zien. Blijkbaar past het op beide manieren.
Aan de ene kant zie je eerst 3 spiralen tegen elkaar. Aan de andere kant zit dat boven.
Bij de bestuurderskant zie je onder de motorkap aan de bovenkant van de veerpoot ook dat er een schaaltje scheef staat. Aan de bijrijderskant staat dat wel recht. (misschien iets met elkaar te maken).
En aan de bestuurderskant staat de stuurkogel niet meer loodrecht op de stuurstang. De stuurkogelhoes komt nu ook een beetje in het gedrang. Begint alles nu schuin te zakken of zat dit al zo? Op de foto zie je aan de bijrijderskant alles recht en strak op elkaar aangesloten. Aan de bestuurders kant gaat de stuurkogel scheef richting het schutbord en sluit die minder mooi op de veerpoot aan. Als op het uitlijnrapport wel staat dat alles recht stond, dan is het na reparatie gebeurd.
Geen idee in hoeverre dit kwaat kan of erger kan worden. Het in ieder geval melden is nooit onverstandig.
------------------------------------------------------------------------------
Volgende foto's horen erbij:
Zie ik spoken?
Ik heb het volgende naar de schadehersteller gemaild:
------------------------------------------------------------------------------
Het lijkt erop dat het voorwiel wat is aangereden (Bestuurderskant) aan de bovenzijde naar binnen begint te zakken. Of het moet me nu pas opvallen. Maar we hebben het nagemeten en met de waterpas gecontroleerd. Het aangereden voorwiel staat boven 1cm verder naar binnen dan de bijrijderskant. De auto rijd wel rechtdoor als je het stuur los laat. Ik maak maar heel weinig kilometers dus ik weet niet wat dit voor gevolgen over een jaar kan hebben. Of het wiel schuin afslijt? Op de foto is het zichtbaar maar met het blote oog beter.
Tijdens dat nameten viel het op dat 1 veer onderste boven zit. Dit is op de foto wel heel goed te zien. Blijkbaar past het op beide manieren.
Aan de ene kant zie je eerst 3 spiralen tegen elkaar. Aan de andere kant zit dat boven.
Bij de bestuurderskant zie je onder de motorkap aan de bovenkant van de veerpoot ook dat er een schaaltje scheef staat. Aan de bijrijderskant staat dat wel recht. (misschien iets met elkaar te maken).
En aan de bestuurderskant staat de stuurkogel niet meer loodrecht op de stuurstang. De stuurkogelhoes komt nu ook een beetje in het gedrang. Begint alles nu schuin te zakken of zat dit al zo? Op de foto zie je aan de bijrijderskant alles recht en strak op elkaar aangesloten. Aan de bestuurders kant gaat de stuurkogel scheef richting het schutbord en sluit die minder mooi op de veerpoot aan. Als op het uitlijnrapport wel staat dat alles recht stond, dan is het na reparatie gebeurd.
Geen idee in hoeverre dit kwaat kan of erger kan worden. Het in ieder geval melden is nooit onverstandig.
------------------------------------------------------------------------------
Volgende foto's horen erbij:
Zie ik spoken?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Draagarmen zijn aan beide kanten vervangen voor nieuwe. De vestigingspunten stonden zo'n 45graden gebogen na de klap. Alleen de veerpoot zelf is een gebruikte. Die komt van een 106 rallye af. Maar die stond recht.MNM(tm) wrote:Ik zou zeggen dat de bevestigingspunten van de draagarm aan 't chassis scheef / krom zijn. Met name die achter de veerpoot.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Overnieuw uit laten lijnen is de enige manier om te zien wat er gebeurt. En die stuurkogel ziet er wel gek uit. check eens of daar wat verbogen is. Of dat je gewoon te maken hebt gehad met iemand die te lui was om goed uit te lijnen. Normaal gesproken moeten ze beide stuurkogels los halen. Maar omdat die dingen regelmatig vastgekankert zitten en niet te begaan zijn. Proberen ze het nog wel eens op deze manier op te lossen.
Draagarmen buigen niet..... die breken.
Als de ophangpunten inderdaad aan het verbuigen zijn zou ik er niet mee doorrijden. Voor je het weet gaat je auto verder als reliant robin met vonkensproeier.
Draagarmen buigen niet..... die breken.
Als de ophangpunten inderdaad aan het verbuigen zijn zou ik er niet mee doorrijden. Voor je het weet gaat je auto verder als reliant robin met vonkensproeier.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Onder m'n GTI buigen ze wel , vandaag komt als het goed is een vervangend setje binnen, ik zal foto's maken als 'ie er onder vandaan is.Sander wrote: Draagarmen buigen niet..... die breken.
Hierdoor staat m'n wiel iets naar achteren, het viel mij (en de meneer bij profile) pas op bij het uitlijnen. Toen 'ie op de brug stond kon je duidelijk zien dat de fussee wat naar achter stond.
Altijd meer PK's dan jou!
GTI's hebben ook heel andere draagarmen: dat zijn meer buizen waar bevestigingspunten aan zijn gelast.
Da's heel ander spul dan die gietijzeren dingen die onder alle andere AX modellen zitten.
Da's heel ander spul dan die gietijzeren dingen die onder alle andere AX modellen zitten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Lag er serieus een wiel onder die Caddy uit, jah?kevin.broke wrote:Da's toevallig, dat zag ik gistermiddag nog een Caddy doen op de A20 thv Nieuwerkerk a/d IJssel Stond trouwens ook een AXje bij.Sander wrote:Voor je het weet gaat je auto verder als reliant robin met vonkensproeier.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
De draagarmen van m'n GTI zijn ook gewoon gegoten hoor, ze zijn wel een heel ander model.MNM(tm) wrote:GTI's hebben ook heel andere draagarmen: dat zijn meer buizen waar bevestigingspunten aan zijn gelast.
Da's heel ander spul dan die gietijzeren dingen die onder alle andere AX modellen zitten.
Altijd meer PK's dan jou!
Stuurkogels heb ik beide een halfjaar terug vervangen. Die kunnen echt nog niet vastgerot zijn. Ik hou het wel in de gaten of het erger wordt. Het lijkt mij niet dat de draagarm punten opeens los kunnen schieten. Die moeren zitten binnen kunnen nooit opeens door het chassis heengetrokken worden.
Maar welke veer zit er nu goed?
Maar welke veer zit er nu goed?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Zie ik goed wat jij bedoeld, zit er een veer andersom gemonteerd?Bas_S wrote:Links, met de meeste windingen naar beneden.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Dat is in de foto's toch wel heel goed te zien?Henk Bats wrote:Zie ik goed wat jij bedoeld, zit er een veer andersom gemonteerd?Bas_S wrote:Links, met de meeste windingen naar beneden.
Groetjes, Henk
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Een draagarm zit op TWEE punten aan 't chassis vast: aan de bodemplaat met 2 moeren (Die je van binnenuit vast maakt) en iets vóór de aandrijfassen!Mark wrote:Het lijkt mij niet dat de draagarm punten opeens los kunnen schieten. Die moeren zitten binnen kunnen nooit opeens door het chassis heengetrokken worden.
Ik denk dat dat laatste punt verbogen is (aan het chassis dus).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!