Rio97 wrote:Koperen leidingen heb ik ook, komen van de rol af. Waarom zou je eigenlijk staal willen?
Teflon op de carterplug???
Dat heeft wel een erg hoog "mag ik even een teiltje" gehalte...
Verder goed bezig geweest!
W'rom ik liever staal heb?
Staal is harder dan koper. Koper is nogal zacht en rekt makkelijker (zeker als 't warm is, en remvloeistof onder druk wordt warm).
Daarnaast oxideert koper voor mijn gevoel sneller dan staal.
(Of zijn koperen leidingen ook gecoat, net als stalen leidingen?)
Kortom: gevoelsmatig heb ik het gewoon niet zo op koper als remleiding.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
De koperen leidingen zijn niet gecoat. Mij lijkt het juist een voordeel dat ze wat flexibeler zijn. Stalen leidingen hebben een coating. Die is ook hard. Als je bij montage de leidingen iets buigt, en dat is toch vaak nodig om ze goed op de plek te krijgen, dan wil die coating nog wel eens beschadigen (barsten) Hier gaat een stalen leiding dan oxideren en dan is het snel gebeurd met de leiding. Het duurt aardig langer voordat koper door is.
Koper roest idd een beetje, dan vormt zich de patinagroene laag die je bijv op kerktorens ziet. Alleen sluit die patinalaag het koper geheel af van weersinvloeden waardoor koper heeeel erg lang mee kan gaan. Daarom werd het vroeger ook toegepast op gebouwen die de eeuwigheid moesten trotseren als kerken.
Roest van staal (gehydradeerd ijzeroxide) is echter niet water- en luchtdicht waardoor roestvorming zich door kan zetten.
Wat overigens met wat zeelucht nog veel harder gaat
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage