kl*te GTI
Moderators: Rock's, webmasters
kl*te GTI
zoals sommige weten, heb ik sinds +- november een GTI stilstaan..
langzamerhand wilde ik deze in topstaat brengen om te verkopen..
nu is de geschiedenis tot nu toe wel redelijk bekend, nieuwe banden/uitlaat/aandrijfassen/interieur/remmerij en nu dus ook een grote beurt aan de motor..
de grote beurt was volledig preventief, dus koppakking vervangen was niet noodzakelijk, maar is gedaan om het geheel in topstaat te krijgen..
Nu dacht ik dat dat toch wel allemaal gelukt was, maar vorige week viel mij op dat er mooi oranje (das nou eenmaal de kleurstof ) filmpje koelwater tussen mn cilinderkop/pakking uitkwam na het rijden.. (bakzijde)
vanavond nog maar even naar gekeken en ontdekt dat mijn kopbouten niet allemala op dezelfde spanning stonden..
simpele test;
momentsleutel op 80Nm gezet (gegokt)en gevoelt naar de spanning.. de 4 bouten aan de distributiezijde tikte netjes af, maar de overige 6 bouten niet.. 2 middelste bouten stonden bijna op 80Nm (+- 5gr verdraaid), maar de 4 aan ontstekingszijde stonden duidelijk lichter.. stapsgewijs de momentsleutel teruggedraait naar uiteindelijk 50Nm, dat was dus de spanning van die bouten!
toen besloten om de 4 bouten maar verder aan te draaien, nogmaals 30gr te geven (onder het mom van baat het niet dan schaat het wel!), 1 bout kwam daardoor netjes op spanning.. 3 niet.. 1 daarvan nog wat verder aangetrokken totdat de onvermijdelijke 'PANG' kwam en lag mn bout los.. DAT was dus bij een spanning van nog GEEN 60Nm op de momentsleutel..
nu heb ik sterkteleer gehad op school, wat mij hetvolgende zegt;
bij een rekbout als deze, zitten er 3 stages van vervorming;
-elastische vervorming (daar hoor je in te blijven als je de bout losdraait wordt hij weer even lang)
-plastische vervorming (dan vervorm je de bout dus echt)
-na de plastische vervorming komt er een stukje waar de kracht terugloopt, dus dan gaat de bout niet harder aantrekken, maar minder hard..
ik heb nu dus 1 'gebroken' bout (foto volgt zo) en 2 bouten die ik waarschijnljk met mn VINGERS kan breken..
voor mij is dit psychisch het einde van mijn GTI, ik kon al een hele tijd neit de fut opbrengen om er iets aan te doen, maar dit is echt de nekslag..
dus tenzij er iemand mij een setje kopbouten komt brengen, gaat mn GTI voor een weggeefprijs het forum op, en draai ik een 1500,- verlies in mijn poging om deze technisch te restaureren..
langzamerhand wilde ik deze in topstaat brengen om te verkopen..
nu is de geschiedenis tot nu toe wel redelijk bekend, nieuwe banden/uitlaat/aandrijfassen/interieur/remmerij en nu dus ook een grote beurt aan de motor..
de grote beurt was volledig preventief, dus koppakking vervangen was niet noodzakelijk, maar is gedaan om het geheel in topstaat te krijgen..
Nu dacht ik dat dat toch wel allemaal gelukt was, maar vorige week viel mij op dat er mooi oranje (das nou eenmaal de kleurstof ) filmpje koelwater tussen mn cilinderkop/pakking uitkwam na het rijden.. (bakzijde)
vanavond nog maar even naar gekeken en ontdekt dat mijn kopbouten niet allemala op dezelfde spanning stonden..
simpele test;
momentsleutel op 80Nm gezet (gegokt)en gevoelt naar de spanning.. de 4 bouten aan de distributiezijde tikte netjes af, maar de overige 6 bouten niet.. 2 middelste bouten stonden bijna op 80Nm (+- 5gr verdraaid), maar de 4 aan ontstekingszijde stonden duidelijk lichter.. stapsgewijs de momentsleutel teruggedraait naar uiteindelijk 50Nm, dat was dus de spanning van die bouten!
toen besloten om de 4 bouten maar verder aan te draaien, nogmaals 30gr te geven (onder het mom van baat het niet dan schaat het wel!), 1 bout kwam daardoor netjes op spanning.. 3 niet.. 1 daarvan nog wat verder aangetrokken totdat de onvermijdelijke 'PANG' kwam en lag mn bout los.. DAT was dus bij een spanning van nog GEEN 60Nm op de momentsleutel..
nu heb ik sterkteleer gehad op school, wat mij hetvolgende zegt;
bij een rekbout als deze, zitten er 3 stages van vervorming;
-elastische vervorming (daar hoor je in te blijven als je de bout losdraait wordt hij weer even lang)
-plastische vervorming (dan vervorm je de bout dus echt)
-na de plastische vervorming komt er een stukje waar de kracht terugloopt, dus dan gaat de bout niet harder aantrekken, maar minder hard..
ik heb nu dus 1 'gebroken' bout (foto volgt zo) en 2 bouten die ik waarschijnljk met mn VINGERS kan breken..
voor mij is dit psychisch het einde van mijn GTI, ik kon al een hele tijd neit de fut opbrengen om er iets aan te doen, maar dit is echt de nekslag..
dus tenzij er iemand mij een setje kopbouten komt brengen, gaat mn GTI voor een weggeefprijs het forum op, en draai ik een 1500,- verlies in mijn poging om deze technisch te restaureren..
ontzettend balen natuurlijk, maar ik vraag me toch iets onwillekeurig af (en vat dit alsjeblieft niet verkeerd op).
Maar doe je zelf iets niet fout bij het vervangen van je koppakkingen ? je vervangt ze haast nog vaker als een olie filter en altijd lekken ze weer.
Heb zelf ook een hele hoop koppakkingen vervangen waaronder de meeste wel van de TU motoren, maar dan voornamelijk vanwege de olie lekkage. En heb nog nooit een gebroken bout gehad, een bout die loskwam of een lekkage meer daarna ? en er zijn er bij die alweer vele jaren rond rijden.
Zijn je moment sleutels wel goed ? of werk je niet met een graden boog, of misschien geen goede gegevens ?
En waarom vervang je een koppakking preventief ? als het niet kapot is niets aan doen, de meeste motoren worden er toch niet beter van als je zomaar een dusdaning ingrijpende reparatie eraan uitvoert.
Maar doe je zelf iets niet fout bij het vervangen van je koppakkingen ? je vervangt ze haast nog vaker als een olie filter en altijd lekken ze weer.
Heb zelf ook een hele hoop koppakkingen vervangen waaronder de meeste wel van de TU motoren, maar dan voornamelijk vanwege de olie lekkage. En heb nog nooit een gebroken bout gehad, een bout die loskwam of een lekkage meer daarna ? en er zijn er bij die alweer vele jaren rond rijden.
Zijn je moment sleutels wel goed ? of werk je niet met een graden boog, of misschien geen goede gegevens ?
En waarom vervang je een koppakking preventief ? als het niet kapot is niets aan doen, de meeste motoren worden er toch niet beter van als je zomaar een dusdaning ingrijpende reparatie eraan uitvoert.
My Cars <98>.
wel mooi dattie niet 'gebroken' is (maar dit valt wel onder een breuk)
@henri: geloof me, ik twijfel gigantisch aan mezelf... (en ik weet dat ik niet de enige ben die dat doet ) ik weet gewoon 100% zeker dat de procedure goed is.. het is voor mij nu in al die keren pas de 2e x dat het fout gaat, 1x nu dus die gebroken bout.. en 1x gewoon niet aangedraait..
Maar desondanks snap ik je reactie, hetgeen wat ik me overigens HEEL goed kan voorstellen.. als de boutgaten niet helemaal perfect schoon zijn, lopen de kopbouten tesnel op de 20Nm voorspanning, als je dan 2x 120gr draait, dan zitten ze dus niet ver genoeg aangedraait..
@ivar: geld is er niet, kheb een huisje gekocht.. ruimte is er ook niet echt.. en zin al helemaal niet
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
Helaas een bekend euvel, al een paar keer in mijn omgeving meegemaakt. gebruik sinds die tijd altijd nieuwe bouten, borstel ze schoon en vet ze helemaal in volgens fabrieksspecs.
Maar wel waardeloos dat het je overkomt.
controleer als je toch gaat repareren wel goed of het dek van het blok en de kop nog netjes recht zijn, die krijgen nogal een tik van dit soort acties.
P.
Maar wel waardeloos dat het je overkomt.
controleer als je toch gaat repareren wel goed of het dek van het blok en de kop nog netjes recht zijn, die krijgen nogal een tik van dit soort acties.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Wel extreem balen zeg...
Ik heb er naast gestaan dat de hele operatie gaande was; klepseals vervangen, letterlijk alles goed schoongemaakt, netjes op moment vastgedraaid. De foto's staan in Marc zijn wie=wie, en dan dit...
Kop op gozer! Even door de zure appel heen bijten en de puntjes op de i zetten
Als dit hoofdstuk afgerond is is dit een heeeele nette GTI.
Ik heb er naast gestaan dat de hele operatie gaande was; klepseals vervangen, letterlijk alles goed schoongemaakt, netjes op moment vastgedraaid. De foto's staan in Marc zijn wie=wie, en dan dit...
Kop op gozer! Even door de zure appel heen bijten en de puntjes op de i zetten
Als dit hoofdstuk afgerond is is dit een heeeele nette GTI.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX Master
- Posts: 1909
- Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
- Location: Haarlem // Zandvoort
- Contact:
kl*te zeg
He Marc,
Dat is zwaar kl*te zeg, het zit je ook niet mee !
Heb je er wat aan als ik de bouten van je oude GTI afhaal en opstuur naar jou ! Wat je blokje heb ik nog steeds en heb nog tijd gehad om er aan tebegingen !
Gr Mr Dean
Dat is zwaar kl*te zeg, het zit je ook niet mee !
Heb je er wat aan als ik de bouten van je oude GTI afhaal en opstuur naar jou ! Wat je blokje heb ik nog steeds en heb nog tijd gehad om er aan tebegingen !
Gr Mr Dean
Saxo style is sexy style....
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
ik voel met je mee!
Ik heb ook een GTI gekocht om op te knappen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=16005
lees maar eens, ik zat er echt volledig door toen ik die maakte.
ondertussen staat die technisch al in veel betere staat (misschien zelfs te bewonderen op de meeting)
Gewoon even volhouden!
En koop gewoon nieuwe kopbouten!!
grtz
Ik heb ook een GTI gekocht om op te knappen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=16005
lees maar eens, ik zat er echt volledig door toen ik die maakte.
ondertussen staat die technisch al in veel betere staat (misschien zelfs te bewonderen op de meeting)
Gewoon even volhouden!
En koop gewoon nieuwe kopbouten!!
grtz
Das goed balen!
Ik neem aan dat je nieuwe bouten hebt gebruikt?
Enneuh... wat je zegt over rekbouten.... "-elastische vervorming (daar hoor je in te blijven als je de bout losdraait wordt hij weer even lang)"
Als dat zo zou zijn.. zou je ze niet hoeven te vervangen he Soms staat er voor een rekbout een maximale lengte.. is hij langer.. vervangen.
Staat er nix over de lengte... vervangen
Ik neem aan dat je nieuwe bouten hebt gebruikt?
Enneuh... wat je zegt over rekbouten.... "-elastische vervorming (daar hoor je in te blijven als je de bout losdraait wordt hij weer even lang)"
Als dat zo zou zijn.. zou je ze niet hoeven te vervangen he Soms staat er voor een rekbout een maximale lengte.. is hij langer.. vervangen.
Staat er nix over de lengte... vervangen
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Zo Marc, dat is wel ff een geluk bij een ongeluk.........hallo hee.
Joh en anders laat je die GTI lekker een week of wat staan en dan krijg je er vanzelf wel weer zin in, ga er niet aan beginnen als je het zat bent, anders raak je nog meer gefrustreerd en zit je zomeeen in zak en as. En dat willen we niet
Joh en anders laat je die GTI lekker een week of wat staan en dan krijg je er vanzelf wel weer zin in, ga er niet aan beginnen als je het zat bent, anders raak je nog meer gefrustreerd en zit je zomeeen in zak en as. En dat willen we niet
denny wrote:kopbouten heb ik voor je. geen nieuwe set maar gewoon uit mijn eerste sport. geen rekbouten dus . gewoon ouderwets vastdraaien
dat verklaart denk ik alles..
in mijn gegevens (autodata en Citroën handleiding) stond dat de bouten niet vervangen hoefde te worden, nog erger.. het werd afgeraden!
maar blijkbaar zijn die bouten ergens halverwege het verhaal veranderd in rekbouten
achja, mn vader heeft nieuwe besteld!
tja, maar marc, dit wist je toch wel van rekbouten?
ik weet absoluut niet veel, maar dit is mij uitgebreid een keer verteld.
rekbouten, of de tegenwoordige kopbouten zijn van een speciale samenstelling waardoor het 'elastisch' is bij hoge en lage temperaturen omdat het blok dan uitzet of krimpt(wat overigens niet met het oog te zien valt)
al met al dikke k*t met peren, en ik denk dat als je de nodige clubleden lief aankijkt(nogmaals) dat het binnen een half dagje goed te doen is.
kortom sleutelmeeting organiseren met hoofddoel, de GTI koppakking.
ik weet absoluut niet veel, maar dit is mij uitgebreid een keer verteld.
rekbouten, of de tegenwoordige kopbouten zijn van een speciale samenstelling waardoor het 'elastisch' is bij hoge en lage temperaturen omdat het blok dan uitzet of krimpt(wat overigens niet met het oog te zien valt)
al met al dikke k*t met peren, en ik denk dat als je de nodige clubleden lief aankijkt(nogmaals) dat het binnen een half dagje goed te doen is.
kortom sleutelmeeting organiseren met hoofddoel, de GTI koppakking.
Spreken is goud, Ductape is zilver.