Wat het
gewicht betreft:
Een AX (1.1) weegt 680 kg. Een Dyane weegt 590 kg. Een Prius weegt 1275 kg. Wat hem vooral zwaar maakt zijn denk ik zijn accu's. Bovendien heeft ie EN EN. (motorsysteem+tank EN alles voor de electriek)
Daarom kiezen alle 'ombouwers' lichte auto's. De AX valt ook onder licht dacht ik zo. Daarom is ie ook zo zuinig. (en toch zo pittig)
Wat de
accu's betreft: De 1.1 motor + toebehoren wegen waarschijnlijk minder dan de electromotor + accu's die er in zullen komen. (afhankelijk van de te wensen actieradius) Het gewicht is ook het grootste struikelblok van de hele operatie want je komt met een auto die zwaarder is dan het origineel schijnbaar niet door de verplichte RDW keuring.
Hier wat info van mensen die er al jaren mee geexperimenteerd hebben:
http://www.de12ambachten.nl/
De beste
accu's, zo blijkt uit nog wat onderzoek, haal je hier:
http://www.altairnano.com/
Z.g. "Nanobatteries". Deze zijn in verhouding tot hun vermogen lichter dan lithium ion wat tot nu toe als beste optie overal wordt gebruikt, en kunnen in 10 minuten opgeladen worden zonder schadelijke gevolgen voor de accu's. Ook gaan ze langer mee (15000x opladen tegen 750x normaal) en zijn ze volledig milieuvriendelijk te scheiden.
Ik zou hier het meeste in investeren want een actieradius van 50km zoals de meesten hier lijkt me niets:
http://www.evalbum.com/1553
Maar ja wie kiest er dan ook een BMW cabrio van 1205kg ZONDER accu's. Een level up en je ziet een hele wereld aan electrische voertuigen. Allemaal met zo'n actieradius.
Om de mechanische techniek simpel te houden zou ik een kleine 5KW electromotor
rechstreeks op elke aandrijfas willen zetten. Totaal dus
twee electromotoren. Bijna geen wrijvingsverlies meer, geen differentieel nodig en ook geen dure/zware/grote in-wheel-motors.
http://www.e-traction.com/TheWheel.htm
Nadeel is wel dat je niet zoals bij die Dyane gedaan is, achteraf de beste versnelling kan kiezen. Hoeft ook niet als je de juiste motoren kiest, maar dat vergt wel wat rekenwerk.
Kwa electrische techniek moet er een z.g.
'controller' gevonden worden die middels het gaspedaal de electriciteit gedoseerd naar de motoren leidt en die tevens naar het rempedaal kijkt alwaar hij de motoren als rem kan laten fungeren. Hiermee (regenerative braking genoemd) wordt dan weer wat electriciteit teruggewonnen die anders verloren gaat. Dat doseren is een verhaal apart maar je kan die dingen ongetwijfeld gewoon kopen.
Hier een bijna AX achtig voorbeeld:
http://www.evalbum.com/1178
Deze persoon beweert hier voor de conversie met 200 euro klaar geweest te zijn. Ook betaalt hij (in de UK) aan vaste lasten nu 180 euro per jaar. Dat is verzekering + belasting. (!!) Die kan je er dus gewoon BIJ hebben.
Het mooie verder dat 'ie voor ongeveer
3 euro per 100km vooruit komt. Als je de electriciteit dan ook nog, middels zonnepanelen of een windmolen in je tuin, zelf opwekt ben je helemaal een held.
Voor diegenen die nog niet zijn afgehaakt hier een mooi vooruitzicht:
http://www.lightningcarcompany.com/gallery.php
Wie doet er mee?
Groet,
Titus