geen middendemper
Moderators: denny, vtspower, webmasters
geen middendemper
ik heb momenteel het originele uitlaatsysteem van mn AX eronder zitten, met uitzondering van de einddemper.
daar zit nu een sport einddemper.
nou heb ik eraan gedacht om de middendemper te verwijderen en te vervangen door een stuk rechte RVS buis.
heeft dit een positieve invloed op het geluid, dus een diepere sportieve sound van de uitlaat, als je je middendemper weghaalt?
of kan ik beter een middendempervervanger gebruiken... of het gewoon niet doen.
aan de kat wil ik sowieso niets veranderen ivm APK.
daar zit nu een sport einddemper.
nou heb ik eraan gedacht om de middendemper te verwijderen en te vervangen door een stuk rechte RVS buis.
heeft dit een positieve invloed op het geluid, dus een diepere sportieve sound van de uitlaat, als je je middendemper weghaalt?
of kan ik beter een middendempervervanger gebruiken... of het gewoon niet doen.
aan de kat wil ik sowieso niets veranderen ivm APK.
wacht even, aan de kat wil je niets veranderen?
Maar je kan niet EN een middendemper EN een kat hebben?
Een middendemper dempt qua geluid best nog wel veel. Ik had lege sportdemper (die dus niets meer dempte) en een middendemper (en een isolatieloze auto). Dat was prima te doen. De midden demper zorgde ervoor dat het geluid naar achter de auto ging waardoor ik in de auto er niet zo'n last van had.
Toen heb ik voor de apk de middendemper vervangen voor een kat, en had ik dus geen demping meer, nou, dat was in die auto niet grappig. Omdat alle isolatie/bekleding eruit was resoneerde het hok enorm, en omdat het geluid nu al vrij kwam aan het begin van de uitlaat. Menn, je kon in de auto geen zinnig gesprek meer voeren.
Een middendemper dempt qua geluid best nog wel veel. Ik had lege sportdemper (die dus niets meer dempte) en een middendemper (en een isolatieloze auto). Dat was prima te doen. De midden demper zorgde ervoor dat het geluid naar achter de auto ging waardoor ik in de auto er niet zo'n last van had.
Toen heb ik voor de apk de middendemper vervangen voor een kat, en had ik dus geen demping meer, nou, dat was in die auto niet grappig. Omdat alle isolatie/bekleding eruit was resoneerde het hok enorm, en omdat het geluid nu al vrij kwam aan het begin van de uitlaat. Menn, je kon in de auto geen zinnig gesprek meer voeren.
-
- AX liefhebber
-
- AX liefhebber
oke, en dat is toch wel gewoon legaal, geen middendemper?
want dan ga ik dat ook bij mijn axje laten doen...
maar heb dus geen zin om elke keer bij de APK de boel weer te moeten verbouwen
heeft iemand btw enig idee hoe de sound van een free-flow einddemper (zo heet zo'n lege 'klankkast' toch?) zal veranderen als je je middendemper ertussenuit haalt? wel een beetje een diep/vol geluidje of wordt het dan eerder schel en blikkerig?
want dan ga ik dat ook bij mijn axje laten doen...
maar heb dus geen zin om elke keer bij de APK de boel weer te moeten verbouwen

heeft iemand btw enig idee hoe de sound van een free-flow einddemper (zo heet zo'n lege 'klankkast' toch?) zal veranderen als je je middendemper ertussenuit haalt? wel een beetje een diep/vol geluidje of wordt het dan eerder schel en blikkerig?

haha, nee dankje. als het goed is heb ik dr nu nl al zo 1 op zitten (je kunt er helemaal doorheen kijken, dan ist toch free-flow??)Aspeve wrote:heb er og eentje liggen voor je
maar in ieder geval: deze einddemper heeft nu wel een mooi diep geluidje, maar ik ben dus idd bang dat als ik de middendemper zou laten weghalen dat ie dan zo schel gaat klinken en dat ik er spijt van heb

of kan een blikkerige sound ook mooi zijn?

en, ik begrijp dus van DuFF dat, als ik de midden-/tussendemper eraf zou halen maar de kat gewoon laat zitten, ik alsnog die demper gewoon terug moet plaatsen om door de APK te komen?
dus: 'spruitstuk - kat - rechte pijp - einddemper' mag niet?
alvast bedankt voor de reacties weer

...
je hebt OF een kat of een middendemper, niet allebei, tenminste, niet op jouw ax !
dus je haalt je kat/middendemper weg, als je die al hebt, oke, dat mag.
maar voor de apk moet je kat/middendemper wel weer terug.
een katalysator loopt schuin af zoals hier:

een middendemper loopt recht af zoals hier:

je hebt OF een kat of een middendemper, niet allebei, tenminste, niet op jouw ax !
dus je haalt je kat/middendemper weg, als je die al hebt, oke, dat mag.
maar voor de apk moet je kat/middendemper wel weer terug.
een katalysator loopt schuin af zoals hier:

een middendemper loopt recht af zoals hier:

Nitroën wrote: en, ik begrijp dus van DuFF dat, als ik de midden-/tussendemper eraf zou halen maar de kat gewoon laat zitten, ik alsnog die demper gewoon terug moet plaatsen om door de APK te komen?
alvast bedankt voor de reacties weer
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Op een normale AX (geen GTI) kan je niet EN kat EN middendemper hebben!Nitroën wrote: als ik de midden-/tussendemper eraf zou halen maar de kat gewoon laat zitten, ik alsnog die demper gewoon terug moet plaatsen om door de APK te komen?
het is in alle gevallen spruitstuk -> downpipe -> Kat of middendemper -> einddemper...
Waarbij de GT's e.d. nog een bocht over de stabistang heeft.
Maar als je nu een KAT hebt, moet je hem laten zitten voor de APK!
nee het kan wel, als je het maar voor de apk terugplaatst.Nitroën wrote:aha ok, nu snap ik waar bij mij de fout zit!
bedankt![]()
Grietje reageerde int begin ook al verbaasd over kat EN middendemper beide.. maar toen begreep ik 't nog niet helemaal..
maargoed fout(je) van mij dus![]()
dan laat ik het wel zo
of als je een katalysator hebt, een katalysator-vervanger te nemen, dat is apk-geldig, want het lijkt op een katalysator, het is alleen gewoon leeg vanbinnen.
ga eerst is kijken/foto nemen of je een katalysator of een tussendemper hebt.

Spreken is goud, Ductape is zilver.
grietje wrote:wacht even, aan de kat wil je niets veranderen?

-
- AX liefhebber
gewoon ,een ijzeren staaf er door slaan met een hamer.. en dan leegkloppen..
Ik raad het je niet aan, want ik heb het zelf ook eens gedaan bij een ax, en dat geluid was zo bagger, dat ik meteen een nieuwe uitlaat heb gekocht om het te verhelpen..
het klinkt echt heel fout.. niet zwaar of diep, maar schel en blikkering zoals hier al meer beschreven is
Ik raad het je niet aan, want ik heb het zelf ook eens gedaan bij een ax, en dat geluid was zo bagger, dat ik meteen een nieuwe uitlaat heb gekocht om het te verhelpen..
het klinkt echt heel fout.. niet zwaar of diep, maar schel en blikkering zoals hier al meer beschreven is

AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi