Verschil in gewicht tussen staal en alu blok?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Verschil in gewicht tussen staal en alu blok?
De titel zegt het al: Ik ben wel benieuwd of iemand ooit het verschil heeft gemeten op een weegschaal, of anders daar denkt iets verstandigs over te kunnen zeggen (dus niet: alu is lichter want dat weten we al). Tevens vroeg ik me af wat de ervaringen zijn van mensen met de verschillen tussen een stalen en alu blok. Ik zelf had eerst alu (1.1i TGE) en nu staal (14TGS) en ik heb het idee dat de stalen blokjes mooier lopen en iets stiller zijn, maar dit kan natuurlijk aan veeel meer dingen liggen dan alleen het blok..
kortom ervaringen? Ik ben benieuwd naar alle verschillen (ook onderhoud, verbruik, vermogen, koppakkingen etc)
kortom ervaringen? Ik ben benieuwd naar alle verschillen (ook onderhoud, verbruik, vermogen, koppakkingen etc)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
het is ongeveer 20 kilo, maar je merkt het kwa wegligging behoorlijk.
de first heeft veel minder onderstuur dan de volcane die een gietijzeren blok heeft.
Staal of onderblok loopt allebij hetzelfde, ligt grotendeels aan de staat van het blok, aftelling van de kleppen en de werking (en daar falen veel blokjes) het complete injectiesysteem.
De first loopt b.v netter en zuiniger dan de volcane die een gietijzeren blok heeft.
de first heeft veel minder onderstuur dan de volcane die een gietijzeren blok heeft.
Staal of onderblok loopt allebij hetzelfde, ligt grotendeels aan de staat van het blok, aftelling van de kleppen en de werking (en daar falen veel blokjes) het complete injectiesysteem.
De first loopt b.v netter en zuiniger dan de volcane die een gietijzeren blok heeft.
Hmmm... zover ik weet hebben alle 1.1i's gewoon een gietijzeren onderblok, met uitzondering van het 1.1i blok in de (Nederlandse) Volcane's.
Dat is namelijk 1 van de onderscheidende eigenschappen die de Volcane "luxer" maakt: 't ding is daardoor veel vlotter dan "gewone" 1.1i's.
Dat is namelijk 1 van de onderscheidende eigenschappen die de Volcane "luxer" maakt: 't ding is daardoor veel vlotter dan "gewone" 1.1i's.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
De AX komt dan beduidend HOGER op z'n voorpoten te staan.
Als je de voorpoten gaat vervangen, omdat de remschijven groter zijn, dan zou ik zeggen: zie aan veerspanners te komen en zet de originele veren over op de TGS-poten.
Als je de voorpoten gaat vervangen, omdat de remschijven groter zijn, dan zou ik zeggen: zie aan veerspanners te komen en zet de originele veren over op de TGS-poten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Even een oud topic uit de sloot trekken.
OK gewicht lijken we uit te zijn (nog geen meetresultaten gezien).
Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid bij grotere vermogens. Mijn 1.3 gaat zoals gezegt richting de 120 PK. Kan een alu blok de compressiedruk die daarmee gepaard gaat wel aan (1/11-12 terwijl origineel 1/9.6).
De GTI heeft nl bv een hoge compressie en daar is een stalen blok ingetakeld ondanks dat voor de rijeigenschappen beter geweest zou zijn een alu onderblok te pakken.
Hebben mensen daar ervaring mee. Ik heb geen zin elk jaar een nieuw blok in mijn auto te moeten hangen. Al was het alleen maar omdat zuigers laten infreesen en blokhoogte aanpassen ook niet gratis is zeg maar.
OK gewicht lijken we uit te zijn (nog geen meetresultaten gezien).
Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid bij grotere vermogens. Mijn 1.3 gaat zoals gezegt richting de 120 PK. Kan een alu blok de compressiedruk die daarmee gepaard gaat wel aan (1/11-12 terwijl origineel 1/9.6).
De GTI heeft nl bv een hoge compressie en daar is een stalen blok ingetakeld ondanks dat voor de rijeigenschappen beter geweest zou zijn een alu onderblok te pakken.
Hebben mensen daar ervaring mee. Ik heb geen zin elk jaar een nieuw blok in mijn auto te moeten hangen. Al was het alleen maar omdat zuigers laten infreesen en blokhoogte aanpassen ook niet gratis is zeg maar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik heb zowel een '94-er First gehad met volledige onderhoudshistorie (geen motorwissel) en een stalen 1.1 als dat hier nu een 205je staat met een stalen HDZ. Ik heb altijd gedacht dat de *DZ-serie helemaal alu was...Drake wrote:ik heb wel eens AX'jes gezien met een stalen 1.1 onderblok
Verder @ denny: Ik heb me laten vertellen dat de overstap van alu naar staal gemaakt is i.v.m. koeling.
leg uit?kevin.broke wrote:ik heb zowel een '94-er First gehad met volledige onderhoudshistorie (geen motorwissel) en een stalen 1.1 als dat hier nu een 205je staat met een stalen HDZ. Ik heb altijd gedacht dat de *DZ-serie helemaal alu was...Drake wrote:ik heb wel eens AX'jes gezien met een stalen 1.1 onderblok
Verder @ denny: Ik heb me laten vertellen dat de overstap van alu naar staal gemaakt is i.v.m. koeling.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.