goede avond!
Ik heb een probleempje namelijk dat ik regelmatig de koelvloeistof bij moet vullen. De koppakking lijkt niet lek omdat er geen smurie in het water zit of overmatig witte rook uit de uitlaat komt. Wat wel gebeurd is dat de ventilator vrij snel aanspringt (enkele minuten stoplicht of mc drive is genoeg). Ook is de kachel meestal snel warm binnen 1,5 km. Echter toen ik vanavond reed was ie amper warm te krijgen. Ik dacht dat het koelsysteem misschien niet goed ontlucht was en probeerde voorzichtig de achterste ontluchtingsnippel los te draaien. Had ik beter niet kunnen doen want er kwam werkelijk een fontijn uit. Wat kan dit zijn? Een kwestie van goed bijvullen en ontluchten met de drie nippels. Of kan het ook zijn dat de thermostaat niet goed is? En zo ja hoe kun je die vervangen?
groetjes maurice
koelwater probleempje
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Er zijn hier veel lang lopende topics over,
maar,
ja, je thermostaat kan overleden zijn. Dan opent ie niet (genoeg) en dan word je motor te warm, gaat je water koken en dit verdampt
Maar ik ben bang dat je wel rekening moet houden met een overleden koppakking. Ik weet niet hoelang je al rondrijd met dit probleem, maar zelfs als de oorzaak in eerste instantie niet de koppaking is kan dit het probleem wel worden.
Als je kachel niet meer warm word betekent dit meestal te weinig KVS in het systeem; wat dan meestal weer komt door verdamping omdat het kookt (en je motor dus te warm is). Kan uiteraard ook door een lek komen...
Maaruhm, je zegt, geen overmatige witte rook. Een beetje witterook is al een teken van verbrand KVS he behalve ntrlk met nat weer en koude motor, dan is het ook verbrand vocht maar dat zit dan in de uitlaat en in en rond het blok.
Smurrie hoef je helemaal niet te hebben. Als de pakking lek is bij een kvs kanaal of de kop hol dan drukt depakking bij je olie kanaal nog prima aan. Ik had hetzelfde met mijn nepGT. Verbruikt(e) flink KVS (elke 800 issie leeg en dus oververhit), bleek de kop zo krom als een hoepel. Helaas bleek dat deze kop waarschijnlijk krom getrokken was door een niet functionerende thermostaat.... dus nu hopen dat mijn nieuwe kop niet weer krom is.....
Maar, vervang eerst de thermostaat. Kost je een tientje + Beetje KVS, je hoeft er maar 2 boutjes voor loste draaien waar je erg makkelijk bij kunt!
maar,
ja, je thermostaat kan overleden zijn. Dan opent ie niet (genoeg) en dan word je motor te warm, gaat je water koken en dit verdampt
Maar ik ben bang dat je wel rekening moet houden met een overleden koppakking. Ik weet niet hoelang je al rondrijd met dit probleem, maar zelfs als de oorzaak in eerste instantie niet de koppaking is kan dit het probleem wel worden.
Als je kachel niet meer warm word betekent dit meestal te weinig KVS in het systeem; wat dan meestal weer komt door verdamping omdat het kookt (en je motor dus te warm is). Kan uiteraard ook door een lek komen...
Maaruhm, je zegt, geen overmatige witte rook. Een beetje witterook is al een teken van verbrand KVS he behalve ntrlk met nat weer en koude motor, dan is het ook verbrand vocht maar dat zit dan in de uitlaat en in en rond het blok.
Smurrie hoef je helemaal niet te hebben. Als de pakking lek is bij een kvs kanaal of de kop hol dan drukt depakking bij je olie kanaal nog prima aan. Ik had hetzelfde met mijn nepGT. Verbruikt(e) flink KVS (elke 800 issie leeg en dus oververhit), bleek de kop zo krom als een hoepel. Helaas bleek dat deze kop waarschijnlijk krom getrokken was door een niet functionerende thermostaat.... dus nu hopen dat mijn nieuwe kop niet weer krom is.....
Maar, vervang eerst de thermostaat. Kost je een tientje + Beetje KVS, je hoeft er maar 2 boutjes voor loste draaien waar je erg makkelijk bij kunt!
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
aah ok 2 boutjes maar das mooi. Ik heb al even gekeken maar zit die thermostaat bij die dikke slang die rechts van het blok naar de radiator loopt(van voren gezien)? Moet ik dan alleen die slang losmaken en die boutjes losschroeven? Sorry als ik domme vragen stel maar ik heb er nog niet echt een beeld van haha.
Inderdaad, die slang!mauricewoud wrote:aah ok 2 boutjes maar das mooi. Ik heb al even gekeken maar zit die thermostaat bij die dikke slang die rechts van het blok naar de radiator loopt(van voren gezien)? Moet ik dan alleen die slang losmaken en die boutjes losschroeven? Sorry als ik domme vragen stel maar ik heb er nog niet echt een beeld van haha.
De slang hoeft niet los, alleen die 2 boutjes (bij je blok, op het 'thermostaathuis')
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact: