benzine tank

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
BasAXGT
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunMar09, 2008 4:44:24 PM
Location: pijnacker

benzine tank

Post by BasAXGT »

hallo ax leden

ik heb een week geleden een Citroën AX GT gekocht
nu ben ik wezen tanken maar doen die vol was en afsloeg liep er ongeveer 1 a 2 liter benzine onder me auto vandaan. en na een minuut ofzo kwam er niks meer uit.
er zit geen scheur of zo in de onder kant het was de eerste paar liter.

weten jullie of dit vaker voorkomt en wat het kan zijn?

gr Bas
AX GT chic U9

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Toevallig heb ik waarschijnlijk exact hetzelfde probleem, alhoewel ie er bij mij maar 1/2 liter uitgooit

Wat het iig kan zijn:

Ontluchting verstopt
Broze dampretourslang

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik zal btw even wat uitgebreider antwoorden *-)

Ik heb ook een GT uit '90. Als ik hem voltank sijpelt en aan de onderkant ergens (duidelijk niet bij de vulpijp) benzine uit. De vorige eigenaresse had me al op dit probleem gewezen en eerlijk gezegt ben ik niet lang staan kijken, meer van ' zo dus hij gooit er inderdaad benzine uit' ff gekeken waar het vandaag leek te komen en toen gewoon weggereden.

Dus of het bij mij een minuut duurt en hoeveel ie er werkelijk uitgooit, geen idee.

Maar waar Bossie, die dit probleem ook heeft gehad, mij op wees was dus de dampretour slang, dit is een dikke slang van de tank naar boven welke nooit benzine bevat, alleen dampen, en daardoor snel poreus word

Je hebt ook een klein slangetje naar boven, dat is het ontluchtingsslangetje, bij de vulopenening heeft deze een soort terugslagklep, controleer ook even of dat allemaal werkt en niet verstopt zit..

Verder heb ik nog geen eens echt naar het probleem gekeken, want het regen buiten dus ik heb geen zin om onder de auto te gaan liggen. Gewoon niet meer dan 30 l tanken ;-)
Een scan uit de haynes met daarop de benzine tank heb ik wel voor je.

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

hoe het bij de AX zit weet ik even niet percies (volgens mij zit de ontluchting op de bovenkant?)

Bij mijn BX was het zelfde geval en dat was een broze tankontluchting.

Maar zoals ik al zei hoe dat percies bij een ax ookalweer zit :oops:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Grote kans dat het de dampretourslang is. Deze loopt vanaf de bovenkant van de tank naar een aansluiting op de vulpijp in je rechterachter wielkast.

Sorry voor het niet draaien van de foto, maar het is de bovenste slang die op de vulpijp zit aangesloten (de dunnere vd 2)

Image
Image Image Image

BasAXGT
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunMar09, 2008 4:44:24 PM
Location: pijnacker

Post by BasAXGT »

bedankt voor de info ga ff kijken hoe het nou zit maar moet ik dan heel die tank er onder vandaan halen of kan ik daar zo ook al bij?
AX GT chic U9

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kun je volgens mij gewoon zien (of je erbij kunt is 2...), misschien even je RA-wiel eraf halen voor wat meer ruimte, en eventueel een plastic kap :)
Kijk uit, een Cactussssss

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

De slang zit boven op de tank gemonteerd. Als het goed is kun je hem zien zitten als je onder je achterbank de zwarte doppen weghaalt. Mocht die slang vervangen moeten worden, rij dan je tank eerst zo leeg mogelijk. Dat werkt wat makkelijker als je hem er (deels) onderuit haalt ;)
Image Image Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

Bossie wrote:De slang zit boven op de tank gemonteerd. Als het goed is kun je hem zien zitten als je onder je achterbank de zwarte doppen weghaalt. Mocht die slang vervangen moeten worden, rij dan je tank eerst zo leeg mogelijk. Dat werkt wat makkelijker als je hem er (deels) onderuit haalt ;)
Dat vermoeden had ik al (stond me nog iets van bij)

Maar een Ax tank heb je er zo onderheen hoor! (zeker als die leeg is) :wink:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Post Reply