zelf koppeling vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
cleo
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SunMar09, 2008 10:40:03 PM
Location: zoetermeer

zelf koppeling vervangen

Post by cleo »

hoi hoi,
ik heb me gister aangemeld gezellie bij jullie en het valt me op dat jullie idd allemaal fanatieke liefhebbers zijn, mijn complimenten :D

de koppeling is mijn grootste zorg van mijn project, nu wil ik dat samen met een vriend van mij gaan doen. we willen alleen weten of we dit via de onderkant kunnen doen, door alleen de bak te lichten, of dat het noodzakelijk is dat de motor er ook uit moet. :shock:

heeft iemand enig idee of hier ervaring mee, alle tips welkom
greetzzzzzzzz
een goede acteur kan je laten huilen, sommige automonteurs ook

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Koppeling kan je ook vervangen door alleen de Vbak onder de auto vandaan te halen.

Motorblok eruit is trouwens ook niet zo lang werk ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Je moet beide aandrijfassen verwijderen, om de bak te kunnen verwijderen.
Tevens moet je de startmotor verwijderen, en zorgen voor een extra steun (Motor-support) over de beide spatborden hiermee kan je je blok oplichten.
Als je de bak loshaalt moet je namelijk ook 2 motorsteunen loshalen, dan is zo'n steun absoluut noodzakelijk omdat anders je blok naar beneden valt.

En voor de rest zou ik dan tevens beide oliekeerringen vervangen van je bak, deze willen absoluut gaan lekken als je je aandrijfassen hebt verwijderd en ze er weer indrukt.

En voor de rest wijst het zichzelf :)
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als je een volledige koppelingset koopt van bijv. Valeo, dan zit er vaak ook een hulpstuk bij om de koppelingsplaat te centreren (een kunststof asje) Dat is wel handig ;)

de keerringen van je bak (dus vd aandrijfassen) MOET je eigenlijk zoiezo vervangen.. die gaan gegarandeerd lekken als je het niet doet..
wat niet moet, maar wel slim is, is de krukaskeerring achter het vliegwiel.. even wat meer werk.. maar je wil niet dat die gaat lekken als je net je koppeling gedaan hebt!
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

q01z wrote:...wat niet moet, maar wel slim is, is de krukaskeerring achter het vliegwiel.. even wat meer werk..
Hoe ver moet de boel dan uit mekaar als je die wilt vervangen?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

MNM(tm) wrote:
q01z wrote:...wat niet moet, maar wel slim is, is de krukaskeerring achter het vliegwiel.. even wat meer werk..
Hoe ver moet de boel dan uit mekaar als je die wilt vervangen?
nah je koppeling ligt er in dat geval al af,
dan nog 7 boutjes (ok BOUTEN) voor je vliegwiel en 'tada' je krukaskeerring..
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, maar kun je die eruit halen terwijl de krukas er nog doorheen steekt dan?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

MNM(tm) wrote:Mjah, maar kun je die eruit halen terwijl de krukas er nog doorheen steekt dan?
Ja zit met 3 boutjes vast :wink: is er makkelijk te doen
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

MNM(tm) wrote:Mjah, maar kun je die eruit halen terwijl de krukas er nog doorheen steekt dan?
yup, maar uiteraard moet je dan wel je olie er eerst ff ALLEMAAL eruit laten halen.. anders wordt het zo'n zooitje.

de keerring haal je eruit met euhmm een platte schroevendraaier oid, eruit hoefd hij niet heel te blijven!

erin is 'lastiger' hij moet er exact recht in.. verstandig is om een glazen jampotje oid te zoeken dat de goede diameter heeft, zodat je die op de keerring kan zetten, daarop een blokje hout en dan voorzichtig erin tikken..
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een krik onder het motorblok ter ondersteuning is voldoende als de bak eronderuit moet.

persoonlijk zou ik het blok laten zitten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply