bobine of bedrading?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
bobine of bedrading?
Hallo allemaal,
een paar weken geleden had ik mijn ax onder "Te Koop" aangeboden.
Enkele van jullie hebben mij echter weten te overtuigen om nog niet direct te verkopen. Mijn hartelijke dank daarvoor.
Mijn Ax uit '92 houdt op met benzine geven, het maakt niet uit of ik 120 of 30 rijdt. Als ie een tijdje (uren tot dagen) heeft stilgestaan kan ik weer gewoon starten. Maar behalve naar huis rijden, durf ik niet verder meer.
Volgens de wegenwacht lag het aan de bedrading (achter) van de benzinepomp.
Marc van het bestuur hier, raadde mij aan een kabel te trekken van het contact naar de benzinepomp met een schakelaar ertussen.
Iemand anders deed mij de suggestie, dat als ik geen vocht heb in de stekkers bij de aansluiting van de injectie, dat ik de bobine moest vervangen.
Ik heb nog nooit meer gedaan aan een auto dan olie bijvullen of het luchtfilter vervangen, maar heb nu besloten dat ik een poging ga wagen.
Nu heb ik de volgende vragen:
uit welk van bovenstaande scenario's kan ik het beste kiezen; en
hoe zie ik of er vocht in die stekkers zit? Is het dan echt nat of moet ik kijken naar roest oid?
groeten,
Danielle
een paar weken geleden had ik mijn ax onder "Te Koop" aangeboden.
Enkele van jullie hebben mij echter weten te overtuigen om nog niet direct te verkopen. Mijn hartelijke dank daarvoor.
Mijn Ax uit '92 houdt op met benzine geven, het maakt niet uit of ik 120 of 30 rijdt. Als ie een tijdje (uren tot dagen) heeft stilgestaan kan ik weer gewoon starten. Maar behalve naar huis rijden, durf ik niet verder meer.
Volgens de wegenwacht lag het aan de bedrading (achter) van de benzinepomp.
Marc van het bestuur hier, raadde mij aan een kabel te trekken van het contact naar de benzinepomp met een schakelaar ertussen.
Iemand anders deed mij de suggestie, dat als ik geen vocht heb in de stekkers bij de aansluiting van de injectie, dat ik de bobine moest vervangen.
Ik heb nog nooit meer gedaan aan een auto dan olie bijvullen of het luchtfilter vervangen, maar heb nu besloten dat ik een poging ga wagen.
Nu heb ik de volgende vragen:
uit welk van bovenstaande scenario's kan ik het beste kiezen; en
hoe zie ik of er vocht in die stekkers zit? Is het dan echt nat of moet ik kijken naar roest oid?
groeten,
Danielle
Hey Danielle,
leuk om te lezen dat je toch nog een poging wil wagen!
'vocht' in de stekkers bedoelen ze denk ik ' slechte' (dat de mantel beschadigd/vergaan is) bedrading mee waardoor er vocht bij het geleidende materiaal kan komen; vocht geleid ook dus daarmee krijg je kortsluiting.
Dit gebeurd bijv ook vaak bij de bougie kabels; dit zijn de 4 kabels die je motorblok in gaan en die de vonkjes voed. Als deze kabels slecht zijn vonkt bij dus zwak of niet.
Maar; je benzinepomp zit onder je achterbank en de bedrading naar je benzine pomp word in theorie dus niet nat (loopt het interieur). het kan wel bij bijv slechte ruit rubbers of roest gaten.
Maar even; er word gesproken over bobine (vonkjes) en benzineaanvoer.
Krijgt ie nu geen benzine of vonkt ie niet meer?
En hij valt dus uit onder het rijden? gaat ie eerst schokken of issie vrij plotseling dood? en daarna krijg je hem niet meer gestart? hoe start ie na zon tijdje? twijfelachtig of soepel? Stinkt het naar benzine als ie uitvalt of na starten?
BTW, 92 is dus met een bosch 2.2 en verdelerkap ontsteking als ik het goed heb.
leuk om te lezen dat je toch nog een poging wil wagen!
'vocht' in de stekkers bedoelen ze denk ik ' slechte' (dat de mantel beschadigd/vergaan is) bedrading mee waardoor er vocht bij het geleidende materiaal kan komen; vocht geleid ook dus daarmee krijg je kortsluiting.
Dit gebeurd bijv ook vaak bij de bougie kabels; dit zijn de 4 kabels die je motorblok in gaan en die de vonkjes voed. Als deze kabels slecht zijn vonkt bij dus zwak of niet.
Maar; je benzinepomp zit onder je achterbank en de bedrading naar je benzine pomp word in theorie dus niet nat (loopt het interieur). het kan wel bij bijv slechte ruit rubbers of roest gaten.
Maar even; er word gesproken over bobine (vonkjes) en benzineaanvoer.
Krijgt ie nu geen benzine of vonkt ie niet meer?
En hij valt dus uit onder het rijden? gaat ie eerst schokken of issie vrij plotseling dood? en daarna krijg je hem niet meer gestart? hoe start ie na zon tijdje? twijfelachtig of soepel? Stinkt het naar benzine als ie uitvalt of na starten?
BTW, 92 is dus met een bosch 2.2 en verdelerkap ontsteking als ik het goed heb.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Ik kan er enorm naast zitten, maar dit lijkt mij alsof er geen lucht in de benzinetank kan, waardoor hij vacuum getrokken wordt.
En waardoor hij dus telkens na een bepaalde tijd stilvalt.
Probeer de volgende keer je benzinedop er even van te draaien en opnieuw te starten.
(wij hebben dit nog voorgehad met onze eend)
En waardoor hij dus telkens na een bepaalde tijd stilvalt.
Probeer de volgende keer je benzinedop er even van te draaien en opnieuw te starten.
(wij hebben dit nog voorgehad met onze eend)
ik moet zeggen dat ik de optie van een tank vol met lucht de beste optie vind tot nu toe, beter als mijn optie van een falende benzinepomp..
ik dacht namelijk dat hij gewoon niet starte omdat hij geen benzine kreeg.. maar had nog niet begrepen dat het gebeurde tijdens het rijden..
alleen de tank open draaien helpt als het goed is niet, omdat er een terugslagklep in je vulbuis zit..
heel simpel, neem een stuk slang ofzo mee, of een stokje (niet te dik en zeker niet breekbaar!) van een cm of 30.. dan kan je de dop eraf draaien, stok er even indrukken zodat de lucht kan ontsnappen en dan kijken oftie het weer doet!
als dit het is, dan is het uiteindelijk heel simpel op te lossen.. maar ik zou zeggen probeer het es
ik dacht namelijk dat hij gewoon niet starte omdat hij geen benzine kreeg.. maar had nog niet begrepen dat het gebeurde tijdens het rijden..
alleen de tank open draaien helpt als het goed is niet, omdat er een terugslagklep in je vulbuis zit..
heel simpel, neem een stuk slang ofzo mee, of een stokje (niet te dik en zeker niet breekbaar!) van een cm of 30.. dan kan je de dop eraf draaien, stok er even indrukken zodat de lucht kan ontsnappen en dan kijken oftie het weer doet!
als dit het is, dan is het uiteindelijk heel simpel op te lossen.. maar ik zou zeggen probeer het es
Als ik het goed begrepen heb van de wegenwachtmeneer, kwam er geen benzine uit het slangetje toen hij die los had. De auto stottert inderdaad eerst om me vast aan het schrikken te maken, dan kan ik met mazzel nog even rijden, maar daarna valt de hele power weg en slaat ie dus af. Hier gaat steeds minder tijd tussen zitten. Ik had wel altijd het idee, dat ie dit vooral bij regen deed, maar de laatste keer was het geen vochtig weer. (Had ie wel alweer een paar weken buiten stil gestaan).grietje wrote:Hey Danielle,
Maar even; er word gesproken over bobine (vonkjes) en benzineaanvoer.
Krijgt ie nu geen benzine of vonkt ie niet meer?
En hij valt dus uit onder het rijden? gaat ie eerst schokken of issie vrij plotseling dood? en daarna krijg je hem niet meer gestart? hoe start ie na zon tijdje? twijfelachtig of soepel? Stinkt het naar benzine als ie uitvalt of na starten?
BTW, 92 is dus met een bosch 2.2 en verdelerkap ontsteking als ik het goed heb.
Heb geen idee of het een bosch2.2. is, maar heb wel een nieuwe ontstekingsmoduul gekregen in augustus vorig jaar. Als ik dus goed geresearched heb op internet, heb ik dus geen DIS-bobine....toch? De bougies zijn overigens toen ook ontstoord.
Eigenlijk deed ie dat stotteren al een behoorlijk tijdje, maar hij bleef nog wel rijden. 't Werd van kwaad tot erger dus.
Als ie heeft stilgestaan, start ie altijd heel soepel. Heeft ie altijd gedaan, ongeacht het weer. Wel sloeg ie regelmatig af als ik achteruit de parkeerplaats af reed.. maar misschien lag dat wel aan mijn rijkunsten haha! Als ik probeer te starten nadat ie uitgevallen is, schud wel het hele motorblok heen en weer.
Wat die benzinelucht betreft, ik dacht dat het aan mijn verbeelding lag, maar waarschijnlijk was die er wel, maar durf dat niet volmondig te bevestigen..
Dankjulliewel voor jullie snelle reactie, a.s. woensdag ben ik vrij, dan ga ik even onder de kap kijken en een rondje om het blok, dan kan ik tenminste nog op de startmotor in zijn 2 naar huis hobbelen (of verniel ik daar mijn startmotor mee?). -ik kan natuurlijk ook de wegenwacht bellen, dan kan ik doen of mijn neus bloedt en speel de domme vrouw, kan ie mooi even kijken of ie nog iets vindt.... niemand van jullie werkt daar toch he?
Nog tips waar ik naar moet kijken/op moet letten?
Moet ik nog ergens een foto van maken?
Ben erg blij met jullie!
groeten,
Danielle
Ga ik zeker uitproberen! THANKS!q01z wrote:ik moet zeggen dat ik de optie van een tank vol met lucht de beste optie vind tot nu toe, beter als mijn optie van een falende benzinepomp..
ik dacht namelijk dat hij gewoon niet starte omdat hij geen benzine kreeg.. maar had nog niet begrepen dat het gebeurde tijdens het rijden..
alleen de tank open draaien helpt als het goed is niet, omdat er een terugslagklep in je vulbuis zit..
heel simpel, neem een stuk slang ofzo mee, of een stokje (niet te dik en zeker niet breekbaar!) van een cm of 30.. dan kan je de dop eraf draaien, stok er even indrukken zodat de lucht kan ontsnappen en dan kijken oftie het weer doet!
als dit het is, dan is het uiteindelijk heel simpel op te lossen.. maar ik zou zeggen probeer het es
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Die terugslagklep was ik vergetenq01z wrote:ik moet zeggen dat ik de optie van een tank vol met lucht de beste optie vind tot nu toe, beter als mijn optie van een falende benzinepomp..
ik dacht namelijk dat hij gewoon niet starte omdat hij geen benzine kreeg.. maar had nog niet begrepen dat het gebeurde tijdens het rijden..
alleen de tank open draaien helpt als het goed is niet, omdat er een terugslagklep in je vulbuis zit..
heel simpel, neem een stuk slang ofzo mee, of een stokje (niet te dik en zeker niet breekbaar!) van een cm of 30.. dan kan je de dop eraf draaien, stok er even indrukken zodat de lucht kan ontsnappen en dan kijken oftie het weer doet!
als dit het is, dan is het uiteindelijk heel simpel op te lossen.. maar ik zou zeggen probeer het es
Een eend had die nog niet
Hallo!
ik zou dus afgelopen woensdag een stukje gaan rijden, maar vond het toch iets te hard waaien..
Heb echter net een minuut of 10 gereden en hij rijdt als een zonnetje.
Mijn buurman (is zelf ook altijd aan het sleutelen) heeft me net laten zien dat ik een ontluchtingsgaatje heb onder mijn bezinedop. Het lijkt erop dat de tank dus niet vacuum kan trekken.
Ook zei mijn buurman als eerste dat ik naar de bobine moest laten kijken. Hij raadde me ook een andere garage aan. Aangezien ik het eigenlijk toch niet zie zitten om zelf zonder enige kennis onder die motorkap te duiken, denk ik dat ik daar dan maar een laatste poging ga laten wagen...
Dankjulliewel voor jullie tips. Als het bakkie weer rijdt, laat ik jullie nog even weten wat er nou aan de hand was.
groeten,
Danielle
ik zou dus afgelopen woensdag een stukje gaan rijden, maar vond het toch iets te hard waaien..
Heb echter net een minuut of 10 gereden en hij rijdt als een zonnetje.
Mijn buurman (is zelf ook altijd aan het sleutelen) heeft me net laten zien dat ik een ontluchtingsgaatje heb onder mijn bezinedop. Het lijkt erop dat de tank dus niet vacuum kan trekken.
Ook zei mijn buurman als eerste dat ik naar de bobine moest laten kijken. Hij raadde me ook een andere garage aan. Aangezien ik het eigenlijk toch niet zie zitten om zelf zonder enige kennis onder die motorkap te duiken, denk ik dat ik daar dan maar een laatste poging ga laten wagen...
Dankjulliewel voor jullie tips. Als het bakkie weer rijdt, laat ik jullie nog even weten wat er nou aan de hand was.
groeten,
Danielle
Vanaf de tank naar dat ontluchtingsgaatje loopt een ontluchtingsslang, die wil nog wel's problemen geven.
In Amstelveen zit een Citroëngarage waar ik alleen maar positieve verhalen over heb gehoord.
In Amstelveen zit een Citroëngarage waar ik alleen maar positieve verhalen over heb gehoord.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage