Ik vraag me af of de onderlden van een ax 1.1 uit 1990 uitwisselbaar zijn met de onderdelen van een 94er ax Volcane?
Ik denk hierbij o.a. aan schokdempers en remdelen.
Is dit makkelijk te zeggen of hangt het er vanaf om welke onderdelen het precies gaat of is het misschien helemaal niet mogelijk?
Ik zou dit graag willen weten ivm met aankomende APK voor mijn Volcane, waarbij de bovengenoemde onderdelen wel eens afgekeurd kunnen worden.
Ik kan de genoemde ax uit 1990 zo goed als gratis krijgen voor onderdelen.
Bedankt alvast!
Uitwisselbaarheid onderdelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Tip: kijk eens in de FAQ!
link - daar staat jouw vraag + uitgebreid antwoord, maar dan niet specifiek voor de onderdelen waar jij het over hebt (wel voor heel veel andere).
Concreter toegespitst op jouw vraag: remmen zijn een beetje een verhaal apart, achter heb je de versie mét remdrukverdeler ingebouwd in de remcilinders (>okt-93) en de versie zonder (<=okt '93). Die zonder heeft een externe lastafhankelijke remdrukverdeler op de achteras zitten (ding met 4 leidingen erin en een stel veren eraan). De cilinders zijn niet uitwisselbaar en de lengte van de leidingen verschilt. De rest van de trommels is hetzelfde maar dat wil je eigenlijk helemaal niet tweedehands overzetten.
Vóór heb je verschillende schijfdiameters, verschillende klauwen & blokken en dat verschilt niet alleen per jaar, maar ook per uitvoering. Dat weet ik niet uit m'n hoofd allemaal.
Hoofdremcilinders zijn volgens mij ook uitwisselbaar.
De schokdempers zijn als ik me niet vergis gewoon uitwisselbaar, zowel voor als achter. Als je ze voor gaat verwisselen kun je trouwens net zo goed een hele veerpoot nemen, dan heb je de remmerij ook meteen verwisseld.
link - daar staat jouw vraag + uitgebreid antwoord, maar dan niet specifiek voor de onderdelen waar jij het over hebt (wel voor heel veel andere).
Concreter toegespitst op jouw vraag: remmen zijn een beetje een verhaal apart, achter heb je de versie mét remdrukverdeler ingebouwd in de remcilinders (>okt-93) en de versie zonder (<=okt '93). Die zonder heeft een externe lastafhankelijke remdrukverdeler op de achteras zitten (ding met 4 leidingen erin en een stel veren eraan). De cilinders zijn niet uitwisselbaar en de lengte van de leidingen verschilt. De rest van de trommels is hetzelfde maar dat wil je eigenlijk helemaal niet tweedehands overzetten.
Vóór heb je verschillende schijfdiameters, verschillende klauwen & blokken en dat verschilt niet alleen per jaar, maar ook per uitvoering. Dat weet ik niet uit m'n hoofd allemaal.
Hoofdremcilinders zijn volgens mij ook uitwisselbaar.
De schokdempers zijn als ik me niet vergis gewoon uitwisselbaar, zowel voor als achter. Als je ze voor gaat verwisselen kun je trouwens net zo goed een hele veerpoot nemen, dan heb je de remmerij ook meteen verwisseld.
Kijk uit, een Cactussssss
Fusee van 94'er AX heeft een andere maat dan een 90'er.
Dan moet je ook de draagarmen overzetten.
Wat voor remmen een 94 Volcane standaard heeft weet ik niet, maar tov een 1.1 uit 90 kan het alleen maar dikker/groter zijn.
Als je je plan gaat doorzetten denk ik dat je aan het downgraden bent.
Je kan beter een setje voorpoten van een Furio of een type2 GT nemen. (Type 2 is halverwege 91 ingevoerd)
En eerst maar's afwachten wat de keurmeester allemaal vind.
Dan moet je ook de draagarmen overzetten.
Wat voor remmen een 94 Volcane standaard heeft weet ik niet, maar tov een 1.1 uit 90 kan het alleen maar dikker/groter zijn.
Als je je plan gaat doorzetten denk ik dat je aan het downgraden bent.
Je kan beter een setje voorpoten van een Furio of een type2 GT nemen. (Type 2 is halverwege 91 ingevoerd)
En eerst maar's afwachten wat de keurmeester allemaal vind.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Ik wil zeker niet downgraden wat betreft de onderdelen. En het is inderdaad maar afwachten wat de keurmeester vindt.
Het ging mij er vooral om, erachter te komen of het eventueel uitwisselbaar is. Dit omdat ik de 'donor ax' zo goed als gratis kan krijgen. Ze wilden graag weten of ik hem wil hebben, anders brengen ze hem ergens anders heen.
Denk dat dat maar de beste oplossing is. Mocht ik toch nog dingen moeten vervangen dan doe ik het wel via de sloop of nieuw.
Hartelijk dank!
Het ging mij er vooral om, erachter te komen of het eventueel uitwisselbaar is. Dit omdat ik de 'donor ax' zo goed als gratis kan krijgen. Ze wilden graag weten of ik hem wil hebben, anders brengen ze hem ergens anders heen.
Denk dat dat maar de beste oplossing is. Mocht ik toch nog dingen moeten vervangen dan doe ik het wel via de sloop of nieuw.
Hartelijk dank!