Temperatuur

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Temperatuur

Post by Koen NL »

Vraagje,

Wat is nou de normale temperatuur van een AX 1.1I. Mijn auto is net de koppakking vervangen + waterpomp maar op de snelweg bij 120 wordt ie iets meer dan 100 graden. Fan slaat stationair ook pas aan bij ongeveer iets meer dan 100 graden. Net erboven. Normaal is 97 graden toch? Sensor is pas nog vervangen.

Wie kan me vertellen wat de normale temperatuur is?

Bedankt
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

die van mij heeft moeite om op 90 graden te komen.. Dus 100 graden is redelijk wat.. Ik heb 1 x rook onder de kap vandaan gehad, maar dit kwam omdat het systeem leeg was...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

en de metertjes zijn niet altijd het zelfde geeikt heb ik al ontdekt *-)

Mijn GT beweert dat ie 80 is, altijd, behalve in file, dan 90

Maar,
is je thermostaat goed?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

Ja oke. maar 105 graden ongeveer met een nieuwe waterpomp en koppakking.

Thermostaat is ook nog wel goed denk ik. Marco heeft er in nieuwengein een vorige keer een andere in gedaan.
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

:P ja een andere, een nieuwe uit het doosje ja, maar zoals ik op de meeting al tegen marco zei, "heb je 'm getest dan in een bakje water?"

waarop marco lachend antwoorde "nee"

want ook een nieuwe thermostaat kan kapot zijn of niet goed opengaan.

thermostaat in bakje warm water leggen, en kijken of ie opengaat of niet.

en niet alle metertjes geven dezelfde temperatuur aan nee.

en geeft ie deze temperatuur aan als je met kachel uit en dicht rijd,
of met kachel open en aan rijd ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Koen NL wrote:Ja oke. maar 105 graden ongeveer met een nieuwe waterpomp en koppakking.

Thermostaat is ook nog wel goed denk ik. Marco heeft er in nieuwengein een vorige keer een andere in gedaan.
hmm...

Al terug geweest naar de garage? vragen of ze er daar een thermometer in willen hangen; kan je ook meteen zien of je metertje klopt.

Maar even om een overal idee te krijgen, verliest ie nu ook zn KVS?
Dan lijkt t probleem wel een beetje op die blauwe, alhoewel ik daarvan de thermostaat pas heb vervangen en daarna het blok eruit heb getakeld dus ik heb geen idee of dat probleem nu opgelost was.
De theorie daarachter was dat hij ong 110 graden liep, door een niet geheel openende thermostaat (ik had geen meter, kreeg ik niet werkend) en t lampje dus net niet ging branden; maar wel na het rijden elke keer een beetje kvs eruit gooide. Na 800 km ofzo had ie dus te weinig KVS en kookte het over en raakte die oververhit.

Maar de thermostaat ging wel open toen we er een verf fohn opzette (ok, 600 graden fohn.. maar hoe ga ik nu weten hij hoeveel graden die open is gegaan...) .... dus misschien is dat het probleem nooit geweest, en is er iets anders, ik weet het niet, blok ligt naast de auto :(


Wat zou t verder kunnen zijn? miss een verstopping ergens in het koelsysteem? Dat werd ook gedacht bij mn blauwe nmlk.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

Maandag gaat ie terug naar de garage. Dan gaan ze even kijken. Hij kon door de telefoon ook niet inschatten wat het zou zijn, maar ze gaan het voor me uitzoeken.

Dus ik ben benieuwd :).

Maandag weten we meer :P
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

Cobus
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: SatDec02, 2006 8:29:46 AM
Location: Breda

Post by Cobus »

Koen NL wrote:Maandag gaat ie terug naar de garage. Dan gaan ze even kijken. Hij kon door de telefoon ook niet inschatten wat het zou zijn, maar ze gaan het voor me uitzoeken.
Dus ik ben benieuwd :).

Maandag weten we meer :P

Ga werken koen dit kan niet onder werktijd!!
Citroën de Gekstuhhh!!

Trotse Eigenaar van:
Citroën Xsara 1.8 16V VTS (is niet meer :s)
VW Golf Variant 1.9TDI Bluemotion

To do:
Auto verkopen!! (Xsara)(Verkocht!)

Klust met plezier aan:
Citroën AX 1.1 First (Koen NL)
Kijk zijn to do list maar na :S

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Cobus wrote:
Koen NL wrote:Maandag gaat ie terug naar de garage. Dan gaan ze even kijken. Hij kon door de telefoon ook niet inschatten wat het zou zijn, maar ze gaan het voor me uitzoeken.
Dus ik ben benieuwd :).

Maandag weten we meer :P

Ga werken koen dit kan niet onder werktijd!!
Muaaahahahaha...!!

Maarreh, 't zou ook nog een mogelijkheid zijn dat door drab in 't koelwater er veel kanaaltjes in de radiator dichtgeslibd zijn. dan heb je ook geen (of in ieder geval onvoldoende) koeling!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

De mijne staat ook op bedrijfstemperatuur ruim boven de 100graden... (volgens de meter).. terwijl dat met t ZX metertje wat er eerst in zat net boven 90 was..
maar zolang hij niet verder omhoog gaat.. is t prima toch :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Glenn@nl wrote:De mijne staat ook op bedrijfstemperatuur ruim boven de 100graden... (volgens de meter).. terwijl dat met t ZX metertje wat er eerst in zat net boven 90 was..
maar zolang hij niet verder omhoog gaat.. is t prima toch :)
dat bedoelde ik idd met het eiken van metertjes, ik geloof nmlk echt niet dat mijn GT maar 80 graden is (dan zou de thermostaat echt te vroeg open gaan)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

Terug van de garage. Ze hebben de boel nogmaals ontlucht en een grote ronde gereden (zelfs 140 km/h :roll: :lol:). Wordt inderdaad ong. 100 - 105 graden. Niets van aantrekken zeggen ze. Als je afremt bijvoorbeeld gaat ie zo weer terug naar de 100 of lager.
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als dat stomme rode lampje maar uit blijft, dan kan ik wel accoord gaan met hun conclusie "nix van aantrekken".
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

MNM(tm) wrote:Als dat stomme rode lampje maar uit blijft, dan kan ik wel accoord gaan met hun conclusie "nix van aantrekken".
Dat zeiden hun ook. Zolang het lampje uitblijft is het goed.
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja das ook wel zo.. Echter ik had een keer rook onder de kap, ZONDER dat et lampje aan ging ;)...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Cobus
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: SatDec02, 2006 8:29:46 AM
Location: Breda

Post by Cobus »

DLS wrote:mja das ook wel zo.. Echter ik had een keer rook onder de kap, ZONDER dat et lampje aan ging ;)...
Tip koen...

neem aub ook ANWB voor binnen Breda!!
Citroën de Gekstuhhh!!

Trotse Eigenaar van:
Citroën Xsara 1.8 16V VTS (is niet meer :s)
VW Golf Variant 1.9TDI Bluemotion

To do:
Auto verkopen!! (Xsara)(Verkocht!)

Klust met plezier aan:
Citroën AX 1.1 First (Koen NL)
Kijk zijn to do list maar na :S

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Mijn ax heeft zo ook zijn kuren met een gloednieuwe koppakking.
Soms blijft hij gedurende een hele rit 90 graden, en soms gaat hij plots als hij zin heeft eens naar 97 graden. De rijstijl en chauffage aan/uit doen er zelfs bijna niet toe.

Ik ben het spuugzat en zolang er geen stoom uit de motorkap meer komt, blijf ik er van :P
Ik gok dat het metertje wat kuren heeft ofzo.

Post Reply